Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej:
Warszawa, 31 marca 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 22 marca 2000 r. znak: AG/043/54/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego na 52 posiedzeniu Senatu w dniu 16 marca 2000 r. w sprawie środków Funduszu Pracy przyznanych powiatowym urzędom pracy na 2000 r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu uprzejmie informuję, co następuje:
Ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia br. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln. zł. tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. (1.160,5 mln. zł.). W związku z powyższym łączna kwota środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ustalona dla powiatów nie może być wyższa od określonej w ustawie budżetowej, pomimo występujących i zgłaszanych w tym zakresie znacznie wyższych potrzeb.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1974 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg. aglorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie aglorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).
Na podstawie powyższych przepisów, pismem z dnia 1 lutego 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru aglorytmu, połowy kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie
budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.Natomiast pozostałą kwotę, w ramach 50% rezerwy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy rozdysponuje po przedstawieniu przez starostów wniosków o zwiększenie ustalonego limitu, na realizację zadań, które określone zostaną w kontraktach zawieranych z samorządami powiatowymi.
Przy rozdziale tej rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy.
Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:
- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru aglorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.
- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno KUP jak też województw tworzone były także rezerwy, rozdzielane w ciągu roku uwzględniając i preferując rejony, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. W wyniku powyższego istniała możliwość bardziej selektywnego rozdziału środków Funduszu Pracy, uwzględniającego istniejące potrzeby i zmiany w ciągu roku na lokalnych rynkach pracy,
- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru aglorytmu, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego znacznie wyższy limit, natomiast inne na poziomie zaledwie połowy tego limitu. Dlatego też utworzona 50% rezerwa ma na celu umożliwienie nie tylko uwzględnienia zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r. ale także wyeliminowanie znacznych dysproporcji, nie mających uzasadnienia w zmianie sytuacji na rynku pracy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Prezes Krajowego Urzędu Pracy w końcu marca br. (skorygował) zwiększył dotychczasowe limity środków Funduszu Pracy na formy aktywne przeciwdziałania bezrobociu przyznane samorządom powiatowym. Powiaty (powiatowe urzędy pracy) województwa mazowieckiego otrzymały dodatkowo 5.327.162 zł., w tym dla powiatu gostynińskiego 227.932 zł., a dla powiatu sierpeckiego 210.181 zł. Dalsze podwyższenie limitu w ramach utworzonej rezerwy nastąpi bezzwłocznie po rozpatrzeniu wszystkich wniosków.
Informując o powyższym
Z szacunkiem
Longin Komołowski