Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Cichosza, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):
Warszawa, 2000.04.17
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 4.04.2000 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Mariana Cichosza podczas 53 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 marca 2000 r. w sprawie uwzględnienia w sieci dróg ekspresowych drogi krajowej Nr 82 Lublin - Piaski - Dorohusk, uprzejmie podaję następujące informacje.
Droga krajowa na odcinku Lublin - Piaski, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie ustalenia wykazu dróg krajowych i wojewódzkich (Dz.U. Nr 160, poz. 1071), jest fragmentem drogi krajowej Nr 17 o przebiegu (Warszawa) - Zakręt - Garwolin - Ryki - Kurów - Lublin - Piaski - Krasnystaw - Zamość - Tomaszów Lube
lski - Hrebenne - granica państwa.Wymieniona droga Nr 17 przewidziana została do dostosowania do parametrów technicznych drogi ekspresowej i ujęta w projekcie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. W projekcie tego rozporządzenia nie została uwzględniona natomiast droga Nr 82 Piaski - Dorohusk - granica państwa z Ukrainą.
Ograniczenie długości przewidzianych do zbudowania autostrad i dróg ekspresowych w Polsce jest motywowane możliwościami inwestycyjnymi ze środków publicznych, wielkością prognozowanego ruchu drogowego oraz względami lokalizacyjnymi.
Jednocześnie, w prowadzonych pracach planistyczno-programowych przyjęliśmy założenie, że w niektórych sytuacjach korzystniej jest zrezygnować z wysokiej klasy technicznej drogi na rzecz przyśpieszenia realizacji najpilniejszych fragmentów tras drogowych, na których stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zatłoczenia są największe. W znacznej liczbie przypadków lokalne zabiegi modernizacyjne (np. zbudowanie obwodn
ic miast i miejscowości) pozwolą uzyskać wydatną poprawę warunków ruchu, a także uniknąć na czas bliżej nie określony rezerwowania terenów.Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w projekcie dokumentu "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006" zostało przewidziane (z udziałem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej) wzmocnienie istniejących nawierzchni dróg do nośności 115 kN/oś, m.in. na odcinkach dróg krajowych nr 17 i nr 82: Lublin - Piaski i Piaski - Chełm.
Pragnę jednocześnie nadmienić, że prace nad nowelizacją Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych jeszcze trwają i nie można wykluczyć pewnych korekt, z zastrzeżeniem jednak przestrzegania zasady realizmu i celowości wprowadzenia zmian.
Z poważaniem
w.z. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Krzysztof Tchórzewski