Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5
2):Warszawa, 2000.01.07
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senator Dorotę Kempkę na 46 posiedzeniu Senatu w dniu 2 grudnia 1999 r. w sprawie restrukturyzacji PKP - Zakładów Infrastruktury Kolejowej, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Prezesa Zarządu PKP wyjaśniam:
Kolejnym etapem w realizowanym procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa PKP odnośnie Sektora Infrastruktury Kolejowej jest likwidacja wszystkich dotychczasowych Dyrekcji Okręgowych Infrastruktury Kolejowej, jako zbędnego (pośredniego) szczebla zarządzania oraz jednoczesne ograniczenie liczby zakładów infrastruktury z 45 do 24 poprzez ich połączenie.
Organizacja nowo tworzonych zakładów opierała się na ustalonych najpierw obszarach działania poszczególnych jednostek organizacyjnych zgodnie z opracowanymi przez specjalistów w tej dziedzinie kryteriami ilościowymi, merytorycznymi i formalnymi. Następnie ustalano lokalizację siedziby administracji tych zakładów. W przypadku gdy dwie miejscowości spełniały wszystkie merytoryczne kryteria przyjęte dla ustalenia siedziby administracji i kierownictwa zakładu infrastruktury i traktować te miejscowości należało jako równorzędne ośrodki, dopiero wówczas jako dodatkowy (pomocniczy) czynnik przyjmowano fakt lokalizacji innych kolejowych zakładów w tych miejscowościach. Ten społeczny aspekt przekształceń uwzględniony został po uzyskaniu akceptacji środowiska związkowego (central krajowych związków zawodowych działających w przedsiębiorstwie PKP), a jego wzięcie pod uwagę miało na celu wykorzystanie istniejącego w poszczególnych regionach rynku pracy.
Wyrażam przy tym przekonanie, że choć Pani Senator Dorota Kempka w swoim wystąpieniu mówi o zachowaniu w Bydgoszczy siedziby Okręgowej Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej, to zapewne chodzi Pani Senator właśnie o siedzibę Zakładu Infrastruktury.
Decyzja dotycząca określenia siedziby Zakładu Infrastruktury Kolejowej w Toruniu, została podjęta zarządzeniem nr 121 Zarządu PKP w dniu 22 listopada w oparciu o przyjęte kryteria ilościowe i merytoryczne pozwalające na optymalne określenie obszaru działania i siedzib.
W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego dwa węzły kolejowe tj. Toruń i Bydgoszcz stanowią równorzędne ośrodki. Skoro merytoryczne argumenty sytuują dwa ośrodki na tym samym poziomie, decyzja podjęta w tym przypadku opierała się na tak zwanych aspektach społecznych, które mają mniejsze to jednak także istotne znaczenie w trwającym procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa PKP. Uwzględniono także centralne położenia Torunia w obszarze działania zakładu oraz usytuowanie w tym mieście urzędu Marszałka.
Wybór Torunia na siedzibę zakładu infrastruktury kolejowej nie pociąga za sobą także żadnych dodatkowych kosztów, nie jest to w żadnym wypadku decyzja pozaekonomiczna - znajdujący się w Toruniu budynek zakładu infrastruktury zostanie wykorzystany na siedzibę administracji zakładu, ani też - decyzja pozaprawna, jak sugeruje to Pani Senator. Proces ich podejmowania jest zgodny z obowiązującą w przedsiębiorstwie PKP procedurą. Decyzje dotyczące wprowadzenia w sektorze infrastruktury dwuszczeblowej organizacji i zarządzania podyktowane są względami ekonomiczno-finansowymi przy zapewnieniu przez sektor realizacji podstawowych zadań.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk