Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, 2000-08-28
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W związku z pismem znak: AG-043-227-2000-IV z dnia 26 lipca 2000 r., przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego w sprawie umieszczania na jednostkowym opakowaniu papierosów maksymalnej ceny detalicznej uprzejmie wyjaśniam co następuje.
W ramach harmonizacji polskiego systemu podatku akcyzowego w zakresie struktury i wysokości stawek akcyzy od papierosów do wymogów wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej, ustawą z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 95, poz. 1100) wprowadzono zasadę konstrukcji podatku akcyzowego od papie
rosów w systemie mieszanym, w którym stawki podatku akcyzowego są wyrażone w procencie ceny detalicznej i w kwocie na jednostkę wyrobu. Zgodnie z art. 37 ust. 3 pkt 1 lit. e) ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) część procentowa stawki podatku akcyzowego została określona w wysokości 25% maksymalnej ceny detalicznej, zaś część kwotowa stawki została określona rozporządzeniem z dnia 28 marca 2000 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 21, poz. 267). Pełne wdrożenie nowego systemu opodatkowania podatkiem akcyzowym papierosów nastąpiło z dniem 1 czerwca 2000 r.Zgodnie z art. 37 ust. 5 w/w ustawy za cenę maksymalną papierosów przyjmuje się cenę detaliczną papierosów wyznaczoną i wydrukowaną przez producenta lub importera na pojedynczym opakowaniu papierosów.
Oznacza to, że od dnia 1 czerwca 2000 r. tj. po wejściu w życie mieszanego systemu opodatkowania papierosów i rozliczania podatku akcyzowego od papierosów producenci i importerzy są zobowiązani do oznaczania i drukowania maksymalnych cen detalicznych na jednostkowym opakowaniu papierosów.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz.U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195 ze zm.) w obrocie stosuje się ceny urzędowe, ceny regulowane oraz ceny umowne. Na papierosy obowiązują ceny i marże umowne, zgodnie z art. 11 ust. 3 i art. 15 ust. 4 pkt 1 ustawy o cenach, które winny być uzgadniane przez strony zawierające umowę tj. producenta papierosów i jednostkę handlową. W przypadku uzgodnienia marży i ceny umownej na papierosy, jednostka handlowa nie może bez zgody producenta dokonać sprzedaży papierosów po cenie wyższej tj. zawierającej wyższą marżę niż uzgodniono, co wynika z art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r.
Sankcje za nieprawidłowe stosowanie cen (np. w przypadku sprzedaży papierosów po cenie wyższej niż wydrukowana na paczce) określają przepisy ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach. Zgodnie z art. 19 ust. 1 tej ustawy w przypadku stosowania przez pracodawcę, jednostkę handlową, ceny wyższej od uprzednio uzgodnionej, urząd skarbowy wstrzymuje dalsze stosowanie tej ceny i zobowiązuje sprzedawcę do stosowania ceny prawidłowej.
Ponadto w myśl przepisów wynikających z art. 20 ust. 2 ustawy o cenach sprzedawca, który w wyniku zastosowania wyższej ceny sprzedaży papierosów osiągnął kwotę nienależną jest zobowiązany do jej zwrotu nabywcy, jak i wpłacenia do budżetu kwoty dodatkowej w wysokości 150% kwoty nienależnej. Do budżetu państwa podlega p
rzekazaniu również kwota nienależna, jeżeli uprawniony do jej otrzymania nabywca nie jest znany.Ponadto pragnę poinformować, że w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zawarty został przepis, określający, iż w przypadku sprzedaży papierosów powyżej ceny wydrukowanej na paczce stosowane są sankcje wynikające z przepisów art. 20 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach.
Z poważaniem
SEKRETARZ STANU
Jan Rudowski