Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jana Chojnowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Łączności:
Warszawa, 29 lipca 1999 r.
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Jana Chojnowskiego podczas 38 posiedzenia Senatu w dniu 1 lipca 1999 r. w sprawie "ujednolicenia numerów kierunkowych w ramach nowego podziału terytorialnego kraju", przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 21 ustawy o łączności (Dz.U. z 1995 r. nr 117, poz. 564 z późn. zm.) Minister Łączności ustala dla sieci telekomunikacyjnej plany numeracji krajowej oraz przydziela numerację operatorom sieci telekomunikacyjnych użytku publicznego. Plan numeracji nie zawiera zapisów określających zasady taryfikacji. Zgodnie z art. 39 ust. 1 opłaty za usługi telekomunikacyjne ustala operator, a Min
ister Łączności może wprowadzić (art. 39 ust. 2) opłaty maksymalne za usługi telekomunikacyjne o charakterze powszechnym.Nowy podział administracyjny kraju nie zmienił podziału sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.
Stacjonarna sieć telefoniczna w Rzeczypospolitej Polskiej jest podzielona na 49 Stref Numeracyjnych. Połączenia strefowe z zaliczaniem 3 minutowym są to połączenia pomiędzy dwoma abonentami zlokalizowanymi w tej samem strefie numeracyjnej. Połączenia strefowe są zestawiane po wybraniu prz
ez abonenta numeru strefowego abonenta żądanego. Połączenia międzystrefowe są uzyskiwane po wybraniu (po prefiksie "0") numeru krajowego abonenta, składającego się z wskaźnika strefy numeracyjnej i numeru strefowego. Połączenia takie w zależności od odległości (L) siedzib central międzystrefowych zaliczane są wg 4 taryfy (przy L £ 100 km) lub 5 taryfy (przy L > 100 km).Biorąc pod uwagę sposób wybierania numeru (plan numeracji krajowej) i realizację techniczną połączeń (budowę sieci telekomunikacyjnych) nie jest uzasadnione dostosowanie stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego kraju tak, aby abonenci mieli skrytą numeracją strefową i każde z 16 nowych województw charakteryzowało się nowym Wskaźnikiem Strefy. Każda zmiana granic stref numeracy
jnych powoduje konieczność dokonania przebudowy sieci i zmiany numeracji abonentom. Koszty zmiany numeracji poniesione łącznie przez operatora i abonentów szacuje się na ok. 1000 - 500 PLN na abonenta a przy konieczności wymiany central analogowych lub budowy nowych wzrastają do 3000 PLN.Gdyby sieć krajowa w 100% była siecią cyfrową (a jak wiadomo nie jest), podatną na zmiany numeracji, to przy 8 mln abonentów TP S.A. koszty dostosowania planu numeracji a dokładniej SIECI TELEFONICZNEJ RP do nowego podziału administracyjnego kraju wyniosłyby 0,8 mld PLN - 4 mld PLN.
Ponieważ mamy obecnie w kraju 3,5 mln abonentów dołączonych do central analogowych (z tego 0,8 mln przyłączonych do central Strowger'a - zupełnie niepodatnych na zamianę numeracji), to powyższe szacunki należy uzupełnić kosztami wymiany central analogowych na cyfrowe i łączny koszt zadania pt: "utworzenie 16 stref numeracyjnych" może wynieść:
a) 3,12 mld PLN - 5 mld PLN (wymiana tylko central Strowger'a wraz ze zmianą numeracji, pozostali abonenci tylko zmiana numeracji - o ile w ogóle będzie możliwa), lub
b) 11,95 mld PLN - 12,75 mld PLN (wymiana wszystkich central analogowych wraz ze zmianą numeracji, pozostali abonenci dołączeni do central cyfrowych - tylko zmiana numeracji).
Mając na uwadze przedstawiony wyżej szacunek kosztów dostosowania planu numeracji i liczby stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego można dopuścić jedynie niewielkie korekty granic stref numeracyjnych związane z utworzeniem powiatów i przebiegiem dotychcz
asowych granic stref numeracyjnych. W całym kraju 84 powiaty są podzielone granicami stref numeracyjnych i abonenci telefoniczni w tych powiatach łącząc się z abonentami z tego samego powiatu, umiejscowionymi za granicą strefy, wykonują obecnie połączenia międzymiastowe (z prefiksem "0" i wskaźnikiem międzymiastowym) zaliczane wg 4 lub 5 taryfy.W Ministerstwie Łączności i w Telekomunikacji Polskiej S.A. pracują zespoły specjalistów, których zadaniem jest określenie wymaganego zakresu zmian w planach numerac
ji i taryfikacji.W pierwszej kolejności określa się jakie zmiany w konfiguracji sieci, numeracji abonentów byłyby konieczne do wykonania w przypadku włączenia wspomnianych obszarów do strefy numeracyjnej w której znajduje się siedziba powiatu. Prace komplikuje fakt niepokrywania się granic powiatów z granicami Okręgów Telefonicznych dla których zostały przyznane określone zasoby numeracyjne. Różna bywa długość numerów abonentów a i przy tej samej długości (np. 7 cyfr) występują konflikty numeracyjne tzn.
numeracja abonentów na obszarze powiatu "poza strefą numeracyjną" występuje już w strefie numeracyjnej, do której ten obszar powiatu zamierza się włączyć.Rozważa się również możliwość innego taryfikowania połączeń telefonicznych (wykonywanych po wybraniu prefiksu "0" i wskaźnika międzymiastowego) między abonentami położonymi w podzielonych granicą strefy numeracyjnej powiatach bez konieczności zmiany numeracji, lecz obecnie sieć krajowa taryfikuje połączenia na podstawie analizy 4 cyfr numeru krajowego. Pr
zy tego typu połączeniach i dwucyfrowym wskaźniku strefy analiza tylko dwóch pierwszych cyfr numeru strefowego jest niewystarczająca do określenia, że połączenie jest zestawiane pomiędzy abonentami tego samego powiatu położonymi w różnych SN.Jak z powyższego wynika, ewentualne zmiany przyporządkowania obszarów sieci telefonicznych i zmian taryfikacji wymagają dokładnej i pracochłonnej analizy wielu parametrów technicznych, ekonomicznych i dodatkowo dokonania przeglądu koncesji udzielonych operatorom lokaln
ym.W przypadkach, gdy zmiana numeracji abonentów okaże się możliwa do wprowadzenia, na wniosek TP S.A. Minister Łączności dokona zmian granic stref numeracyjnych i planu numeracji, jednak będzie to dotyczyło korekty granic stref numeracyjnych związanych z
utworzeniem powiatów i przebiegiem dotychczasowych granic stref numeracyjnych a nie zmiany granic 49 stref w celu dostosowania do granic 16 województw.Ustalenie zmian zasad taryfikacji, jak już wspomniano na wstępie niniejszego pisma, nie leży w kompetencji Ministra Łączności, gdyż opłaty za usługi telekomunikacyjne, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustala operator.
Maciej Srebro