Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Finansów przesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, wygłoszonym podczas 30. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

arszawa, 1999 .03.16

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie znak AG/043/50/99/IV z dnia 24 lutego br. oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka popierającym starania społeczności lokalnych o

- utrzymanie w Przysusze punktu informacyjno-konsultacyjnego Urzędu Skarbowego w Szydłowcu, a docelowo

- utworzenie w Przysusze urzędu skarbowego uprzejmie informuję Panią Marszałek:

Obowiązująca ustawa o urzędzie Ministra Finansów oraz o izbach i urzędach skarbowych oraz przepisy wykonawcze wydane przez ministra Finansów nie przewidują wydzielania komórek organizacyjnych zlokalizowanych poza siedzibą urzędu skarbowego. Biorąc jednakże pod uwagę dotychczasowe rozwiązania organizacyjne w zakresie obsługi podatników, Urząd Skarbowy w Szydłowcu w okresach akcji rozliczeń rocznych podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. od stycznia do kwietnia, zakłada utrzymanie funkcjonującego w Przysusze punktu informacyjnego działającego w zakresie udzielania wyjaśnień i wydawania formularzy PIT.

Dalsze rozszerzanie działalności zamiejscowego punktu informacyjnego, np. o czynności związane z przyjmowaniem zeznań i deklaracji podatkowych oraz ich weryfikację, a także wydawanie zaświadczeń o wysokości osiągniętych przez podatników dochodów i ich stanie rozliczeń z budżetem państwa pozostaje w sprzeczności ze statutem urzędu skarbowego oraz powoduje rozproszenie organizacyjnych zasobów kadrowych i finansowych na utrzymanie służb skarbowych i przez to obniżenie efektywności ich wykorzystania. Działalność punktu informacyjnego w rozszerzonym zakresie sprzeczna jest również z przyjętym przez resort finansów kierunkiem rozwoju urzędów skarbowych opartym na silnych jednostkach, w których system rozliczania podatków oraz ewidencja podatników zostały objęte komputeryzacją. Funkcjonujący w urzędach system informatyczny nie przewiduje bowiem łączności z jej satelitarnymi formami organizacyjnymi. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt należytego zabezpieczenia składanych w punkcie dokumentów, w których zawarte informacje objęte są przepisami tajemnicy skarbowej i o ochronie danych osobowych - wobec konieczności ich okresowego przekazywania do siedziby urzędu skarbowego.

Odnośnie utworzenia w Przysusze urzędu skarbowego pragnę poinformować, że z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną budżetu państwa nie widzę możliwości zrealizowania tego przedsięwzięcia w najbliższej przyszłości. Z tego też względu dostosowanie aparatu skarbowego szczebla podstawowego do wprowadzanego w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. trójstopniowego podziału administracyjnego kraju zrealizowane zostało w ramach funkcjonującej w 1998 r. liczby 355 urzędów skarbowych, co wymagało dokonania istotnych zmian terytorialnego zasięgu działania urzędów skarbowych stosownie do przynależności gmin do określonego powiatu i województwa. Zdarza się zatem, że na terenie niektórych nowo powstałych powiatów nie funkcjonują urzędy skarbowe. W takich przypadkach powiaty te - zgodnie z przyjętą zasadą, iż powiat stanowi niepodzielną jednostkę terytorialną obsługiwaną przez urząd skarbowy - są w całości obsługiwane przez jeden z ościennych urzędów skarbowych, posiadający najlepsze warunki kadrowe i lokalowe, w przypadku powiatu przysuskiego jest to Urząd Skarbowy w Szydłowcu.

Pragnę poinformować Panią Marszałek, iż z punktu widzenia celów administracji podatkowej nie jest konieczne tworzenie urzędu skarbowego w każdym powiecie, a funkcjonująca obecnie sieć urzędów skarbowych w województwie mazowieckim, zdaniem resortu finansów, jest odpowiednia do potencjału gospodarczego tego regionu i zapewni sprawną i rzetelną obsługę podatników.

W tej sytuacji do sprawy ewentualnego utworzenia urzędu skarbowego w Przysusze będzie można powrócić w przyszłości, gdy obserwacja funkcjonowania i analiza efektywności działania urzędów skarbowych w zmienionych zasięgach terytorialnych w województwie mazowieckim wskazywać będzie na taką potrzebę i gdy sytuacja budżetowa na to pozwoli.

Jednocześnie chciałbym zauważyć że wysuwany często przez społeczności lokalne argument o uciążliwości, na jaką narażeni są podatnicy w wyniku braku obsługi przez urząd skarbowy w bezpośredniej bliskości ich miejsca zamieszkania, nie jest w pełni zasadny. Obowiązujący bowiem w Polsce system podatkowy, zakładający oparcie wymiaru podatków na deklaracjach i zeznaniach podatników, z możliwością ich przesyłania drogą pocztową i dokonywania wpłat za pośrednictwem urzędów pocztowych i banków, a także upowszechnienie obrotu bezgotówkowego ograniczają konieczność bezpośrednich kontaktów urzędów skarbowych z podatnikiem.

Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Jan Rudowski


Spis oświadczeń, oświadczenie