Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" n
r 42):Warszawa, 1999.07.22.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie pana senatora Lecha Feszlera, złożonego na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca 1999 roku, odnośnie likwidacji linii kolejowej Łomża - Śniadowo oraz Ostrołęka - Śniadowo - Łapy, w oparciu o wyjaśnienia Dyrekcji Generalnej PKP, informuję.
Z uwagi na bardzo małą frekwencję podróżnych i w związku z tym niską (około 23%) rentowność zastępczej komunikacji autobusowej prowadzonej przez PKP, przy jednoczesnym pełnym nasyceniu obsługi odcinka Łomża - Śniadowo komunikacją PKS, dalsze prowadzenie wspomnianej kolejowej komunikacji autobusowej na tym odcinku nie znajduje uzasadnienia.
Występująca na stacji Łomża i stacjach sąsiadujących, praca za i wyładunkowa w pełni uzasadnia jej dalszą eksploatacje pod kątem przewozów towarowych, wobec czego nie przewiduje się zawieszenia towarowej komunikacji kolejowej na odcinku Łomża - Śniadowo.
W rozkładzie jazdy na 1999/2000 na odcinku Ostrołęka - Śniadowo - Łapy kursują w dobie 3 pary pociągów lokalnych, przewożących średniodobowo 235 pasażerów, tj.39 pos./poc. Przewozy te są szczegółowo analizowane pod względem ich rentowności, a wyniki tej analizy będą podstawą do negocjacji z
władzami samorządowymi w sprawie ewentualnego dalszego ich utrzymania, pod warunkiem pokrycia kosztów przewoźnika kolejowego (różnicy między wpływami, a ponoszonymi kosztami).Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk