Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 12.01.2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 69 posiedzeniu Senatu RP w dniu 24.11.2000 r. w sprawie sytuacji finansowej jednostek ochrony zdrowia, przekazane przy piśmie znak: AG/043/409/2000/IV, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję:

Reforma ochrony zdrowia miała na celu m.in. bardziej racjonalne gospodarowanie posiadanymi środkami - poprzez stworzenie rynku usług zdrowotnych w oparciu o zasadę konkurencyjności. Realizując ten cel, odstąpiono od dotychczasowego finansowania podaży świadczeń (gwarantujących miejsce na rynku usług) na korzyść finansowania uzasadnionych potrzeb zdrowotnych ubezpieczonych, które wyznaczają strukturę i liczbę świadczeniodawców.

Zmiana sytemu nie oznaczała automatycznego, znacznego zwiększenia środków finansowych dla wszystkich świadczeniodawców. Stąd brak odczuwalnej poprawy w systemie wynagrodzeń w większości publicznych zakładów i wynikające stąd niezadowolenie i protesty pracowników. Oczekiwania i nadzieje związane z reformą były duże, bardzo często ograniczały się one do postulatu zwiększonych środków w niezmienionych strukturach.

Sytuacja finansowa poszczególnych zakładów opieki zdrowotnej oraz ich pracowników jest zróżnicowana, co wynika z wielu czynników, m.in. z historycznie uwarunkowanej struktury bazy placówek, poziomu kształtowania się cen i wynagrodzeń na różnych obszarach. Tym większego znaczenia nabierają działania naprawcze - szeroko pojęta restrukturyzacja. Łączy się to z przekształceniem części placówek, ale także likwidacją niektórych z nich. Takie działania mają wpłynąć na dalszy rozwój efektywnych i preferowanych przez pacjentów zakładów, stwarzając jednoczenie możliwości wykorzystania posiadanego potencjału oraz zadawalające warunki płacy i pracy pracownikom. Należy podkreślić, że nie oznacza to jednoczesnego pozbawienia ubezpieczonych możliwości korzystania ze świadczeń zdrowotnych w pełnym zakresie, gwarantowanych ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Przy tym, nawet najbardziej ekonomicznie uzasadnione działania zmierzające do redukcji kosztów, jeżeli wiążą się z redukcją zatrudnienia radykalizują nastroje pracowników. Realizowane od 1999 r. restrukturyzacje jednostek, będące integralnym elementem przebiegającej transformacji systemu opieki zdrowotnej, łączą się niejednokrotnie z koniecznością zwolnień pracowników czy koniecznością przekwalifikowania.

Informuję, że od roku 1999 realizowany jest rządowy Program Działań Wspierających dla Pracowników Zakładów Opieki Zdrowotnej jako Element Restrukturyzacji zatrudnienia związany z reformą ochrony zdrowia.

W 2000 roku rozpoczął się proces tworzenia Regionalnych Programów Restrukturyzacji w ochronie zdrowia, czyli programów obejmujących jednostki ochrony zdrowia z całego województwa. Środki na realizację wymienionych programów pochodziły z budżetu państwa, w części Ministra Zdrowia. Regionalne Programy Restrukturyzacji akceptowane były przez samorząd terytorialny, w szczególności dotyczyło to tych jednostek, które pełniły funkcję organu założycielskiego dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W ramach realizowanego programu jednostki mogły pozyskiwać środki finansowe na odprawy lub odszkodowania dla zwalnianych pracowników, zakup aparatury i sprzętu medycznego a także adaptację pomieszczeń i rozwój jednostek.

Należy wskazać, iż wprowadzane zmiany w ochronie zdrowia stawiają przed zarządzającymi zakładami opieki zdrowotnej określone zadania.

W przeciwieństwie do przeszłości nie wystarczy tylko być dyrektorem; w nowym systemie potrzebny jest menadżer. Osoba podejmująca się i zatrudniona do zarządzania, do sprawowania wszystkich jego funkcji - planowania, organizowania, motywowania, przewodzenia, kontrolowania powinna być osobą profesjonalnie przygotowaną do zarządzania zakładem opieki zdrowotnej.

Zasadne jest zwrócenie uwagi, iż kierownikowi zakładu opieki zdrowotnej nie może być nie znana ustawa nie tylko o zakładach opieki zdrowotnej, w szczególności rozdział o zasadach gospodarki publicznej zakładów opieki zdrowotnej oraz ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych - rokowania, mediacja i arbitraż. Należy podkreślić, iż strajk jest środkiem ostatecznym, przy przestrzeganiu zasady, iż niedopuszczalne jest zaprzestanie pracy w wyniku akcji strajkowych na stanowiskach pracy, na których zaniechanie pracy zagraża życiu i zdrowiu ludzkiemu.

Odnosząc się dalej do funkcjonowania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, na podstawie art. 1, art. 38, art. 35 ust. 1 i 2, art. 53-60 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 19,poz. 408 z późn. zm.), samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej posiada osobowość prawną.

Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie, z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów pokrywa koszty działalności i zobowiązań oraz samodzielnie gospodaruje przekazanymi w nieodpłatne używanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym).

Sposoby uzyskiwania środków finansowych przez zakład opieki zdrowotnej enumeratywnie określa przepis art. 54 ust. 1 wymienionej ustawy, w tym środki pochodzące z darowizn, zapisów spadków oraz ofiarności publicznej.

Dodać należy, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej decyduje sam o podziale zysku i we własnym zakresie pokrywa ujemny wynik finansowy.

Zakład opieki zdrowotnej wraz ze statusem samodzielności uzyskuje możliwość gromadzenia środków finansowych oraz osiągania i dysponowania nadwyżką finansową, możliwość pozyskiwania środków finansowych na inwestycje.

Zakład opieki zdrowotnej, jak każdy inny podmiot funkcjonujący w gospodarce rynkowej zobowiązany jest do obniżania kosztów oraz ekonomicznego wykorzystywania posiadanych zasobów.

Nie można pominąć także przepisu 54 ust. 1 pkt 3, na mocy którego zakład może uzyskiwać środki finansowe z wydzielonej działalności gospodarczej.

Zwrócić uwagę należy także na uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego jako organu sprawującego nadzór nad zakładem między innymi do nadawania zakładowi statutu, określania polityki jego funkcjonowania i ustroju a także określania podstawowych kierunków działalności zakładu, obszaru działania oraz formy gospodarki finansowej (w tym zakresie także dokonuje kontroli i oceny).

Ponadto, na mocy art. 44 wymienionej ustawy, organ, który utworzył zakład powołuje kierownika zakładu, który zarządza zakładem i reprezentuje go na zewnątrz.

Konkludując powyższe, składki na ubezpieczenie zdrowotne nie mogą być traktowane jako wyłączne źródło przychodów zakładów opieki zdrowotnej, i zapewniające finansowanie wszystkich potrzeb bieżących, do tego likwidacji zaniedbań i braków.

W nawiązaniu do kwestii trwających strajków pielęgniarek i położnych, zapewniam, iż problemy zgłaszane przez to środowisko są sprawą ważną i nie lekceważoną przez rząd, czego wyrazem jest gotowość strony rządowej do prowadzenia rozmów zmierzających do wypracowania wspólnego stanowiska z przedstawicielami tego środowiska.

Uprzejmie informuję, iż od początku grudnia prowadzone były rozmowy przedstawicieli związków zawodowych pielęgniarek i położnych z rządem, których celem było omówienie kwestii stanowiących przedmiot protestu środowiska pielęgniarek i położnych oraz określenie rozwiązań systemowych w ochronie zdrowia, gdyż tylko takie, naszym zdaniem, mogą rzeczywiście wpłynąć na poprawę sytuacji zawodowej tej grupy.

W trakcie rozmów z przedstawicielami Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych koncentrowano się także nad nowymi zasadami kształcenia i awansu zawodowego pielęgniarek i położnych. Powołano grupy robocze, które miałyby takie zasady wypracować.

4 stycznia br. Zarząd Krajowy OZPiP zerwał prowadzone dotychczas negocjacje decydując o kontynuowaniu akcji protestacyjnych.

Pragnę przypomnieć, iż Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił w dniu 22 grudnia 2000 r. ustawę o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, stwarzając warunki wzrostu płac pracowników ochrony zdrowia. Od 1 stycznia 2001 r. SP ZOZ zostaną objęte ustawą o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców, ze szczególnym uregulowaniem w latach 2001 i 2002. Mechanizm przyrostu wynagrodzeń będzie stosowany w tych zakładach, w których przeciętne miesięczne wynagrodzenie w danym roku będzie równe lub niższe od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim. Proponowane rozwiązanie tworzy warunki do szybszego wzrostu wynagrodzeń w tych zakładach.

Przyjęto wskaźnik kwotowy w wysokości 203,00 zł brutto dla pracowników SP ZOZ zatrudniających powyżej 50 osób. Pracownikom tych zakładów przysługuje od dnia 1 stycznia 2001 r. przyrost przeciętnego wynagrodzenia nie niższy niż 203 zł w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy łącznie ze skutkami wzrostu wszystkich składników wynagrodzenia. Podwyżka o 203,00 zł brutto od styczna 2001 roku oraz o podobną kwotę wynikająca ze wskaźnika na 2002 rok, daje najniżej zarabiającym podwyżkę płac w ciągu roku o 50%.

Realizacja wzrostu wynagrodzeń nastąpi w ramach środków, jakimi będą dysponować pracodawcy, pochodzących głównie ze sprzedaży świadczeń zdrowotnych kontraktowanych przez Kasy Chorych, tj. ze środków uzyskanych z już zawartych umów, a także dodatkowo z renegocjacji umów możliwych w wyniku podniesienia składki o 0,25 punktu procentowego oraz odroczenia o dwa lata spłaty pożyczki udzielonej Kasom Chorych z budżetu państwa (Sejm RP na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2000 r. uchwalił ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, decydując o podwyższeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Należy wskazać, iż skalę podniesienia składki do wysokości 7,75% podstawy wymiaru określono przy uwzględnieniu zarówno potrzeb ochrony zdrowia jak i co należy podkreślić, możliwości finansowych państwa.

W odniesieniu do podniesionej przez Pana Senatora sprawy kosztów funkcjonowania Kas Chorych, uprzejmie informuję, iż ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym określa na jakie cele mogą być przeznaczone środki pozostające w dyspozycji Kas. W art. 128 jako koszt Kas Chorych wymieniony został "koszt działalności Kas Chorych i jej oddziałów, w szczególności utrzymania nieruchomości, wynagrodzenia, narzuty na wynagrodzenia, diety i zwroty kosztów podróży". W artykule tym czytamy dalej, iż przychody Kas Chorych mogą być przeznaczone również na finansowanie inwestycji służących potrzebom kas chorych. Natomiast art. 129 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym stanowi, iż "wysokość środków na koszty administracyjne Kas Chorych i jej oddziałów określa corocznie rada Kasy w planie finansowym Kasy". Kasy Chorych sporządzają na każdy rok plan finansowy zrównoważony w zakresie wpływów i wydatków. Plan zatwierdzony przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych zostaje podany do publicznej wiadomości.

Jednocześnie pragnę poinformować, że zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi Kas Chorych na 1999 rok, koszty administracyjne zaplanowano na 1,75% przychodów ogółem. Natomiast w rzeczywistości koszty administracyjne poniesione przez Kasy Chorych przyjęły wartości znacznie mniejsze i kształtują się w przedziale 0,35% do 1,70% przychodów netto ogółem. Łącznie Kasy Chorych w 1999 roku poniosły koszty administracyjne w wysokości 0,97% przychodów ze składek wszystkich kas chorych.

Pozwolę sobie również wskazać, iż koszty utrzymania zarządu i administracji Kas Chorych (wg wykonania planu finansowego za trzy kwartały 2000 r.) kształtowały się następująco:

- przychody ze składek brutto (w tys. zł):- 17 298 842,03

- koszty administracyjne:- 225 119,78

- wynagrodzenia:- 159 745,46

- udział kosztów administracyjnych bez amortyzacji

w przychodach ze składek:- 1,19%

- udział wynagrodzenia w przychodach ze składek: - 0,92%

Należy dodać, że koszty administracyjne funkcjonowania Kas Chorych w naszym kraju są najniższymi ze wszystkich systemów ubezpieczeniowych w Europie.

Z wyrazami szacunku

Grzegorz Opala


Spis oświadczeń, oświadczenie