Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, wygłoszone podczas 7. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa 1998.04.02

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Pana Kazimierza Drożdża Senatora Rzeczypospolitej Polskiej przesłanym pismem nr AG/043/14/98/IV z dnia 20 marca 1998 r. w sprawie utworzenia oddziału terenowego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego w Kłodzku, uprzejmie informuje co następuje:

  1. w celu poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w kraju, którego poziom kwalifikował Polskę do grupy państw o największym stopniu ryzyka w tej dziedzinie - Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej podjęło szereg działań skierowanych m.in. na stworzenie lepszego systemu oceny kwalifikacji kandydatów na kierowców,
  2. przyjmując założenie, że kwalifikacje kandydatów na kierowców powinny być sprawdzane w warunkach zbliżonych do maksymalnych, prowadzono zasadę przeprowadzania egzaminów państwowych w dużych aglomeracjach miejskich oraz określono nowy program egzaminacyjny. Program ten zawierający zadania i kryteria ich oceny może być realizowany wyłącznie wtedy, gdy przejazd w czasie co najmniej 30 minut odbywa się po trasie zawierającej wszystkie określone przepisami elementy układu komunikacyjnego tzn. różne rodzaje dróg i różne typy skrzyżowań oraz odpowiednie warunki ruchu pojazdów i pieszych. Założeniem jest również, aby egzamin odbywał się w zbliżonych dla całego kraju warunkach, celem zachowania obiektywizmu przy ocenie kwalifikacji kandydatów na kierowców,
  3. przedstawione w pkt 2 założenia spełniają miasta wojewódzkie oraz miasta o liczbie co najmniej 100 000 mieszkańców. Kryteria te zostały w pełni poparte przez wszystkie jednostki biorące udział w procesie uzgodnień międzyresortowych oraz podczas prac legislacyjnych w parlamencie,
  4. tam, gdzie w przeszłości wyznaczono ośrodek egzaminowania w terenie nie było możliwe sprawowanie przez wojewodę skutecznego nadzoru i występowały negatywne zjawiska polegające na:
    - złym przygotowaniu ośrodka egzaminowania do sprawowanej funkcji lub ich działania wbrew obowiązującym przepisom,
    - uzyskiwaniu uprawnień do kierowania pojazdami przez osoby, których kwalifikacje zostały sprawdzone w bardzo ograniczonym zakresie,
    - zwiększonym napływem do
    nich osób zamieszkałych w mieście wojewódzkim lub z innych województw, gdzie prawidłowo wyznaczono ośrodek egzaminowania,
  5. negatywne zjawiska, o których mowa w pkt 4 stwierdzono również w filiach ośrodka egzaminowania w Kłodzku i Świdnicy. Potwierdziła to kontrola pracowników Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej przeprowadzona w tych filiach w dniu 11 i 13 kwietnia 1994 r., z której sporządzono protokół nr 2/94. Wobec powyższego Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w piśmie nr TS-2A-8293/42/94 z dnia 22 kwietnia 1994 r. skierowanym do Pana Henryka Gołębiewskiego ówczesnego Wojewody Wałbrzyskiego zaproponował zlikwidowanie filii ośrodka egzaminowania w Świdnicy i Kłodzku, których powołanie nastąpiło wbrew przyjętym ustaleniom i określonych prawem wymogów, jak również nie znajduje uzasadnienia, przy tak niewielkiej liczbie osób egzaminowanych. W związku z tym Pan Wojewoda Wałbrzyski w piśmie nr IT/VII/6632/21/94 z dnia 30 maja 1994 r. przesłanym do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej poinformował o likwidacji ostatecznym rozliczeniu działalności filii ośrodka egzaminowania w Świdnicy z dniem 30 listopada 1994 r. oraz o tylko czasowym utrzymaniu filii w Kłodzku. Tymczasem okazuje się, że filia w Kłodzku funkcjonuje nadal,
  6. argument uciążliwości związanych z dojazdem do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego nie może wpływać na ograniczenie możliwości właściwego sprawdzania kwalifikacji kandydatów na kierowców, gdyż skutki społeczno-ekonomiczne dopuszczania do ruchu osób nie posiadających dostatecznych umiejętności mogą znacznie przewyższać koszty dojazdu i już stanowią znaczne obciążenie budżetu Państwa,
  7. obawy dotyczące drastycznego wzrostu kosztów szkolenia wynikającego z konieczności odbywania jazd szkoleniowych do miejscowości, w których zlokalizowane będą wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego nie są uzasadnione, ponieważ istnieje wymóg przeprowadzania przez jednostki szkolące kandydatów na kierowców jazd na drogach publicznych poza obszarem zabudowanym, a projektowane zmiany (prace legislacyjne już na ukończeniu) jeszcze w większym stopniu kładą nacisk na szkolenie poza obszarem zabudowanym, dodając obowiązek jazdy w sposób nieprzerwany na odcinku co najmniej 50 km.

Pragnę nadmienić, że osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdem w zasadzie raz w swoim życiu zdają egzamin państwowy i zapewnienie właściwej oceny ich kwalifikacji leży w interesie całego społeczeństwa.

Wobec powyższego nie znajduje uzasadnienie, aby dokonać nowelizacji art. 109 ust. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, umożliwiając w kilku wybranych rejonach w kraju łatwiejsze uzyskiwanie uprawnień do kierowania pojazdami.

Z poważaniem

z up. Ministra

Bogdan Frąckowiak

Podsekretarz Stanu


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji