Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, 17 listopada 2000 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przekazanymi przy piśmie z dnia 3 listopada 2000 r., znak: AG/043/338/2000/IV oświadczeniami Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie utworzenia w Warce placówki urzędu pracy oraz pilnego uregulowania zobowiązań Funduszu Pracy wobec powiatowych urzędów pracy w województwie mazowieckim, uprzejmie informuję, co następuje:

Napięta sytuacja finansowa Funduszu Pracy, jaka występuje w roku bieżącym jest wynikiem przede wszystkim wyższej od założonej w ustawie budżetowej (planie Funduszu Pracy) liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, a także wyższej od planowanej ich wysokości. W efekcie powyższego w okresie styczeń/wrzesień br. wydatkowano na zasiłki i świadczenia kwotę o ponad 928 mln zł wyższą od wynikającej na ten okres z planu Funduszu Prac.

W celu zapewnienia płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca br. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. NR 70, poz. 820) przewidująca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy kredytów i pożyczek. Po przyjęciu powyższej ustawy Prezes Krajowego Urzędu Pracy we wrześniu br. zaciągnął kredyt w kwocie 400 mln zł, oraz w październiku kolejny kredyt w wysokości 200 mln zł. Te dodatkowe dochody Funduszu Pracy zostały bezzwłocznie przekazane urzędom pracy.

Ponadto uprzejmie informuję, że na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r., decyzją Ministra Finansów z dnia 19.09.2000 r., zwiększona została dotacja dla Funduszu Pracy o kwotę 100 mln zł, z oszczędności kosztów obsługi długu publicznego. Pomimo powyższych decyzji, sytuacja finansowa Funduszu Pracy do końca br. będzie napięta.

W wyniku włączenia z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, w ustawie budżetowej na 2000 r. na opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych nie posiadających prawa do zasiłku lub stypendium, w budżetach wojewodów ujęte zostały środki w łącznej kwocie 241,6 mln zł. Ponadto przewidziana została rezerwa celowa na finansowanie tego zadania w wysokości 240,4 mln zł. Rezerwa ta w maju br., na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej, przekazana została przez Ministra Finansów wojewodom.

Z uwagi jednak na to, że przewidziane w budżetach wojewodów środki (łącznie z rozdysponowaną rezerwą) nie zabezpieczają występujących potrzeb, zwróciłem się do Ministra Finansów o rozważenie możliwości dodatkowego zwiększenia na ten cel środków w budżetach wojewodów, a w przypadku braku takiej możliwości, aby odpowiednie kwoty, w tym na spłatę zobowiązań z 2000 r. przewidziane zostały w projekcie ustawy budżetowej na 2001 r. Jednocześnie z uwagi na otrzymywane informacje o dokonywaniu przez niektóre oddziały ZUS zajęć rachunków bankowych w celu wyegzekwowania należnych składek, zwróciłem się do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o spowodowanie odstąpienia przez Oddziały ZUS od zajmowania rachunków bankowych Funduszu Pracy powiatowych urzędów pracy, gdyż składki te nie są finansowane z Funduszu Pracy.

W wyniku między innymi wniosków (w tym organów samorządu terytorialnego) zgłaszanych do obowiązujących od 1 stycznia 2000 r. zasad podziału i przekazywania samorządom wojewódzkim i powiatowym środków Funduszu Pracy, opracowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Projekt ten przewiduje między innymi przekazywanie do 35% środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu samorządom wojewódzkim, z przeznaczeniem na współfinansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu - na podstawie kontraktów zawieranych ze starostami. Ponadto proponuje się, aby co najmniej 55% środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przekazywanych było wg. wzoru algorytmu bezpośrednim samorządom powiatowym, które po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia decydowały o wyborze form aktywizacji zawodowej (strukturze wydatków). Projekt ustawy przewiduje także zmniejszenie do 10% rezerwy jaka będzie mogła być tworzona na szczeblu Krajowego Urzędu Pracy.

Projekt powyższej ustawy po rozpatrzeniu i przyjęciu przez Radę Ministrów przekazany zostanie do Sejmu RP. Wyrażam przekonanie, że propozycje te uwzględniające między innymi wnioski organów samorządu terytorialnego zostaną przyjęte przez Parlament.

W związku z włączeniem z dniem 1 stycznia 2000 r. powiatowych urzędów pracy w skład powiatowej administracji zespolonej, środki finansowe, które mogą zostać przeznaczone na finansowanie kosztów działalności powiatowych określone zostały w ustawie budżetowej na 2000 r. i ujęte w budżetach wojewodów.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie posiada i nie dysponuje żadną rezerwą środków, które mogłyby zostać przeznaczone na wydatki związane z utworzeniem filii powiatowego urzędu pracy.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie