Spis oświadczeń, oświadczenie


Informacje w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, wygłoszonym podczas 31. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), nadesłał Minister Pracy i Polityki Socjalnej:

Warszawa, 1999 .03.16

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 10 marca 1999 r. znak: AG/043/92/IV oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie przeniesienia obecnej siedziby Wojewódzkiego Urzędu Pracy z Warszawy do Radomia uprzejmie informuję, co następuje:

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), Minister Pracy i Polityki Socjalnej, w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji - rozporządzeniem z dnia 30 grudnia 1998 r. (Dz.U. Nr 166, poz. 1247) dostosował organizację i obszar działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej.

Z uwagi na to, że zgodnie z przepisami art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) - z dniem 1 stycznia 2000 r. wojewódzkie urzędy pracy wchodzić będą w skład urzędów marszałkowskich, przy ustalaniu siedzib wojewódzkich urzędów pracy w 1999 r., przyjęta została zasada, że będą nimi miasta, w których swoje siedziby mają marszałkowie województw.

W miastach, które przed dniem 1 stycznia 1999 r. były miastami wojewódzkimi, a po tym dniu nie są siedzibami urzędów marszałkowskich, funkcjonują filie wojewódzkich urzędów pracy (w tym w Radomiu). Organizacja oraz zadania filii określane są w regulaminie wojewódzkiego urzędu pracy, zatwierdzonym przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy. Również liczba pracowników zatrudnionych w poszczególnych filiach wojewódzkiego urzędu pracy może uwzględniać istniejącą na obszarze ich działania sytuację na rynku pracy oraz występujące w tym zakresie potrzeby, możliwości lokalizacyjne itp.

Jednocześnie nadmieniam, że wojewódzkie urzędy pracy nie prowadzą pośrednictwa pracy oraz nie rejestrują i nie wypłacają świadczeń bezrobotnym. Dlatego też uzależnienie ich siedziby od liczby bezrobotnych zarejestrowanych w danym rejonie nie powinno mieć podstawowego znaczenia.

Również przeniesienie Wojewódzkiego Urzędu Pracy do Radomia nie miałoby wpływu na wysokość środków Funduszu Pracy przyznanych na finansowanie programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu.

Pragnę jednocześnie nadmienić, że od 1 stycznia 2000 r. ulegną zasadniczej zmianie zadania wojewódzkich urzędów pracy. Nie będą im między innymi podlegały powiatowe urzędy pracy, które wejdą w skład powiatowej administracji zespolonej.

Biorąc powyższe pod uwagę, nie znajduję uzasadnienia do zmiany siedziby wojewódzkiego urzędu pracy z Warszawy do Radomia. Nadmieniam również, że decyzja taka wymagałaby zmiany powołanego na wstępie rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii między innymi Marszałka Województwa Mazowieckiego, Naczelnej Rady Zatrudnienia, dokonania uzgodnień międzyresortowych oraz zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Informując o powyższym

Z poważaniem
Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie