70. posiedzenie Senatu RP, spis treści, poprzednia część stenogramu, następna część stenogramu


Wysoka Izbo, przystępujemy do rozpatrzenia punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym drugim posiedzeniu w dniu 30 listopada 2000 r. Do Senatu została przekazana 30 listopada 2000 r. Pani marszałek Senatu w dniu 30 listopada 2000 r., zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej i Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania.

Przypominam, że tekst ustawy zawarty jest w druku nr 531, zaś sprawozdania komisji w drukach nr 531A i 531B.

Obecnie proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej pana senatora Mariana Nogę o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Marian Noga:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie! Panie Ministrze!

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawić Wysokiej Izbie ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej.

Ustawa, nad którą dzisiaj będziemy debatować, zawiera siedem artykułów, przy czym pięć ma charakter merytoryczny i dotyczy zmian w poszczególnych członach tej ustawy, a dwa artykuły mają charakter legislacyjny.

Dlaczego dzisiaj musimy nowelizować tę ustawę? Uchwalona w 1997 r., a projektowana w latach wcześniejszych, ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym wchodzi w życie 1 stycznia 2001 r., a więc uchwalając ją, ustawodawca założył stosunkowo długie vacatio legis. W tym czasie w otoczeniu prawnym tej ustawy nastąpiły liczne zmiany, wśród których najważniejszymi były uchwalenie i ogłoszenie ustawy - Prawo działalności gospodarczej, ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz zmiana ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. W chwili obecnej sądy prowadzą około dwudziestu różnego rodzaju rejestrów obejmujących zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą, czyli przedsiębiorców, jak i podmioty prowadzące działalność non-profit.

Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym tworzy jeden, spójny, nowoczesny rejestr sądowy, składający się z trzech swego rodzaju podrejestrów: rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń oraz innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także rejestru niewypłacalnych dłużników. Pierwszy z tych podrejestrów obejmuje wszystkich prowadzących działalność gospodarczą, określonych w przepisach jako przedsiębiorcy. Drugi z wymienionych podrejestrów obejmuje te jednostki, w których podstawowa działalność statutowa nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej, bowiem zyski z tejże działalności gospodarczej będą przeznaczane na realizację misji non-profit. Dotychczas rejestracja tych jednostek jest rozproszona w wielu różnych rejestrach sądowych, dlatego też wejście w życie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 1 stycznia 2001 r. spowoduje, że informacje zarówno o działalności tych organizacji, jak i o całej działalności gospodarczej znajdą się w jednym segmencie, a mianowicie w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jeżeli chodzi o trzeci z wymienionych podrejestrów, czyli rejestr dłużników niewypłacalnych, to jego cel jest głównie informacyjny. Dane zawarte w rejestrze powinny informować nie tylko o rodzaju działalności gospodarczej, lecz również o tym, czy przedsiębiorca wykonuje rzetelnie swoje obowiązki wobec skarbu państwa, wierzycieli, kontrahentów, a także własnych wspólników.

Instytucja Krajowego Rejestru Sądowego zgodna jest z prawem Unii Europejskiej, to znaczy z pierwszą dyrektywą rady nr 68/151 EWG z 1968 r. oraz z jedenastą dyrektywą rady nr 89/666/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r.

Proponowane zmiany w nowelizowanej dzisiaj ustawie można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwsza grupa obejmuje te wynikające z licznych zmian w otoczeniu prawnym Krajowego Rejestru Sądowego. Chodzi tu o pełną zgodność ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą - Prawo działalności gospodarczej, kodeksem spółek handlowych i kodeksem postępowania cywilnego. Druga grupa zmian dotyczy postępowania rejestrowego. Zmiany te mają zapewnić harmonijny i bezpieczny dla obrotu gospodarczego sposób przechodzenia z dotychczasowych systemów rejestracji spółek prawa handlowego, osób prawnych i osób prowadzących działalność gospodarczą oraz z systemów ewidencji osób fizycznych będących indywidualnymi przedsiębiorcami na nowy zintegrowany informatyczny system rejestracji sądowej.

W praktyce oznacza to na przykład, że: po pierwsze, jeszcze do końca 2001 r. gminy będą ewidencjonować działalność gospodarczą osób fizycznych; po drugie, osoby fizyczne nie będą miały obowiązku ogłaszania dotyczących ich wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym; po trzecie, wprowadza się możliwość utworzenia kilku sądów rejestrowych na obszarze jednego województwa.

Komisja Gospodarki Narodowej na swoim posiedzeniu w dniu 5 grudnia bieżącego roku przeanalizowała projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej i przedstawia Wysokiej Izbie uchwałę w sprawie przyjęcia tego projektu bez poprawek, zgodnie z drukiem senackim nr 531A. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Marcin Tyrna:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę sprawozdawcę Komisji Ustawodawczej senatora Stanisława Gogacza o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Stanisław Gogacz:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Komisja Ustawodawcza dnia 6 grudnia obradowała nad przedmiotową ustawą, czyli ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej. Sprawozdanie, które zostało przygotowane w druku nr 531B, postaram się przedstawić bardzo szybko.

Jeżeli chodzi o uzasadnienie nowelizacji, to zostało już ono obszernie przedstawione przez sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej. Pokrywa się ono z uzasadnieniem, jakie i ja przygotowałem do przedstawienia. Nie wiem tylko, czy mój przedmówca wspomniał, że jednym z powodów, dla którego przeprowadzana jest nowelizacja tej ustawy w okresie, w jakim to wszystko trwa, czyli w okresie vacatio legis, jest potrzeba przystosowania jej do zmiany geografii województw w Polsce. Ale chyba zostało to powiedziane.

W związku z tym chciałbym prosić Wysoką Izbę o przyjęcie przedmiotowej ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Marcin Tyrna:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Wysoki Senacie, zgodnie z art. 44 ust. 5 przed przystąpieniem do dyskusji chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa senatorów chce zgłosić z miejsca trwające nie dłużej niż jedną minutę zapytania do senatorów sprawozdawców.

Pan senator Pieniążek, proszę bardzo. Proszę kierować pytania personalnie.

Senator Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Może pytanie do pierwszego sprawozdawcy, czyli do senatora Nogi, jako że pierwszy miał okazję przedstawiać sprawozdanie. Chodzi mi właśnie o tę geografię, Panie Senatorze. Przedsiębiorcy, z którymi konsultowałem treść tej ustawy, z niepokojem pytali mnie, czy będzie to kolejna nowelizacja oddalająca od przedsiębiorców miejsce, gdzie należy się rejestrować i gdzie należy załatwiać wszystkie formalności związane z działalnością gospodarczą. I czy, zdaniem pana, idziemy we właściwą stronę, Panie Senatorze?

Wicemarszałek Marcin Tyrna:

Dziękuję bardzo.

Tym razem chyba z miejsca, Panie Senatorze.

(Senator Marian Noga: Mogę z miejsca, tak?)

Tak, proszę.

Senator Marian Noga:

Panie Marszałku! Panie Senatorze! Mówiłem o tym, że ustawa przewiduje, iż liczba sądów rejestrowych może być większa od liczby województw. To znaczy, że na terenie jednego województwa może być kilka sądów rejestrowych. Myślę zatem, że to sąd idzie do producenta, a nie producent do sądu. Dziękuję.

Wicemarszałek Marcin Tyrna:

Dziękuję bardzo.

Czy jeszcze uzupełniające pytanie, Panie Senatorze?

(Senator Jerzy Pieniążek: Tak.)

Widzę, że jest pan trochę zagniewany.

Senator Jerzy Pieniążek:

Tak, to znaczy nie usatysfakcjonowała mnie odpowiedź pana senatora, który bardzo ładnie o tym mówił. A ja chętnie za pół roku przedstawię sprawozdanie z tego, co dzieje się w terenie. Ta odpowiedź jest bowiem bardzo elegancka, ale nie wyczerpuje tematu. Kto bowiem decyduje? Dzisiaj, proszę państwa, taka rejestracja następuje w gminie, u siebie, jak najbliżej, a za chwilę w moim przypadku może to być Łódź albo, jeżeli Łódź tak wspaniałomyślnie postanowi, Skierniewice, albo też Piotrków. Po tym posiedzeniu Senatu u siebie, w Sieradzkiem, chcę powiedzieć, że głosowałem za ustawą, która przybliży przedsiębiorcom, a nie oddali od nich, możliwość rejestrowania i załatwiania wszystkich formalności. Dziękuję.

Wicemarszałek Marcin Tyrna:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator chciałby coś jeszcze wyjaśnić?

Senator Marian Noga:

Tak. Mówiłem, że ustawa przewiduje, iż gminy będą rejestrować osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą do końca 2001 r. Na dobrą sprawę problemy związane z tą kwestią rozpoczną się więc dopiero w 2002 r.

(Senator Jerzy Pieniążek: Tak, mówiłem o tym.)

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Tadeusz Rzemykowski)

Wicemarszałek
Tadeusz Rzemykowski:

Proszę bardzo, pani senator Bogucka-Skowrońska.

Senator
Anna Bogucka-Skowrońska:

Mam pytanie do pana senatora Nogi. Chodzi mi o problem, który ma charakter niekoniecznie prawny, lecz raczej gospodarczy. Zmiana szósta w art. 5 eliminuje pkt 7 z art. 96 ust. 1, czyli likwiduje brak koncesji lub zezwolenia w przypadku chowu, hodowli i połowu ryb w wodach śródlądowych. Chciałam wiedzieć, jaki jest powód wyeliminowania możliwości prowadzenia działalności tego typu bez uzyskania koncesji czy zezwolenia?

Wicemarszałek
Tadeusz
Rzemykowski:

Proszę o odpowiedź.

Senator Marian Noga:

Komisja Gospodarki Narodowej nie zajmowała się tym problemem. Myślę, że być może odpowie na to pytanie pan minister Niedziela, który ma dzisiaj zabrać głos. Komisja się tym nie zajmowała.

Senator
Anna
Bogucka-Skowrońska:

To właśnie leży w gestii Komisji Gospodarki Narodowej. Dlaczego hodowla i połów ryb mają być w tej chwili traktowany inaczej? Czy coś się stało, że wprowadzono zmiany w tym zakresie?

Wicemarszałek
Tadeusz Rzemykowski:

Pani Senator, została pani udzielona odpowiedź…

(Senator Anna Bogucka-Skowrońska: Nie, nie została.)

…niezgodnie z pani życzeniem, ale taki był stan faktyczny.

(Senator Marian Noga: Właśnie.)

Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów…

Senator
Anna Bogucka-Skowrońska:

Tak, ja. Mam jeszcze drugie pytanie, do pana senatora Gogacza. Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym, która jest nowelizowana, została uchwalona w sierpniu 1997 r. Jej pierwotnym założeniem było usytuowanie sądów rejestrowych we wszystkich miastach wojewódzkich, a wówczas było ich czterdzieści siedem. Co spowodowało, że w tej chwili nastąpiła zmiana koncepcji? Przecież zmiana obszaru województw nie musi prowadzić - nawiązuję tu do problemu, o którym mówił także pan senator Pieniążek - do zmiany, można powiedzieć, gęstości rozmieszczenia tych sądów?

Wicemarszałek
Tadeusz Rzemykowski:

Proszę bardzo, pan senator Gogacz.

Senator Stanisław Gogacz:

Pani Senator, jeżeli chodzi o zmieniany tekst, o stary zapis w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, to on mówi, że rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe mające siedzibę w miastach będących siedzibą wojewody i obejmujące swoją właściwością obszar województwa. Oczywiście ten przepis wprowadzono do ustawy jeszcze przed ustaleniem nowego podziału administracyjnego. W związku z tym zachowanie go byłoby niezgodne chociażby z sugestiami przedstawionymi przez senatora Pieniążka, aby pewne instytucje przybliżać do społeczeństwa. W tym momencie siłą rzeczy byłoby jednak mniej sądów rejestrowych. Stąd powstała propozycja nowego zapisu, z którego wynika, że minister sprawiedliwości w porozumieniu - z tego, co pamiętam - z ministrem właściwym do spraw gospodarczych określi, ile ma być tych sądów. Na pewno sądów rejestrowych będzie więcej niż szesnaście, ale jak dużo, to już w tym momencie pozostawiamy władzy wykonawczej. Dziękuję.

Wicemarszałek
Tadeusz Rzemykowski:

Czy są jeszcze pytania do senatorów sprawozdawców? Nie widzę chętnych.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa była rządowym projektem ustawy. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister sprawiedliwości.

Zgodnie z art. 50 Regulaminu Senatu chciałbym zapytać obecnego na posiedzeniu wiceministra sprawiedliwości, pana Janusza Niedzielę, czy chce zabrać głos.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Pozwolę sobie w kilku słowach omówić generalne przesłanki, co prawda były one już referowane przez posłów sprawozdawców.

Chciałbym wskazać na rzecz następującą: otóż ta ustawa jak gdyby zamyka prace nad swego rodzaju konstytucją gospodarczą Polski, którą tworzyć będą nowe prawo działalności gospodarczej, kodeks spółek handlowych i ustawa o KRS.

Ta nowelizacja zgłaszana jest w tej chwili, ponieważ musieliśmy czekać na to, co przyniesie nam i ustawa - Prawo działalności gospodarczej, i kodeks spółek, z którego pochodzą takie nowe formy prowadzenia działalności, jak spółka partnerska i spółka komandytowo-akcyjna. W dodatku zmieniła się konstytucja, więc zmieniły się podstawy wydawania aktów wykonawczych. To jest przesłanka tłumacząca, dlaczego w tej chwili zgłaszamy tę nowelizację, wnosząc jednocześnie o jej pilne uchwalenie, ponieważ skutki zmian będą odczuwane już po 1 stycznia.

Jeśli chodzi o to, o czym mówił poprzednio chociażby pan senator Pieniążek, to stworzono po prostu pewien - myślę, że dość przemyślany i ważny ze względu na uczytelnienie obrotu gospodarczego - system informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Wymaga on ogromnych nakładów, aby był czytelny. W tej chwili możemy mówić o kosztach na poziomie mniej więcej 80 milionów zł - chodzi o sprzęt, przyłączenia techniczne, lokale. Informacja o kosztach będzie więc w tej sytuacji po części odpowiedzią na pytanie dotyczące kwestii organizacyjnych.

Kiedy tworzono tę ustawę, rzeczywiście było czterdzieści dziewięć województw. Ale to nie znaczy, że w każdym z nich musiał być koniecznie utworzony wydział, ponieważ ustawa o ustroju sądów powszechnych umożliwiała ministrowi sprawiedliwości tworzenie wydziałów nie tylko dla jednego województwa. Takie zamiary miano również wtedy.

Zmiana struktury terytorialnej państwa pozwoliła przyjąć, że można realizować tę ustawę za pomocą szesnastu wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego. Oczywiście rodzi to pewne napięcia, bo na przykład w województwie mazowieckim naturalnym miejscem, w którym powstanie KRS, będzie Warszawa. Będą tu jednak trzy wydziały KRS obejmujące i województwo, i miasto Warszawę. Na Śląsku z kolei jest taka sytuacja, że mamy obszar niezwykle zurbanizowany, o ogromnym nasileniu działalności gospodarczej - właściwie 1/3 obrotów w zakresie rejestrów dokonuje się na Śląsku. Jest to przyczyna zaplanowania tam większej liczby wydziałów.

Zapis, który proponujemy w ustawie, jest odejściem od sztywnego zapisu ograniczającego możliwości ministra sprawiedliwości, jeśli chodzi o tworzenie wydziałów w więcej niż jednym sądzie dla danego województwa. Jest to bardzo dobry, bo elastyczny, zapis, który pozwala na tworzenie większej liczby wydziałów, jeżeli okaże się to niezbędne. Ponieważ poprawki przewidują między innymi to, że w pierwszym roku realizować będziemy tę ustawę w odniesieniu do osób prawnych, a dopiero od stycznia 2002 r. - w odniesieniu do osób fizycznych, to będziemy mieli możliwość wnoszenia ewentualnych poprawek i dostosowań również w przyszłości. Myślę, że tę wartość należy uwzględnić.

Z kolei nie jest możliwe i zasadne tworzenie takich wydziałów w zbyt dużej liczbie ośrodków, ponieważ, jak wspomniałem, są to wydziały, które wymagają tworzenia ogromnie kosztownej infrastruktury - na wydział, czyli na miejsce, w którym taki wydział zostaje zlokalizowany, przypadają średnio 4 miliony zł. Dlatego też jest ważne, żeby ta ostatnia propozycja ministerstwa mogła być zrealizowana, a i tak jest to przecież wyjście poza to, co zostało przewidziane w ustawie.

Wiem, że pojawiają się głosy, że być może należałoby zastosować inną siatkę dotyczącą właściwości tych wydziałów. Ale tego rodzaju wydziały muszą być powiązane z innymi organami rejestrującymi. Mam tu na myśli na przykład PESEL, REGON. W tych sprawach zawsze trzeba stosować odniesienie administracyjne. O ile przy innych wydziałach możemy pozwolić sobie na niedostosowanie granic województw do okręgów sądowych, o tyle bez wątpienia w wypadku tego rodzaju rejestru musi być powiązanie z podziałem administracyjnym kraju. Również próby innego określenia właściwości byłyby rozwiązaniami niewłaściwymi i utrudniającymi funkcjonowanie tego rejestru. Bo, szczerze mówiąc, trudno byłoby sobie wyobrazić poprawne jego funkcjonowanie i wymianę danych między zupełnie różnymi bazami danych, poza tym byłoby to działanie po prostu nieracjonalne.

Dlatego też pozwalam sobie prosić Wysoką Izbę o pilne uchwalenie tych ustaw, gdyż są one niezwykle ważne dla rejestrów gospodarczych, a przy tym są ważne także dla całości obrotu gospodarczego w Polsce. Jak mówiłem, jedna z poprawek przewiduje przesunięcie rejestracji obrotu podmiotów osób fizycznych na rok 2002. Robimy to celowo, ponieważ jest to ogromny i skomplikowany system, a w związku z tym nie da się wykluczyć pewnych trudności adaptacyjnych, jakie mogą się pojawić w okresie wdrożeniowym. A więc lepiej, by w tym momencie działanie tych rejestrów ograniczyć do osób prawnych i by doprowadzić do pełnego rozruchu i prawidłowego działania tych wydziałów rejestrowych, ale jeszcze w odniesieniu do mniejszego wolumenu podmiotów, czyli osób prawych, tak by za rok, już bez minimalnego nawet ryzyka, pozwolić sobie na wprowadzenie do tych rejestrów osób fizycznych.

Padło tutaj również pytanie dotyczące rybactwa, które zadała pani senator Bogucka-Skowrońska. Otóż gdyby nie ta poprawka, to ten obszar po prostu pozostałby bez regulacji i de facto mielibyśmy do czynienia z luką prawną. Ta szczególna regulacja znalazła się w tej ustawie i została przyjęta również przez rząd ze względu na pilność uregulowania tej kwestii. W przeciwnym razie od 1 stycznia zaistniałaby luka w tym zakresie. To wszystko. Jeżeli będą jeszcze jakieś pytania, to jestem do dyspozycji Wysokiej Izby.

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Donald Tusk)

Wicemarszałek Donald Tusk:

Czy są jeszcze pytania?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Pani Ministrze, przekonuje mnie pana wywód dotyczący nowelizacji ustawy zarówno w zakresie jak najszerszego wprowadzenia punktów rejestru działalności gospodarczej, jak i w zakresie przesunięcia terminowego dla rejestrów prowadzonych dzisiaj przez gminy. Niepokoi mnie jednak fakt, że dzisiaj tak bardzo skromnie przewidujecie możliwość rejestracji tego typu działań w sądach ze statutem miasta wojewódzkiego, i to w kilku tylko jednostkach. Pan sobie chyba zdaje sprawę z tego, że dzisiaj wszystkie byłe miasta wojewódzkie mają odpowiednią infrastrukturę, aby to prowadzić - i prowadzą to. Na wyciąg z rejestru handlowego czeka się tam średnio dwa tygodnie, a w wielkich miastach, choćby w Łodzi - ja jestem z Sieradza - na to samo czeka się minimum trzy miesiące. Czy wie pan, że to będzie element kolejnej, bo już piątej nieudanej reformy, jeżeli to zabierzemy? Czy nie uważa pan, że dzisiaj trzeba by to z urzędu, decyzją ministra, pozostawić we wszystkich miastach, a dopiero potem, w zależności od sytuacji, szukać innego rozwiązania? Dziękuję.

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziel
a:

Dziękuję bardzo.

Oczywiście takie rozwiązanie jest po prostu fizycznie niemożliwe. Ta ustawa będzie realizowana przez okres co najmniej półtora roku również w wymiarze technicznym, czyli przez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury. Umieszczenie takich wydziałów w każdym z byłych miast wojewódzkich nie jest możliwe, ponieważ jest to niezwykle skomplikowana konfiguracja sieciowa, zresztą pierwsza tego rodzaju konfiguracja w skali Polski, oprócz istniejącego od wielu lat PESEL. Jest ona oparta - pozwolę sobie tutaj na kilka szczegółów technicznych - na jednym mainframe, instalowanym w Warszawie. Ale pozostaje kwestia dostępu łączy - po prostu nie we wszystkich miastach jest fizycznie możliwe dokonanie tego rodzaju podłączeń, bo łącza te muszą spełniać odpowiednie warunki, mieć odpowiednie parametry. Poza tym można powiedzieć, że nie ma racjonalnych powodów, dla których w każdym z byłych miast wojewódzkich takie wydziały miałyby istnieć.

Jak już wspomniałem, ta infrastruktura jest niezwykle kosztowna, a doświadczenia dotychczasowe wskazują, że w niektórych wydziałach rejestrowych środki, którymi dysponowały sądy, były wykorzystywane niewłaściwie. Tworzono tam pewne minimalne struktury, żeby zapewnić istnienie tych wydziałów rejestrowych, ale one nie były właściwie wykorzystywane, bo tam po prostu nie było tak wielkiego obrotu. Z kolei w innych ośrodkach dochodziło wręcz do niespełniania podstawowych wymogów, bo nie było tam ani odpowiedniej liczby sędziów, ani aparatury technicznej odpowiedniej do realizacji zadań.

Pozwolę sobie poza tym wspomnieć, biorąc za przykład Danię, która liczy około pięciu milionów mieszkańców, że tam jest jeden wydział rejestrowy, wykorzystujący de facto porównywalną technologię. W związku z tym gdyby posługiwać się odniesieniami natury technicznej, to można by powiedzieć, że w skali kraju wystarczyłoby zaledwie kilka tego rodzaju ośrodków, które byłyby w stanie skonsumować tego rodzaju działalność.

Stanęliśmy jednakże na stanowisku, że właściwe jest ustanowienie co najmniej - powtarzam: co najmniej - jednego wydziału KRS dla województwa. Zarówno założenia natury technicznej, jak i przygotowanie personalne pozwalają na przyjęcie takiego stanowiska, które pozwalam sobie przedstawić. Nie powinny wystąpić tu opóźnienia, ja nawet zakładam, że będziemy mogli mówić o znacznym skróceniu procedur rejestracyjnych właściwie we wszystkich ośrodkach. Mówię to również na podstawie własnych doświadczeń jako radcy prawnego - zajmowałem się obrotem gospodarczym i wiem, jak jest rozłożona siatka trudności w rejestracji. Do tej pory w dwóch ośrodkach, to jest w Warszawie i w Katowicach, realizowało się de facto prawie 50% obrotu w tym zakresie. W tych ośrodkach występowały szczególne trudności. Łódź jest pod tym względem ośrodkiem zbliżonym do nich.

Wszystkie te założenia, które są przyjęte w ustawie, pozwalają na przyjęcie tezy, że będziemy mieli do czynienia ze znaczną poprawą warunków obrotu gospodarczego. Chociaż bez wątpienia sytuacja podmiotów gospodarczych, osób fizycznych, które do tej pory mogły realizować obowiązek rejestracji stosunkowo blisko, w gminie, ulegnie zmianie, bo później te osoby będą musiały albo wysłać to, robić to korespondencyjnie, albo też, jeżeli ktoś zechce wykazać się szczególną gorliwością, udać się osobiście do sądu i tam złożyć papiery, co nie będzie jednak konieczne. Przewidujemy bowiem udostępnianie dokumentów do wypełnienia zarówno w siedzibach sądu, jak i w siedzibach gmin, co będzie zadaniem zleconym. W związku z tym wypełnienie druków zgłoszeń i przesłanie ich nie powinno nastręczać trudności. Oczywiście w wyjątkowych wypadkach zawsze będzie możliwe udanie się do sądu osobiście, chociaż nie będzie to wymagane. Myślę więc, że nie ma tutaj mowy o jakimś utrudnieniu.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Czy są jeszcze pytania?

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Senator Grzegorz Lipowski:

Panie Ministrze, idziecie na takie oto rozwiązanie. Coś, co dobrze funkcjonuje, jest psute. Mam na myśli dawne miasta wojewódzkie, gdzie w ciągu dwóch, trzech dni uzyskuje się wypis z rejestru. Jeśli to teraz wrzuci się - mówię o Częstochowie - do Katowic czy Gliwic, to na wypis z rejestru będzie się czekało miesiącami. Na rejestrację to jeszcze, powiedzmy, można poczekać, bo podmiot dopiero ma zamiar zacząć funkcjonować. Ale do podpisania każdego poważnego kontraktu jest potrzebny wypis. Te kontrakty, umowy będą uciekały, jeżeli miesiącami trzeba będzie czekać na wypisy z rejestrów, które są ważne tylko trzy miesiące.

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela: Panie Senatorze…)

Teraz kilka osób załatwia te sprawy w sposób bardzo operatywny, a potem będzie się jeździło dwa razy do Katowic.

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela:

Panie Senatorze, pozwalam sobie na stwierdzenie, że jest pan w błędzie. Po pierwsze, nie jest tak, że wypisy są ważne trzy miesiące. To jest tylko uzus. Nie jest to przepis. Taki uzus wprowadzili kiedyś notariusze, żądając… To jest uzus, ale to nie jest norma prawna. To po pierwsze.

Po drugie, nawet teraz rejestracje chociażby w Gdańsku dokonywane są w znacznie krótszym czasie niż w Częstochowie, której przykład pan podał. Tam rejestracji dokonuje się niekiedy w kilka dni, oczywiście jeżeli dokumenty są prawidłowo przygotowane. Posługuję się przykładem ośrodka, w którym miałem okazję być i rozmawiać z sędziami rejestrowymi oraz przeglądać statystyki.

Zupełnie niezrozumiały jest dla mnie wniosek, a raczej podstawa, na jakiej pan senator wyciąga wniosek, że to będzie utrudnienie i że ten okres będzie dłuższy. Technika komputerowa pozwala na uzyskanie danych w sekundowych wręcz odstępach czasu. Dane te będą dostępne nie tylko w sądach, bo planujemy, że w niedługim czasie - zakładam, że w przeciągu mniej więcej półtora roku - umożliwimy odczyt we wszystkich sądach okręgowych, ponieważ system będzie pracował on line. Czyli właściwie cały czas ta informacja będzie dostępna. Przewidujemy również możliwość komercyjnego udzielania przez firmy tych informacji poprzez Internet. Czyli dostęp do rejestru będzie nieporównanie szerszy niż obecnie. W tej chwili, żeby uzyskać dane z rejestru spółek, trzeba udać się do sądu i prosić o wyciągnięcie akt rejestrowych. Dopiero po pewnym okresie oczekiwania można do tych akt zasiąść i się z nimi zapoznać. Spółka musi zaś wystąpić o przygotowanie wypisów. Takich komplikacji w tym systemie po prostu nie będzie, gdyż jest to zupełnie inne rozwiązanie technologiczne.

(Senator Grzegorz Lipowski: Można jeszcze?)

Wicemarszałek Donald Tusk:

Proszę bardzo.

Senator Grzegorz Lipowski:

Jeśli będzie tak, jak pan teraz powiedział, to faktycznie będzie dobrze, bo w każdym sądzie okręgowym uzyska się wydruk potrzebnego rejestru, który będzie podstawą do rozmów.

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela:

Tak, Panie Senatorze, potwierdzam. Ta technologia umożliwia dostęp, również przez Internet. Wprowadzenie takiego rozwiązania przewidujemy w najbliższym czasie, kiedy po zamknięciu kwestii organizacji będziemy rozwijać możliwość dostępu, i tak szerszego niż przy dotychczasowych rozwiązaniach.

Senator Grzegorz Lipowski:

Ale pan mówi: półtora roku do dwóch lat. A jak to będzie funkcjonowało w tym okresie przejściowym?

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela:

Panie Senatorze, w najbliższym czasie będzie możliwość korzystania z tego w każdym z sądów rejestrowych. Na przykład mieszkaniec Przemyśla, chcąc uzyskać informacje o spółce istniejącej w Szczecinie, będzie mógł korzystać z komputerów dostępnych w Przemyślu, bez konieczności udawania się po informacje do rejestru w Szczecinie bądź konieczności żądania wypisów spółki szczecińskiej. W związku z tym ten dostęp będzie już łatwiejszy. Zakładamy również, że stworzymy końcówki systemu we wszystkich sądach okręgowych, jak również że stworzymy możliwość korzystania z tych baz danych poprzez Internet.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Czy są jeszcze pytania do pana ministra?

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator
Anna Bogucka-Skowrońska:

Panie Ministrze, ja wrócę do pytania dotyczącego rybactwa, ponieważ, jak wynika z opinii kolegi senatora sprawozdawcy, sprawa ta po prostu na posiedzeniu komisji w ogóle nie była badana. Pan minister odpowiedział tylko: żeby wyeliminować lukę prawną. Ja zdaję sobie sprawę, że jest kilka poprawek, które tę sprawę regulują, na przykład poprawka, która skreśla art. 73. Ale jakie jest ratio legis ?

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela:

No cóż, myślę, że wystarczającą przesłanką jest konieczność stworzenia regulacji, która dotyczyłaby prowadzenia działalności w zakresie rybactwa, ponieważ inaczej wygasłyby zezwolenia i nie byłoby możliwe prowadzenie działalności w tym zakresie. To jest ratio legis. Inaczej mielibyśmy do czynienia z luką prawną i niemożliwe byłoby wydawanie zezwoleń w tym zakresie.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję bardzo.

Nie ma więcej pytań.

Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.

Otwieram dyskusję.

Przypominam o wszystkich wymogach regulaminowych.

Proszę o zabranie głosu pana senatora Macieja Świątkowskiego. Przygotowuje się pani senator Bogucka-Skowrońska.

Senator Maciej Świątkowski:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Środowiska lekarskie oraz pielęgniarek i położnych wielokrotnie podnosiły postulat uzyskania przez organy samorządu zawodowego uprawnień organu zezwalającego, a tym samym kontrolującego i nadzorującego działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Nie mogą one pogodzić się z faktem, że była ona traktowana analogicznie do innych usług i podlegała jedynie wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej.

Zasady wykonywania zawodu lekarza, pielęgniarki i położnej w formie indywidualnej i grupowej praktyki określają ustawy o zawodach lekarza oraz pielęgniarki i położnej z roku 1996. Ustawy te precyzują stawiane lekarzom, pielęgniarkom i położnym wymogi, spełnienie których umożliwia uzyskanie stosownych zezwoleń, oraz zasadę wydawania przez okręgowe rady lekarskie pielęgniarek i położnych tych zezwoleń. Nastąpił proces porządkowania tych zagadnień, który doprowadził do uzyskiwania przez lekarzy, pielęgniarki i położne, posiadających odpowiednie kwalifikacje i dysponujących należytym sprzętem i pomieszczeniami, zezwoleń oraz do zarejestrowania tych praktyk przez okręgowe rady lekarskie i pielęgniarek i położnych. Znacząca liczba lekarzy oraz pielęgniarek i położnych uzyskała stosowne zezwolenia na prowadzenie praktyk indywidualnych, ponosząc koszty finansowe.

Uchwalona w dniu 19 listopada 1999 r. ustawa - Prawo działalności gospodarczej, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r., stanowi pewien powrót do przepisów liberalizujących wymogi świadczenia szczególnych usług, jakimi są usługi medyczne, umożliwiając świadczenie ich przez każdego i w każdych warunkach, przez co zagrożone jest bezpieczeństwo pacjenta.

Nowelizowana ustawa - Prawo działalności gospodarczej w odniesieniu do indywidualnych praktyk lekarskich, praktyk pielęgniarek i położnych, wprowadza konieczność drugiej rejestracji, uzyskiwania zezwolenia od organu administracji państwowej lub organu jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ okręgowe rady lekarskie oraz pielęgniarek i położnych w myśl nowelizowanej ustawy nie odpowiadają wymogom definicji organu zezwalającego na prowadzenie działalności gospodarczej.

Doprowadzi to do dodatkowego - oprócz swoistego dualizmu i niespójności prawa - obciążenia budżetu państwa lub samorządu terytorialnego kosztami stworzenia i utrzymywania jednostek w odpowiednich organach, które będą prowadziły procedury rejestracyjne i nadzorowały działalność lekarzy, pielęgniarek i położnych. Dodatkowe koszty ponownie poniosą również prowadzący indywidualne praktyki przedstawiciele zawodów medycznych. Obowiązek rejestracji uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej natknie się między innymi na barierę pewnej niedrożności, co spowoduje zawieszanie funkcjonowania indywidualnych praktyk lekarskich, pielęgniarskich, położniczych, a w konsekwencji w sposób istotny ograniczy już i tak małą dostępność pacjentów do specjalistycznych usług medycznych, ograniczy także możliwość uzyskiwania dochodów przez już rozgoryczone, spauperyzowane środowiska zawodów medycznych, w których obecnie istnieją napięcia społeczne.

Wykluczenia spod działania ustawy - Prawo działalności gospodarczej już dotyczą przedstawicieli niektórych zawodów, na przykład adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów. Mając na uwadze te argumenty, wnoszę, by przedstawiciele zawodów lekarza, pielęgniarki i położnej, wykonywanych w formie indywidualnej praktyki lub indywidualnej praktyki specjalistycznej czy też grupowej, nie byli przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy - Prawo działalności gospodarczej.

Uprzejmie proszę Wysoką Izbę o przychylny stosunek do postulatów środowisk medycznych.

Panie Marszałku, składam na pana ręce na piśmie stosowne poprawki do ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej, podpisane wspólnie z panem senatorem Andrzejem Mazurkiewiczem. Dziękuję za uwagę.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę o zabranie głosu panią senator Annę Bogucką-Skowrońską.

Senator
Anna Bogucka-Skowrońska:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Problem, jakiego dotyczy poprawka moja i kolegi senatora Kazimierza Kleiny, czyli senatorów z byłego województwa słupskiego, został już poruszony w trakcie wymiany poglądów wtedy, gdy koledzy senatorowie sprawozdawcy i pan minister Niedziela odpowiadali na pytania. Chodzi mianowicie o liczbę sądów rejestrowych i ich umiejscowienie. Czy rzeczywiście ma to zależeć od uznania pana ministra? Czy nie powinno być tak, jak początkowo ustawodawca projektował, że będzie ich czterdzieści dziewięć?

Jest to nabrzmiały problem, na dodatek wpisany w jeszcze poważniejszy problem zmniejszenia się rangi miast, w których znajdują się sądy okręgowe. Te miasta były miastami wojewódzkimi, bo siedziba wojewody, w momencie wprowadzania ustawy, zawsze była siedzibą sądu okręgowego. Wiele środowisk sędziowskich protestuje. Wszyscy parlamentarzyści z byłego województwa słupskiego co najmniej od roku zabiegają o to… W tej chwili władze samorządowe wszystkich szczebli zwróciły się w tej sprawie do pana ministra, do Krajowej Rady Sądownictwa. Ja sama mam już około tysiąca różnych petycji przedsiębiorców, ponieważ została między innymi zorganizowana akcja składania tych petycji.

My proponujemy poprawkę zmierzającą do tego, aby rejestr był prowadzony przez sądy rejonowe w miastach będących siedzibą sądów okręgowych, obejmujące swoją właściwością obszar właściwości tych sądów. Obszar właściwości sądów okręgowych nie zmienił się i nie zmienia się po dostosowaniu obszaru właściwości tych sądów do podziału administracyjnego. Nie musi to być niezbieżne z podziałami terytorialnymi. Wydaje mi się, że nie jest tak, jak mówi pan minister, iż proces ma charakter typowo korespondencyjny. Gdyby tak było, to wystarczyłby jeden sąd dla terenu całej Polski. Bardzo wielu, większość przedsiębiorców ma siedziby swoich organów właśnie w miastach, które są siedzibą sądów okręgowych, i niewątpliwie byłoby to bardzo duże ułatwienie, lepszy byłby dostęp do sądów. Byłoby to również rozwojowe dla sądów okręgowych, które w tych miastach się znajdują, dałoby im możliwość zatrudniania pracowników i kadry, która w tej chwili jest niemalże wysysana przez większe ośrodki.

Dlatego też, zdając sobie sprawę z tych wszystkich problemów, o których mówił tutaj pan minister, i z prawdopodobnego losu tej poprawki, chcemy zachować pewną konsekwencję. Jak mówię, dążymy do tego w sposób uparty od wielu miesięcy i dlatego składam tę poprawkę, aby Wysoki Senat ją rozważył i w konsekwencji skreślił zmianę czterdziestą pierwszą, bo nie byłaby już potrzebna zmiana w prawie o ustroju sądów powszechnych w tym zakresie.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Pani Senator.

Czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.

Informuję, że lista mówców została wyczerpana.

Wnioski o charakterze legislacyjnym na piśmie w dyskusji złożyli państwo senatorowie: Świątkowski, Mazurkiewicz, Bogucka-Skowrońska, Kleina.

Zgodnie z art. 52 ust. 2 Regulaminu Senatu zamykam dyskusję.

Padły wnioski o charakterze legislacyjnym, Panie Ministrze.

Proszę bardzo.

Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Spra
wiedliwości Janusz Niedziela:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Co do pierwszego wniosku, panów senatorów Świątkowskiego i Mazurkiewicza, to chciałem zauważyć, że my generalnie zajmujemy się zmianą ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i przepisów wprowadzających. Ustawa o działalności gospodarczej zmieniana jest tutaj tylko na zasadzie styku z ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym bądź w sytuacji istnienia pewnej luki prawnej. Ta poprawka zmierza zaś do uregulowania zupełnie innego obszaru, nieregulowanego w tej ustawie, na zasadzie dołożenia pewnych kwestii przy okazji.

Ja pozwalam sobie zauważyć, że te problemy, które panowie senatorowie podnieśli, jeżeli chodzi o poprawkę dotyczącą zawodów lekarza i pielęgniarki, zgodnie z moją wiedzą mają być uregulowane w projekcie przygotowywanym przez ministra zdrowia, dotyczącym ustaw o wykonywaniu zawodu lekarza i zawodu pielęgniarki, i nie wydaje się, żeby właściwe było regulowanie tego w tej chwili.

Pozwalam też sobie zauważyć, że oczywiście powstaje konieczność istnienia, przynajmniej przez jakiś czas, dwóch rejestrów. Ale zwracam uwagę, że rejestr, w którym jest w tej chwili rejestrowana działalność lekarzy, nie jest rejestrem publicznym, tylko rejestrem o ograniczonym dostępie, a w związku z tym nie spełnia warunków rejestru publicznego. I takie były przesłanki umieszczenia tych zawodów w ustawie o działalności gospodarczej. Inne zawody korzystają de facto z innego uregulowania prawnego. Zawód notariusza łączy się z wykonywaniem pewnego imperium państwowego, które im, notariuszom, zostaje powierzone. Jest też pewna szczególna regulacja o dostępie do zawodów prawniczych, czyli radcy prawnego i adwokata. To były przesłanki nieumieszczania tych zawodów w ramach Krajowego Rejestru Sądowego.

W związku z tym, Panie Senatorze, mnie pozostaje zwrócić się z prośbą o ewentualną rezygnację z tejże poprawki. Jak mówię, informuję o ustaleniach ministra sprawiedliwości z ministrem zdrowia, gdyż zgodnie ze stanem mojej wiedzy minister zdrowia ma zamiar dokonać zmian w tym zakresie w ustawach właściwych do regulowania kwestii tych zawodów.

Jeśli zaś chodzi o poprawkę wniesioną przez panią senator Skowrońską i pana senatora Kleinę, to przyznaję, że gdyby ta poprawka zyskała przychylność Izby, to jej zrealizowanie nie jest możliwe. Po prostu od 1 stycznia wydziały rejestrowe nie mogą zaistnieć we wszystkich sądach okręgowych, gdyż jest to niemożliwe z przyczyn technicznych. Przygotowanie czegoś takiego trwa minimum rok i wymaga środków finansowych, o których już tu wcześniej wspominałem. I szczerze mówiąc, taki zapis może być przesłanką tylko do ograniczania liczby sądów okręgowych, a nie do tworzenia wydziałów w sądach okręgowych istniejących dotychczas. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję bardzo.

Ponieważ w trakcie dyskusji zostały zgłoszone wnioski o charakterze legislacyjnym, proszę Komisję Gospodarki Narodowej oraz Komisję Ustawodawczą o ustosunkowanie się do przedstawionych w toku debaty nad tym punktem wniosków i przygotowanie wspólnego sprawozdania w tej sprawie.

Informuję, że głosowanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej zostanie przeprowadzone wraz z innymi głosowaniami dzisiaj wieczorem około godziny 18.00.

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu dwunastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na dziewięćdziesiątym drugim posiedzeniu w dniu 30 listopada 2000 r. Do Senatu została przekazana w dniu 30 listopada 2000 r. Marszałek Senatu w dniu 30 listopada 2000 r., zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu skierowała ją do Komisji Ustawodawczej i Komisji Gospodarki Narodowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Przypominam ponadto, że tekst ustawy zawarty jest w druku nr 532, natomiast sprawozdania komisji w drukach nr 532A i 532B.

Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej senatora Kazimierza Drożdża o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Senator Kazimierz Drożdż:

Panie Marszałku, Wysoki Senacie, jest to projekt rządowy, a pan minister nas opuścił, więc nie wiem, czy mam składać sprawozdanie.

(Głos z sali: No trudno, co zrobić, mów do mnie.)

Wicemarszałek Donald Tusk:

Tak, proszę składać sprawozdanie.

Mam prośbę, żeby poinformować pana ministra, że jest oczekiwany także przy omawianiu tego punktu.

Senator Kazimierz Drożdż:

W imieniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawiam sprawozdanie dotyczące rządowego projektu uchwalonej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, na dziewięćdziesiątym drugim posiedzeniu w dniu 30 listopada 2000 r., ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym, druk senacki nr 532.

Omawiana ustawa, z sierpnia 1997 r., nie zdążyła jeszcze wejść w życie. Ma ona zacząć obowiązywać od dnia 1 stycznia 2001 r. Potrzeba, i to bardzo pilna, wprowadzenia do niej zmian wynika z tego, iż w trakcie tego długiego, bo trwającego ponad trzy lata, vacatio legis zaszło wiele zmian w naszym systemie prawnym. Weszła w tym czasie w życie nowa konstytucja, prawo działalności gospodarczej, kodeks spółek handlowych, a ustawy te mają istotne znaczenie dla treści ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i wprowadzenia jej w życie. Uruchomiony pilotażowy program Krajowego Rejestru Sądowego również wykazał potrzebę wprowadzenia pewnych zmian do ustawy.

Największe znaczenie dla tej kwestii ma to, że uchwalone w 1999 r. nowe prawo działalności gospodarczej zniosło dotychczasowy podział przedsiębiorstw na te, które podlegają wpisowi do rejestru - dotąd do ewidencji działalności gospodarczej - i te, które nie podlegają wpisowi. Od 1 stycznia 2001 r. wszyscy przedsiębiorcy podlegają wpisowi.

Spowoduje to oczywiście wydatny wzrost liczby podmiotów podlegających rejestracji. Można mieć bardzo uzasadnione obawy, iż od początku 2001 r. znacząco zacznie wzrastać liczba wniosków o wpis do rejestru sądowego. Aby nie dopuścić do spiętrzenia się tych spraw i do zatorów w sądach, najważniejsza zmiana do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym przewiduje, iż przez najbliższy rok osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie będą wpisywane do rejestru sądowego i że te spośród nich, które nie mają takiego wpisu, będą mogły na dotychczasowych zasadach uzyskać wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Wysoki Senacie, w imieniu Komisji Gospodarki Narodowej rekomenduję przyjęcie uchwalonej przez Sejm ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym bez poprawek, druk senacki nr 532A. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę sprawozdawcę Komisji Ustawodawczej senatora Stanisława Gogacza o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Senator Stanisław Gogacz:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Ustawodawczej o uchwalonej przez Sejm ustawie - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym, znajdującej się w druk nr 532. Sprawozdanie komisji zawarte jest w druku nr 532B. Komisja obradowała nad przedmiotową ustawą w dniu 6 grudnia bieżącego roku.

Wysoki Senacie! Przyczyny, które legły u podstaw koncepcji zmian we wcześniej omawianej ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, legły również u podstaw zmian wprowadzanych w przedmiotowej ustawie. Stąd sprawozdanie, które było wcześniej przedstawiane, jest adekwatne również do przedstawianego przy okazji omawianej ustawy.

Oczywiście najważniejszą zmianą, jaka została wprowadzona do omawianej ustawy, jest zmiana, która przekłada o rok obowiązek rejestracji działalności gospodarczej przez osoby fizyczne. Powody są czysto techniczne, organizacyjne. Chodzi o to, ażeby nawał tego typu spraw nie spowodował spiętrzenia w sądach rejestrowych.

Mam zaszczyt w imieniu Komisji Ustawodawczej zwrócić się do Wysokiej Izby z prośbą o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Czy są zapytania do senatorów sprawozdawców? Nie widzę zgłoszeń.

Przypominam, że rozpatrywana ustawa była rządowym projektem ustawy. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister sprawiedliwości.

Także przy rozpatrywaniu tego punktu jest z nami pan minister Niedziela. Czy jest potrzeba zabrania głosu w tej chwili?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela: Nie, dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Czy są zapytania do przedstawiciela rządu? Nie widzę zgłoszeń.

Otwieram dyskusję.

Przypominam o wszystkich wymogach regulaminowych dotyczących dyskusji.

Informuję, że do tej pory żaden z państwa senatorów nie zapisał się do dyskusji. Nie ma chętnych?

Zgodnie z art. 52 ust. 2 Regulaminu Senatu zamykam dyskusję.

Jak rozumiem, Panie Ministrze, skoro nie ma dyskusji i nie ma wniosków legislacyjnych, nie ma też w tej chwili potrzeby zabierania głosu. Czy tak?

(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Janusz Niedziela: Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Informuję, że głosowanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym zostanie przeprowadzone wraz z innymi głosowaniami.

Zanim ogłoszę przerwę, przystąpimy do oświadczeń…

(Senator Stanisław Gogacz: To ja już może pójdę i odczytam.)

Proszę o chwilę cierpliwości. Senator sekretarz już zmierza w stronę prezydium, tak że będziemy kontynuowali.

Proszę o poprowadzenie listy przy oświadczeniach.

Pan senator Chojnowski? Nieobecny.

Oczywiście zgodnie z naszą tradycją nieobecni będą mogli wygłosić oświadczenia po głosowaniach, tak że chodzi tylko o… Za chwilę będzie czas na komunikaty, nie ogłaszam jeszcze przerwy, a obecni senatorowie mogą wygłosić oświadczenia.

Senator Cieślak? Nie ma.

Senator Suchański?

Senator Kulak?

Senator Feszler? Proszę.

Senator Lech Feszler:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Swoje oświadczenie kieruję do pana profesora Jerzego Buzka, prezesa Rady Ministrów.

Zwróciła się do mnie Podlaska Regionalna Kasa Chorych, przedstawiając problem rozliczenia zaliczek przekazywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z planem finansowym na rok 2000 Podlaska Regionalna Kasa Chorych powinna otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za pierwsze półrocze bieżącego roku składki w wysokości 224 tysięcy 953 zł 91 gr. W swoim piśmie z dnia 26 września 2000 r. ZUS uznał, że tytułem składek kasie przysługuje 204 tysiące 203 zł 79 gr.

W rozliczeniu I kwartału 2000 r. kwota przychodu ze składek odprowadzanych przez ZUS wyniosła 110 tysięcy 102 zł, to jest 99,89% planu przychodów z tego tytułu. Udział planowanych przychodów ze składek ZUS w Podlaskiej Regionalnej Kasie Chorych w planowanych przychodach, obliczonych jako suma dla wszystkich kas chorych, jest w roku bieżącym bardzo niski. W 1999 r. wynosił on 2,93%, a w 2001 r. wynosiłby 2,1167%. W rozliczeniu II kwartału bieżącego roku, po uwzględnieniu rozliczenia I kwartału, według pisma z dnia 22 maja 2000 r., kwota składek należnych wynosi 94 tysiące 101 zł, co stanowi 82,02% planu. Jest to aż o 16 tysięcy 1 zł mniej niż w I kwartale bieżącego roku. Za III kwartał bieżącego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazał wszystkim kasom składki większe o 2,48% niż w I kwartale bieżącego roku. Tak więc pomimo wpływów do ZUS z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne większych w II kwartale bieżącego roku o 2,48%, Podlaska Regionalna Kasa Chorych otrzymała mniej aż o 14,53%.

Tak radykalny spadek przychodów ze składek ZUS Podlaskiej Regionalnej Kasy Chorych wynika ze zmiany sposobu podziału składek niezidentyfikowanych pomiędzy poszczególne kasy. Zmiana ta była spowodowana wejściem w życie rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 18 września 2000 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalania wysokości zaliczek przekazywanych kasom chorych w 2000 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz trybu i terminów ich rozliczania. W wyniku tej zmiany Podlaska Regionalna Kasa Chorych za pierwsze półrocze otrzymała jako należne niezidentyfikowane składki z ZUS w wysokości ponad 67 tysięcy 500 zł. Tak więc przychody Podlaskiej Regionalnej Kasy Chorych w wyniku wprowadzonych zmian w sposobie podziału składek niezidentyfikowanych ZUS zostały uszczuplone o ponad 33 tysiące 500 zł.

Podlaska Regionalna Kasa Chorych najbardziej dotkliwie odczuła zmiany w sposobie rozliczenia składek niezidentyfikowanych, podczas gdy niektóre kasy, będąc w słabej kondycji finansowej, znacznie zyskały na nowym podziale składek. Taki stan rzeczy budzi, jak sądzę, uzasadnione wątpliwości co do należytego rozdysponowania środków ze składek na ubezpieczenie ZUS pomiędzy poszczególne kasy, spowodowane wejściem w życie wcześniej wspomnianego rozporządzenia. Sytuacja wspomnianej kasy jest tragiczna i powoduje zagrożenie podmiotów świadczących usługi medyczne w województwie podlaskim, ponieważ kasa realizuje swoje zobowiązania z coraz większym opóźnieniem.

Z uwagi na trudną sytuację finansową w Podlaskiej Regionalnej Kasy Chorych, grożącą zmniejszeniem środków na ochronę zdrowia, zwracam się do pana premiera o podjęcie w trybie interwencyjnym działań zapobiegawczych. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję.

Zanim udzielę głosu następnemu mówcy, poproszę o odczytanie komunikatów.

(Głos z sali: Jeszcze są oświadczenia.)

Wiem, ale wpierw odczytamy komunikaty, ponieważ część senatorów jest zainteresowana tą informacją.

Senator Sekretarz
Andrzej Mazurkiewicz:

Na godzinę przed wznowieniem obrad odbędzie się posiedzenie Klubu Senatorskiego AWS w sali nr 217.

Posiedzenie Komisji Nauki i Edukacji Narodowej odbędzie się w sali nr 182 bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy obiadowej.

Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej w sprawie rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie debaty oraz rozpatrzenia ustawy o ochronie osób i mienia, ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy o zbieraniu i wykorzystywaniu danych rachunkowych w gospodarstwa rolnych odbędzie się trzydzieści minut po ogłoszeniu przerwy w obradach w sali nr 182.

Posiedzenie połączonych komisji, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu, odbędzie się w sali nr 176 o godzinie 16.30.

Wspólne posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy odbędzie się około godziny po ogłoszeniu przerwy w obradach w sali nr 217.

Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie rozpatrzenia wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych rozpocznie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w obradach Senatu.

Następnie odbędzie się wspólne posiedzenie tej komisji oraz Komisji Ustawodawczej w sprawie rozpatrzenia wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, prawa upadłościowego, itd. Dziękuję.

(Głos z sali: A sala?)

Tu nie ma podanego numeru.

(Głos z sali: Sala nr 217.)

Nr 217, tak. Tutaj tego nie ma.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Senator Cieślak. Przygotowuje się senator Kulak.

Przerwa zaczyna się w momencie ogłoszenia jej przez prowadzącego obrady marszałka, tak więc proszę o cierpliwość. Jeszcze dwóch senatorów zabierze głos i ogłoszę przerwę.

Senator Jerzy Cieślak:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Oświadczenie swoje kieruję do pana premiera Jerzego Buzka, któremu podlega Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.

Z powodu błędu popełnionego przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w 2000 r. liczba ubezpieczonych mieszkańców województwa dolnośląskiego zaniżona została o dwieście dwadzieścia tysięcy osób. W konsekwencji Dolnośląska Regionalna Kasa Chorych nie otrzymała należnych jej środków, w wysokości co najmniej 96 milionów zł.

Z tego powodu w tym roku na Dolnym Śląsku zlikwidowano kilka publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a kilkuset pracowników służby zdrowia straciło pracę. Jak wynika z informacji wicemarszałka województwa dolnośląskiego, po dziewięciu miesiącach zadłużenie publicznych zakładów opieki zdrowotnej przekroczyło 80 milionów zł. Dynamika przyrostu zadłużenia tych zakładów waha się od blisko 150 tysięcy zł do ponad 500 tysięcy zł miesięcznie. Brak środków na podwyżki płac spowodował masową i uzasadnioną żenująco niskimi zarobkami akcję protestacyjną pielęgniarek i położnych zatrudnionych w publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Na przykład w Szpitalu Wojewódzkim w Jeleniej Górze w proteście głodowym uczestniczy dzisiaj sto osiemdziesiąt sześć pielęgniarek, a na zwolnieniach lekarskich przebywa sto pięćdziesiąt dziewięć pielęgniarek, w tym sto siedemnaście po proteście głodowym.

Takie są skutki błędu popełnionego przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, którym kierowała wówczas pani Teresa Kamińska, wcześniej minister koordynator czterech reform systemowych, obecnie szefowa zespołu doradców pana premiera.

W moim przekonaniu Dolnośląska Regionalna Kasa Chorych powinna jeszcze w grudniu, a najpóźniej na początku 2001 r. otrzymać zwrot 96 milionów zł należnych jej w tym roku, wraz z odsetkami.

Proszę pana premiera o informację, jakie konsekwencje dyscyplinarne wyciągnięto wobec pracowników Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, których pomyłka spowodowała tak dramatyczne skutki dla dolnośląskiej służby zdrowia. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Senator Kulak. I to będzie ostatnie wystąpienie w tej części.

Wiem, Panie Senatorze, jest jeszcze dużo zgłoszeń.

(Senator Zbigniew Antoszewski: Ja mam oświadczenie jednominutowe.)

Dobrze, po senatorze Kulaku będzie senator Antoszewski i to będą dwa ostatnie wystąpienia w tej części obrad.

Senator Zbigniew Kulak:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Moje oświadczenie kieruję do ministra skarbu, pana Andrzeja Chronowskiego.

Jest ono kontynuacją listu, w którym 24 listopada zwrócił się do pana ministra Wielkopolski Związek Hodowców i Producentów Bydła w Poznaniu. Byłem gościem tego środowiska kilka dni temu i zostałem zobowiązany do ponowienia prośby o uwzględnienie treści tego listu, który w skrócie przedstawię.

Chodzi o organizacje związkowe skupiające hodowców bydła i trzody chlewnej z terenu działania Wielkopolskiego Centrum Hodowli i Rozrodu "Taurus" spółka z o.o., z siedzibą w Tulcach pod Poznaniem. Na wspólnym posiedzeniu tych organizacji postanowiono rekomendować do rady nadzorczej tej nowo powstałej spółki pana Andrzeja Strzyżewskiego, czołowego wielkopolskiego hodowcę, znanego i cenionego w całym kraju, który pełni funkcję prezydenta Polskiej Federacji Hodowców Bydła w Warszawie. Wniosek ten jest wspólnie, demokratycznie, promowany przez dziewięć związków hodowców. Pozwolę sobie je wymienić. Są to: Lubuski Związek Hodowców Bydła w Zielonej Górze, Lubuski Związek Hodowców Trzody Chlewnej w Zielonej Górze, Konińsko-Pomorsko-Kujawska Organizacja Hodowców Bydła Region Konin, Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej w Koninie, Okręgowy Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej w Pile, Wielkopolskie Zrzeszenie Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej w Poznaniu, Związek Hodowców Świń Zarodowych w Poznaniu, Wielkopolski Związek Hodowców Trzody Chlewnej w Poznaniu oraz Wielkopolski Związek Hodowców i Producentów Bydła w Poznaniu.

Panie Ministrze, bardzo proszę o uwzględnienie tego wniosku. Dziękuję.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję.

Pan senator Antoszewski.

Senator Zbigniew Antoszewski:

Panie Marszałku, swoje oświadczenie kieruję do pana Grzegorza Opali, ministra zdrowia.

W związku z licznymi interwencjami docierającymi do mnie chciałbym uzyskać informację na temat możliwości stworzenia programu prorodzinnego, dotyczącego zapłodnień in vitro. Brak takiego programu może mieć poważne następstwa w postaci ujemnego bilansu przyrostu naturalnego. Wymieniony fakt jest w jaskrawej sprzeczności z polityką prorodzinną naszego państwa. W obecnych czasach istnieje wiele możliwości leczenia niepłodności u kobiet. Są to metody stosowane na całym świecie, jednak koszty wielu preparatów stosowanych do zapłodnienia in vitro, dostępnych na polskim rynku, przekraczają możliwości polskiej rodziny. Z moich informacji wynika, że część zainteresowanych rodzin zwracała się w tej sprawie do Ministerstwa Zdrowia, jednak nie uzyskała odpowiedzi.

Będę bardzo zobowiązany za ustosunkowanie się do tego zagadnienia. Dziękuję uprzejmie.

Wicemarszałek Donald Tusk:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pozostałe oświadczenia będą składane po głosowaniach.

Zarządzam przerwę do godziny 18.15.

(Przerwa w obradach od godziny 14 minut 12 do godziny 18 minut 18)


70. posiedzenie Senatu RP, spis treści, poprzednia część stenogramu, następna część stenogramu