Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr
60):Warszawa, dnia 24.05.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego z 55. posiedzenia Senatu w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS), zostałem upoważniony przez Pana Premiera Jerzego Buzka do udzielenia w porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki odpowiedzi w niniejszej sprawie.
Podział kraju na jednostki NUTS jest dokonywany w celu wyznaczenia obszarów, dla których będą sporządzane szczegółowe dane statystyczne. Dane te są m.in. wykorzystywane do określenia, czy dany obszar spełnia kryteria dające podstawę do ubiegania się o pomoc finansową Unii Europejskiej. Należ
y jednocześnie zaznaczyć, iż jednym z podstawowych kryteriów podziału Polski na jednostki statystyczne NUTS jest jego zgodność z układem terytorialnym kraju.Odnosząc się do poszczególnych kwestii poruszonych w oświadczeniu pragnę zauważyć, iż:
- programowanie rozwoju regionalnego przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej odbywa się na poziomie NUTS II. Zgodnie z ustaleniami, w Polsce mają nimi być województwa, co oznacza, że kompetencje w zakresie programowania należą do Zarządu Województwa. Konsekwencją tego jest brak obowiązku opracowania przez subregiony występujące na poziomie NUTS III własnych strategii rozwojowych, które następnie byłyby przedstawiane do negocjacji z Unią Europejską;
- o pomoc finansową Unii Europejskiej nie ubiegają się województwa czy subregiony ale państwa członkowskie reprezentowane przez ich rządy. W tym celu przedkładany jest Komisji Europejskiej Narodowy Plan Rozwoju, który opracowywany jest w oparciu o wszystkie krajowe strategie sektorowe oraz wojewódzkie strategie rozwoju;
- argumenty przemawiające za utworzeniem konkretnej liczby jednostek statystycznych NUTS III nie mogą bazować na odwołaniu się do np. takich kwestii jak wzmocnienie roli mniejszych miast lub zrekompensowanie utraty statusu stolic dawnych województw. Podział ten jest zabiegiem wyłącznie statystycznym i nie ma wpływu na zwiększenie lub zmniejszenie rangi administracyjnej poszczególnych obszarów.
Konkludując należy stwierdzić, iż skala wsparcia zewnętrznego dla Polski nie jest bezpośrednio zależna od ilości jednostek NUTS występujących na poziomie trzecim.
W związku z rekomendacją Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych jest obecnie konsultowany ze szczeblem samorządowym
Rada Ministrów podejmując ostateczną decyzję weźmie pod uwagę wszystkie argumenty dotyczące liczby jednostek statystycznych, w tym stanowisko strony samorządowej oraz Sejmu i Senatu.
Z wyrazami szacunku
Jacek Saryusz-Wolski