Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):
Warszawa, 2000-12-13
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym przez Panią Marszałek oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Chróścikowskiego nawiązującym do opublikowanego w "Rzeczpospolitej" z dnia 14 listopada 2000 r. artykułu "Coraz słabsza rola ministra finansów" autorstwa Pani Elżbiety Chojna-Duch, uprzejmie wyjaśniam.
W dniu 9 listopada br. Sejm RP uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 104, poz. 1104), w której m.in. rozszerzono zakres zwolnienia od podatku o dochody uzyskane w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003 r., ze sprzedaży akcji, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabyt
ych przed ich dopuszczeniem do tego obrotu, za wyjątkiem akcji nabytych nieodpłatnie od Skarbu Państwa oraz akcji objętych lub nabytych na zasadach określonych w art. 24 ust. 11, jeżeli sprzedaż tych akcji nastąpiła po upływie trzech lat od daty ich pierwszego notowania na rynku regulowanym.Zwolnienie to zaproponowane przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd było rozpatrywane przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów a następnie po uściśleniach wprowadzonych przez Ministerstwo Finansów (wyłączenie z zakresu zwolnienia dochodów ze sprzedaży akcji nabytych nieodpłatnie od Skarbu Państwa oraz akcji objętych lub nabytych na zasadach określonych w art. 24 ust. 11) zostało przyjęte przez Radę Ministrów. W konsekwencji uzgodnione brzmienie zwolnienia zostało pr
zedstawione Marszałkowi Sejmu RP w oficjalnym Stanowisku Rządu z dnia 14 września br. w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - uwzględniającym przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 14 lipca br. założenia do projektu budżetu na rok 2001.Po rozpatrzeniu propozycji Rządu posłowie Sejmowej Komisji Finansów Publicznych przyjęli propozycję zwolnienia do projektu noweli.
Przesłanką wprowadzenia tego zwolnienia było:
1) zrównanie sytuacji prawnopodatkowej podatników, którzy nabyli akcje danej spółki przed wprowadzeniem ich do obrotu giełdowego z sytuacją podatników nabywających dane akcje po wprowadzeniu akcji do publicznego obrotu (może to być kilka dni różnicy),
2) docenienie roli inwestorów w procesie restrukturyzacji spółek i w efekcie przyznanie im przywilejów przysługujących nabywcom akcji danej spółki, ale nabytych już po wprowadzeniu do obrotu giełdowego,
3) dążenie do zachęcenia podmiotów gospodarczych do wprowadzania swoich akcji na polską giełdę (uniknięcie przeprowadzania fikcyjnych transakcji poprzez giełdy w rajach podatkowych bądź wchodzenia na giełdy zagraniczne oferujące korzystniejsze warunki na rynku).
Pragnę podkreślić, iż autorka artykułu, na który powołuje się Pan Senator nie zwróciła uwagi na fakt, iż preferencje wynikające z tego zwolnienia nie dotyczą:
1) akcji nabytych nieodpłatnie od Skarbu Państwa,
2) akcji objętych lub nabytych na zasadach określonych w art. 24 ust. 11, tj. akcji objętych lub nabytych na zasadach preferencyjnych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki,
3) akcji nabywanych przez osoby prawne, na ogół największych akcjonariuszy, którzy nie korzystają ze zwolnień tego rodzaju.
Zdaniem Ministerstwa Finansów omawiane zwolnienie nie spowoduje skutków finansowych, które byłyby odczuwalne dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Pragnę podkreślić, iż w przypadku sprzedaży akcji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód a nie przychód. Dochód ten oblicza się jako różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie (objęcie). W przypadku, gdy poniesione wydatki na nabycie (objęcie) akcji przewyższają kwotę przychodu uzyskaną z ich sprzedaży mamy do czynienia ze stratą. Nie jest możliwe aby autorce artykułu znane były wydatki poniesione przez akcjonariuszy na nabycie tych akcji.
Jednocześnie pragnę zapewnić, iż Ministerstwo Finansów podejmie stosowne działania legislacyjne, jeżeli praktyczne zastosowanie omawianego zwolnienia miałoby przynosić poważne skutki dla budżetu.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
Sekretarz Stanu
Jan Rudowski