Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):

Warszawa, 11 maja 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 19 kwietnia br., znak: AG/043/112/2000/IV oświadczeniem złożonym przez pana senatora Lecha Feszlera podczas 55 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 kwietnia 2000 roku uprzejmie informuje, co następuje:

Ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia 2000 r. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln zł tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. Nadmieniam, że występujące i zgłaszane w tym zakresie potrzeby są znacznie wyższe.

Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu )Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).

Na podstawie powyższych przepisów, w dniu 1 lutego 2000 r. prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru algorytmu, połowy kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.

Samorząd powiatu zambrowskiego otrzymał - 771.647 zł.

W końcu marca br. Prezes Krajowego Urzędu Pracy (skorygował) zwiększył limity środków Funduszu Pracy na formy aktywne przeciwdziałania bezrobociu (w tym na zobowiązania) przyznane samorządom powiatowym. Powiaty (powiatowe urzędy pracy) województwa podlaskiego otrzymały dodatkowo 1.126.775 zł., w tym powiat zambrowski 168.380 zł.

Natomiast pozostałą kwotę, w ramach 50% rezerwy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy rozdysponuje po przedstawieniu przez starostów wniosków o zwiększenie ustalonego limitu, na realizację zadań, które określone zostaną w kontraktach zawieranych z samorządami powiatowymi. Przy rozdziale tej rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy.

Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:

- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru algorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.,

- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno KUP jak też województw tworzone były także rezerwy, rozdzielane w ciągu roku uwzględniając i preferując rejony, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. W wyniku powyższego istniała możliwość bardziej selektywnego rozdziału środków Funduszu Pracy, uwzględniającego istniejące potrzeby i zmiany w ciągu roku na lokalnych rynkach pracy.

- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru algorytmu, choć uwzględniającego między innymi stopę bezrobocia, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego nawet 2-krotnie wyższy limit, natomiast inne na poziomie zaledwie połowy tego limitu. Dlatego też utworzona 50% rezerwa ma na celu umożliwienie nie tylko uwzględnienia zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r., ale także wyeliminowanie znacznych dysproporcji, nie mających uzasadnienia w zmianach na rynku pracy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że aktualnie sytuacja finansowa Funduszu Pracy jest rzeczywiście napięta. Wyższa od planowanej liczba osób uprawnionych do zasiłków dla bezrobotnych oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych powoduje wzrost wydatków na ich finansowanie. W związku z powyższym mogą powstawać pełne opóźnienia w przekazywaniu środków na finansowanie fakultatywnych zadań.

Z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie