Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, złożone podczas 33. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35)
:Warszawa, 1999.04.23
Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na list Pani Marszałek w sprawie oświadczenia Pana Senatora Kazimierza Drożdża, złożonego w trakcie 33. posiedzenia Senatu w dniu 30 marca 1999 r. w sprawie kolejowej sieci transportowej na Ziemi Kłodzkiej, a w szczególności przywrócenia połączenia kolejowego na linii Kłodzko - Kudowa Zdrój przedstawiam, co następuje:
1. Powodzie w latach 1997 i 1998 w dużym zakresie zniszczyły infrastrukturę kolejową, przez co PKP zmuszone zostało, ze względu na bezpieczeństwo ruchu, zamknąć niektóre linie kolejowe. Wśród tych linii jest właśnie linia Kłodzko - Kudowa Zdrój.
2. Na linii nr 309 Kłodzko - Kudowa Zdrój między innymi wystąpiły następujące uszkodzenia:
- na km 11,31 uległ poważnemu uszkodzeniu mur oporowy,
- na km 12,87 zniszczony został przyczółek mostowy.
Roboty odtworzeniowe rozpoczęto w 1998 r. i do chwili obecnej poniesiono koszty w wysokości 501,8 tys. zł. Dalsze roboty na kwotę 1 241,2 tys. zł zgłoszono do planu na 1999 r.
3. Oprócz wymienionej wyżej linii nr 309, na innych liniach kolejowych przebiegających przez Ziemię Kłodzką wystąpiły również uszkodzenia popowodziowe. I tak na linii nr 286 Kłodzko - Wałbrzych należy odbudować most na km 0,3; na odcinku tej linii od km 24,5 do km 38,6 konieczna była odbudowa przepustów i mostów. Prace wykonywane były w latach 1997 i 1998 i zostały zakończone. Poniesione na ten cel koszty wyniosły 508,6 tys. zł.
4. Podobnie na linii nr 276 Wrocław - Międzylesie (granica państwa) prowadzącej do przejścia granicznego z Czechami niezbędna jest naprawa 54 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty), odbudowa 4 rozdzielni trakcyjnych (Kłodzko, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Główne, Kłodzko Nowe). Roboty zo
stały rozpoczęte w 1997 r. i kontynuowane w roku 1998. Dotychczas na remont tej linii wydano 1 452,7 tys. zł. Pozostały do wykonania zakres robót wymaga nakładów finansowych w wysokości 236,7 tys. zł. Kwota ta została zgłoszona do planu na 1999 r.5. Linie nr 309 i 286 (poz. 2 i poz. 4) zostały zgłoszone do finansowania ich remontu z budżetu Państwa. Do chwili obecnej nie mają one zapewnionego finansowania.
6. Zgłoszone przez PKP p. ministrowi Widzykowi potrzeby remontów i inwestycji popowodziowych na rok 1999 do tej pory są przedmiotem rozważań. Decyzja w sprawie przyznania PKP środków na te cele ma zapaść w najbliższym czasie.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia
łączę wyrazy szacunku
Tadeusz Syryjczyk