Odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, wygłoszone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP") 41), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:
Warszawa, 1999.07.09
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczpospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na pismo AG/043/254/99/IV z dnia 23 czerwca 1999 roku w sprawie podniesionej w "Oświadczeniu..." pana senatora Zbigniewa Gołąbka a dotyczącej budowy mostów przez rzekę Wisłę w Solcu i Kępie Bielańskiej wyjaśnia się co następuje.
Zarządzenie drogami w Polsce jest obecnie regulowane wg zasad określonych w ramach przeprowadzonej reformy administracyjnej kraju. Zadania stąd wynikające powinny być realizowane przez odpowiednie organizacje zgodnie z zakresem ich kompetencji, obowiązków i możliwości. Resort transportu i gospodarki morskiej finansuje zadania realizowane na sieci dróg krajowych i tylko na takie zadania otrzymuje środki finanso
we, nie dysponuje natomiast nakładami, z których mógłby podjąć finansowanie omawianych inwestycji zlokalizowanych w ciągu: drogi wojewódzkiej - most w Solcu i powiatowej - most w Kępie Bielańskiej. Budowa i utrzymanie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych finansowane są bowiem z budżetu jednostek administracji samorządowej.Zadania te również nie spełniają kryteriów niezbędnych aby do ich sfinansowania mogła być wykorzystana 10% rezerwa inwestycyjna utworzona na potrzeby dróg samorządowych ustawą o dochodach jednostek samorządowych w latach 1999-2000. Rezerwa ta przeznaczona jest tylko na dofinansowanie zakończenia zadań będących już w realizacji.
Biorąc powyższe pod uwagę, samorządy zainteresowane budową omawianych przepraw mostowych powinny rozważać jedynie współfinansowanie tych zadań ze środków własnych.
Jednocześnie pragnę dodać, że poruszona w "Oświadczeniu..." sprawa budowy mostów przez rzekę Wisłę w Solcu i Kępie Bielańskiej, wynikająca z potrzeb mieszkańców terenów sąsiadujących przez Wisłę, nie powinna być rozwiązywana metodami pozbawionymi ekonomicznego uzasadnienia. Zainteresowane jednostki administracji samorządowej, w przypadku spełnienia ich postulatu wykorzystania wojskowych konstrukcji mostowych z tzw. rezerw liczą nie tylko na możliwość s
zybkiej ale i tańszej realizacji przedsięwzięć. W rzeczywistości koszty pozyskania konstrukcji składanej, budowy i późniejszego utrzymania takiego mostu byłyby wyższe lub porównywalne z kosztami budowy mostu stałego a możliwości wykorzystania mostu składanego w bardziej obciążonym ruchem ciągu drogowym - ograniczone. Konstrukcje mostów składanych przeznaczone są bowiem do użycia w warunkach specjalnych, awaryjnych lub okresach klęsk żywiołowych, a nie do długotrwałej eksploatacji przez okres kilkudziesięciu lat.Chociaż omawiane w "Oświadczeniu..." pana senatora Zbigniewa Gołąbka inicjatywy budowy nowych mostów przez Wisłę nie dotyczą dróg krajowych i w związku z tym Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej nie ma możliwości ich finansowego wsparcia, nie znaczy to jednak, że nie cieszą się one poparciem resortu, jako przedsięwzięcia wpływające na poprawę układu komunikacyjnego położonych nad Wisłą województw. Jedyne zastrzeżenia resortu dotyczą użycia do ich realizacji konstrukcji mostów składanych.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk