Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu
RP" nr 28):Warszawa, dnia 29.12.1998 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Zbigniewa Gołąbka, wygłoszonym podczas 24 posiedzenia Senatu w dniu 3 grudnia br., dotyczącym potrzeby dostosowania funkcjonowania Polskich Kolei Państwowych do potrzeb pasażerów m.in. przez stworzenie szybkiej kolei relacji Radom - Warszawa oraz budowy drugiego toru Warka - Radom, przedkładam poniżej wyjaśnienia w tym zakresie.
Posiadane przez p.p. PKP środki finansowe, przy konieczności działania na zasadach rynkowych, nie pozwalają niestety w obecnej chwili na uruchomienie takiej ilości pociągów, która zaspakajałaby potrzeby wszystkich podróżnych.
Problem włączenia dodatkowych wagonów do pociągów stałego kursowania zostanie przez p.p. PKP dokładnie przeanalizowany i w miarę możliwości technicznych, w przypadku zwiększonej frekwencji podróżnych, zostaną wydane stosowne dyspozycje w celu zapewnienia właściwego komfortu podróży.
Budowa drugiego toru na odcinku Warka - Radom będącego na linii Warszawa - Radom (linia o państwowym znaczeniu), zgodnie z obowiązującym stanem prawnym powinna być finansowana z budżetu państwa. Aktualnie dotacja inwestycyjna do linii o państwowym znaczeniu nie przekracza 30% potrzeb w tym względzie. Wstępna analiza rentowności budowy tego toru wskazała na nieopłacalność tego przedsięwzięcia. Tym niemniej prowadzone są aktualnie prace studialne w ramach programu określenia hierarchii sieci transeuropejskiej linii kolejowych, a w szczególności powiązań z korytarzem Północ-Południe tj. Gdańsk - Warszawa - Katowice, które wskażą ewentualne potrzeby uzupełnienia tej sieci m.in. o linię Warszawa - Radom.
Tadeusz Syryjczyk