Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.14

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z otrzymanym przy piśmie Pani Marszałek z dnia 22 marca 2000 r., Nr AG/043/66/2000/IV oświadczeniem złożonym przez senatora Zbigniewa Gołąbka na 52 posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 marca 2000 r. w sprawie budowy drugiej jezdni drogi krajowej Nr 7 (E-77) w odcinku Grójec - Jedlińsk wraz z mostem w Białobrzegach oraz budowy wiaduktu w Szydłowcu, uprzejmie informuję, że stan przygotowań do realizacji wymienionych zadań przedstawia się następująco:

1. Odnośnie modernizacji drogi krajowej nr 7 na odcinku Grójec - Jedlińsk

Modernizacja drogi nr 7 polegać będzie na dobudowie drugiej jezdni po stronie zachodniej. Długość trasy wynosi 35,0 km. Docelowo droga posiadać będzie podwójne dwupasmowe jezdnie /o szerokości pasa ruchu 3,5 m/ z utwardzonym środkowym pasem rozdziału o szerokości 4,0 m i poboczami ziemnymi. Na całej długości trasy zaprojektowano drogi zbiorcze. Modernizacja wymagać będzie budowy około 5 mostów i 6 wiaduktów.

Opracowana w 1993 r. koncepcja programowo-przestrzenna modernizacji tej drogi wymaga uaktualnienia.

Planowany i zgodny z Narodową Strategią Rozwoju Transportu na lata 2000-2006 termin rozpoczęcia robót przewiduje rok 2003, a ich zakończenie około 2005 roku.

W roku bieżącym planowane jest rozpoczęcie budowy obwodnicy Białobrzegów, przewidzianej w cyklu trzyletnim, przy współfinansowaniu z pożyczki Banku Światowego.

Do czasu modernizacji drogi nr 7 będą wykonywane zabiegi w ramach bieżącego utrzymania dróg oraz niezbędne odnowy zapobiegawcze.

Ponadto, w ramach środków wydzielonych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego planuje się w br. zmiany w organizacji ruchu na przejściu przez m. Falęcice poprzez wprowadzenie innego podziału jezdni na pasy ruchu oraz wykonanie azylu dla pieszych i wydzielenie ciągu pieszego.

2. Odnośnie budowy wiaduktu w Szydłowcu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 7 z drogą województwa nr 734.

W ocenie administracji drogowej potrzeba budowy węzła drogowego w Szydłowcu jest niewątpliwa. Świadczy o tym chociażby fakt, że już w 1990 r. został opracowany staraniem byłej Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Kielcach projekt techniczny dla tego zadania. Projektowany zakres robót obejmuje budowę wiaduktu nad drogą nr 7, dobudowę drugiej jezdni na długości 0,8 km w ciągu drogi nr 7, budowę dojazdów do wiaduktu długości 0,6 km, budowę dwu łącznic jednojezdniowych dwukierunkowych o długości 0,9 km oraz budowę dwu skrzyżowań skanalizowanych. Jednak dokumentacja ta, jak i uzyskana w oparciu o nią decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w wyniku protestu właściciela przyległej posesji została uchylona przez Naczelny Sąd Administracyjny.

W związku z tym Oddział Centralny Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie zamierza zlecić aktualizację materiałów do nowej decyzji w warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz projektu budowlanego, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami technicznymi i prawnymi. W tej sytuacji na załatwienie prac przygotowawczych potrzeba około 3 lat czasu.

Głównym jednak problemem jest nadal sprawa sfinansowania zadania.

Natomiast do czasu budowy węzła na omawianym skrzyżowaniu Oddział Centralny GDDP planuje w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wykonanie zmiany organizacji ruchu poprzez wydzielenie zatok dla skrętów w lewo, usytuowanie "kocich oczek" itp.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pragnę również podkreślić, iż obowiązuje zasada, że w miarę uzyskania środków finansowych, przyjmowane są do realizacji zadania o najwyższej efektywności ekonomicznej, gdzie występują największe potrzeby ruchu i zagrożenie jego bezpieczeństwa. Resort transportu i gospodarki morskiej będzie nadal czynił starania o dodatkowe środki na modernizację i rozwój sieci dróg krajowych ze wszystkich możliwych źródeł lecz nie jest w stanie określić nawet przybliżonego terminu realizacji dla szeregu zadań, bez wcześniejszego zabezpieczenia finansowego. W tej sytuacji jedyną możliwością przyspieszenia realizacji chociażby niektórych z nich jest ścisła współpraca administracji drogowej z samorządami, które powinny przyjąć również część finansowania robót na drogach krajowych. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej liczy również na pomoc polityków.

Z wyrazami szacunku

Tadeusz Syryjczyk


Spis oświadczeń, oświadczenie