Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1


Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79):

Warszawa, 200.03.07

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem nr DSPR 4404-16/01 z dnia 19 lutego 2001 r. dotyczącym tekstu oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kruszewksiego podczas 74 posiedzenia Senatu RP w sprawie miast będących do końca 1998 r. stolicami województw, przedstawiam poniżej następujące informacje.

Złagodzeniu niekorzystnych następstw reformy administracyjnej kraju dla miast, które w jej wyniku miały utracić status miasta wojewódzkiego, służyć miał program rządowy "Dialog i Rozwój". Posiadał on formę programu pilotażowego, dlatego środki jakie w jego ramach zostały uruchomione były stosunkowo niewielkie (ok. 120 tys. złotych na jedno miasto). Program zakładał możliwość dofinansowania projektów o charakterze prorozwojowym. W tym celu spełniać one musiały określone kryteria ustalone przez koordynatora Programu.

Jak wynika ze sprawozdania z realizacji programu "Dialog i Rozwój", które zostało przedstawione Radzie Ministrów w dniu 7 grudnia 1999 r. przez jego koordynatora - Panią Grażynę Gęsicką, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - wsparcie na realizację konkretnych przedsięwzięć otrzymały 24 miasta; 6 miast złożyło wnioski nie odpowiadające stawianym kryteriom, a trzy miasta nie wystąpiły o wsparcie z programu.

Jednocześnie na posiedzeniu Rady Ministrów, Prezes Rady Ministrów zobowiązał Rządowe Centrum Studiów Strategicznych do opracowania i przedstawienia Radzie Ministrów analizy dotyczącej wpływu reformy administracyjnej na sytuację byłych miast wojewódzkich. Dokument pt. "Analiza sytuacji byłych miast wojewódzkich" został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 8 lutego 2000 r. Prezentowane w dokumencie wskaźniki, nie dają podstaw do stwierdzenia, że sytuacja tych miast drastycznie się pogorszyła pomimo subiektywnych odczuć spadku prestiżu miast. Nie odbiega ona od sytuacji innych miast, w odniesieniu do problemów rynku pracy czy sytuacji finansowej. Ta ostatnia, wyrażona w postaci dochodów i wydatków byłych miast wojewódzkich wskazuje, że należą one do najwyższych na tle innych miast powiatowych. Podobne wnioski wynikają z kolejnej analizy sporządzonej przez RCSS w lipcu 2000 r. Konsekwencje utraty statusu mają zatem raczej charakter ambicjonalny, niż społeczny czy gospodarczy.

Z oceny RCSS wynika, że nawet niewielkie kwotowo wsparcie wynikające z programu było trudne do wykorzystania ze względu na słabe przygotowanie beneficjentów do jego absorpcji. W przywołanej "Analizie..." z lutego 2000 r. znalazły się rekomendacje pod adresem byłych miast wojewódzkich. Miały one formę zaleceń zorientowanych na wykorzystanie już istniejącego potencjału miast, wzmocnienie ich konkurencyjności, a zwłaszcza kwestie uwzględnienia tych ośrodków w powstających strategiach rozwoju regionalnego. Jako bardzo ważne zadanie uznano opracowanie programu pomocowego dla tych miast, który umożliwiłby zwiększenie ich możliwości absorpcyjnych w zakresie korzystania z funduszy pomocowych, w tym przede wszystkim z funduszy zagranicznych. Z inicjatywy Prezesa RCSS program taki, mający na celu wsparcie rozwoju i przekształceń funkcjonalnych byłych miast wojewódzkich, został opracowany przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego.

Prace RCSS nad analizą sytuacji byłych miast wojewódzkich mają charakter ciągły. W podejmowanych pracach nad skutkami reformy administracyjnej Rządowe Centrum Studiów Strategicznych podkreśla konieczność monitorowania sytuacji społeczno-gospodarczej tych miast, a zwłaszcza kondycji finansowej, atrakcyjności inwestycyjnej i sytuacji na rynku pracy.

Wobec ograniczonych środków własnych, byłe miasta wojewódzkie winny podejmować intensywne starania zmierzające do pozyskiwania środków zewnętrznych. Kluczowym warunkiem uzyskania przez te miasta środków z zewnątrz jest uwzględnienie ich problemów w strategiach rozwoju województw oraz w programach wojewódzkich. Zgodnie z ustawą z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, strategia rozwoju województwa oraz przygotowany na jej podstawie program wojewódzki, to dwa zasadnicze dokumenty, w oparciu o które inicjowane będzie wsparcie budżetu państwa. Od aktywności samorządów, skorelowania strategii rozwoju tych miast ze strategiami rozwoju województw, zależy więc w dużym stopniu wielkość uzyskiwanej pomocy.

Powyższe informacje nie dają podstaw do stwierdzenia szczególnie niekorzystnych następstw reformy dla byłych miast wojewódzkich. Reforma administracyjna, której istotą było zwiększenie uprawnień samorządów w zarządzaniu krajem, stworzyła byłym miastom wojewódzkim nowe szanse rozwoju. Przyjmując status powiatów grodzkich miasta te pozyskały zwiększony zakres zadań i kompetencji. Sytuacja ta stanowi wyzwanie, ale również i szansę dla władz samorządowych, gdyż do nich, w większym stopniu niż dotychczas, należy podejmowanie działań mających na celu rozwój miasta. Sądzę, iż władze samorządowe będą umiały wykorzystać, stworzone dzięki reformie, nowe możliwości rozwojowe. Jak się wydaje, część z tych miast już potrafiła to uczynić.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Kropiwnicki


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1