Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senator Jolanty Danielak, złożonym na 74. posiedzeniu
Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79):Warszawa, dnia 9.03.2001 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowsiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek!
W odpowiedzi na pismo z dnia 31 stycznia 2001 r. (sygn. AG/043/52/01/IV), przesyłające oświadczenie Senatora RP Pani Jolanty Danielak, złożone w dniu 26 stycznia 2001 r. podczas 74 posiedzenia Senatu RP, w sprawie sytuacji SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.), niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej (nzoz) jest zakład opieki zdrowotnej utworzony m.in. przez osobę fizyczną. Nie istnieją przepisy zakazujące tworzenia nzoz-ów przez osoby fizyczne zatrudnione w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej.
Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, działające na terenie Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Zarządu Służby Zdrowia MSWiA w Zielonej Górze, to wyodrębnione organizacyjnie struktury, prowadzące własną gospodarkę finansową i udzielające świadczeń medycznych na podstawie umów zawartych z kasami chorych. Na takich samych zasadach funkcjonują indywidualne Praktyki Specjalistyczne i Prywatne gabinety Lekarskie. W omawianym przypadku wyjątek stanowią Indywidualne Praktyki lekarza Rodzinnego, działające w oparciu o "podkontrakt", w wyniku którego SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze otrzymuje dodatkowe przychody. Wyżej wymienione podmioty wynajmują pomieszczenia od SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze na podstawie umów najmu lokalu (koszty najmu odpowiadają kosztom lokalnym).
Na podstawie skontrolowanych umów najmu lokalu, m.in. z NZOZ "OKO", najemca zobowiązany jest do:
- płacenia czynszu z dniem rozpoczęcia działalności
oraz ponoszenia:
- kosztów remontów, nakładów inwestycyjnych, naprawy wyposażenia,
- opłat za korzystanie z zasobów ZZOZ ZSZ MSWiA (tzw. opłata
eksploatacyjna),
- opłat za telefon wg billingu.
W związku z powyższym należy uznać, że SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze uzyskuje przychody z wynajmu niewykorzystanych pomieszczeń.
Pragnę podkreślić, iż w celu dokonania kompleksowej oceny całokształtu zagadnień w tym zakresie. Departament Inspekcji Sanitarnej i Zakładów Opieki zdrowotnej MSWiA zaplanował szczegółową analizę wszystkich umów z podmiotami nie będącymi w strukturach SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze, a działającymi na jego terenie, celem oceny ich legalności oraz zabezpieczenia interesów jednostki (w tym osiąganych przychodów).
Ustosunkowując się do zagadnienia zatrudniania w innych podmiotach pracowników SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze podzielam pogląd Pani Senator odnośnie świadczenia pracy w Niepublicznym ZOZ działającym na terenie SP ZZOZ ZSZ MSWiA przez dyrektora J. Wasylkowskiego. Jednocześnie informuję, że od dnia 9.02.2001 r. ww. nie będzie udzielał świadczeń medycznych w NZOZ. Pan dr Wyporski z dniem 31.12.2000 r. rozwiązał stosunek pracy z SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze, gdzie pełnił funkcję zastępcy dyrektora ds. lecznictwa. Od 2.01.2001 r. pracuje jako lekarz w NZOZ "OKO", którego jest założycielem. Inni etatowi pracownicy SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze pracują w nzoz-ach w ramach umów - zleceń i poza godzinami świadczenia pracy w podstawowym miejscu zatrudnienia, w którym nie ponosi się żadnych kosztów osobowych, wynikających z ich zatrudnienia w nzoz-ach.
Reasumując pragnę zauważyć, iż reforma ochrony zdrowia wprowadza prywatyzację usług medycznych i taki proces jest obserwowany w SP ZZOZ ZSZ MSWiA w Zielonej Górze. Nie jest to jednak tożsame z prywatyzacją jednostki, dla której organem założycielskim jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kazimierz Ferenc