Spis oświadczeń, oświadczenie


Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, 13 grudzień 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Zajmując z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów stanowisko wobec oświadczenia Pana Senatora Lecha Feszlera w sprawie dotacji celowej dla gmin województwa podlaskiego na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w IV kwartale 1999 r. uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Ustawa z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 1998 roku Nr 120, poz. 787 i Nr 162, poz. 1119) wprowadziła w życie m.in. system dodatków mieszkaniowych kierowanych z mocy ustawy do tych gospodarstw domowych, które z racji niskich dochodów rzeczywiście potrzebują pomocy. Obowiązek wypłaty dodatków mieszkaniowych spoczywa na gminach i stanowi zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy zadanie własne gminy. Budżet państwa zaś, stosownie do art. 45 ust. 2 tej ustawy, obowiązany jest corocznie dofinansować gminom realizację wypłaty dodatków mieszkaniowych dotacją celową, "w granicach kwot określonych na ten cel w ustawie budżetowej".

Od 1994 r., tj. od wdrożenia systemu dodatków mieszkaniowych, budżet państwa poprzez dotacje celowe partycypuje w wypłacie przez gminy tych dodatków. Wskaźnik udziału budżetu państwa w finansowaniu wypłat dodatków mieszkaniowych w dotychczasowym okresie funkcjonowania systemu, tj. w latach 1994-1998, kształtował się na poziomie około 50%, zaś faktyczne zapotrzebowanie gmin na te dotacje było zdecydowanie niższe od kwot planowanych na te cele w ustawach budżetowych w tych latach. Gminy otrzymywały więc dotację na poziomie zgłoszonego zapotrzebowania, obliczonego zgodnie z przepisami ww. ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

Zestawienie danych liczbowych dotyczących wykorzystania kwot dotacji planowanych w ustawach budżetowych w latach 1994-1998 zawiera tabela nr 1:

Tabela nr 1

Rok

Plan dotacji celowej wg ustawy budżetowej (mln zł)

Faktyczne zapotrzebowanie gmin na dotację (mln zł)

% wskaźnik wykorzystania dotacji celowej
(3/2)

1

2

3

4

1994

1995

1996

1997

1998

125,0

480,0

460,0

429,0

497,3

38,9

229,7

265,3

324,3

457,4

31%

48%

58%

76%

92%

Zestawienie danych liczbowych dotyczących dofinansowania dotacją z budżetu państwa realizowanej przez gminy w latach 1994-1998 wypłaty dodatków mieszkaniowych zawiera tabela nr 2:

Tabela nr 2

Rok

Plan

dotacji

celowej wg

ustawy

budżetowej

mln zł

kwota

wypłaconych

dodatków mieszkaniowych

mln zł

Udział

budżetu państwa

 

mln zł

Udział gmin

 

 

 

mln zł

Wskaźnik

Dofinansowania

 

 

(5/4)

1

2

3

4

5

6

1994

1995

1996

1997

1998

125,0

480,0

460,0

429,0

497,3

411,0

512,6

646,6

916,7

228,3

265,3

324,3

456,3

182,7

247,3

322,3

460,4

55,5%

51,8%

50,2%

49,8%

Odnośnie wysokości kwoty dotacji celowej dla gmin na omawiany cel na rok bieżący, uprzejmie wyjaśniam, że Sejm RP uchwalił ustawę budżetową na 1999 rok, w tym kwotę dotacji dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w wysokości proponowanej przez Rząd, tj. 416,9 mln zł. Kwota ta stanowi 84% kwoty planowanej na ten cel w ustawie budżetowej na 1998 r. (497,3 mln zł) oraz 91,4% kwoty faktycznie wykorzystanej przez gminy na te dotacje w całym roku 1998 (457,4 mln zł).

Zestawienie danych liczbowych dotyczących wykorzystania dotacji w 1999 r. zawiera tabela nr 3.

Tabela nr 3

Okres 1999 r.

Kwota wypłaconych dodatków mieszkaniowych

Dotacja wykorzystania przez gminy

Wskaźnik dofinansowania

Wskaźnik wykorzystania planu dotacji celowej (3/416,9)

1

2

3

4

5

1 styczeń - 31 marzec

1 styczeń - 30 czerwiec

1 styczeń - 10 wrzesień

1 styczeń - 31 grudzień

248,2

518,0

788,2

1054,4*

120,6

250,9

375,4

416,9

48,6%

48,4%

47,6%

39,5%

29%

60%

90%

100%

* - kwota dodatków mieszkaniowych przewidywanych do wypłacenia przez gminy w okresie 1999 roku.

W 1999 r. na dotacje celowe dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych wypłaconych w okresie trzech kwartałów, tj. od 1 stycznia do 30 września br., przekazana została kwota 375.425 tys. zł, tj. 90% planu rocznego (416,9 mln zł). Kwota ta w pełni pokryła zapotrzebowanie gmin na tę dotację za I i II kwartał br., oraz w około 96% zapotrzebowanie na tę dotację na III kwartał br. (w tym w województwie podlaskim w 95,5%). Powodem nie uzupełnienia niedoborów tej dotacji wynikających z zbiorczych rozliczeń dotacji za omawiany okres jest w br. przede wszystkim brak środków finansowych.

Ostatnia transza środków ww. dotacji w kwocie 41.526.879 zł (10% planu rocznego) - przeznaczona na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w IV kwartale br., uruchomiona na podstawie decyzji ministra Finansów z dnia 8 października br., znak: GN 7/8-51GK, - pokryła zapotrzebowania gmin na dotację na IV kw. br. na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych zaledwie w 32%. O wyczerpaniu limitu wydatków na br. na dotacje celowe dla gmin na omawiany cel informowałem wojewodów pismem z dnia 8 października br., znak: BU-3/33/99.

Z uwagi na powyższe z przykrością informuję, że - pomimo pełnego zrozumienia dla trudnej sytuacji gmin województwa podlaskiego - nie mam żadnych możliwości przekazania do budżetu Wojewody Podlaskiego dodatkowych środków, które mogłyby być przeznaczone na powyższe dotacje dla gmin - na uzupełnienie niedoboru za III kw. br. oraz na dofinansowanie wypłat tych dodatków w IV kwartale br.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że ww. ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych w art. 45a i 45b określa co prawda dwa warianty obliczania przez gminy wysokości zapotrzebowania na dotację na dany okres - dając jednocześnie gminie możliwość wyboru wariantu zapewniającego wyższą wysokość dotacji - to jednak przepisów tych nie można czytać w oderwaniu od pozostałych uregulowań zawartych w rozdziale 6 tej ustawy, w tym w szczególności od omówionego wyżej przepisu art. 45 ust. 2, zgodnie z którym budżet państwa zobowiązany jest do dofinansowania gminom w danym roku budżetowym wypłat dodatków mieszkaniowych do wysokości kwoty określonej na ten cel w ustawie budżetowej. Oznacza to, że w sytuacji wyczerpania limitu wydatków zaplanowanych na ten cel w ustawie budżetowej - co ma miejsce w roku bieżącym - na koniec roku nie powstają zobowiązania budżetu państwa wobec gmin z tytułu omawianej dotacji.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w projekcie ustawy budżetowej na rok 2000 na dotacje celowe dla gmin na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych planowana jest kwota w wysokości 550 mln zł tj. o ok. 32% wyższa od zaplanowanej na ten cel w ustawie budżetowej na rok bieżący. Kwota ta powinna zapewnić pełne sfinansowanie zapotrzebowania gmin na dotację celową na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych w 2000 roku.

Z poważaniem

PREZES

Sławomir Najnigier


Spis oświadczeń, oświadczenie