Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
65. posiedzenie Senatu RP
22 września 2000 r.
Oświadczenie
Szanowny Panie Ministrze!
Podczas debaty nad ustawą o zmianie ustawy o autostradach płatnych, na skutek zgłoszonej przeze mnie poprawki o wpisaniu w zakres jej działania także obiektów pomostowych, po raz kolejny wypłynął problem budowy w Płocku drugiej przeprawy mostowej przez Wisłę. W trakcie dyskusji wypowiedział Pan Minister następujące zdanie - cytuję za stenogramem - "(...) nie ma potrzeby apelować do rządu, aby zajmował się mostem w Płocku, ponieważ zajmujemy się tym mostem. Rozmawiamy też o tym, w jaki sposób ma o
n być zbudowany. Myślę jednak, że będzie dla pana - tu zwrócił się Pan do mnie - ważną informacją, jeśli powiem, że żadną marą nie wyrażę zgody na to, aby most w Płocku kosztował ponad 500 milionów zł, czyli tyle, ile jest w obecnym projekcie. (...) Jest to rozbuchany projekt i dopóki nie będzie racjonalizacji tego przedsięwzięcia, dopóty nie będzie w nim udziału budżetu państwa".Pragnę poinformować Pana Ministra, że projekt całości inwestycji jest dziełem podległej panu bezpośrednio Generalnej Dyrekcji Dróg i Mostów. Rozbuchanie nie jest więc pomysłem władz Płocka. Poza tym nie uważam projektu za rozbuchany, bowiem koszt samego mostu ma wynieść około 170 milionów zł. Jest to najtańsza konstrukcja mostu o czterech pasmach ruchu. Cztery pasma to dziś minimal
ny standard tego typu obiektów budowanych w Europie, na ciągach komunikacyjnych tej kategorii, co droga krajowa nr 60, której elementem jest omawiana przeprawa mostowa. Reszta przywołanej kwoty to niezbędne drogi dojazdowe.Pragnę zapytać Pana Ministra - skoro rząd o płockim moście rozmawia - o następujące kwestie: po pierwsze, na jakim etapie są i w jakim kierunku idą propozycje rządu w sprawie budowy płockiego mostu czy innych przepraw mostowych, których finansowanie zrzucono na barki samorządów powiatów
grodzkich.Po drugie, czy rząd bierze pod uwagę, poza niezbędnym udrożnieniem Płocka, także inną funkcję mostu, a mianowicie połączenie planowanych tras: autostrady A-1 z drogą szybkiego ruchu, tak zwaną DSR 10?
Po trzecie, czy wobec wydanego przez wojewodę mazowieckiego - w tym samym dniu, w którym wypowiadał Pan cytowane przeze mnie słowa - pozwolenia na budowę mostu, wchodzi w grę zmiana projektu, a jeśli tak, to kto, na czyj koszt i w jakim czasie miałby go wykonać?
Zbigniew Kruszewski
Senator RP
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie