Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej:
Warszawa, 1999.07.26
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W związku z przesłanym przez Sekretariat Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z 13.07.1999 r. znak: SJB 440-231/1/99 oświadczeniem złożonym przez senatora Jerzego Chróścikowskiego wygłoszonym podczas 38 posiedzenia Senatu RP w dniu 1 lipca 1999 r. - uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje:
1. W dniu 9 lutego 1999 r. Rada Ministrów dokonała nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze (Dz.U. Nr 12, poz. 97), korzystając z upoważnienia zawartego w art. 8 ustawy i art. 6 ust. 4 ustawy z 5 stycznia 1999 r. o dopłatach do oprocentowania niektó
rych kredytów bankowych (Dz.U. Nr 13, poz. 60 z późn. zmianami).Rozporządzenie z dnia 9 lutego 1999 r. w § 1 nadało nowe brzmienie § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze (Dz.U. nr 19, poz. 92 z późn. zmianami). Przepis § 4 w nowym brzmieniu stanowił, że wysokość kredytów objętych dopłatami nie może przekroczyć łącznie równowartości:
1) 10q żyta na 1 ha użytków rolnych dla krajowych przedsiębiorców, prowadzących produkcję rolniczą, posiadających gospodarstwa o powierzchni do 100 ha,
2) 6q żyta na 1 ha użytków rolnych dla krajowych przedsiębiorców prowadzących produkcję rolniczą, posiadających gospodarstwa o powierzchni powyżej 100 ha - według cen przyjętych do naliczania podatku rolnego w roku, w którym zawarto umowy kredytowe.
Powyższe regulacje stanowiły realizację jednego z postanowień zawartych w protokole z rozmów przedstawicieli Rządu RP z przedstawicielami Central Związków Rol
niczych podpisanym w dniu 8 lutego 1999 r.2. W dniu 24 marca 1999 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie, że § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.02.1999 r. (Dz.U. Nr 12, poz. 97) narusza art. 92 ust. 1 Konstytucji RP albowiem pozostaje w sprzeczności z art. 3 ust. 2 ustawy z 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych.
3. Mając na uwadze przepisy art. 3 ust. 2 ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (zgodnie z którymi, dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych na cele rolnicze, dla krajowych przedsiębiorców prowadzących produkcję rolniczą, udzielane są w jednakowych zasadach, bez względu na obszar użytków rolnych i formę ich włas
ności) Rada Ministrów po dokonaniu dodatkowych ocen i analiz stwierdziła, że wprowadzone ww. rozporządzeniem zróżnicowanie wysokości dopłat do oprocentowania kredytów na zakup rzeczowych środków obrotowych do produkcji rolnej, może być uznane za niezgodne z tym przepisem ustawy i podzieliła zarzuty Rzecznika Praw Obywatelskich.W tej sytuacji prawnej, należało spodziewać się, że Trybunał Konstytucyjny wyda orzeczenie o utracie mocy obowiązującej rozporządzenia Rady Ministrów z 9 lutego 1999 r., co oznaczałoby powrót do normy kredytu na 1 ha użytków rolnych w wysokości równowartości 6q żyta dla wszystkich podmiotów prowadzących produkcję rolniczą.
4. W świetle powyższego biorąc pod uwagę wielkość środków budżetowych przewidzianych w ustawie budżetowej na 1999 r. na dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze, w dniu 8 czerwca 1999 r. Rada Ministrów przyjęła projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na
cele rolnicze (Dz.U. Nr 53, poz. 550), zgodnie z którym wysokość kredytów na 1 ha użytków rolnych nie może przekroczyć łącznie równowartości 8q żyta.5. Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że przed przyjęciem przez Radę Ministrów rozporządzenia, o którym mowa w pkt 4, kwestie związane z koniecznością zmiany przepisów wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów z 9 lutego 1999 r. były przedmiotem spotkania przedstawicieli Central Związków Rolniczych, w tym, m.in. NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność" z przed
stawicielami Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.Wówczas Strona Związkowa zaproponowała ustalenie normy kredytu na 1 ha użytków rolnych w wysokości równowartości 10q żyta dla wszystkich gospodarstw rolnych. Na ustalenie normy kredytu w ww. wysokości, o co wnosi także Pan senator Jerzy Chróścikowski, nie pozwala obecnie wielkość środków budżetowych przewidzianych na dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze w 1999 r.
Zgodnie z ustaleniami z ww. spotkania rozmowy w sprawie określenia wysokości normy kredytów na zakup rzeczowych środków obrotowych do produkcji rolniczej, obowiązującej w 2000 roku, będą kontynuowane w we wrześniu br.
Artur Balazs