Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 2
Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, wygłoszone
na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" 35):Warszawa, dnia 9.07.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym przez Panią Marszałek oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca 1999 r. uprzejmie informuję, że w dniu 7 lipca br. wpłynęło do Ministerstwa Finansów pismo z wyjaśnieniami Prezesa Zarządu Banku Gospodarki Żywnościowej S.A. dotyczące zbycia akcji Cukrown
i Opalenica, przekazane za pośrednictwem Ministra Skarbu, sprawującego nadzór właścicielski nad Cukrownią.W celu wyjaśnienia wątpliwości Pana Senatora Kulaka uprzejmie przesyłam w załączeniu kopię ww. pisma Prezesa Zarządu Banku Gospodarki Żywnościowej S.A
.Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Rafał Zagórny
***
Warszawa, 23.04.1999 r.
Pan Hubert Kierkowski
Dyrektor Departamentu Spółek Strategicznych i Instytucji Finansowych
Ministerstwo Skarbu Państwa
ul. Krucza 36/Wspólna 6
00
Szanowny Panie Prezesie
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 12.04.1999 r. (MSP/DSSiIF/WIF/1283/99/SB) w sprawie pytań Senatora Zbigniewa Kulaka pragnę wyjaśnić co następuje.
W wyniku bankowego postępowania ugodowego zawartego w dniu 30 czerwca 1999 r. z Cukrownią Opalenica S.A. BGŻ S.A. otrzymał 6.428.735 sztuk akcji serii F, które zostały zarejestrowane przez sąd w dniu 31 lipca 1998 r.
Po przeprowadzeniu przez BGŻ S.A. analizy sytuacji ekonomiczno-finansowej Cukrowni oraz oceny branży, Bank uznał, że przewidywana prywatyzacja przemysłu cukrowniczego w Polsce, doprowadzi do sytuacji, w której rynek cukru zostanie w najbliższym czasie podzielony pomiędzy duże koncerny, tak jak stało się to kilkanaście lat temu w Europie Zachodniej oraz kilka lat
temu w byłej NRD. Mając na uwadze przewidywany rozwój zmian w branży cukrowniczej, Cukrownia Opalenica S.A. bez dużych inwestycji skierowanych na zwiększenie mocy produkcyjnych, obniżenie kosztów wytwarzania oraz podwyższenie limitu produkcji cukru nie będzie się w stanie utrzymać w dłuższym okresie na rynku.Ocena Banku została potwierdzona osiągniętą przez Cukrownię Opalenica S.A. stratą za rok ubiegły w wysokości 2.456.755,17 zł oraz pojawieniem się problemów z płynnością finansową. Istotne znaczenie dla oceny sytuacji miały również oczekiwania pracowników, związków zawodowych i plantatorów dotyczące wprowadzenia inwestora branżowego, który zagwarantuje dalszy rozwój Cukrowni. Przedłużanie niepewności z tym związanej mogłoby doprowadzić do poważnych napięć w Spółce.
Mając na uwadze powyższe przesłanki Bank, w celu rozpoznania zainteresowania akcjami Cukrowni, rozesłał zaproszenia do rozpoczęcia negocjacji w sprawie sprzedaży akcji Cukrowni Opalenica S.A., do podmiotów krajowych i zagranicznych.
Bank nie przyjął procedury przetargu publicznego, która spowodowałaby sytuację określoną w art. 2 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz.U z dnia 3 października 1997 r.) Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ponieważ oznaczałoby to długą i kosztowną procedurę związaną ze spełnieniem szeregu wymogów formalnych wymaganych przy dopuszczeniu papierów wartościowych do publicznego obrotu. Długotrwała procedura związana z dopuszczeniem akcji Cukrowni do publicznego obrotu wpłynęłaby niekorzystnie na sytuację ekonomiczno-finansową Spółki, narażając ją dodatkowo na ryzyko braku zgody ze strony Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Dokonanie przez Bank powyższego wyboru w zakresie sposobu dokonania sprzedaży akcji Cukrowni Opalenica S.A. było możliwe, ponieważ BGŻ jako Spółka Akcyjna nie podlega obowiązkowi organizowania przetargów.
Na zaproszenie Banku odpowiedziały trzy firmy, poprzez złożenie przedmiotowych ofert. Najważniejszym kryterium oceny ww. ofert była proponowana cena za akcje oraz warunki płatności. Ponadto wzięto pod uwagę dotychczasowe relacje z poszczególnymi oferentami, ich propozycje przyszłej współpracy, doświadczenia w branży cukrowniczej i ich plany strategiczne w Polsce.
W związku z powyższym Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. zawarł w dniu 28.01.1999 r. z firmą Nordzucker AG warunkową umowę sprzedaży 6.428.735 akcji, które Cukrownia Opalenica S.A. zatrzymała, w związku z postanowieniami art. 347 § 2 kh. Zgodnie z umową własność ww. akcji przejdzie na firmę Nordzucker AG po uzyskaniu wymaganych przez prawo zezwoleń oraz spełnieniu warunku zawartego w art. 347 § 1 kh. Do tego momentu firma Nordzucker AG uzyskała do BGŻ S.A. pełnomocnictwo do reprezentowania Banku na Walnych Zgromadzeniach Akcjonariuszy Cukrowni Opalenica S.A. Zawarta umowa nie narusza obowiązującego w Polsce prawa.
Chciałbym Pana Dyrektora poinformować, że uzyskana cena za akcje Cukrowni jest dla Banku bardzo korzystna, w porównaniu do wcześniej uzyskanych cen transakcyjnych w trakcie prywatyzacji cukrowni w Polsce. Jest ona wyższa od najwyższej ceny transakcyjnej uzyskanej w sześciu transakcjach sprzedaży cukrowni w Polsce, przeliczonej na limit produkcji cukru.
Wyrażam ponadto przekonanie, że podjęta przez Bank decyzja odnośnie wprowadzenia inwestora do Cukrowni Opalenica S.A. ustabilizuje jej sytuację oraz umożliwi dalszy rozwój.
Jednocześnie pragnę Pana przeprosić za brak szczegółów dotyczących ww. transakcji, wynikających z obowiązku zachowania przez Bank tajemnicy handlowej.
Z poważaniem
Michał Machlejd