Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Kopaczewskiego, złożone na 27. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):

Warszawa, 1999.01.14

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego Kopaczewskiego na 27 posiedzeniu Senatu w dniu 22 grudnia 1998 r. dotyczące pociągu "KUJAWIAK" relacji Warszawa - Piła, uprzejmie wyjaśniam:

1) Pociąg "Kujawiak" zaliczony jest do grupy pociągów ekspresowych eksploatowanych na liniach kolejowych na których dopuszczalna maksymalna prędkość wynosi 120 km/godz. Ograniczenie do spowodowane jest stanem technicznym torowisk i infrastruktury.

2) Na liniach kolejowych łączących między innymi Warszawę z Krakowem, Poznaniem i Gdańskiem eksploatowane są pociągi typu EUROCITY i INTERCITY, które rozwijają prędkość 160 km/godz. Przy tej prędkości, ze względów bezpieczeństwa wykorzystywane są nowoczesne wagony zakupione przez PKP w ostatnich latach. Ze względu na szczupłość środków finansowych, posiadana ich ilość wystarcza jedynie do sformowania składów ww. typu tzn. EC oraz IC.

3) Dwa wagony wyłączone ze składu pociągu ekspresowego Warszawa-Piła, które ze względu na stan techniczny były wcześniej wycofane ze składów pociągów typu EC i IC, ale mogły być jeszcze przez pewien okres czasu eksploatowane na liniach kolejowych z max. prędkością 120 km/godz. - są obecnie remontowane i przy przywróceniu ich stanu wymaganego dla pociągów typu EC i IC, będą eksploatowane w tych składach.

4) Przedsiębiorstwo PKP ze względu na deficyt finansowy pasażerskiego transportu kolejowego ma bardzo ograniczone możliwości wymiany taboru w połączeniach ekspresowych i międzyregionalnych. Dotacja z budżetu państwa uwzględnia tylko kompensatę uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów kolejowych.

Pragnę poinformować, że wyniki ekonomiczne jednego przejazdu pociągu ekspresowego w relacji Warszawa-Piła są następujące:
- wpływy 9.021,- zł
- koszty 12.338,- zł

Przedstawiając powyższe pragnę zapewnić, że z chwilą uzyskania większych środków na modernizację i zakup wagonów pasażerskich - przedsiębiorstwo PKP będzie systematycznie podnosić standard pociągów międzyregionalnych.

Z poważaniem

Tadeusz Syryjczyk


Spis oświadczeń, oświadczenie