Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1


Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Jurczyka, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 1999-08-16

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Mariana Jurczyka wygłoszone podczas 38 posiedzenia Senatu w dniu 1 lipca 1999 r., przesłane przy piśmie Pani Marszałek z dnia 8 lipca 1999 r. Nr AG/043/276/99/IV, uprzejmie informuję:

Podstawą ustalania wydatków, zarówno na zadania przekazane do powiatów jako własne, jak i kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, były kwoty wydatków zaplanowane przez byłych wojewodów w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej - w ramach ustalonych limitów wydatków do opracowania projektu budżetu na 1999 r., powiększone o planowane środki na podwyżki wynagrodzeń osobowych (wraz z pochodnymi). Określone przez wojewodów kwoty wydatków dla powiatów były weryfikowane przez właściwe resorty. Limity wydatków dla poszczególnych dysponentów części budżetowych, zgodnie z zatwierdzonymi przez Radę Ministrów "Założeniami do projektu budżetu państwa na rok 1999", zostały określone na podstawie "Zasad wyznaczania limitów wydatków do opracowania projektu budżetu państwa na 1999 r." Zgodnie z tymi zasadami, przy planowaniu wydatków pozapłacowych w działach klasyfikacji budżetowej nie objętych priorytetami, obowiązywała zasada ich ustalania w wysokości 75% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 1998 r.

Informacje o wysokości poszczególnych części subwencji ogólnej dla miast na prawach powiatu, przekazane w związku z art. 84 ustawy z dnia 13 października 1998 r.- Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872), miały charakter informacji wstępnych.

O ostatecznych wysokościach przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej, Minister Finansów, zgodnie z art. 40 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, informuje zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

Ustawa budżetowa na 1999 r. została ogłoszona w dniu 2 marca 1999 r., w związku z czym Minister Finansów, pismem z dnia 15 marca 1999 r., przekazał stosowne informacje w tej sprawie zainteresowanym powiatom.

Należy mieć na uwadze, iż ostateczne kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej, mogą różnić się od kwot projektowanych na etapie opracowywania projektu budżetu.

W przypadku Miasta Szczecina, w stosunku do kwot projektowanych, zmiany polegały na zwiększeniu kwoty części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz na zmniejszeniu kwot części oświatowej i części drogowej tej subwencji.

Odnosząc się do przyczyn zmniejszenia części oświatowej subwencji ogólnej, informuję Panią Marszałek, iż wstępna jej wysokość dla Miasta Szczecina, z uwagi na konieczność przekazania miastom na prawach powiatu informacji do projektu budżetu na 1999 r. w terminie do dnia 20 listopada 1998 r., została naliczona w oparciu o liczbę uczniów wykazaną w sprawozdawczości GUS za rok szkolny 1997/98 i określona na kwotę 68.474 tys. zł. Po zweryfikowaniu przez Miasto Szczecin, na prośbę Ministra Edukacji Narodowej, danych wykazanych w sprawozdaniach GUS za rok szkolny 1998/99 w zakresie wykazanych szkół, ustalono ostateczną kwotę części oświatowej subwencji ogólnej na 1999 r. na kwotę 67.507 tys. zł. Wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla miasta Szczecina naliczona została dla 31.650 uczniów, natomiast ostateczna kwota subwencji dla 31.480 uczniów.

Pragnę podkreślić, iż ostatecznego podziału części oświatowej subwencji ogólnej dokonano zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168).

Jeśli chodzi o część drogową subwencji ogólnej, uprzejmie informuję, iż we wstępnych wielkościach przekazanych Zarządowi Miasta Szczecina, przez Ministra Finansów, uwzględniono projektowany podział 10% rezerwy tej części subwencji.

Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy, o której wyżej mowa, rezerwą tą, przeznaczoną na inwestycje, dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw transportu oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym Minister Finansów, zawiadamiając Zarząd Miasta Szczecina o ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnej, dokonał zmniejszenia części drogowej o kwotę przewidywanego wstępnie podziału rezerwy.

Ostatecznego podziału 10% rezerwy tej części subwencji dokonano natomiast w trybie przewidzianym w ustawie, to jest na wniosek Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz po zasięgnięciu opinii strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Rezerwa ta w 1999 r. została przeznaczona głównie na kontynuowane inwestycje drogowe, które przed rokiem 1999 były inwestycjami centralnymi. W podziale tej rezerwy uwzględniono również potrzeby Miasta Szczecina, przyznając na inwestycje drogowe kwotę 42.000 tys. zł.

Odnośnie zmian w budżecie Miasta Szczecina, wynikających z decyzji podjętych przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż Minister Finansów nie posiada uprawnień do ingerowania w decyzje podjęte zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

Wojewoda jest dysponentem wyodrębnionej części budżetu państwa i odpowiada za jego prawidłową realizację. Odnosi się to również do dotacji z budżetu wojewody przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego.

Z upoważnienia Ministra Finansów
SEKRET
ARZ STANU
Jerzy Miller


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1