Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 2000-06-30

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Panią Senator Dorotę Kempkę w dniu 9 czerwca br. w sprawie środków finansowych przeznaczonych na wdrożenie znowelizowanej ustawy Karta Nauczyciela w mieście Bydgoszczy (AG/043/179/2000/IV) uprzejmie informuję, co następuje:

I. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym nowelą z dnia 18 lutego 2000 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 239) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określił, w drodze rozporządzenia, dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego: wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe zasady zaszeregowania nauczycieli, sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia za jedną godzinę przeliczeniową, ogólne warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, wykaz stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego.

W świetle powyższej ustawy organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego (art. 30 ust. 6) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: wysokość stawek dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny nadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń, o ile nie zostały one określone w Karcie Nauczyciela lub odrębnych przepisach w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego odpowiadały co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela.

Jak wynika z wskazanych powyżej przepisów i w nawiązaniu do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego w 2000 roku kształtuje się następująco:

a) nauczyciel stażysta - 1 222 zł

b) nauczyciel kontraktowy - 1 479 zł

c) nauczyciel mianowany - 1 772 zł

W myśl art. 30 ust. 8 i 9 Karty Nauczyciela państwo gwarantuje w dochodach jednostek samorządu terytorialnego środki niezbędne na wskazane powyżej średnie wynagrodzenia (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń i odpisami) dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, zatrudnionych zgodnie ze standardami. Wszelkie regulacje płacowe wobec nauczycieli, jakie wynikają ze znowelizowanej ustawy - Karta Nauczyciela, w tym przyznane jednostkom samorządu terytorialnego kompetencje do stanowienia o wysokości dodatków (art. 30 ust. 6) powinny uwzględniać powyższe zapisy. Przesądzają bowiem one jednocześnie o wysokości zobowiązań państwa w zakresie finansowania zadań oświatowych.

Środki na wdrożenie nowego systemu wynagradzania nauczycieli, realizowanego w oparciu o zasady wskazane wyżej zostały zapewnione w przyznanej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2000 rok części oświatowej subwencji ogólnej.

II. Mając nadzieję czytelnie wyjaśnić powołane zależności pozwalam sobie załączyć kalkulację skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania w Mieście Bydgoszcz opartą na średniorocznej liczbie etatów nauczycielskich oraz powyższym przeciętnym wynagrodzeniu nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego. Trzeba zwrócić uwagę, że rzeczywiste koszty wdrażania nowego systemu wynagradzania (do wysokości przeciętnych wynagrodzeń określonych w ustawie Karta Nauczyciela) absorbują zaledwie - 82% (zał. 1 tab. 3) subwencji oświatowej.

Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, państwo nie może zaakceptować wszystkich możliwych rozwiązań w tym zakresie, tym bardziej, iż nie ma obecnie praktycznie żadnego wpływu na politykę zatrudnieniową prowadzoną w jednostkach samorządu terytorialnego oraz kształtowania wysokości dodatków przewidzianych w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.

Jednocześnie pozwolę sobie poinformować, że Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpatruje w trybie indywidualnym wszystkie wpływające wnioski z tytułu wdrożenia przepisów ustawy Karty Nauczyciela oraz dokona rozdziału środków z tego tytułu, w ramach wyodrębnionej 1% rezerwy subwencji oraz przewidywanej rezerwy wynikającej z art. 47 ustawy budżetowej. Każdorazowo jednak warunkiem naliczenia dodatkowych środków będzie zgodność z przywołanymi powyżej zasadami przesądzonymi ustawą Karta Nauczyciela oraz potwierdzenie ewentualnych dodatkowych skutków szczegółowymi kalkulacjami.

Z poważaniem

Prof. dr hab. Mirosław Handke


Spis oświadczeń, oświadczenie