86. posiedzenie Senatu RP, spis treści, następna część stenogramu


Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczą marszałek Alicja Grześkowiak oraz wicemarszałkowie Marcin Tyrna i Donald Tusk)

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Proszę panów senatorów o zajmowanie miejsc.

Wysoki Senacie! Otwieram osiemdziesiąte szóste posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej czwartej kadencji.

(Marszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

Na sekretarzy posiedzenia wyznaczam panią senator Jolantę Danielak oraz pana senatora Stanisława Gogacza. Listę mówców prowadzić będzie pani senator Jolanta Danielak.

Bardzo proszę państwa senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym. Bardzo proszę, Pani Senator. Pana senatora jeszcze nie ma, ale mam nadzieję, że za chwilę przyjdzie.

Wysoki Senacie, informuję, że Sejm na sto dwunastym posiedzeniu, w dniach 5 i 6 lipca 2001 r., przyjął wszystkie poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez skarb państwa oraz niektóre osoby prawne. Przyjął także większość poprawek Senatu do następujących ustaw: ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności majątkowej żołnierzy za szkody wyrządzone w jednostce wojskowej; ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej; ustawy o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w Milicji Obywatelskiej; ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin; ustawy o uposażeniu żołnierzy; ustawy o Policji; ustawy o Urzędzie Ochrony Państwa; ustawy o Państwowej Straży Pożarnej; ustawy o kontroli skarbowej; ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin; ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin; ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; ustawy o służbie więziennej; ustawy o inspekcji celnej oraz ustawy o usługach detektywistycznych. Sejm przyjął jedną poprawkę Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Szanowni Państwo Senatorowie, wobec niewniesienia zastrzeżeń do protokołu osiemdziesiątego czwartego posiedzenia stwierdzam, że protokół tego posiedzenia został przyjęty.

Informuję, że protokoły osiemdziesiątego trzeciego i osiemdziesiątego piątego posiedzenia Senatu, zgodnie z art. 39 ust. 3 Regulaminu Senatu, są przygotowane do udostępnienia senatorom. Jeżeli nikt z państwa senatorów nie zgłosi do nich zastrzeżeń, to zostaną one zatwierdzone przez Wysoką Izbę na następnym posiedzeniu.

Przypominam, że doręczony wcześniej projekt porządku obrad obejmował jeszcze punkt dziewiętnasty: drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informuję, że w dniu dzisiejszym odbyło się pierwsze czytanie tego projektu, ale komisje senackie nie przygotowały sprawozdania i ten punkt nie może być rozpatrywany przez Senat. Wobec tego porządek obrad osiemdziesiątego szóstego posiedzenia Senatu obejmuje:

1. Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

2. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

3. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa.

4. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o kuratorach sądowych.

5. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

6. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

7. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

8. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji.

Bardzo proszę o wyłączenie wszystkich komórek!

9. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

10. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o pomocy społecznej.

11. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o środkach żywienia zwierząt.

12. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych.

13. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.

14. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych.

15. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw.

16. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodzie lekarza.

17. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach i zakładach rud uranu oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

18. Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.

Wielce Szanowni Państwo Senatorowie! Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionego porządku obrad?

Panie Senatorze, bardzo proszę.

Senator Dariusz Kłeczek:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Chciałbym złożyć wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o punkt dziewiętnasty, który dotyczyłby ustawy o dodatku rodzinnym dla rodzin wielodzietnych.

Ustawa ta ma spowodować, iż świadczenia zostaną wypłacone dwu różnym grupom osób w sierpniu i potem do 15 września. W związku z tym jedyną szansę wykonania jej w terminie dałoby rozpatrzenie ustawy w dniu dzisiejszym.

Połączone komisje, Komisja Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisja Gospodarki Narodowej, przygotowały wczoraj wspólne stanowisko proponujące przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Wczoraj państwo senatorowie otrzymali do skrytek odpowiedni druk. Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję.

Pan senator przewodniczący komisji złożył wniosek o poszerzenie porządku obrad o punkt dziewiętnasty: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o dodatku rodzinnym dla rodzin wielodzietnych. Czy ktoś z państwa jest przeciwny temu wnioskowi?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Jerzy Cieślak:

Pani Marszałek, ja mam pytanie do przewodniczącego komisji o to, czy komisja respektowała...

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Przepraszam bardzo, Panie Senatorze, ale Regulamin Senatu nie przewiduje...

(Senator Jerzy Cieślak: Ja właśnie uzasadniam zdanie przeciwne.)

Aha, w takim razie bardzo proszę.

Senator Jerzy Cieślak:

Czy komisja respektowała obowiązek, jaki ma Senat, polegający na wskazaniu źródeł zasilania ekonomicznego w przypadku regulacji ustawowych, które obciążają budżet?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Panie Senatorze, pański wniosek może dotyczyć wyłącznie sprzeciwu. I może go pan uzasadnić na przykład tak, że komisja nie podała tych źródeł.

Senator Jerzy Cieślak:

Zatem zgłaszam sprzeciw, ponieważ wiem, że na posiedzeniu komisji ta sprawa nie była rozpatrywana.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

No dobrze, jest sprzeciw, zatem wniosek poddamy pod głosowanie.

W sprawie porządku obrad głos zabierze teraz pani senator Stokarska, bardzo proszę.

Senator Jadwiga Stokarska:

Pani Marszałek! Wysoka Izbo!

Bardzo proszę o poszerzenie porządku obrad o punkt dwudziesty, który dotyczyłby przedstawienia przez rząd informacji na temat sytuacji na rynku zbóż, ze szczególnym uwzględnieniem planowanego skupu od rolników zbóż z tegorocznych zbiorów.

Sytuacja jest taka, że rolnicy rozpoczęli zbiory, rozpoczęli żniwa, ale nie mają szans sprzedaży ani jednego kilograma swoich plonów. Dowiadujemy się skądinąd, że problem ten powstał dlatego, iż elewatory i magazyny załadowane są importowanym zbożem sprowadzonym tuż przed żniwami. Prosimy o wyjaśnienie tych spraw. Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję.

Czy ktoś z państwa jest przeciwny wnioskowi o poszerzenie porządku obrad o punkt dwudziesty: informacja Rządu o sytuacji na rynku zbóż?

Proszę, Panie Senatorze.

Senator Kazimierz Kleina:

Tak, ja jestem przeciwny temu wnioskowi. Uważam, że nie ma potrzeby, by na posiedzeniu Senatu przekazywać tego typu informacje.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję. Będziemy za chwilę głosować nad tym wnioskiem.

Czy jeszcze ktoś z państwa jest za wprowadzeniem jakichś zmian w porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.

Wysoki Senacie, przechodzimy teraz do głosowania nad propozycją poszerzenia porządku obrad o punkt dziewiętnasty: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o dodatku rodzinnym dla rodzin wielodzietnych.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa jest za poszerzeniem porządku obrad o punkt dziewiętnasty: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o dodatku rodzinnym dla rodzin wielodzietnych, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto z państwa jest przeciwny, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto z państwa wstrzymał się od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję. Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.

Na 84 obecnych senatorów 53 głosowało za, 28 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu, wszyscy senatorowie wzięli udział w głosowaniu. (Głosowanie nr 1)

Wolą Wysokiego Senatu porządek obrad obecnego posiedzenia został poszerzony o punkt dziewiętnasty: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o dodatku rodzinnym dla rodzin wielodzietnych.

Przechodzimy teraz do głosowania nad propozycją pani senator Stokarskiej, aby poszerzyć porządek obrad obecnego posiedzenia Senatu o punkt dwudziesty: informacja Rządu o sytuacji na rynku zbóż.

Przystępujemy do głosowania.

Bardzo proszę o naciśnięcie przycisku "obecny".

Kto z państwa senatorów jest za poszerzeniem porządku obrad o punkt dwudziesty: informacja Rządu o sytuacji na rynku zbóż, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwny, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.

Na 85 obecnych senatorów 52 głosowało za, 22 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu, wszyscy senatorowie głosowali. (Głosowanie nr 2)

W wyniku głosowania porządek obrad obecnego posiedzenia Senatu został poszerzony o punkt dwudziesty: informacja Rządu o sytuacji na rynku zbóż.

Bardzo proszę Kancelarię Senatu o powiadomienie rządu, ponieważ jego przedstawiciel musi ten punkt zrealizować. Będzie to, przypominam, punkt dwudziesty porządku tego posiedzenia Senatu.

Wysoki Senacie, stwierdzam, że Senat zatwierdził przedstawiony porządek obrad osiemdziesiątego szóstego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej czwartej kadencji wraz ze zmianami przyjętymi wskutek przegłosowania wniosków, które zgłosili państwo senatorowie.

Informuję, że głosowania w sprawie rozpatrywanych ustaw zostaną przeprowadzone po przerwie albo pod koniec posiedzenia.

Przypominam ponadto, że zgodnie z art. 49 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek na końcu posiedzenia po wyczerpaniu porządku obrad udziela głosu senatorom dla wygłoszenia oświadczeń senatorskich. Przedmiotem oświadczenia mogą być sprawy związane z wykonywaniem mandatu, przy czym nie mogą one dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu.

Myślę, że państwo senatorowie wiedzą, iż nad oświadczeniami senatorskimi nie przeprowadza się dyskusji i że oświadczenie nie może trwać dłużej niż pięć minut.

Wysoki Senacie, przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Przypominam, że zgodnie z art. 205 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prezesa Najwyższej Izby Kontroli powołuje Sejm za zgodą Senatu.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli oraz art. 91 ust. 1 pktem 2 Regulaminu Senatu Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa Najwyższej Izby Kontroli w ciągu miesiąca od dnia otrzymania uchwały Sejmu. Sejm podjął uchwałę w sprawie powołania prezesa Najwyższej Izby Kontroli na sto dwunastym posiedzeniu, w dniu 6 lipca 2001 r., Senat tę uchwałę otrzymał również 6 lipca 2001 r. Jest ona zawarta w druku nr 707.

Witam obecnego na posiedzeniu Senatu powołanego przez Sejm prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Mirosława Sekułę.

Przypominam, że zgodnie z art. 91 ust. 2 Regulaminu Senatu Senat przed podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa Najwyższej Izby Kontroli może wezwać kandydata na to stanowisko do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.

Kieruję teraz pytanie do państwa senatorów: czy ktoś z państwa senatorów chce zadać jakieś pytania panu Mirosławowi Sekule albo poprosić go o złożenie wyjaśnień?

Zgłaszają się państwo senatorowie. Zatem może pan Mirosław Sekuła będzie uprzejmy zająć miejsce przy mównicy. Bardzo pana proszę, będzie panu łatwiej odpowiadać na pytania.

Proszę teraz o zadanie pytań pana senatora Michasia, a potem panią senator Kempkę. Będziemy spisywać chętnych po kolei.

Bardzo proszę, Panie Senatorze, ma pan głos.

Senator Ireneusz Michaś:

Dziękuję bardzo, Pani Marszałek.

Chciałbym zadać pytanie: dlaczego zgodził się pan kandydować na stanowisko prezesa NIK? Czy ma pan jakiś szczególny program dla tej jednostki czy instytucji, jednej z najważniejszychw kraju? Jeżeli tak, to jaki to jest program?

Dlaczego pytam? Dlatego, że z wykształcenia jest pan chemikiem, a z życiorysu, który otrzymaliśmy, nie wynika, że ma pan doświadczenie potrzebne do tego, by tę funkcję pełnić. Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję.

Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Wyraziłem zgodę na kandydowanie na prezesa Najwyższej Izby Kontroli, bo jestem przekonany, że moje dotychczasowe doświadczenia są wystarczające do sprawowania tej funkcji. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Pytanie zadaje pani senator Kempka. Bardzo proszę, Pani Senator.

Senator Dorota Kempka:

Jest pan przewodniczącym najważniejszej komisji w Sejmie. W imieniu tej komisji bronił pan budżetu, rekomendując go Wysokiej Izbie. W swoim uzasadnieniu tłumaczył pan, że ten budżet jest najlepszy, wyjątkowy, a jednocześnie trudny, mimo roku wyborczego miał nie być budżetem wyborczym. W tej chwili wiemy już, że budżet, który tak gorąco pan rekomendował, to po prostu skandal budżetowy III Rzeczypospolitej Polskiej. I jak pan będzie się czuł za rok, przedstawiając w Sejmie i w Senacie sprawozdanie z realizacji budżetu, kiedy będzie pan sędzią we własnej sprawie? Dlatego mam trzy pytania.

Pierwsze: czy nie widzi pan sprzeczności między tym, co pan rekomendował i przedstawiał, a tym, co będzie pan musiał powiedzieć? To jedno pytanie.

Drugie pytanie: co pan zrobi, żeby opinie o budżecie, który pan tak gorąco rekomendował, przedstawić w 2002 r. obiektywnie, zgodnie z tym, na ile jest on realizowany?

I trzecie pytanie: czy pan, niefachowiec, będzie miał dość argumentów, aby przyznać się do tego, że jako przewodniczący Komisji Finansów Publicznych popełnił pomyłkę? Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytania.

Bardzo proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Wysoki Senacie! Pani Senator!

W Sejmie wszystkie komisje są równe, również Komisja Finansów Publicznych nie jest jakąś szczególną komisją, a tylko jedną z wielu. Jest wyjątkowa pod względem obciążenia pracą. Przewodniczącym tej komisji jest od pewnego czasu. Oczywiście, Komisja Finansów Publicznych ponosi dużą odpowiedzialność za budżet państwa, ale ponoszą ją nie tylko posłowie, którzy są, że tak powiem, większością rządową, stanowią zaplecze rządu, tylko wszyscy posłowie z Komisji Finansów Publicznych i wszyscy posłowie w Sejmie. W czasie debat nad obecnym budżetem żaden z posłów opozycji, zarówno spośród członków Komisji Finansów Publicznych, jak i pozostałych, nie zwracał uwagi na niebezpieczeństwa, które obecnie dostrzegamy w budżecie. Zwracano głównie uwagę na to, że zaplanowana inflacja jest na zbyt niskim poziomie i na pewno będzie większa. Zwracano także uwagę na to, że mogą wystąpić kłopoty z realizacją dochodów budżetu państwa, nikt jednak nie był w stanie podać precyzyjnych liczb dotyczących skali tego obniżenia. I zwracano również uwagę na to, że należy znacząco zwiększyć wydatki budżetu państwa. W dalszym ciągu uważam, że parlament polski uchwalając ustawę budżetową postąpił rozsądnie i roztropnie, nie popełnił tak wielkiego błędu, jaki mu się przypisuje. Chcę zwrócić uwagę na to, że nowelizacja ustawy budżetowej nie jest w naszym państwie czymś nadzwyczajnym. Rządy różnych opcji politycznych przeprowadzały ją wielokrotnie. Uważam, że również teraz fakt nowelizacji budżetu państwa nie jest powodem do twierdzenia, że nasz kraj znajduje się w sytuacji kryzysu czy w sytuacji nadzwyczajnego zagrożenia. Tyle na temat budżetu oraz roli mojej i Komisji Finansów Publicznych.

Co do oceny wykonania budżetu, to chcę zwrócić uwagę pani senator na to, że Sejm i Komisja Finansów Publicznych dokonują oceny wykonania budżetu, nie mają zaś prawa dokonywać oceny uchwalania tego budżetu. W roku przyszłym więc Najwyższa Izba Kontroli, następnie sejmowa Komisja Finansów Publicznych i później parlament będą oceniać wykonanie budżetu według uchwalonego budżetu z ewentualną nowelizacją lub bez niej, w zależności od rozstrzygnięć parlamentu. To nie prezes Najwyższej Izby Kontroli dokonuje oceny. Nie on przeprowadza też kontrolę, bo robią to kontrolerzy, wysokiej klasy specjaliści. Prezes jest w Najwyższej Izbie Kontroli tylko pierwszym z równych i nie ma prawa oraz możliwości narzucania swojego zdania, narzucania wyniku kontroli. Nie obawiam się więc, by istniało niebezpieczeństwo nadmiernego wpływania przez jakiegokolwiek prezesa Najwyższej Izby Kontroli - bez względu na to, kto nim będzie - na wyniki oceny wykonania budżetu w roku przyszłym. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Kulaka. Następną osobą zadającą pytanie będzie pan senator Struzik.

Senator Zbigniew Kulak:

Dziękuję.

Panie Pośle, Najwyższa Izba Kontroli powinna być absolutnie i całkowicie wolna od wpływów i nacisków politycznych. 6 lipca powiedział pan, że będzie konsultował z partiami politycznymi nominacje swoich współpracowników. Z kolei następnego dnia pan poseł Wierchowicz w wypowiedzi publicznej stwierdził, że w kontrakcie, który zawarto w Sejmie na temat powołania pana na to stanowisko, Unia Wolności otrzymała zapewnienie, że będzie konsultowała wszystkie nominacje personalne w NIK. Jak pan jest w stanie objąć to wszystko wspólnym mianownikiem i prezentować tę apolityczność?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Bardzo proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Przede wszystkim muszę coś sprostować. Nie było żadnych kontraktów i żadnego handlu. Moim zdaniem osoby, które tak twierdzą, jedynie przykładają do rzeczywistości swoją miarę. Oczywiste jest, że w Sejmie, w którym żadna z partii politycznych nie ma bezwzględnej większości, jakiekolwiek rozstrzygnięcie można skutecznie uzyskać tylko przez porozumienie co najmniej kilku klubów parlamentarnych. I tak się stało w przypadku wyboru prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Porozumiało się kilka klubów parlamentarnych działających w Sejmie oraz grupa posłów niezrzeszonych, a efektem tego jest wybór prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Chcę również zdementować informacje, że stawiano jakiekolwiek warunki polityczne kandydatom na prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Mogę odpowiedzieć w imieniu swoim i kandydata Unii Wolności, z którym się konsultowałem: żaden z nas nie miał postawionych warunków politycznych powodujących późniejsze związanie i niemożność niezależnego sprawowania funkcji prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Struzika.

(Senator Zbigniew Kulak: Przepraszam, ale nie uzyskałem odpowiedzi na zadane pytanie.)

Panie Senatorze, ma już pan takie doświadczenie, by wiedzieć, że senator stawia pytanie, a pytany udziela odpowiedzi zgodnie z własnym wyobrażeniem.

(Senator Zbigniew Kulak: Ale ja pytałem o konsultowanie, a odpowiedź właściwie była na inny temat.)

Panie Senatorze, przepraszam, proszę przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza odpowiedź, której udzielił pan poseł.

Bardzo proszę, pan senator Struzik.

Senator Adam Struzik:

Dziękuję bardzo.

Panie Pośle, w notatce na pański temat, którą otrzymaliśmy, znajduje się zdanie, że jest pan jednym z najbardziej uczciwych posłów obecnej kadencji. Chciałbym się dowiedzieć, jak pan, jeszcze jako przewodniczący Komisji Finansów Publicznych, ocenia fakt niezrealizowania budżetu na rok 2000 i wniosek Najwyższej Izby Kontroli o nieudzielenie absolutorium rządowi. Czy komisja pod pańskim przewodnictwem już się tym zajmowała i jaka jest jej decyzja w tej sprawie? To jest pierwsze pytanie.

I drugie: jak pan jako prezes Najwyższej Izby Kontroli zamierza zachować się wobec kwestii realizacji tegorocznego budżetu, bo po jego wykonaniu lub przewidywanym w tej chwili niewykonaniu będzie to pańskim obowiązkiem?

I trzecie pytanie: czy prawdą jest, że już na piątek przewiduje pan pierwsze decyzje kadrowe w Najwyższej Izbie Kontroli, dotyczące wiceprezesów?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Bardzo proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Panie Senatorze, muszę sprostować pana informacje. Powołam się na art. 204 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który mówi, że Najwyższa Izba Kontroli przedkłada Sejmowi opinię w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów. Stwierdzam z pełną odpowiedzialnością i przekonaniem, że Najwyższa Izba Kontroli do tej pory nie wywiązała się z tego obowiązku. Na Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, które się odbyło, przyjęto jedynie sprawozdanie z oceny wykonania budżetu państwa za rok 2000, ale nie podjęto uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium. Na moją prośbę obecny prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołał posiedzenie Kolegium Najwyższej Izby Kontroli dotyczące właśnie tego tematu na piątek na godzinę 13.00. Mam nadzieję, że to kolegium wypełni w piątek ten niedopełniony do tej pory konstytucyjny obowiązek. Tyle w kwestii wypowiedzi dotyczących stanowiska NIK w sprawie absolutorium dla rządu za ubiegły rok.

Chcę również poinformować Wysoki Senat i pana senatora, że Komisja Finansów Publicznych na wczorajszym posiedzeniu, kończącym rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2000, przyjęła sprawozdanie oraz projekt uchwały i wnosi, aby Wysoki Sejm udzielił rządowi Rzeczypospolitej Polskiej absolutorium z wykonania budżetu za rok 2000. Na wszystkich posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych i podkomisji, które rozpatrywały sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2000, byli obecni przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, a wczoraj na końcowym posiedzeniu - trzej wiceprezesi oraz aż dwunastu dyrektorów departamentów. Tak więc informacja dla Komisji Finansów Publicznych była pełna i bardzo rzetelna. Posłowie mogli w pełni zapoznać się ze stanowiskiem Najwyższej Izby Kontroli i podjęli taką decyzję, jak powiedziałem. Jestem przekonany, że przed rozpatrzeniem przez Sejm sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2000 NIK dopełni swojego konstytucyjnego obowiązku. Tyle odpowiedzi na pytanie dotyczące absolutorium dla rządu za wykonanie budżetu w roku 2000.

Co do pozostałych pytań, Panie Senatorze, to odpowiedzi na nie właściwie należy szukać w pracy Komisji Finansów Publicznych, w mojej pracy jako posła oraz przewodniczącego tej komisji. Nie czuję się uprawniony do oceniania tego, co o mnie sądzą inni lub co piszą o mnie dziennikarze. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Proszę o zadanie pytania pana senatora Litwińca. Następną osobą zadającą pytanie będzie pani senator Czudowska.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Bogusław Litwiniec:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Proszę pana, czytam w pana życiorysie, że posiada pan wieloletnie doświadczenie w pracy samorządów terytorialnych. Ja również jestem doświadczonym radnym i w związku z tym chciałbym poznać pana pogląd na temat korupcji w samorządach. Czy pana zdaniem bliski prawdy jest pogląd, powtarzany również w organach Unii Europejskiej, że to właśnie tam, w samorządach, znajduje się główne ognisko korupcji, kalającej opinię o naszej polskiej demokracji? Jeśli pan ma inny pogląd na ten temat, to gdzie, pana zdaniem, znajduje się to ognisko? W rządzie, w organizacjach społecznych czy może jeszcze gdzieś indziej? Uprzejmie proszę. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję.

Bardzo proszę o odpowiedź na to pytanie.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Uważam, że taka opinia jest krzywdząca nie tylko dla działaczy samorządowych, ale dla wszystkich samorządów i to w szerokim tego zrozumieniu tego słowa, bowiem zgodnie z ustawą samorządem jest ogół mieszkańców. Uważam, że źródłem korupcji jest niepoddawanie kontroli społecznej określonych obszarów funkcjonowania naszego państwa. Samorządy są obszarem, w którym poziom kontroli społecznej jest najwyższy. Jeżeli pan jest długo radnym, to ma pan swoje doświadczenia, zapewne podobne do doświadczeń wszystkich działaczy samorządowych. Kontrola, jakiej podlegają radni oraz urzędnicy samorządow, ze strony zwyczajnych członków samorządu, czyli mieszkańców, jest na znacznie wyższym poziomie, a informacja o samorządowcach i o ich poczynaniach jest znacznie lepsza niż w innych obszarach naszego państwa. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę panią senator Czudowską. Senatorem, który będzie zadawać następne pytanie, jest pan senator Noga.

Bardzo proszę.

Senator Dorota Czudowska:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Panie Pośle, zaczęło się od pytań, a ja chciałabym, aby pan poseł przedstawił w kilku zdaniach swoją wizję prowadzenia Najwyższej Izby Kontroli tak, aby ta instytucja była szanowana przez społeczeństwo i poważana przez władze i urzędy. Bardzo proszę o przedstawienie w kilku zdaniach pańskiej wizji Najwyższej Izby Kontroli.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę, Panie Pośle.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Pani Senator!

Uważam, że w funkcjonowaniu Najwyższej Izby Kontroli najistotniejsze jest to, żeby była to instytucja zaufania publicznego, czyli taka, co do której nie ma podejrzeń i wątpliwości, że działa w innym interesie niż tylko interes państwa. W związku z tym uważam, że konieczne jest należyte informowanie społeczeństwa oraz przekazywanie rzetelnego obrazu funkcjonowania państwa parlamentowi i władzom wykonawczym naszego państwa.

Chcę również powiedzieć, że w moim rozumieniu bardzo istotna jest zmiana poglądu na kontrole przeprowadzane przez Najwyższą Izbę Kontroli. Bardzo bym chciał, żeby kontrola Najwyższej Izby Kontroli nie kojarzyła się wyłącznie zagrożeniem i sankcjami. Chciałbym, żeby kontrole NIK chwaliły dobrze pracujących, pouczały popełniających drobne, nieumyślne błędy, które nie powodują zbyt wielkich szkód, ale żeby zdecydowanie tępiły tych, którzy umyślnie błądzą, tych, którzy liczą na bezkarność zarówno w przypadku naruszenia prawa, jak i zaniechania jego stosowania.

Uważam, że praca Najwyższej Izby Kontroli powinna być w znacznie większym niż dotychczas stopniu oparta na działaniu delegatur terenowych. Moim zdaniem zostały zachwiane proporcje między zadaniami i uprawnieniami kontrolnych departamentów centralnych a terenowymi oddziałami. Zapomniano w dużym stopniu o roli, jaką mogą odgrywać delegatury terenowe.

Wydaje mi się również, że konieczne jest znaczące poprawienie współpracy Najwyższej Izby Kontroli ze środowiskami naukowymi, stanowiącymi zarówno zaplecze eksperckie, jak też źródło wiedzy, która może doprowadzić do poprawienia metodyki prowadzenia kontroli.

Jeżeli chodzi o informowanie społeczeństwa, to uważam, że Najwyższa Izba Kontroli ma obowiązek przede wszystkim przekazywać rzeczywisty obraz państwa, tłumaczyć zachodzące zjawiska, a nie dostarczać sensacji.

Uważam również, że znaczącej poprawie powinna ulec współpraca NIK z władzami publicznymi, czyli z rządem i jego agendami, samorządami i wszystkimi władzami wykonawczymi. Dużym utrudnieniem w wykorzystywaniu kontroli Najwyższej Izby Kontroli jest postrzeganie tej instytucji jako przeciwnika tych władz. To chciałbym zmienić. Rzecz w tym, by NIK mogła być również współpracownikiem władz publicznych, bo dopiero wtedy możliwe jest znacznie lepsze wykorzystanie przez administrację jej kontroli i wskazań. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Nogę. Następnym pytającym będzie pan senator Jarzembowski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Marian Noga:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Panie Pośle, był pan sprawozdawcą ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej ustawie był bardzo kontrowersyjny przepis - art. 52 pkt 1 lit. c - umożliwiający spółce "Agora" uzyskanie kosztem skarbu państwa korzyści w wysokości 575 milionów zł. Cały czas, zarówno podczas prac komisji, jak i na posiedzeniu plenarnym, bronił pan tego przepisu tak energicznie, że pan poseł Macierewicz - cytuję ze stenogramu - powiedział: "Bez względu na konkretne wyjaśnienia, jakie tu słyszeliśmy z różnych stron, istota rzeczy polega na tym, iż chce się oddać 570 milionów zł spółce ŤAgorať i ŤGazecie Wyborczejť". Oczywiście Sejm odrzucił ten przepis: 290 posłów głosowało za jego odrzuceniem, 8 - przeciw, a 133 wstrzymało się od głosu. Jak pan głosował w tej sprawie? I czy z tego względu pan jako prezes NIK dobrze rokuje, jeżeli chodzi o walkę z korupcją w Polsce? Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Bardzo proszę pana posła o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Czas pokazał, że rację mieli ci posłowie, którzy nie zgadzali się na zmianę proponowaną przez pana posła Steca. Nie nastąpiły przewidywane w prasie "wycieki" z budżetu państwa, na które powoływali się posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Trybunał Konstytucyjny zaś, po skierowaniu sprawy przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, stwierdził niedopuszczalność tej propozycji i zapisu przyjętego na wniosek posła Steca. Tak więc, moim zdaniem, czas jednoznacznie pokazał, że to nie doniesienia prasowe, ale rzetelna wiedza i rzetelna analiza rzeczywistości pozwalają na przyjmowanie lepszych rozwiązań legislacyjnych. Spółka, o której pan mówił, nie uzyskała przepisywanych jej korzyści. Pan przecież wie, jak głosowałem, pytając o to. Uważam więc, że jestem zwolniony z odpowiadania na to pytanie.

(Głosy z sali: Ale my nie wiemy.)

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Proszę może o spokój, dobrze?)

Moje głosowanie było zgodne...

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Pytanie zadawał pan senator Noga.)

...z wiedzą oraz ze zdrowym rozsądkiem. Było to działanie dla dobra wspólnego, a nie dla uzyskania popularności czy efektu propagandowego. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za odpowiedź na to pytanie.

O zadanie pytania proszę pana senatora Jarzembowskiego. Następnym pytającym będzie pan senator Bielawski.

Senator Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Szanowny Panie Pośle, gratuluję oceny wystawionej przez rekomendujących pana na tę funkcję, do której pan tak skutecznie, jak do tej pory, aspiruje. Jest pan jednym "z najbardziej uczciwych" posłów AWS, a to, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, jest stwierdzenie bardzo ważne. Niemniej jednak jest faktem bezspornym, że sprzyjał pan tej nieudanej próbie przetransferowania 575 milionów zł, o którą pytał pan senator Noga. No, powiedzmy do końca, jak to było: pan wtedy wstrzymał się od głosu.

Ale moje pytanie jest inne i nawiązuje poniekąd do zainteresowania wyrażonego już przez pana senatora Adama Struzika. Chodzi o kwestie kadrowe. Czy zamierza pan powierzyć funkcję wiceprezesa NIK panu Jackowi Jezierskiemu, wsławionemu tym, że wystąpienie pokontrolne po nadzorowanej przez niego kontroli informatyzacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wysłano po ośmiu miesiącach od jej zakończenia, i to tylko dzięki interwencji z zewnątrz, oraz tym, że będąc jednym z uczestników wyprawy turystycznej, której głównym sponsorem była kontrolowana w tym czasie przez NIK Telekomunikacja Polska SA, nie potrafił wykazać, że nie korzystał z finansowego wsparcia tej ani żadnej innej firmy? Czy pan Jacek Jezierski, zgodnie z pana planami kadrowymi, będzie wiceprezesem NIK? Dziękuję bardzo.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Bardzo proszę o odpowiedź, Panie Pośle.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Na pierwszą część pana pytania nie będę odpowiadał dlatego, że czas już wykazał, po czyjej stronie była racja.

(Senator Ryszard Jarzembowski: Pan się wstrzymał.)

Chcę jedynie przywołać...

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Proszę nie prowadzić polemik i rozmów.)

...tę część mojej wypowiedzi, która miała miejsce już wcześniej.

Jeżeli chodzi o plany kadrowe, to chcę panu senatorowi przypomnieć art. 21 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, który mówi, że wiceprezesów NIK w liczbie od dwóch do czterech powołuje i odwołuje marszałek Sejmu na wniosek prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Chcę również przypomnieć, że pan prezes Jezierski jest obecnie wiceprezesem NIK, a ja nie zamierzam składać wniosku o jego odwołanie. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Bielawskiego. Następnym senatorem zadającym pytanie będzie pan senator Chojnowski.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Janusz Bielawski:

Dziękuję, Pani Marszałek.

Najwyższa Izba Kontroli jest postrzegana przez społeczeństwo przez pryzmat jej skuteczności. Zatem co pan, jako przewodniczący Komisji Finansów Publicznych, uczynił, aby zwiększyć skuteczność NIK? Co zamierza pan uczynić w tym zakresie wówczas, kiedy zostanie pan jej prezesem?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Bardzo proszę, Panie Pośle, o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Wśród wszystkich komisji sejmowych to właśnie Komisja Finansów Publicznych miała najczęstsze i najściślejsze kontakty z Najwyższą Izbą Kontroli. Oczywiście, pewnego rodzaju opiekę nad NIK sprawuje Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, ale z powodów merytorycznych NIK najwięcej kontaktów ma z Komisją Finansów Publicznych. Zawsze starałem się, zarówno jako członek Komisji Finansów Publicznych, jak i jako jej przewodniczący, żeby wszystkie informacje z kontroli przeprowadzonych przez NIK były wnikliwie rozpatrywane przez komisję i jej członków oraz żeby wszystkie zalecenia były, w miarę możliwości, wskazówkami w postępowaniu legislacyjnym. Uważam, że w tym zakresie Komisja Finansów Publicznych ma spore osiągnięcia i że z tej współpracy jej członkowie mogą być zadowoleni. Jeżeli zaś chodzi o zadowolenie pracowników Najwyższej Izby Kontroli, to po prostu trzeba ich zapytać o zdanie.

Co do pytania dotyczącego tego, co zamierzam zrobić, to już odpowiadałem pani senator. Powiedziałem, jakie główne kierunki działania uważam za konieczne. Odwołuję się więc do mojej wcześniejszej odpowiedzi na pytanie pani senator. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Chojnowskiego. Senatorem zadającym następne pytanie będzie pan senator Pietrzak.

Proszę bardzo.

Senator Jan Chojnowski:

Dziękuję bardzo, Pani Marszałek.

Na początku kadencji tego parlamentu rząd wystąpił z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą zmiany ustawy o grach losowych. Projekt zmierzał do wyeliminowania błędnej interpretacji poprzedniej ustawy, która to interpretacja pozwalała na to, że do budżetu państwa, według szacunków, nie wpływał ponad 1 miliard zł rocznie. Między innymi chodziło tam o interpretację pojęcia gier losowych. Kiedy ten projekt pojawił się w komisji, powstał kontrprojekt grupy posłów i sprawa została skierowana do podkomisji. Czy mógłby pan jako późniejszy przewodniczący Komisji Finansów Publicznych przypomnieć Senatowi - bo w tej chwili nie pamiętam tego - jaka to była grupa posłów i dlaczego projekt rządowy około dwóch lat leżał w podkomisji? Przypomnę: do budżetu państwa nie wpływały znaczne kwoty. Jest to o tyle istotne, że był pan pytany o niektóre sprawy związane z funkcjonowaniem procesu legislacyjnego w komisji, w której pan pracował. Jest to również o tyle istotne, że jako senator, za pośrednictwem pani marszałek, w formie oświadczenia występowałem w tej sprawie do marszałka Sejmu i do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi. A wiem, że z chwilą, kiedy pan został przewodniczącym komisji, projekt ten, ta ustawa została przepchnięta, brzydko mówiąc, i uchwalona przez Sejm, a także przez Senat. Czy mógłby pan odnieść się do tego, przypomnieć tę sprawę Senatowi? Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za pytanie. Proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Rzeczywiście, była taka sytuacja, że jeszcze w poprzedniej kadencji parlamentu został złożony projekt ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Rzeczywiście, miały miejsce bardzo różnorodne naciski, żeby ustawa nie została uchwalona. I w poprzedniej kadencji nie została ona uchwalona. Na początku obecnej kadencji rząd ponownie skierował projekt ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych do Sejmu. I rzeczywiście, z przykrością muszę to przypomnieć, w Komisji Finansów Publicznych nastąpiło zahamowanie procesu legislacyjnego, a projekt półtora roku leżał w podkomisji, której przewodniczącym był ówczesny przewodniczący Komisji Finansów Publicznych. Chcę również przypomnieć, że po zmianie na stanowisku przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych został zmieniony także skład podkomisji i że jej przewodnicząca, pani posłanka Helena Góralska, oraz członkowie szybko doprowadzili do zakończenia prac podkomisji. Także komisja finansów szybko zakończyła prace, umożliwiając Sejmowi i Senatowi zakończenie procesu legislacyjnego. Chcę również potwierdzić, że zakończenie prac nad tą ustawą oraz jej wejście w życie nie tylko przysporzyło dochodów budżetowi państwa, ale także w znaczący sposób ograniczyło rozwój hazardu w Polsce. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za odpowiedź.

O zadanie pytania proszę pana senatora Pietrzaka. Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Wiesław Pietrzak:

Dziękuję.

Panie Pośle, trzy tygodnie temu występowałem do prezesa Najwyższej Izby Kontroli z pisemnym wnioskiem o skontrolowanie pewnych niejasnych sytuacji w firmie CIECH SA. Prawdopodobnie nastąpiło tam uwłaszczenie zarządu. Skarb państwa nic na tym nie skorzystał. Zdaję sobie sprawę z tego, że prezes Wojciechowski mógł nie uruchomić kontroli do dnia dzisiejszego. Czy jeżeli zostanie pan prezesem, uruchomi pan tę kontrolę? Czy też mam występować z wnioskiem jeszcze raz? I czy otrzymam odpowiedź w ustawowym terminie?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Bardzo proszę o odpowiedź, Panie Pośle.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Plan pracy Najwyższej Izby Kontroli, przedstawiany przez departament kontrolny, zatwierdza Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Oprócz tego Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza tak zwane kontrole doraźne. Najczęściej są one przeprowadzane na wniosek poszczególnych instytucji państwowych oraz senatorów lub posłów. Jeżeli pana wniosek wpłynął, to powinien być odpowiednio rozpatrzony i pan senator powinien zostać poinformowany o decyzji w tej sprawie. A to dlatego, że w przypadku kontroli doraźnych prezes Najwyższej Izby Kontroli ma prawo wydawania poleceń ich przeprowadzenia. Uważam też, że współpraca Najwyższej Izby Kontroli z parlamentem powinna być ściślejsza, jeśli chodzi o rozpatrywanie wniosków senatorskich i poselskich. Te wnioski powinny być znacznie poważniej traktowane niż inne, a w tej chwili praktyka jest taka, że wniosek poselski lub senatorski jest traktowany tak samo jak każde inne doniesienie do Najwyższej Izby Kontroli. Uważam, że w tym konkretnym przypadku najbardziej wskazane jest, żeby pan senator, wykorzystując drogę interpelacji albo pisemnego wniosku do Najwyższej Izby Kontroli, ponowił ten wniosek. Wtedy, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego oraz ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora, będzie to odpowiednio rozpatrzone. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź na to pytanie.

Nie ma już więcej pytań... Jeszcze są.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Adam Rychliczek:

Mam dwa pytania do pana posła. Jak pan jako poseł ocenia pracę dotychczasowego prezesa Najwyższej Izby Kontroli, pana Janusza Wojciechowskiego?

I drugie pytanie. W swej notce biograficznej bardzo mało mówi pan o rodzinie. Czy mógłby pan powiedzieć coś więcej na temat swej najbliższej rodziny?

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytania, proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Ocena zarówno prezesa, jak i Najwyższej Izby Kontroli należy do parlamentu. W Sejmie odpowiada za to Komisja do Spraw Kontroli Państwowej. Sejm przedstawia również elementy oceny podczas corocznego rozpatrywania sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli. Ja nie czuję się upoważniony do tego, żeby w imieniu Sejmu czy Komisji Finansów Publicznych oceniać zarówno Najwyższą Izbę Kontroli, jak i obecnego prezesa. Mogę jednak osobiście powiedzieć, że odnoszę się z bardzo dużym szacunkiem do pracy, jaką pan prezes wykonał w Najwyższej Izbie Kontroli. Szczególnie z tego względu, że podczas jego kadencji weszła w życie nowa ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli oraz Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, która w bardzo istotnym stopniu sprecyzowała zadania i obowiązki Najwyższej Izby Kontroli. I chcę powiedzieć, że z dostosowania Najwyższej Izby Kontroli do nowej ustawy i nowej konstytucji obecny pan prezes wywiązał się, moim zdaniem, dobrze. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

Bardzo proszę o zadanie pytania pana senatora Lipowskiego. Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Grzegorz Lipowski:

Dziękuję Pani Marszałek.

Panie Pośle, wydaje mi się, że pierwsze pytanie, które stawiał pan senator Michaś, było bardzo dobre, a pan je skwitował krótką odpowiedzią. Według mnie zabrzmiało to nawet trochę arogancko, bo pan po prostu stwierdził, że jest pan przygotowany do pełnienia tej funkcji, i nie wykorzystał pan tej okazji, żeby wykazać fachowość wynikającą z przebiegu pana pracy. A nie uzyskała ona przecież potwierdzenia, kiedy odpowiadając na pytanie pani senator Czudowskiej, posługiwał się pan notatkami czy jakimiś zapiskami. No, ale to już pańska sprawa.

Ze stawianych tu pytań wynika, że spółka "Agora" nie jest panu obojętna. Ale czy jest panu wiadome, że ta właśnie spółka prowadzi co roku transfer dużych pieniędzy za granicę, zakupując tam papier, chociaż mogłaby go kupować w Myszkowie, gdzie uruchomiono najnowszą, szóstą maszynę papierniczą właśnie do produkcji papieru gazetowego? Tymczasem wytwórnia ta jest w likwidacji. Jeżeli nie jest to panu bliżej znane, to czy zajmie się pan takimi sprawami, będąc prezesem? Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za pytanie.

Proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Przede wszystkim serdecznie przepraszam za to, że moje odpowiedzi zostały uznane za aroganckie. Nie miałem takich intencji. Nie chciałem jedynie wypowiadać się w swojej sprawie, nie chciałem sam oceniać swoich dokonań i samego siebie. Uprzejmie proszę tak właśnie potraktować moje wcześniejsze wypowiedzi.

Przepraszam również pana senatora za to, że pominąłem milczeniem odpowiedź na temat mojej rodziny i moich spraw osobistych. Uważam jednak, że w każdej działalności publicznej rodziny osób pełniących funkcje publiczne ponoszą na skutek tego bardzo duże straty. Dotyczy to również mojej rodziny. Dlatego chciałbym w miarę możliwości oszczędzić jej upubliczniania informacji o niej. Tylko z tego powodu nie odpowiedziałem na to pytanie, a jeżeli pan senator będzie chciał później osobiście zasięgnąć ode mnie informacji, to udzielę ich panu w takim zakresie, w jakim to będzie możliwe.

Co do spółki "Agora", to nigdy się nią nie zajmowałem. Muszę zdementować informacje, że jest mi ona w jakikolwiek sposób bliska.

Chcę również powiedzieć, że z wykształcenia jestem chemikiem, specjalistą od chemicznej przeróbki węgla, i nie potrafię tak szczegółowo odpowiedzieć na zadane przez pana pytanie dotyczące przemysłu papierniczego.

Chcę również pana zapewnić, że zgodnie z procedurą wszystkie kontrole, które zostały ujęte w planie kontroli oraz kontrole doraźne, które ja lub moi współpracownicy - chyba w początkowym okresie w znacznie większym stopniu właśnie moi współpracownicy - będziemy uznawali za konieczne, zostaną przeprowadzone. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź na to pytanie.

Jeszcze raz pytanie zadaje pan senator Struzik.

Senator Adam Struzik:

Panie Pośle, czy jako przewodniczący Komisji Finansów Publicznych spotkał się pan ze zjawiskiem transferu zysków i sztucznego zawyżania kosztów przez firmy z kapitałem zagranicznym w Polsce oraz czy spotkał się pan z informacjami pochodzącymi chociażby z Komisji Europejskiej, że ponad 20% towarów wchodzi na polski obszar celny w wyniku przemytu? Jak pan jako poseł i przewodniczący tej komisji oraz, jak napisano w notatce o panu, człowiek uczciwy, próbował temu zaradzić? Czy będzie pan próbował temu zaradzić jako prezes Najwyższej Izby Kontroli? Dzisiaj znajdujemy się w dramatycznej sytuacji, jeśli chodzi o budżet, a tymczasem dochody nam uciekają. Myślę, że pytanie mojego przedmówcy dotyczyło bardziej ogólnych spraw, że chodziło mu generalnie o transfer zysków za granicę i o sztuczne zawyżanie kosztów. To pierwsze pytanie.

Pytanie drugie. Rozumiem, że nie jest pan członkiem zarządu województwa śląskiego, jak napisano w pańskiej notce biograficznej, tylko zarządu RS AWS województwa śląskiego, bo gdyby był pan członkiem zarządu województwa śląskiego, to łamałby pan prawo, ponieważ posłowie i senatorowie nie mogą pełnić tych funkcji .Myślę, że autorzy tej notki chyba coś tutaj przekłamali.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za pytanie.

Proszę bardzo o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Cła stanowią coraz mniejszy wpływ do budżetu państwa głównie na skutek coraz większej otwartości naszej gospodarki, również pod względem celnym. W związku z tym nie jest już tak jak kilka lat temu, kiedy wpływy z cła były porównywalne z innymi wpływami. Niemniej jednak potwierdzam, że Komisja Finansów Publicznych wielokrotnie zajmowała się nielegalnym przywozem towarów na polski obszar celny i że zajmuje się tym nadal. Również na wczorajszym posiedzeniu zajmowała się tą sprawą. Członkowie Komisji Finansów Publicznych uważają ten proceder za szkodliwy nie tylko ze względu na uszczuplanie dochodów pochodzących z cła, ale również, i to chyba jest najważniejszy argument, z powodu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorców, którzy wchodzą na nasz obszar celny, nie stosując normalnych procedur celnych zapisanych w prawie międzynarodowym i w naszym prawie wewnętrznym.

Prace nad ustawami podatkowymi, którymi Komisja Finansów Publicznych zajmuje się przede wszystkim, były wielokrotnie pod tym kątem szczegółowo analizowane. Było nawet tak, że dla uszczelnienia naszego obszaru celnego przyjmowano czasem rozwiązania, które później okazywały się utrudnieniem dla naszych przedsiębiorców.

Jeśli zaś chodzi o zwalczanie tego bardzo nagannego procederu, to myślę, że właściwszym adresatem pana pytań byłby prezes Głównego Urzędu Ceł. Bardzo chciałbym uniknąć w swojej pracy tego, żeby Najwyższa Izba Kontroli w swoich działaniach wkraczała na obszary innych władz publicznych, bo za każdym razem, kiedy dochodzi do pomieszania kompetencji i obszarów działania, odbija się to szkodliwie na wywiązywaniu się z zadań poszczególnych instytucji państwowych.

Co do mojego członkostwa w zarządzie województwa śląskiego, to oczywiście marszałek Sejmu, stojąc na straży praworządności, nie zezwoliłby mi na wykonywanie mandatu poselskiego, gdybym był członkiem zarządu województwa. Potwierdzam więc, że nie jestem członkiem zarządu województwa i oczywiście to, co napisano w mojej informacji biograficznej, należy interpretować jednoznacznie: że do tej pory jestem członkiem zarządu Ruchu Społecznego Akcji Wyborczej Solidarność województwa śląskiego.

Jeżeli Wysoki Senat zgodzi się na powierzenie mi funkcji prezesa Najwyższej Izby Kontroli, to zgodnie z wymogami konstytucji oraz ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli wszelka działalność w partiach politycznych zostanie przeze mnie zakończona. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedzi na te pytania.

(Senator Adam Struzik: Pani Marszałek...)

Panie Senatorze, przypominam, że każdy z senatorów może zadawać zapytania, które w sumie trwają nie dłużej niż jedną minutę. W drodze wyjątku pozwolę panu senatorowi zadać pytanie po raz trzeci, ale naprawdę już ostatni.

Senator Adam Struzik:

Po pierwsze, chciałbym podać w wątpliwość to, czy akurat w procedurze powoływania czy wyrażania zgody na...

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Bardzo proszę o zadanie pytania, Panie Senatorze.)

Tak, Pani Marszałek, ale proszę łaskawie nie przerywać.

A więc podaję w wątpliwość...

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Panie Senatorze, ale bardzo proszę o zadanie pytania.)

Podaję w wątpliwość to, czy ten przepis...

(Marszałek Alicja Grześkowiak: Panie Senatorze, ale ja proszę o pytanie!)

...regulaminowo obowiązuje w tej procedurze. To jest pytanie do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich.

Poza tym mam pytanie do pana posła. Panie Pośle, nie odpowiedział pan na moje pytanie o obszar nadmiernego generowania kosztów i o wywóz zysków firm z kapitałem zagranicznym. To było w moim pytaniu, ale pan pominął to w swojej odpowiedzi, bo skoncentrował się pan tylko na przemycie. Nie odpowiedział pan też na pierwsze moje pytanie: czy planuje pan na piątek pierwsze decyzje personalne? Chodzi mi o wiceprezesów Najwyższej Izby Kontroli.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Bardzo proszę o odpowiedzi na pytania pana senatora.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Przepraszam, że pominąłem w odpowiedzi tę część, która dotyczy transferu dochodów i kapitałów. Oczywiście chodzi tu o taką dziedzinę funkcjonowania naszego państwa, co do której sejmowa Komisja Finansów Publicznych musi mieć dużo do powiedzenia. Zapewniam pana senatora, że zarówno Komisja Finansów Publicznych, jak i jej stała podkomisja, powołana właśnie w tym celu, poświęciła bardzo dużo pracy ograniczeniu niekorzystnego dla naszej gospodarki i dla naszego społeczeństwa nadmiernego transferu dochodów i kapitałów, co czasem odbywa się z pominięciem obowiązujących w naszym państwie przepisów. To tyle, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie. Bo pozostała część wypowiedzi była raczej stwierdzeniem. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo.

O zadanie pytania proszę pana senatora Janowskiego.

Senator Mieczysław Janowski:

Dziękuję bardzo, Pani Marszałek.

Panie Pośle, mam następujące pytanie nawiązujące do pańskiej wypowiedzi. Wspomniał pan o wykorzystaniu delegatur. Czy ocenia pan, że w tej chwili Najwyższa Izba Kontroli dysponuje należytym aparatem, jeśli idzie o delegatury? Czy będą one w stanie wykonywać w terenie te zadania, które pan przewidywał?

I drugie pytanie, związane z wypowiedzią o współpracy z parlamentem. Podał pan jeden przykład rozszerzenia tej współpracy - poprzez lepsze traktowanie interpelacji poselskich i senatorskich. Jakie inne formy lepszej współpracy NIK z parlamentem pan przewiduje? Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję za pytanie.

Proszę o odpowiedź.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm
Mirosław Sekuła:

Dziękuję.

Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Panie Senatorze!

Delegatury mają bardzo dobre kadry. Zresztą w ogóle trzeba powiedzieć, że poziom kwalifikacji pracowników Najwyższej Izby Kontroli jest bardzo wysoki - praktycznie prawie każdy z kontrolerów nie tylko dysponuje odpowiednią wiedzą teoretyczną, ale ma również duże doświadczenie w pracy administracyjnej czy na stanowiskach kierowniczych. W związku z tym uważam, że zasób kadrowy oraz umiejętności merytoryczne pracowników delegatur wystarczają do tego, żeby wykonywać w naszym państwie znacznie poważniejsze zadania kontrolne, niż ma to miejsce obecnie. Zresztą już teraz niektóre kontrole dotyczące spraw ogólnopaństwowych są koordynowane przez delegatury. Dotyczy to zarówno znanej panu delegatury rzeszowskiej, jak i delegatury szczecińskiej czy delegatury katowickiej, kieleckiej, a także kilku innych. Koordynowały już one prowadzenie kontroli ogólnopaństwowych. Ja po prostu chcę, żeby ten proces był znacznie silniejszy i żeby wykorzystanie kompetencji pracowników delegatur było znacznie lepsze.

A co do współpracy Najwyższej Izby Kontroli z parlamentem, to najpierw powiem, dlaczego uważam, że jest ona niewystarczająca. Do tej pory współpraca Najwyższej Izby Kontroli z parlamentem dotyczyła głównie rozpatrywania sprawozdań z wykonania budżetu państwa za ubiegły rok, czyli dotyczyła oceny funkcjonowania rządu, przede wszystkim Ministerstwa Finansów, a pośrednio wszystkich ministrów w rządzie. Pomimo tego, że Sejmowi, Senatowi i najwyższym organom władzy wykonawczej w naszym państwie przekazuje się większość informacji dotyczących innych kontroli, to czasem zdarza się tak, że informacje przekazywane parlamentowi są znacznie mniej szczegółowe niż informacje przekazywane społeczeństwu za pośrednictwem mediów. Ja uważam, że taki sposób postępowania jest wysoce naganny. Najwyższa Izba Kontroli ma być sprawnym narzędziem w rękach parlamentu, bo konstytucja jednoznacznie podporządkowała Najwyższą Izbę Kontroli Sejmowi, w ogóle całemu parlamentowi. Uważam więc - wychodząc z założenia, iż instytucje państwowe mają być sprawnymi narzędziami w rękach narodu i ich przedstawicielstw, czyli Sejmu i Senatu - że należy doprowadzić do ścisłej współpracy pomiędzy Najwyższą Izbą Kontroli i parlamentem, do sprawnego przekazywaniu informacji, nie tylko marszałkowi Sejmu i marszałkowi Senatu, ale również indywidualnym posłom i senatorom, ale przede wszystkim do niepomijania ich w tym przekazywaniu informacji. A dalsza współpraca będzie wynikała z pewnego rodzaju interakcji pomiędzy parlamentarzystami a kierownictwem Najwyższej Izby Kontroli i całą Najwyższą Izbą Kontroli. Myślę, że praktyka pokaże, że jest możliwy znacznie ściślejszy kontakt i że ta współpraca może być znacznie lepsza. Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo za odpowiedź na to pytanie.

Nie widzę więcej zgłoszeń.

Dziękuję panu, Panie Pośle. (Oklaski)

(Prezes Najwyższej Izby Kontroli Powołany przez Sejm Mirosław Sekuła: Dziękuję, Pani Marszałek.)

Bardzo proszę o zajęcie miejsca.

Wysoki Senacie! Przystępujemy do głosowania w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Przypominam, że zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 Regulaminu Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne i odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.

Panie i Panowie Senatorowie, przystępujemy do głosowania tajnego w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie pana posła Mirosława Sekuły na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.Do przeprowadzenia tego głosowania tajnego powołuję senatorów sekretarzy: panią senator Jolantę Danielak, pana senatora Stanisława Gogacza i pana senatora Michałowskiego.Za chwilę powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego państwo senatorowie sekretarze rozdadzą państwu senatorom karty do głosowania tajnego. Na karcie do głosowania tajnego należy postawić tylko jeden znak "x". Karta do głosowania, na której postawiono więcej niż jeden znak "x" lub nie postawiono żadnego, zostanie uznana za głos nieważny. Po wypełnieniu kart państwo senatorowie w kolejności alfabetycznej będą proszeni o wrzucanie tych kart do urny. Następnie zostanie zarządzona przerwa, w trakcie której powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego państwo senatorowie sekretarze dokonają obliczenia głosów oraz sporządzą protokół głosowania tajnego.Bardzo proszę teraz państwa senatorów sekretarzy o rozdanie kart do głosowania, a państwa senatorów o wypełnienie tych kart. Dziękuję.

Bardzo proszę nawet wysoko postawione osoby postronne o zajęcie odpowiednich miejsc albo o opuszczenie sali posiedzeń.

Czy wszyscy państwo senatorowie otrzymali karty do głosowania tajnego? Dziękuję bardzo.

Bardzo proszę senatora sekretarza Stanisława Gogacza o odczytywanie kolejno nazwisk senatorów, zaś państwa senatorów, po wyczytaniu ich nazwisk, proszę o wrzucanie do urny wypełnionych kart do głosowania tajnego.

Bardzo proszę, Panie Senatorze.

Senator Sekretarz
Stanisław Gogacz:

Pan senator Paweł Abramski

Pan senator Jerzy Adamski

Pan senator Piotr Łukasz Juliusz Andrzejewski

Pan senator Zbigniew Antoszewski

Pan senator Franciszek Bachleda-Księdzularz

Pan senator Jerzy Baranowski

Pan senator Władysław Bartoszewski

Pan senator Janusz Bielawski

Pani senator Anna Bogucka-Skowrońska

Pan senator Jerzy Borcz

Pan senator Jan Chodkowski

Pan senator Jan Chojnowski

Pan senator Andrzej Chronowski

Pan senator Jerzy Chróścikowski

Pan senator Wiesław Chrzanowski

Pan senator Stanisław Cieśla

Pan senator Jerzy Cieślak

Pan senator Jan Cimanowski

Pani senator Krystyna Czuba

Pani senator Dorota Czudowska

Pani senator Jolanta Danielak

Pan senator Kazimierz Drożdż

Pani senator Genowefa Ferenc

Pan senator Lech Feszler

Pan senator Józef Frączek

Pan senator Ryszard Gibuła

Pan senator Adam Glapiński

Pan senator Krzysztof Głuchowski

Pan senator Stanisław Gogacz

Pan senator Zbigniew Gołąbek

Pan senator Adam Graczyński

Pani marszałek Alicja Grześkowiak

Pan senator Mieczysław Janowski

Pan senator Zdzisław Jarmużek

Pan senator Stanisław Jarosz

Pan senator Ryszard Jarzembowski

Pan senator Stefan Jurczak

Pani senator Dorota Kempka

Pan senator Kazimierz Kleina

Pan senator Dariusz Kłeczek

Pan senator Stefan Konarski

Pan senator Tadeusz Kopacz

Pan senator Jerzy Kopaczewski

Pan senator Witold Kowalski

Pan senator Krzysztof Kozłowski

Pan senator Wojciech Kruk

Pan senator Zbigniew Kruszewski

Pan senator Andrzej Krzak

Pan senator Józef Kuczyński

Pan senator Zbigniew Kulak

Pan senator Kazimierz Kutz

Pan senator Tadeusz Lewandowski

Pan senator Krzysztof Lipiec

Pan senator Grzegorz Lipowski

Pan senator Bogusław Litwiniec

Pan senator Janusz Lorenz

Pan senator Stanisław Majdański

Pan senator Krzysztof Majka

Pan senator Stanisław Marczuk

Pan senator Jerzy Markowski

Pan senator Jerzy Masłowski

Pan senator Zdzisław Maszkiewicz

Pan senator Andrzej Mazurkiewicz

Pan senator Tomasz Michałowski

Pan senator Ireneusz Michaś

Pan senator Marian Noga

Pan senator Janusz Okrzesik

Pan senator Andrzej Ostoja-Owsiany

Pan senator Jerzy Pieniążek

Pan senator Krzysztof Piesiewicz

Pan senator Wiesław Pietrzak

Pan senator Zbyszko Piwoński

Pani senator Elżbieta Płonka

Pan senator Zbigniew Romaszewski

Pan senator Adam Rychliczek

Pan senator Tadeusz Rzemykowski

Pani senator Janina Sagatowska

Pan senator Jacek Sauk

Pan senator Andrzej Sikora

Pani senator Dorota Simonides

Pan senator Roman Skrzypczak

Pan senator Ryszard Sławiński

Pan senator Jerzy Smorawiński

Pani senator Jadwiga Stokarska

Pan senator Henryk Stokłosa

Pan senator Adam Struzik

Pan senator Jerzy Suchański

Pan senator Maciej Świątkowski

Pan senator Bogdan Tomaszek

Pan senator Donald Tusk

Pan senator Marcin Tyrna

Pani senator Ligia Urniaż-Grabowska

Pan senator Marek Waszkowiak

Pan senator Sławomir Willenberg

Pan senator Edmund Wittbrodt

Pan senator Ireneusz Zarzycki

Pan senator Zbigniew Zychowicz

Pan senator Marian Żenkiewicz

Dziękuję.

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy wszyscy państwo senatorowie oddali już głosy, czy też jeszcze ktoś głosu nie oddał? Dziękuję bardzo.

Proszę teraz powołanych do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorów sekretarzy o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.

Zarządzam przerwę do godziny 10.45 na obliczenie głosów oraz sporządzenie protokołu.

(Przerwa w obradach od godziny 10 minut 29
do godziny 10 minut 45)

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Proszę państwa senatorów o zajmowanie miejsc.

Wysoki Senacie, powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Informuję, że powołani do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze zakończyli obliczanie głosów i sporządzili protokół głosowania tajnego.

Ogłaszam wyniki głosowania tajnego w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie pana Mirosława Sekuły na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Protokół głosowania tajnego z 18 lipca 2001 r. w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie Mirosława Sekuły na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze Senatu: senator Tomasz Michałowski, senator Stanisław Gogacz, senator Jolanta Danielak, stwierdzają, że w głosowaniu tajnym nad wyrażeniem przez Senat zgody na powołanie Mirosława Sekuły na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli oddano głosów 88, w tym głosów nieważnych nie było, za wyrażeniem zgody głosowało 52 senatorów, przeciw głosowało 34 senatorów, wstrzymało się 2 senatorów.

Warszawa, dnia 18 lipca 2001 r.

Poniżej zamieszczone są podpisy wyznaczonych przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarzy Senatu.

Wysoki Senacie, wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę o następującej treści:

"Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 205 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, wyraża zgodę na powołanie Mirosława Sekuły na stanowisko Prezesa Najwyższej Izby Kontroli". (Oklaski)

Bardzo proszę, Panie Prezesie, wręczam panu tekst uchwały.

Gratuluję, Panie Prezesie, wyrażenia zgody przez Senat na piastowanie przez pana tej bardzo odpowiedzialnej funkcji. Życzę panu, żeby prawda zawsze była dla pana najwyższym rozkazem oraz żeby kontrole prowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli miały ją zawsze na celu, a także dobro Rzeczypospolitej.

Gratuluję, bardzo proszę.

(Prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła: Dziękuję.) (Oklaski)

Chciałabym zapytać, czy pan prezes Najwyższej Izby Kontroli chciałby zabrać głos.

(Prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła: Tak.)

Bardzo proszę.

Prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła:

Pani Marszałek! Wysoki Senacie!

Bardzo dziękuję za okazane mi zaufanie. Państwa głosy zobowiązują mnie do uczciwego i rzetelnego sprawowania tej funkcji. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

Marszałek Alicja Grześkowiak:

Dziękuję bardzo.


86. posiedzenie Senatu RP, spis treści, następna część stenogramu