Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, dn. 24 listopada 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do złożonego podczas 67 posiedzenia Senatu RP oświadczenia Senatora Lecha Feszlera w sprawie rozformowania Jednostki Wojskowej 3466 Czerwony Bór przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Likwidacja Jednostki Wojskowej Nr 3466 w Czerwonym Borze jest wynikiem realizacji postanowienia art. 134 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (sprawowanie zwierzchnictwa nad siłami Zbrojnymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej) oraz określenie art. 29 ust. 3 dot. możliwości podporządkowania jednostek wojskowych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych w ustawie z dnia 4 września 1997 roku o działach administracji rządowej (tekst jednolity Dz.U. z 1997 r. Nr 82, poz. 28). W związku z powyższym, podjęto decyzję o likwidacji Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSWiA. Zadania formacji przyjęło, wraz z komplementarną częścią struktur organizacyjnych, Biuro Ochrony Rządu oraz resort obrony narodowej, który w swoje podporządkowanie nie przyjął jednak żadnej jednostki wojskowej.

W dniu 6 października 2000 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał decyzję nr 437 w sprawie rozformowania JW 3466. Harmonogram likwidacji zakłada rozformowanie jednostki do dnia 30 czerwca 2001 r. (oddział jest likwidowany w ostatniej kolejności). Decyzję tę podjęto po zakończonych niepowodzeniem próbach przekazania jednostki w podporządkowanie resortowi obrony narodowej, w którym funkcjonowała do 1991 roku.

Kadra zawodowa likwidowanej jednostki, która nie zostanie zagospodarowana z braku możliwości lub w wyniku odmowy przyjęcia zaproponowanego stanowiska służbowego, otrzyma wypowiedzenia od właściwego organu wojskowego.

Okres wypowiedzenia stosunku służbowego kadry zawodowej trwa dziesięć miesięcy bez względu na rodzaj służby (stała, kontraktowa). W tym czasie żołnierz zawodowy otrzymuje wszelkie dotychczasowe świadczenia.

Pracownicy cywilni zostaną zwolnieni zgodnie z zapisami ustawy z dnia 28 grudnia 1989 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 4 z 1990 r. poz. 19 z późn. zm.).

Zwolnienia zostaną rozłożone w czasie. W pierwszej kolejności wypowiedzenia otrzymają pracownicy gospodarstw pomocniczych, a następnie jednostki budżetowej. Wszyscy zwolnieni otrzymają przewidziane odpowiednimi przepisami odprawy finansowe.

Rozumiejąc szczególnie skomplikowaną sytuację kadry zawodowej i pracowników cywilnych JW 3466, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (w decyzji o rozformowaniu) polecił dyrektorom Biura Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego oraz Biura Budżetu i Finansów MSWiA podjęcie - w porozumieniu z Dowódcą - Likwidatorem NJW MSWiA - działań zmierzających do znalezienia zatrudnienia zwalnianych żołnierzy zawodowych i pracowników cywilnych jednostki, oraz minimalizację skutków likwidacji.

Działania te mają polegać, w szczególności, na świadczeniu pomocy rekonwersyjnej, ułatwianiu podjęcia zatrudnienia lub dalszej służby w formacjach resortu spraw wewnętrznych i administracji, umożliwieniu nabycia uprawnień emerytalnych (minimalnych) w przypadku, gdy mogą być uzyskane w 2001 r.

W dniu 7 sierpnia 2000 roku Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyuczenia do zawodu bez przekwalifikowania, doradztwa zawodowego, odbywania praktyk zawodowych oraz pośrednictwa pracy, a także szczegółowych zasad i warunków korzystania z pomocy w tym zakresie przez żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej, pełnionej w jednostkach podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. Nr 70 poz. 827). Pomoc ta obejmuje ogół przedsięwzięć realizowanych z urzędu lub na wniosek, mających na celu przygotowanie żołnierzy zwalnianych (i już zwolnionych) z zawodowej służby wojskowej do podjęcia zatrudnienia na cywilnym rynku pracy. Dzięki zabezpieczeniu na ten cel środków finansowych, proces rekonwencji już dziś realizowany jest płynnie i bez opóźnień; nabiera przyspieszenia w miarę napływania wniosków od zainteresowanych. Temu samemu procesowi będą podlegać wszyscy żołnierze zawodowi JW 3466 natychmiast po otrzymaniu wypowiedzenia stosunku służbowego.

Mimo niepowodzenia rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej w zakresie przejmowania jednostek wojskowych - od czerwca bieżącego roku, pomimo faktycznych własnych problemów, MON przyjmuje kadrę zawodową NJW MSWiA do dalszej służby. Założone kryteria są wprawdzie wysokie, ale trudno też - w świetle planowanych redukcji w MON - postępować inaczej. Takie możliwości mają specjaliści oraz młodsza kadra dowódcza.

Decyzja o tym kto przejmie i będzie zarządzał infrastrukturą pozostającą obecnie we władaniu JW 3466 nie została jeszcze podjęta. Jest duże prawdopodobieństwo, że będą to terenowe władze administracji państwowej.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji czyni wszystko, aby rozformowane jednostki w Czerwonym Borze odbyło się jak najmniejszym kosztem społecznym. Aktualnie prowadzone są rozmowy z Ministerstwem Sprawiedliwości w sprawie utworzenia na bazie tej jednostki zakładu penitencjarnego, w którym mogłaby znaleźć zatrudnienie znaczna część kadry i pracowników wojska. Z przeprowadzonego rekonesansu przez przedstawicieli Centralnego Zarządu Służby Więziennej wynika, iż dotychczasowy obiekt - po dostosowaniu - znakomicie nadaje się do utworzenia zakładu karnego o charakterze półotwartym oraz usytuowania aresztu śledczego. Istnieje możliwość zatrudnienia w nim - jako funkcjonariuszy i pracowników cywilnych służby więziennej - wszystkich żołnierzy (zawodowych nadterminowej zasadniczej służby wojskowej) i pracowników wojska oraz dodatkowo 100 do 150 osób, co może poważnie wpłynąć na zmniejszenie lokalnego bezrobocia. Powstanie zakładu penitencjarnego powinno również być bodźcem do rozwoju miejscowego rynku produkcji i zbytu. Potrzeby w zakresie dostaw produktów będą zdecydowanie wyższe niż dotychczasowego odbiorcy - jednostki wojskowej.

Wydaje się, że powyższa propozycja może uwolnić władze samorządowe od konieczności zarządzania infrastrukturą pozostałą po likwidacji jednostki wojskowej oraz rozwiąże problemy socjalne wywołane tym procesem.

Jednocześnie Dowódca - Likwidator NJW MSWiA podjął czynności mające na celu uniezależnienie infrastruktury osiedlowej od koszarowej w zakresie dostarczania podstawowych mediów.

Z poważaniem

Marek Biernacki


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2