Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2000-01-07

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 7 grudnia 1999 r. nr AG/043/464/99/IV, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 2 grudnia 1999 r., uprzejmie wyjaśniam:

Art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60 z późn. zm.) stanowi, że organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do właściwości którego należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

W świetle powyższej regulacji, zarządcą dla dróg powiatowych jest zarząd powiatu, natomiast zarządcą dla dróg gminnych - zarząd gminy. Podstawowe obowiązki zarządcy drogi określone zostały w art. 20 w/w ustawy, natomiast ogólne zasady finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych oraz zarządzania nimi regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz.U. nr 123, poz. 780 z późn. zm.). Stosownie do zawartych w tej ustawie postanowień, zadania w zakresie budowy, modernizacji i ochrony dróg powiatowych oraz zarządzania nimi finansowane są przez samorząd powiatowy oraz zarządzania nimi finansowane są przez samorząd powiatowy, natomiast zadania w zakresie finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są przez samorząd gminny.

Z powyższych uregulowań wynika, że poszczególne kategorie dróg publicznych zostały "przypisane" odpowiednim organom, które z dniem 1 stycznia 1999 r. stały się zarządcami tych dróg zobowiązany do realizacji zadań określonych w ustawie o drogach publicznych. Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 4 wspomnianej ustawy zarządzanie drogami publicznymi może być także przekazywane między zarządcami w trybie porozumień.

Realizacja i finansowanie zadań własnych określonego szczebla jednostki samorządu terytorialnego przez inną jednostkę może nastąpić w drodze porozumienia zawartego między zainteresowanymi stronami, o ile organy stanowiące tych jednostek wyrażą, w drodze uchwały, zgodę na zawarcie porozumienia. Dotacje celowe z budżetu określonej jednostki do budżetu jednostki realizującej to zadanie powinny być przekazywane na podstawie zawartego porozumienia.

Przepis art. 111 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dopuszcza możliwość udzielania pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.

Pragnę jednak podkreślić, że zapis ten nie oznacza, iż gminy są zobowiązane do finansowania budowy dróg powiatowych, gdyż jest to zadanie własne powiatu. Na realizacją tego zadania powiat otrzymuje z budżetu państwa środki finansowe w postaci części drogowej subwencji ogólnej.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jerzy Miller


Spis oświadczeń, oświadczenie