Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Skarbu Państwa nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 36. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, dnia 17.06.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do pisma Pani Marszałek z dnia 26.05.1999 r. dotyczącego oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka w sprawie Fabryki Urządzeń Technicznych "AGRARIA" S.A. z siedzibą w Gostyniu, pragnę poinformować co następuje:

Ministerstwo Skarbu Państwa, od momentu powzięcia wiadomości o trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej Spółki AGRARIA S.A. podejmowało intensywne działania w celu skutecznego rozwiązania zaistniałego problemu jak i sanacji ww. podmiotu. Podstawową kwestią do rozwiązania jest nieuregulowany stan prawny posiadanych przez Spółkę gruntów wynikający z decyzji reprywatyzacyjnej Ministerstwa Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 3 listopada 1998 r. (Decyzja stwierdzała nieważność na podstawie art. 156 § 1 pkt 2, w związku z art. 157 § 1 i 2 KPA Orzeczenia nr 27 Ministra Leśnictwa z dnia 20 kwietnia 1950 r. o przejęcia przedsiębiorstwa na własność Państwa w części dotyczącej przedsiębiorstwa "Tartak i Stolarnia Z. Grzymisławskich oraz Orzeczenia Ministra Leśnictwa z dnia 22 marca 1952 w sprawie zatwierdzenia protokołu zdawczo-odbiorczego ww. przedsiębiorstwa). W przypadku uprawomocnienia się powyższej decyzji Spółka zobowiązana będzie do zwrotu posiadanych nieruchomości obecnym spadkobiercom p. Grzymisławskim.

Pragnę zwrócić uwagę, że decyzja reprywatyzacyjna skutkująca niekorzystnymi konsekwencjami dla jednoosobowej spółki Skarbu Państwa została powzięta bez konsultacji z Ministerstwem Skarbu Państwa. O zaistniałych okolicznościach MSP zostało poinformowane przez Zarząd Spółki. Pomimo tego faktu, Departament Nadzoru i Prywatyzacji I MSP pismem z dnia 26.02.1999 r. przedstawił Biuru Oceny Skutków i Działań w Środowisku Ministerstwa Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa swoje stanowisko w kwestii wpływu zaistniałego stanu rzeczy na prywatyzację przedsiębiorstwa. W piśmie stwierdzono, że unieważnienie wspomnianych orzeczeń skutkujących przywróceniem spadkobiercom prawa do wydania w naturze mienia stanowiącego 2/3 powierzchni przedsiębiorstwa, może uniemożliwić przeprowadzenie prywatyzacji Spółki, pozbawiając ją praktycznie możliwości pozyskania inwestora strategicznego, co przy obecnym stanie rzeczy grozi ogłoszeniem upadłości przedsiębiorstwa.

W międzyczasie MSP prowadziło prace związane z poszukiwaniem dla Spółki "AGRARIA" S.A. inwestora strategicznego. Z uwagi na trudną sytuację ekonomiczno-finansową Spółki prowadzone były rozmowy z podmiotami zainteresowanymi nabyciem jej akcji, jednakże ze względu na ww. kwestię własnościową, zainteresowane podmioty nie zdecydowały się na wejście do Spółki w roli inwestora.

Przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa uczestniczył w spotkaniu w siedzibie Spółki w Gostyniu w dniu 20.04.1999 r. poświęconemu zagadnieniom reprywatyzacji i prywatyzacji Spółki "AGRARIA S.A., w trakcie którego prowadzone były rozmowy ze spadkobiercami odnośnie dalszej sytuacji przedsiębiorstwa w świetle toczącego się w NSA postępowania odwoławczego od ww. decyzji. W trakcie spotkania ustalono, że celem przyśpieszenia rozwiązania kwestii reprywatyzacyjnej Zarząd Spółki przedstawi spadkobiercom projekt umowy przedwstępnej dotyczącej wyrażenia przez nich zgody na zbycie przez Spółkę nieruchomości, w zamian za wycofanie przez Zarząd skargi do NSA na decyzję MOŚZNiL z dnia 3.11.1999 r. Należy zwrócić uwagę, że podejmowane do tego czasu przez Zarząd działania na rzecz wspólnego ustalenia ze spadkobiercami (25 osób) strategii dysponowania wspomnianymi nieruchomościami nie przynosiły oczekiwanych rezultatów.

Kontynuacją powyższego spotkania była wizyta p. Grzymisławskich i Zarządu Spółki "AGRARIA" w siedzibie MSP w dniu 30.05.1999 r., w trakcie której reprezentanci spadkobierców obecni na spotkaniu wyrazili wolę rozwiązania kwestii reprywatyzacyjnej. Sprecyzowano zapisy ww. umowy przedwstępnej. Zarząd Spółki zobowiązał się do przedstawienia wyceny nieruchomości i sporządzenia finalnej wersji umowy przedwstępnej. Natomiast spadkobiercy zobowiązali się uzyskać do dnia 20.06.1999 r. od wszystkich pozostałych współwłaścicieli, legitymację (notarialne pełnomocnictwa) do prowadzenia rozmów w tej kwestii i podpisania umowy.

Jest to niewątpliwie szansa do Spółki na pozyskanie inwestora strategicznego i sanację przedsiębiorstwa. Ministerstwo Skarbu Państwa przewiduje w dniu 23 czerwca 1999 r. przeprowadzenie rozmów z potencjalnym inwestorem (Belgia) w celu omówienia zagadnienia prywatyzacji Spółki. W przypadku pozytywnego wyniku rozmów i podpisania przez Spółkę umowy przedwstępnej ze spadkobiercami, MSP przystąpi do procesu prywatyzacji Spółki. Z uwagi na bardzo złożoną sytuację podmiotu planowane jest wystąpienie do Rady Ministrów o zgodę na szczególny tryb zbycia akcji należących do Skarbu państwa zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Z poważaniem

Emil Wąsacz


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2