Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

8 maja 2001 r.

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi był daniel jako produkt ekologiczny, wolny od BSE.

Zdaniem uczestników posiedzenia, hodowla danieli stwarza możliwości rozwoju dla części gospodarstw rolnych. Zgodnie ze znowelizowanymi przez parlament przepisami, już niedługo na zamkniętą hodowlę tych zwierząt nie będzie potrzebne zezwolenie ministerstwa środowiska. Jak podkreślali członkowie Związku Hodowców Jeleniowatych, stworzenie takiego gospodarstwa nie wymaga wielkich inwestycji - zwierzęta przyzwyczajone są do życia przez cały rok na wolności, niepotrzebne są budynki, a jedynie dobre ogrodzenie.

W opinii leśników, sama hodowla danieli jest trudniejsza niż zwykłych zwierząt gospodarskich. Główny łowczy Lasów Państwowych Jan Łaszczyk podał, że obok naturalnego wypasu na polanach leśnych zwierzęta - lecz nie w tak wielkim stopniu jak jelenie - zjadają pędy i korę młodych drzew. Przysmakiem są żołędzie, kasztany, ale również brukiew, marchew czy jabłka i gruszki z dziko rosnących drzew. Jak twierdzą praktycy, zwierzęta te mają niewielkie wymagania.

Według dotychczas obowiązujących przepisów zwierzęta mogły być utrzymywane dla celów naukowych i badawczych, eksportowych i zasiedlenia w danym regionie po uzyskaniu zgody ministra środowiska. Jak poinformowała Zofia Chrempińska z Departamentu Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu Ministerstwa Środowiska, resort wydał do tej pory 25 zgód na hodowlę i chów daniela. Zgodnie z przyjętą przez parlament nowelizacją, jelenie hodowane na fermach z przeznaczeniem na mięso i skóry będą zwierzętami gospodarskimi. Nadal wymagana będzie zgoda na chów i hodowlę tych zwierząt na wolności, w otwartych hodowlach. Zdaniem Z. Chrempińskiej, powinny zostać określone normy powierzchni gospodarstw dla danej liczby hodowanych danieli. W warunkach naturalnych 15-20 szt. tych zwierząt powinno żyć na 1000 ha.

Jak podawali hodowcy danieli, fermy są opłacalne już przy utrzymywaniu na jednym hektarze 3-6 szt. danieli i uzyskiwaniu z 1 ha 120 kg dziczyzny przy cenach z 1998 r. Nakłady zwracają się w ciągu 5-6 lat. Do tej pory jedynie przy produkcji na eksport przedsiębiorca płacił podatki, opłaty eksportowe i za badania weterynaryjne. Obecnie produkcja ta będzie opodatkowana jak normalne gospodarstwo.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie rozpatrzyli ustawę o regulacji rynku cukru. Posiedzenia w tej sprawie odbyły się także 26 i 27 kwietnia br. oraz 7 maja br.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie kilkudziesięciu poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej.

Senatorowie postanowili m.in., że przy sprzedaży buraków cukrowych powinna obowiązywać cena minimalna, podobnie jak to jest w wypadku cukru.

W przyjętym przez komisję stanowisku senatorowie zajęli się głównie sprawą regulacji rynku cukru i przychylili się do rozwiązań proponowanych przez Sejm w kwestii spółki Polski Cukier.

Poprawki komisji zmierzają do uporządkowania rynku cukru, dostosowania rozwiązań do obowiązujących w Unii Europejskiej oraz doprecyzowania wielu artykułów, w tym m.in. definicji: co jest przedmiotem regulacji, wielkości kwoty B, kto prowadzi interwencje na rynku cukru.

Zdaniem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, kwota B (czyli ilość cukru, która zostanie wyeksportowana z dopłatami państwa) powinna być określana w takiej wysokości, aby w latach nieurodzaju można ją było pozostawić na rynku dla uzupełnienia niedoborów, a w latach obfitych w cukier - wyeksportować, ale bez narażania budżetu państwa na zbyt duże wydatki.

Sprawozdanie komisji przedstawi senator Józef Frączek. Do stanowiska komisji został zgłoszony wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Jerzy Chróścikowski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

Senatorowie wysłuchali wiceprezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Dionizego Bedy, posła sprawozdawcy Krzysztofa Śmieji oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta. Zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była pilnym rządowym projektem i jest następstwem wydania przez Trybunał Konstytucyjny dwóch wyroków stwierdzających niezgodność z konstytucją niektórych przepisów dotyczących przekształcania prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności. W nowelizacji sejmowej zaproponowano, aby przekształcenie to następowało za odpłatnością. Ponadto odstąpiono od wymogu, aby właściciele lokali w budynkach wielolokalowych w wyniku przekształcenia stali się wyłącznymi współwłaścicielami całej nieruchomości gruntowej.

W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawcza zaproponowała 6 poprawek o charakterze merytorycznym. Ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o skutkach wprowadzenia w niektórych państwach członkowskich Unii Europejskiej wspólnej waluty euro.

Senatorowie wysłuchali wiceprezesa Narodowego Banku Polskiego Ryszarda Kokoszczyńskiego oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem przedstawionego projektu jest określenie skutków, jakie dla polskiego porządku prawnego będzie miało wprowadzenie w państwach członkowskich Unii Europejskiej należących do Unii Gospodarczej i Walutowej wspólnej waluty euro.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek. Na sprawozdawcę komisji wybrano senatora Adama Glapińskiego.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie dyskutowali następnie o polityce pieniężnej w kontekście zasadniczych problemów gospodarczych Polski. Senatorowie wysłuchali wystąpienia na ten temat członka Rady Polityki Pieniężnej Bogusława Grabowskiego.

W opinii B. Grabowskiego, żadnego z problemów gospodarki polskiej - spadającej dynamiki rozwoju gospodarczego przy rosnącym bezrobociu oraz mocnym złotym - rada nie jest w stanie rozwiązać. Jak stwierdził, polityka monetarna w dalszej perspektywie nie może przyspieszyć tempa rozwoju. Wskazują na to przykłady USA, Japonii czy Czech.

Zdaniem B. Grabowskiego, jedynym wyjściem dla Polski jest bardziej stanowcze reformowanie państwa, m.in. likwidacja notorycznego deficytu finansów publicznych i zastąpienie go stałą (przez kilka lat) nadwyżką w budżecie centralnym.

Jak stwierdził, stopa bezrobocia 15-17%, poniżej której już musimy znosić silniejszą presję inflacyjną, jest jedną z wyższych w świecie, co dowodzi konieczności głębokiej restrukturyzacji polskiej gospodarki. Zdaniem B. Grabowskiego, Rada Polityki Pieniężnej skazana jest na asymetryczną restrykcyjność, dlatego musi reagować stanowczo i silniej na negatywne sygnały z gospodarki.

* * *

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wniosek senator Anny Boguckiej-Skowrońskiej skierowany do komisji pismem z 3 kwietnia br.

W trakcie posiedzenia senator Ryszard Jarzembowski dostarczył szereg materiałów, analizy których, zdaniem komisji, mogłaby dokonać Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich zwróciła się do marszałek Senatu o skierowanie tej sprawy do Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą celem zbadania dostarczonych dokumentów. Po uzyskaniu opinii Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich powróci do rozpatrzenia wniosku senator A. Boguckiej-Skowrońskiej.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

Podczas posiedzenia stanowisko rządu w sprawie omawianej ustawy przedstawił wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Dionizy Beda.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek. Stanowisko zarekomenduje Izbie senator Jerzy Ropelewski.

* * *

Podczas swojego posiedzenia Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrywała sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznej działalności. W głosowaniu większość członków komisji opowiedziała się za odrzuceniem sprawozdania. Za wnioskiem opowiedziało się 5 senatorów. Trzech senatorów, którzy głosowali przeciw wnioskowi, zapowiedziało wniesienie wniosku mniejszości o przyjęcie dokumentu.

Podczas posiedzenia coroczne podsumowanie z działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przedstawił przewodniczący rady Juliusz Braun.

W dyskusji większość senatorów wskazywała, że rada nie wykorzystuje przysługujących jej uprawnień w zakresie kontroli programów TVP i nadawców koncesjonowanych. Zdaniem senatorów, działalność rady ogranicza się jedynie do wydawania martwych opinii, z którymi nadawcy się nie liczą. W opinii członków komisji, telewizja publiczna nie wywiązuje się należycie z zadań, jakie nakłada na nią ustawa o radiofonii i telewizji. Jej oferta programowa jest skomercjalizowana, coraz mniej jest audycji o charakterze edukacyjnym, publicystycznym i kulturalnym. Senatorowie wskazywali na upolitycznienie programów TVP.

Członkowie komisji krytycznie wypowiadali się także o programach stacji komercyjnych.

Przewodniczący KRRiTV J. Braun tłumaczył, że rada może interweniować jedynie w wypadkach konkretnych naruszeń ustawy o radiofonii i telewizji. W odniesieniu do krytycznych uwag senatorów o niektórych programach, w tym "Big Brother", stwierdził, że jeżeli nie ma naruszenia przepisów karnych, to skutek może przynieść tylko nacisk społeczny.

9 maja 2001 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej zapoznano się z informacją o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 2000 roku. Informację przedstawił prezes trybunału Marek Safjan.

Przedmiotem merytorycznej (orzeczniczej) działalności Trybunału Konstytucyjnego była w przeważającej mierze kontrola konstytucyjności ustaw. W 2000 r. trybunał wydał 494 różnego rodzaju rozstrzygnięcia. Orzecznictwo dotyczyło wielu obszarów prawa, rozstrzygane sprawy zaś miały zróżnicowane znaczenie społeczno-ekonomiczne. Jako szczególnie istotne prezes M. Safjan wskazał sprawy dotyczące problematyki ochrony własności, zabezpieczenia społecznego, samodzielności samorządu terytorialnego, źródeł prawa, a także zgodności z konstytucją celów lub działalności partii politycznych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznała się z programem przygotowawczym rządu do Konferencji Międzyrządowej UE w 2004 r. w związku z Deklaracją w sprawie przyszłości Unii, załączoną do Traktatu z Nicei, podjętą przez konferencję przedstawicieli rządów państw członkowskich w grudniu 2000 r.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Krzysztof Majka wyraził pogląd, że tocząca się obecnie debata na ten temat sprowadza się do kilku podstawowych pytań, z których dwa są bardzo ważne i kluczowe. Przede wszystkim, jak powinna zostać rozdzielona władza w Europie między unijne instytucje - Parlament Europejski, Komisję Europejską i inne oraz ile tej władzy powinno zostać w Brukseli, a ile w krajach członkowskich. Jak w praktyce ma wyglądać sprawa stosowania zasady subsydiarności? I w tym pytaniu, zdaniem senatora, zawarte jest również pytanie dotyczące roli parlamentów krajowych.

W imieniu rządu wystąpił wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Ananicz. Jak poinformował, rząd nie zajął jeszcze oficjalnego stanowiska w kwestiach objętych agendą wyznaczoną przez deklarację, a perspektywa czasowa dyskusji na ten temat jest wyraźnie wyznaczona na rok 2004. To nie oznacza, że w rządzie, w Kancelarii Prezydenta i w parlamencie nie toczy się taka dyskusja. Z ostatnich wydarzeń, które w tym zakresie są istotne, wiceminister wskazał na konferencję, która się odbyła 23 kwietnia br., zorganizowaną przez resort spraw zagranicznych, zainspirowaną przez premierów Polski i Szwecji.

Wiceminister spraw zagranicznych wskazał ponadto na spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich i kandydackich, które odbyło się 5 i 6 maja br. w Szwecji, i było poświęcone w zasadzie wstępnej rozmowie. Nie miało charakteru wiążącego, a ministrowie spraw zagranicznych mieli pełną swobodę wypowiedzi, nie reprezentowali oficjalnych stanowisk swoich rządów. W opinii A. Ananicza, w żadnym z tematów, o których była mowa, nie widać jasnego consensusu. Jeśli się mówi o zasadzie subsydiarności, pomocniczości, podziale kompetencji między państwa, regiony państwa a instytucje Unii Europejskiej czy wspólnot europejskich i całą Unię Europejską, nie ma zgody. Podczas konferencji w Warszawie, jej uczestnicy zgodzili się, że jednym z problemów, który pojawi się w tej dyskusji, jest kwestia języka, tego, co się pojmuje przez słowo "federacja" w poszczególnych państwach.

Jak stwierdził podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Jan Truszczyński, kancelaria jest zdania, że Polska powinna przygotować się do debaty poprzedzającej kolejną konferencję międzyrządową w sposób uporządkowany i całościowy, który pozwoli możliwe szerokim kręgom zainteresowanych wypowiedzieć się na temat poszczególnych elementów, będących przedmiotem negocjacji w ramach kolejnej konferencji międzyrządowej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej rozpatrywano ustawę o leśnym materiale rozmnożeniowym.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez przedstawicielki Ministerstwa Środowiska Zofię Chrempińską i Ewę Ostojską. W posiedzeniu uczestniczyli ponadto przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Finansów, Instytutu Badawczego Leśnictwa, Lasów Państwowych, Głównego Inspektoratu Inspekcji Nasiennej oraz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Wysłuchano również opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senator Jerzy Markowski zgłosił wniosek odrzucenie ustawy sejmowej. Zdaniem senatora ustawa reguluje wybrane zagadnienia związane z gospodarką leśną, które z powodzeniem mogłyby być włączone do ustawy o lasach, w której znalazły się już pewne rozwiązania dotyczące zalesień. Znaczna część przepisów ustawy ma charakter bardzo drobiazgowy i techniczny i kwalifikuje się raczej do umieszczenia w rozporządzeniach wykonawczych. Jak stwierdził senator, również przewidywany w omawianym projekcie termin wejścia w życie tej ustawy pozwala na podjęcie dalszych prac nad ustawowym uregulowaniem materii dotyczącej leśnego materiału rozmnożeniowego.

W głosowaniu Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi odrzucenie ustawy o leśnym materiale rozmnożeniowym. Sprawozdanie komisji przedstawi Izbie senator J. Markowski. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości dotyczący wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy. Jego sprawozdawcą będzie senator Bogdan Tomaszek.

11 maja 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych na remonty budynków mieszkalnych oraz do ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych na własne mieszkanie. Punkty te rozpatrywano łącznie.

Senatorowie wysłuchali wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewy Bończak-Kucharczyk oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji wnioski o wprowadzenie poprawek do obu ustaw zgłosił senator Andrzej Sikora. Nie uzyskały one jednak poparcia komisji i zostaną zgłoszone jako wnioski mniejszości, które przedstawi senator Jerzy Suchański.

Stanowisko komisji w sprawie pierwszej z omawianych ustaw przedstawi Izbie senator Janina Sagatowska. Na sprawozdawcę ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych na własne mieszkanie wybrano senatora Marka Waszkowiaka.

Celem ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych na remonty budynków mieszkalnych jest dofinansowanie przez budżet państwa remontów budynków mieszkalnych poprzez dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych na te remonty wspólnotom mieszkaniowym, gminom, spółdzielniom mieszkaniowym, właścicielom lub zarządcom budynków mieszkalnych, w których większość lokali jest wynajmowanych.

Zgodnie z omawianą ustawą kredyt nie może być przeznaczony na remont pojedynczych lokali ani na zwiększenie powierzchni użytkowej budynku, ze środków kredytu nie mogą być też finansowane przedsięwzięcia, na które zaciągnięto kredyt uprawniający do otrzymania premii termomodernizacyjnej. Udzielenia kredytu nie wyklucza natomiast korzystanie przez osobę fizyczną z ulgi w podatku dochodowym z tytułu wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego. Kredyty na remonty budynków mieszkalnych mają być udzielane do końca 2006 r.

Ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielanych na własne mieszkanie wprowadza alternatywną do ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wydatków mieszkaniowych formę wsparcia budownictwa mieszkaniowego w postaci dopłat do kredytów udzielanych na własne mieszkanie. Ustawa szczegółowo określa warunki udzielenia kredytu, jakie muszą zostać spełnione, by mogły być stosowane dopłaty do jego oprocentowania.

Zgodnie z ustawą dopłaty przysługują przez 5 lat od spłaty pierwszej raty kapitałowej i mogą być wznawiane na okres 1 roku wówczas, gdy kwota raty kapitałowej i odsetek przekracza 20% średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego.

Podczas posiedzenia Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Proponowana nowelizacja ma na celu zmianę istniejących rozwiązań, tak aby przyniosły one lepsze efekty, czyli znaczne zmniejszenie zużycia energii na ogrzewanie budynków, zmniejszenie strat energii w lokalnych źródłach ciepła i lokalnych sieciach ciepłowniczych, a także rozwój zastosowań energii odnawialnych. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Mieczysław Janowski.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Komisja zaproponowała wprowadzenie do niej 6 poprawek, które zarekomenduje Izbie senator M. Waszkowiak.

Projektowana ustawa określa środki ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych oraz zasady i tryb postępowania w sprawie stosowania tych środków. Ma ona zastąpić obowiązującą dotychczas ustawę z 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Opracowanie nowej ustawy wynika z konieczności dostosowania polskiego prawa do wymogów Światowej Organizacji Handlu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment