Minister Pracy i Polityki Socjalnej złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, wygłoszonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):
Warszawa, 1999.07.12
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Nawiązując do pisma Pana Gabriela Beszłeja dyrektora Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów przekazującego oświadczenie senator Doroty Kempki skierowane do Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów, wygłoszone podczas 37 posiedzenia Senatu w dniu 18 czerwca 1999 roku dotyczące tragicznej sytuacji dzieci z rodzin zastępczych w mieście Bydgoszczy uprzejmie wyjaśniam co następuje:
Od dnia 1 stycznia 1999 roku weszły w życie zmiany w ustawie z dnia 29 listopada o pomocy społecznej (Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414: Nr 106, poz. 668; Nr 117, poz. 756; Nr 162, poz. 1118 i 1126 oraz Dz.U. z 1999 r. Nr 20, poz. 170), rozszerzające zadania pomocy społecznej o zadania opieki
nad dzieckiem. W przypadku organizowania opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielania pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci, realizacja tego zadania odbywa się w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 października 1993 r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz.U. z 1993 r. Nr 103, poz. 470 oraz Dz.U. z 1994 r. Nr 193, poz. 751). Nowe rozporządzenie oczekuje na akceptację Rady Ministrów i z dużym prawdopodobieństwem wejdzie w życie od 1 sierpnia br.W wyniku szeroko zakrojonej dyskusji społecznej nad kształtem i rolą rodziny w wychowaniu młodego pokolenia w Polsce oraz poszukiwaniem nowej formuły sprawowania opieki nad dzieckiem pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzinnej zaistniała potrzeba zreformowania systemu rodzinnej opieki zastępczej.
Pożądane ze społecznego punktu widzenia jest umożliwienie całościowego spojrzenia na problemy rodziny oraz udzielenia jej komplementarnego wsparcia w jednej instytucji. Przygotowywana reforma administracyjna państwa stwarza taką możliwość. Konsekwencją takiego podejścia jest wprowadzenie zagadnień, związanych z prowadzeniem rodzin zastępczych, do zadań samorządu powiatowego w zakresie pomocy społecznej. Do organizowania zastępczej opieki rodzinnej zobowiązany został starosta.
Projekt rozporządzenia w sprawie rodzin zastępczych przewiduje szereg zmian i modyfikacji mających na celu:
Proponuje się, by przesłanką umieszczania dzieci w rodzinie zastępczej była wyłącznie ich trudna sytuacja życiowa, uniemożliwiająca zapewnienie im przez rodziców podstawowych warunków opieki i wychowania; bez względu na ich sytuację prawną. Celem nadrzędnym jest zapewnienie dzieciom opieki i wychowania w zastępczym środowisku rodzinnym.
Wprowadza się dwa rodzaje rodzin zastępczych: rodziny spokrewnione i rodziny niespokrewnione. Zakłada się, że wszystkie rodziny zastępcze zostaną przygotowane do pełnienia swojej funkcji. Rodziny spokrewnione zapewniają dzieciom w nich umieszczonym trwałą więź ze środowiskiem rodzinnym oraz stabilną formę opieki. Przewiduje się tworzenie rodzin zastępczych niespokrewnionych, które mogłyby przyjmować w pierwszej kolejności dzieci, dla których nie można utworzyć rodziny spokrewnionej, a są to dzieci w wieku do lat dziesięciu, bądź oczekujące na przysposobienie, lub przeciwko ich rodzicom toczy się postępowanie o pozbawienie władzy rodzicielskiej, a także dzieci starsze, znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji osobistej. Rodziny takie mogą otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenia po ustaleniach dokonanych ze starostą. Przewiduje się możliwość pełnienia funkcji rodziny zastępczej odpłatnie na podstawie umowy zawartej przez starostę z małżeństwem lub osobą nie pozostającą w związku małżeńskim, które spełniają warunki określone w art. 31e ustawy o pomocy społecznej oraz w projekcie rozporządzenia. Wysokość wynagrodzenia reguluje § 17 rozporządzenia.
Mając na względzie dobro dzieci i konieczność zapewnienia im indywidualnej opieki § 6 ust. 2 przewiduje ograniczenie liczby dzieci umieszczonych w jednej rodzinie zastępczej. Proponuje się, by w rodzinie zastępczej nie umieszczano jednocześnie więcej niż troje dzieci, jedynie w przypadku rodzeństwa liczba dzieci może być większa.
Projekt rozporządzenia przewiduje ponadto wprowadzenie wymienionych poniżej zmian do obowiązującego aktualnie stanu prawnego.
Pomoc pieniężna dla dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej jest uzależniona od sytuacji dochodowej rodziny oraz wieku i stanu zdrowia dziecka. Wysokość pomocy pieniężnej jest uzależniona od dochodu rodziny zastępczej ustalanego zgodnie z art. 4 ustawy o pomocy społecznej i wynosi miesięcznie od 10% do 40% przeciętnego wynagrodzenia, a dla dzieci do lat 3 oraz odbiegających od normy rozwojowej i zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych albo pomocy profilaktyczno-wychowawczej lub resocjalizacyjnej oraz uprawnionych do zasiłku pielęgnacyjnego pomoc pieniężna wynosi miesięcznie od 40% do 80%. Jednorazowy zasiłek pieniężny w wysokości do 150% kwoty bazowej na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego dziecka proponuje się wypłacać na każde umieszczone w rodzinie zastępczej dziecko, uzgadniając potrzeby z powiatowym centrum pomocy rodzinie.
Na realizację powyższego zadania, zleconego powiatom przez administrację rządową, zaplanowano w ustawie budżetowej na bieżący rok dotację w wysokości - 380 052 tys. zł.
Ministerstwo Pracy nie uczestniczyło w pracach planistycznych i nie miało wpływu na wysokość planowanej dotacji.
Kwota powyższa jest niewystarczająca i nie zabezpiecza środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem rodzin zastępczych.
Według aktualnie nadesłanych przez wojewodów informacji braki środków na bieżącą działalność rodzin zastępczych wynoszą - 47 440,4 tys. zł.
Województwa odczuwają niedobory środków na pokrycie wydatków bieżących dla rodzin zastępczych już funkcjonujących, jak również dla nowych rodzin, z którymi podpisano odpowiednie umowy.
W wielu województwach pozostały zobowiązania z 1998 r., wymagające uregulowania w bieżącym roku.
Konieczne jest również pełne zabezpieczenie finansowe w zakresie pomocy świadczonej na rzecz wychowanków rodzin zastępczych, z tytułu ich usamodzielnienia. Problem ten dotyczy głównie powiatów, w których nie ma placówek opiekuńczo-wychowawczych. W powiatach, w których funkcjonują takie placówki, finansowanie świadczeń z tytułu usamodzie
lnienia leży w gestii działu 79 - oświata i wychowanie.Zapotrzebowanie na dodatkowe środki, niezbędne do realizacji świadczeń należnych wychowankom rodzin zastępczych z tytułu usamodzielnienia wynosi - 17 659,6 tys. zł.
Łączna kwota braków w rozdziale 8622 - Rodziny zastępcze i własne wynosi - 65 100 tys. zł, co oznacza, iż środki przewidziane w ustawie budżetowej pokrywają zaledwie 85% potrzeb.
W związku z powyższym Minister Pracy w kwietniu br. zwrócił się z prośbą do Ministra Finansów o dofinansowanie działalności rodzin zastępczych i zwiększenie planu budżetu na 1999 r. w części 85 - Budżety wojewodów, rozdział 8622 - Rodziny zastępcze i własne o kwotę - 65 100 tys. zł.
Minister Pracy oczekuje na decyzję Ministra Finansów.
Z informacji uzyskanych z Wydziału Polityki Społecznej Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy Miejski Ośrodek Pracy Społecznej w Bydgoszczy otrzymał środki finansowe na realizację świadczeń dla rodzin zastępczych w następujących transzach:
07.01.1999 r. - 284 800 zł.
21.01.1999 r. - 252 800 zł.
19.02.1999 r. - 284 800 zł.
26.03.1999 r. - 284 800 zł.
07.04.1999 r. - 21 800 zł.
06.05.1999 r. - 284 800 zł.
02.06.1999 r. - 284 800 zł.
--------------------------------____________________
razem 1 708 600 zł co stanowi wykonanie - uruchomienie za I półrocze 50% planu budżetu 1999 r., który wynosi 3 417 000 zł.
Z poważaniem
Longin Komołowski