Spis oświadczeń, oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożonym na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):

Warszawa, 2000-05-31

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu

Szanowna Pani Marszałek

W związku z Oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Chróścikowskiego z dnia 26 kwietnia 2000 r., przesłanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów przy piśmie nr DSPR 4404-46/00 z dnia 8 maja br. oraz poleceniem udzielenia odpowiedzi na to oświadczenie w porozumieniu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów, przekazuję uprzejmie Pani Marszałek następujące wyjaśnienia.

Złożenie oświadczenia przez Pana Senatora zostało wywołane skargą, którą Pani Wioletta Gaca złożyła na odpowiedź udzieloną Jej przez Kancelarię Rady Ministrów (Departament Skarg i Odwołań), na wcześniejszą korespondencję. Zdaniem skarżącej oraz Pana Senatora odpowiedź ta nie była satysfakcjonująca, a wręcz świadczyła o braku należytej powagi w traktowaniu problemów plantatorów tytoniu.

Z kopii dokumentów, które zostały udostępnione resortowi rolnictwa wynika, że Pani Wioletta Gaca istotnie otrzymała propozycję zwrócenia się do ośrodka pomocy społecznej - z wnioskiem o przyznanie niezbędnych świadczeń. Udzielenie takie właśnie odpowiedzi było logicznym następstwem treści Jej listu, w którym informowała, że jest bezrobotną absolwentką technikum krawieckiego, nie ma także możliwości utrzymania się z pracy w gospodarstwie rolnym, w związku z czym prosiła o radę jak ma żyć i jak się urządzić. Do odręcznie napisanego listu Pani Wioletta Gaca dołączyła odbitkę kserograficzną pisma zawierającego opis trudności występujących na rynku tytoniu z powodu nadmiernego importu oraz prośbę o interwencję "np. wykup surowca tytoniowego przez ARR, wprowadzenie odpowiednich uregulowań celno-prawnych dających równy start w gospodarce rynkowej". Takie lub podobne w treści wystąpienia rolnicy-plantatorzy tytoniu masowo nadsyłali również do resortu rolnictwa.

Odpowiedź na wspomniane wystąpienia była możliwa dopiero po podjęciu przez Radę Ministrów stosownych decyzji. W załączeniu przekazuję uprzejmie Pani Marszałek kopię jednej z ponad dwustu odpowiedzi udzielonych przez resort rolnictwa plantatorom tytoniu z rejonu lubelszczyzny (Załącznik 1).

Problem drastycznego ograniczenia w br. kontraktacji tytoniu dotyczył bowiem właśnie tego rejonu uprawy tytoniu. Działają tam niesprywatyzowane zakłady tytoniowe oraz firma Universal Leaf Tobacco Poland Sp. z o.o., która przejęła kontraktację realizowaną wcześniej przez inne zakłady tytoniowe. W pozostałych rejonach uprawy tytoniu zakłady tytoniowe zrealizowały kontraktację na poziomie zadawalającym plantatorów (do resortu rolnictwa nie napłynęły żadne wnioski lub protesty). Ograniczenie kontraktacji przez wspomnianą firmę wywołało falę protestów rolników, dla których uprawa tytoniu stanowi podstawowe, a w wielu przypadkach główne źródło utrzymania. Szukając rozwiązań sytuacji zaistniałej w województwie lubelskim, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zorganizowało w marcu br. spotkania z przedstawicielami przemysłu tytoniowego i przedstawicielami zainteresowanych resortów. Ich wynikiem było przedstawienie Radzie Ministrów informacji, przygotowanej przez Ministra Gospodarki, dotyczącej zgłoszonego przez zakłady tytoniowe postulatu ustanowienia kontyngentu taryfowego na import tytoniu nie przetworzonego. Rada Ministrów, na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia br., podjęła decyzję o wprowadzeniu kontyngentu taryfowego ilościowego (3000 ton) na przywóz tytoniu nie przetworzonego z obniżoną zerową stawką celną, w zamian za zawarcie dodatkowych umów z plantatorami na skup tytoniu ponad wielkości wynikające z dotychczasowej kontraktacji (rozporządzenie Rady Ministrów w tej sprawie zostało opublikowane w Dz. U. Nr 27, poz. 320).

Przekazując powyższe wyjaśnienia, dotyczące doraźnego rozwiązania problemów plantatorów tytoniu z województwa lubelskiego, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało projekt Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw rozwiązania problemów występujących na rynku tytoniu. Potrzeba powołania Zespołu wynika głównie z konieczności opracowania rozwiązań, które umożliwią kontynuowanie kontraktacji i skupu surowca tytoniowego z produkcji krajowej po wygaśnięciu zapisów w umowach prywatyzacyjnych zakładów tytoniowych, dot. 40% udziału krajowego surowca w wyrobach tytoniowych produkowanych na rynek wewnętrzny.

Odpowiadając na pytanie Pana Senatora "Czy w związku z tą sytuacją (chodzi o trudną sytuację plantatorów tytoniu z rejonu lubelszczyzny) rząd zakłada zwiększenie środków dla pomocy społecznej?" uprzejmie informuję Panią Marszałek, że wyjaśnień w tej sprawie udzieliła Pani Joanna Staręga-Piasek - Sekretarz Stanu i Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (pismo nr DPS.X.074/31/1441/00 z dnia 24 maja br.). Wynika z nich, że ani w roku bieżącym, ani w ubiegłych latach nie zakładano zwiększonych wydatków na pomoc społeczną w związku z potencjalnymi trudnościami rynkowymi jakichkolwiek grup zawodowych, w tym plantatorów tytoniu. Pomoc społeczna jest ostatnią instancją wsparcia materialnego na wypadek bezrobocia, uzupełniającą tylko określone rozwiązania kodeksu pracy i ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Świadczenia z pomocy społecznej dla osób bezrobotnych, zwłaszcza o krótkim stażu bezrobocia (jak w opisanym przypadku plantatorów tytoniu) to głównie zasiłki okresowe, przyznawane na zasadzie fakultatywnej co do wysokości i czasokresu pomocy oraz pod warunkiem spełniania kryterium ubóstwa określonego w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zm.). Już w 1999 r. wydatki na zasiłki okresowe były znacznie niższe niż w latach wcześniejszych, a w 2000 r. ogólna kwota budżetu na zasiłki i pomoc w naturze (rozdz. 8613), w tym na zasiłki okresowe, będąca zaledwie o 0,5% wyższa niż w 1999 r. praktycznie nie stwarza żadnych możliwości zwiększenia w br. zakresu pomocy udzielanej osobom i rodzinom bezrobotnych.

Odnosząc się do kwestii prywatyzacji przemysłu tytoniowego oraz realizacji przez zakłady tytoniowe zobowiązań zapisanych w umowach prywatyzacyjnych, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że obszerne wyjaśnienia w tej sprawie, zostały przekazane przez Panią Barbarę Litak-Zarębską - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, pismem nr MSP/DNiPI/3651/AW/2000 z dnia 23 maja br. (w Załączniku 2 - wybór informacji nt. zobowiązań Spółek wobec producentów-plantatorów tytoniu).

Prywatyzacja przedsiębiorstw produkujących wyroby tytoniowe w Polsce została przeprowadzona na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Proces prywatyzacji tych przedsiębiorstw przebiegał zgodnie z polityką określoną w rządowej strategii prywatyzacji sektora tytoniowego, przyjętej przez KERM w dniu 31 stycznia 1995 r. oraz Radę Ministrów w dniu 12 maja 1995 r.

Inwestorzy strategiczni obejmujący akcje w prywatyzowanych zakładach tytoniowych zostali zobowiązani do:

- zagwarantowania udziału tytoniu krajowego w wyrobach przeznaczonych na rynek wewnętrzny na poziomie nie mniejszym niż 40%,

- utworzenia Funduszu Plantatorskiego w wysokości 0,6% całkowitych kosztów zakupu przetworzonego tytoniu, poniesionych przez Spółkę w poprzednim roku (przeznaczenie Funduszu: rozwój i modernizacja uprawy oraz suszarnictwa tytoniu, prace naukowo-badawcze i wdrożeniowe doskonalące bazę genetyczną. Nadzór nad Funduszem: 2 przedstawicieli Spółki i 2 przedstawicieli lokalnego oddziału związku plantatorów tytoniu), w ciągu 5 lat od chwili nabycia akcji.

Ministerstwo Skarbu, wykorzystując swoje uprawnienia do nadzoru nad realizacją zobowiązań inwestorów-nabywców akcji w Spółkach Skarbu Państwa, zleciło niezależnym firmom audytorskim prowadzenie kontroli realizacji zobowiązań wynikających z zawartych umów.

Konieczne jest przypomnienie faktu uczestniczenia przedstawicieli Krajowego Związku Plantatorów Tytoniu w Lublinie, jak również przedstawicieli wszystkich Okręgowych Związków Plantatorów Tytoniu w opracowywaniu "Zasad prywatyzacji przemysłu tytoniowego".

W związku z powyższym stwierdzenie Pana Senatora, że w trakcie prywatyzacji przemysłu tytoniowego nie zadbano w prawidłowy sposób o interes plantatorów, że zabrakło prawno-instrumentalnych rozwiązań w tej dziedzinie oraz odpowiednich pakietów plantatorskich, nie jest do końca prawdziwe. Można wprawdzie spekulować dlaczego okres przewidziany na spełnienie przez inwestorów pewnych obowiązków określono na 5 a nie na przykład na 10 lub nawet 20 lat, ale w chwili obecnej faktu tego nie można zmienić. Jednocześnie należy mieć tu na względzie stanowisko Unii Europejskiej, która przedstawiła stronie polskiej zarzut niezgodności zapisów dot. zużycia krajowego tytoniu z zasadami GATT/WTO. W trakcie obrad Podkomitetu Rolnego Polska - Unia Europejska w październiku 1998 r. strona unijna zwróciła się do strony polskiej o potwierdzenie, że wspominany zapis w umowach prywatyzacyjnych wygasa w 2000 i 2001 r. i potwierdzenie takie uzyskała.

W tej sytuacji niezbędne jest znalezienie innych rozwiązań, które umożliwią plantatorom tytoniu uprawę tej rośliny po 2001 r. - będzie to zadaniem Międzyresortowego Zespołu, o którym wspomniałem na wstępie.

Przekazując powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że wyczerpują one problematykę poruszoną w Oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Chróścikowskiego z dnia 26 kwietnia br.

Z poważaniem

Zbigniew Chrzanowski


Spis oświadczeń, oświadczenie