Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Cieślaka, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu
RP" nr 48):Warszawa, 1999.11.15
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 13 października 1999 r. znak AG/043/402/99/IV oświadczeniem złożonym przez Pana Jerzego Cieślaka Senatora RP podczas 43 posiedzenia Senatu w dniu 7 października 1999 r. wyrażającym protest przeciwko rządowemu projektowi nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który to projekt - w
edług stwierdzenia zawartego w oświadczeniu - przed skierowaniem do laski marszałkowskiej był konsultowany z posłami sejmowej Komisji Polityki Społecznej - pragnę zauważyć, że:Komisja Polityki Społecznej w dniu 23 lipca 1999 r. uchwaliła na wniosek Komisji Finansów Publicznych opinię nr 10 dotyczącą rządowych projektów ustaw podatkowych w części odnoszącej się do likwidacji zwolnień podatkowych przysługujących prowadzącym zakłady pracy chronionej oraz w części dotyczącej likwidacji ulg podatkowych przysług
ujących osobom prawnym i fizycznym zatrudniającym osoby niepełnosprawne. W opinii tej Komisja Polityki Społecznej negatywnie zaopiniowała propozycje rządowe w wyżej wymienionym zakresie, postulując jednocześnie pozostawienie dotychczasowych rozwiązań podatkowych do czasu przedstawienia przez Rząd projektu zmian ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zmierzających do uszczelnienia systemu podatkowego, likwidujących występujące zjawiska patologiczne.Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym został przekazany Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 18 października br.
W rządowym projekcie ustawy proponuje się zniesienie zwolnień i ulg podatkowych przysługujących pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej oraz pracodawcom, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 7%, z jednoczesnym skierowaniem mechanizmów ekonomicznych promujących zatrudnienie osób niepełnosprawnych do wszystkich pracodawców funkcjonujących na rynku pracy (bez podziału na rynek zakładów pracy chronionej i pozostałych pracodawców) i
powiązanie preferencji ekonomicznych z liczbą zatrudnionych osób niepełnosprawnych oraz strukturą niepełnosprawności zatrudnionych pracowników.Projekt przewiduje preferencje dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne w postaci:
- dotacji, refundacji składki na ubezpieczenia społeczne, zwrotu kosztów utworzenia lub przystosowania stanowisk pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności - finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz
- różnych form wsparcia ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a mianowicie:
- dofinansowania zadań określonych w projekcie ustawy (np. refundacji części wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, kosztów: szkolenia i przekwalifikowania prowadzonego przez pracodawcę, uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych, ponadstandardowych świadczeń medycznych i rehabilitacyjnych),
- pożyczek na rozbudowę lub modernizację zakładu pracy, budowę rozbudowę lub modernizację bazy rehabilitacyjnej, likwidację w zakładzie barier architektonicznych i komunikacyjnych,
- zwrotu oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych na zakup środków do produkcji, zakup środków transportu, maszyn i urządzeń oraz rozbudowę zakładu.
Do uzyskania wyżej wymienionych preferencji będzie uprawniać pracodawcę stosowny wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych oaz zatrudnienie odpowiedniej liczby osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Projekt ustawy określa również, w jakiej wysokości będą udzielane dotacje z budżetu państwa dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Uważam, że propozycje zawarte w rządowym projekcie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie tylko nie zmierzają do likwidacji miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, jak podano w oświadczeniu, lecz będą motywować pracodawców do zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Ponadto niezrozumiałe jest stwierdzenie zawarte w oświadczeniu Pana Senatora mówiące o trzech znacznie różniących się od siebie wersjach projektu przygotowanych przez Rząd w krótkim czasie, co wskazuje na brak jasnej koncepcji proponowanych zmian.
Pragnę zauważyć, że projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie innych ustaw zawierających m.in. propozycje likwidacji zwolnień i ulg podatkowych dla pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej oraz pracodawców zatrudniających co najmniej 7% osób niepełnosprawnych i jednocześnie proponujący dotacje dla zakładów pracy chronionej i pracodawców zatrudniających co najmniej 7% osób niepełnosprawnych - został przekazany przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej do uzgodnień międzyresortowych 15 lipca br. Po przeanalizowaniu zgłoszonych uwag i postulatów zasadniczą zmianą dokonaną w projekcie było wprowadzenie preferencji ekonomicznych kierowanych do wszystkich pracodawców funkcjonujących na rynku pracy i zatrudniających osoby niepełnosprawne (bez podziału na rynek zakładów pracy chronionej i pozostałych pracodawców). Po przyjęciu przez Radę Ministrów projekt ten został przekazany 18 października br. Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Z wyrazami szacunku
Leszek Balcerowicz