Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 listopada 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o sposobie obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto.

Założenia nowelizacji przedstawiła wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego Barbara Kondrat. Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi realizację art. 216 ust. 5 konstytucji. W dotychczasowym stanie prawnym prezes GUS ogłaszał wartość szacunku krajowego produktu brutto na podstawie przepisu o charakterze przejściowym, zawartego w ustawie o finansach publicznych. Ponadto ustawa jest realizacją procesu wdrażania zasad obowiązujących w tej dziedzinie w Unii Europejskiej.

Zgodnie z omawianą ustawą sposób obliczania wartości PKB polega na oszacowaniu trzech kategorii makroekonomicznych: rozmiarów działalności produkcyjnych, końcowego rezultatu działalności produkcyjnej oraz sumy dochodów pierwotnych. Kategorie te określają PKB. Szczegółowa metodologia obliczania wartości rocznego PKB będzie określona w rozporządzeniu Rady Ministrów.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie rozpoczęli rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych. W tej części posiedzenia wysłuchano wiceministra gospodarki Andrzeja Karbownika.

Ustalono, że Komisja Gospodarki Narodowej podejmie decyzję w sprawie dwóch rozpatrywanych ustaw na posiedzeniu 8 listopada br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

Podstawowe założenia ustawy sejmowej omówił poseł sprawozdawca Henryk Dykta. Wyjaśnień udzielał także prezes Urzędu Zamówień Publicznych Marian Zemke. Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Projekt rozpatrywanej ustawy wniosła sejmowa Komisja Nadzwyczajna powołana do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zamówieniach publicznych. Ustawa z dnia 26 października 2000 r. jest bowiem fragmentem rządowego projektu nowej ustawy o zamówieniach publicznych, wyłączonym z tego projektu i odrębnie uchwalonym. Ta decyzja ustawodawcy uwzględnia fakt, iż środek specjalny dotąd istniejący w Urzędzie Zamówień Publicznych funkcjonuje na podstawie przepisów tracących moc z dniem 31 grudnia 2000 r., stosownie do przepisów art. 193 ustawy o finansach publicznych. Utrzymanie nadal tego odrębnego rachunku wymaga w tych okolicznościach zmian ustawowych.

Zgodnie z przepisami art. 21 ustawy o finansach publicznych środki specjalne są gromadzone przez jednostki budżetowe na wyodrębnionych rachunkach bankowych m.in. na podstawie odrębnych ustaw (takich jak ustawa o zamówieniach publicznych).  Środki specjalne przeznacza się na cele wskazane w ustawach (innych aktach), na podstawie których je utworzono. Środek specjalny ustanawiany opiniowaną ustawą ma być zasilany wpisami odwołujących się oferentów, wpłatami orzeczonych kosztów postępowania i wpływami ze sprzedaży publikacji urzędu. Wydatkami środka będą wynagrodzenia arbitrów i inne wydatki związane z postępowaniami odwoławczymi oraz finansowanie publikacji urzędu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

3 listopada 2000 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych.

Rozpatrywana ustawa wprowadza nowe przepisy określające zasady przeprowadzania okręgowych zjazdów lekarzy weterynarii. Dotychczasowy przepis art. 25 dla ważności zjazdu okręgowego wymagał uczestniczenia w nim wszystkich członków okręgowej izby lekarsko-weterynaryjnej. To uniemożliwiało odbywanie się zjazdów i podejmowanie uchwał z powodu braku kworum. Nowy zapis dotyczący wyboru władz samorządu zawodowego lekarzy weterynarii wprowadza zasadę reprezentacji pośredniej - udział w zjeździe okręgowym delegatów wyłonionych przez rejonowe zebrania wyborcze.

Delegaci ci są wybierani przez członków okręgowej izby lekarsko-weterynaryjnej, zgromadzonych na rejonowym zebraniu wyborczym. Wprowadzono wymóg, aby w tym rejonowym zebraniu wyborczym uczestniczyła co najmniej połowa lekarzy weterynarii, którzy wykonują zawód na terenie danego rejonu wyborczego. Ustawa stanowi, że rejon wyborczy będzie się pokrywał z powiatem.

Ustawa w przepisach przejściowych przedłuża kadencje organów krajowej i okręgowych izb lekarsko-weterynarynych w celu umożliwienia im działania do czasu wyboru nowych organów zgodnie ze znowelizowanymi przepisami.

W dyskusji z udziałem prezesa Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej Bartosza Winieckiego i przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi omawiana nowelizacja nie wywołała żadnych kontrowersji. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa jest poprawna pod względem legislacyjnym.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Józef Kuczyński.

8 listopada 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o sposobie obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto. Senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy sejmowej i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Marian Noga.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie wysłuchali dr. Tomasza Kalinowskiego, radcy ekonomiczno-handlowego Ambasady RP w Republice Federalnej Niemiec. Mówił on o gospodarczych aspektach rozszerzenia Unii Europejskiej z perspektywy polsko-niemieckiej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej.

Przyjęte przez Sejm zmiany do ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi mają na celu dostosowanie przepisów tej ustawy do wymogów Unii Europejskiej. Wśród wprowadzonych zmian znajdują się m.in. przepisy dotyczące działalności zagranicznych domów maklerskich, wprowadzenie nowej segmentacji rynku, zmiana obowiązków informacyjnych spółek publicznych, umożliwienie równoległego notowania papierów wartościowych na GPW i giełdach zagranicznych, wprowadzenie przepisów dotyczących systemów rekompensat dla klientów firm inwestycyjnych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili: Krzysztof Wantoła z Izby Domów Maklerskich, wiceminister finansów Dorota Safjan oraz przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli. Goście zaproponowali wprowadzenie zmian do rozpatrywanej ustawy. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. W posiedzeniu wziął ponadto udział poseł sprawozdawca Jerzy Osiatyński. Propozycje zmian w nowelizacji sejmowej zgłosił senator Bogdan Tomaszek.

Podczas posiedzenia komisji prezes Giełdy Papierów Wartościowych Wiesław Rozłucki zaproponował senatorom wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji poprawki umożliwiającej podmiotom zagranicznym i krajowym nabywanie akcji GPW. Jego zdaniem, umożliwiłoby to realizację strategii wejścia w alians z giełdami europejskimi. Prezes GPW zaproponował również wprowadzenie zmiany mającej na celu umożliwienie wejścia do GPW inwestorów strategicznych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej.

W tej części posiedzenia senatorowie zapoznali się z uwagami wiceministra edukacji narodowej Jerzego Zdrady, wiceministra transportu i gospodarki morskiej Witolda Chodkiewicza oraz wiceministra gospodarki Wojciecha Katnera. Wysłuchano również opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Podczas posiedzenia opinię na temat rozpatrywanej ustawy w części dotyczącej transportu kolejowego przedstawił prof. Romuald Bauer ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Ustalono, że Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej będzie kontynuowała prace nad rozpatrywanymi nowelizacjami sejmowymi na posiedzeniu 9 listopada br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich, wskutek wygaśnięcia mandatów senatorów Mariana Cichosza i Leona Kieresa, podjęła uchwałę o przedstawieniu Senatowi RP projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia wyborów uzupełniających w okręgach wyborczych, obejmujących obszary istniejących do 31 grudnia 1998 r. województw: chełmskiego i wrocławskiego.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Pawła Abramskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności podjęli uchwałę w sprawie rekomendacji wypracowanych przez konferencję "Probacyjne środki polityki karnej - Stan obecny i perspektywy":

"W dniach 20 i 21 października 2000 r. w Popowie odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności połączone z konferencją poświęconą problematyce probacyjnych środków polityki karnej.

Udział ponad 120 uczestników reprezentujących Ministerstwo Sprawiedliwości, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sąd Najwyższy, sądy powszechne, prokuraturę, kuratorów, madiatorów, funkcjonariuszy służby więziennej, policji oraz środowiska naukowe pozwolił na przyjęcie załączonych rekomendacji.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności wyraża zaniepokojenie pogłębiającą się dysproporcją między liczbą orzekanych kar nieizolacyjnych a realną możliwością ich wykonywania. Surowość kar wobec sprawców najcięższych przestępstw przeciwko życiu, zdrowiu i wolności nie zastąpi konsekwencji w wykonywaniu kary pozbawienia wolności w zawieszeniu, w czasie warunkowego zwolnienia, ograniczenia wolności czy dozoru w wypadku warunkowego umorzenia postępowania.

Powierzenie wykonywania środków probacyjnych nielicznemu gronu (około 3700) niskopłatnych zawodowych kuratorów sądowych obciążonemu dodatkowymi obowiązkami, jest sprzeczne z wagą i wymiarem postawionego zadania.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności zwraca również uwagę na potrzebę rozwinięcia działań mediacyjnych jako formy pozasądowego rozwiązywania konfliktów prawnych. Nadmierne obciążenie sądów i brak jasnych perspektyw na rozwiązanie tej sytuacji wymaga wspierania nowych pozytywnie rozwijających się środków oddziaływania.

Biorąc pod uwagę powyższe Komisja Praw Człowieka i Praworządności postuluje:

1. Przyspieszenie prac parlamentarnych nad projektem ustawy o kuratorach sądowych przygotowanej przez Sejmową Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

2. Utworzenie na wzór Centralnego Zarządu Służby Więziennej ściśle z nim współpracującego pionu wykonywania probacyjnych środków polityki karnej.

3. Przygotowanie przez Ministra Sprawiedliwości nowego rozporządzenia regulującego problemy mediacji uwzględniającego zalecenia Rady Europy z 15.09.1999 r. i wychodzącego naprzeciw przedłożonym przez Konferencję postulatom.

Uwzględnienie w pracach budżetowych roli środków probacyjnych w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości".

9 listopada 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej. W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie 38 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Komisja zaproponowała m.in., aby akcje warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych mogły być nabywane przez zagraniczne i krajowe osoby prawne. Stanowisko Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej przedstawi Izbie senator Genowefa Ferenc.

Senatorowie rozpatrzyli ponadto ustawę o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej. Do tej ustawy zaproponowano 17 poprawek, których wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Wiesław Chrzanowski.

* * *

14 listopada 2000 r.

Obradowała Komisja Ustawodawcza Podczas posiedzenia z udziałem przedstawicieli Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Towarzystwa Urbanistów Polskich, Stowarzyszenia Architektów RP oraz Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budowlanych rozpatrywano ustawę o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zgłosiło szereg zastrzeżeń do opiniowanej ustawy sejmowej. Jak stwierdzono, mimo iż ustawa ustala kompleksowo ustrój i zasady funkcjonowania nowych samorządów, to jej zapisy obarczone są wyjątkowo dużą liczbą błędów. Wiele przepisów skonstruowano w mało czytelny sposób, w niektórych wypadkach brak jest zgodności z innymi ustawami, a także wewnętrznej spójności w ramach opiniowanej ustawy, bardzo liczne są także inne uchybienia legislacyjne i czysto językowe.

Rozpatrywana ustawa dotyczy nowych samorządów zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, określa ich organizację i zadania. Zgodnie z ustawą, przynależność osób z poszczególnych grup zawodowych do właściwego samorządu będzie obowiązkowa i będzie się z nią wiązało prawo do wykonywania zawodu. Opiniowaną ustawę należy rozpatrywać w ścisłym związku z ustawą - Prawo budowlane oraz ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym.

W wyniku dyskusji ustalono, ze Komisja Ustawodawcza przyjmie stanowisko w sprawie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów na posiedzeniu 16 listopada br.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.

Senatorowie wysłuchali wiceministra skarbu państwa Jacka Ambroziaka oraz opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. W dyskusji poprawki do ustawy zgłosił senator Piotr Ł. J. Andrzejewski; odnosiły się one do roli delegatur ministra skarbu państwa.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza poparła trzy zgłoszone zmiany i postanowiła zaproponować Senatowi ich wprowadzenie. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator P. Ł. J. Andrzejewski.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, spółek prawa handlowego powstałych w wyniku komercjalizacji, państwowych osób prawnych oraz Skarbu Państwa.

Podczas posiedzenia założenia opiniowanej ustawy przedstawił poseł Stanisław Szwed. Jak stwierdził, intencją ustawodawcy było objęcie tą ustawą jak największej liczby mieszkań zbywanych na warunkach preferencyjnych.

Ustawa sejmowa reguluje zasady i tryb zbywania mieszkań wchodzących w skład budynków mieszkalnych będących własnością przedsiębiorstw państwowych, spółek powstałych w wyniku komercjalizacji, państwowych osób prawnych oraz Skarbu Państwa, potocznie nazywanych mieszkaniami zakładowymi. Zbywcami mają być przedsiębiorstwa państwowe, z wyłączeniem przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", spółki handlowe, w których Skarb Państwa posiada co najmniej 50% udziałów lub akcji, i inne państwowe osoby prawne.

Na podstawie ustawy osobą uprawnioną do nabycia mieszkania zakładowego jest pracownik (były pracownik) zbywcy, zajmujący mieszkanie na podstawie umowy najmu lub administracyjnej decyzji o przydziale albo osoba bliska pracownikowi (byłemu pracownikowi), której przysługuje wstąpienie w stosunek najmu mieszkania. Ustawa zakazuje sprzedaży mieszkań zakładowych na innych zasadach niż w niej określone. Nabywcami mieszkań mogą być tylko uprawnieni i inni lokatorzy zajmujący lokale na podstawie umowy najmu.

Poseł S. Szwed zwrócił uwagę, że ustawą nie objęto mieszkań komunalnych, oświatowych i służby zdrowia oraz spółdzielni, np. Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".

Wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewa Bończak-Kucharska wskazała na wątpliwości dotyczące ustawy sejmowej. Dotyczyły one m.in. tytułu ustawy, zawartej w niej definicji lokalu mieszkalnego oraz rozwiązań przyjętych w art. 9, odnoszących się do ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych.

W opinii E. Bończak-Kucharskiej, poszerzenie katalogu mieszkań objętych rozpatrywaną ustawą byłoby niewskazane, ponieważ sprzedaż tamtych mieszkań ujęta została w ustawie o gospodarce nieruchomościami.

Do rozpatrywanej ustawy zgłosiło zastrzeżenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Dotyczyły one m.in. jej realizacji, odchodzenia od powszechnie obowiązującej terminologii oraz relacji do innych ustaw.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej dysponowała ponadto opiniami prof. Krzysztofa Pietrzykowskiego oraz mecenasa Wiktora Łyszczaka.

W dyskusji propozycję wprowadzenia zmian do ustawy zgłosił senator Mieczysław Janowski. W głosowaniu komisja poparła 9 poprawek, których wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Jerzy Kopacz.

15 listopada 2000 r.

W Chełmie Lubelskim odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Nauki i Edukacji Narodowej, poświęcone przygotowaniu nauczycieli języków obcych do pracy w zreformowanej szkole w kontekście funkcjonowania i osiągnięć nauczycielskich kolegiów języków obcych.

W posiedzeniu wzięli udział: marszałek województwa lubelskiego Arkadiusz Bratkowski, naczelnik Anna Dakowicz z Ministerstwa Edukacji Narodowej, kierownik delegatury Kuratorium Oświaty i Wychowania Arkadiusz Kwieciński, dr Anna Malicka-Kleparska z Katedry Filologii Angielskiej KUL, prof. Ewa Barańska z Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, prof. Jerzy Durczak z Instytutu Anglistyki UMCS oraz dyrektorzy nauczycielskich kolegiów języków obcych z Chełma, Zamościa i Puław.

Podczas posiedzenia dyskutowano o uwarunkowaniach prawno-organizacyjnych funkcjonowania NKJO ze szczególnym uwzględnieniem ustawy o systemie oświaty i Karty nauczyciela, rekrutacji i statusu słuchaczy, dwustopniowości kształcenia, systemu praktyk oraz kadry nauczającej. Mówiono także o cyklu kształcenia nauczycieli języków obcych, o programach nauczania, o różnicach między kształceniem uniwersyteckim a kształceniem w NKJO. Z zagadnieniami współpracy z ośrodkami doskonalenia zawodowego nauczycieli zapoznali senatorów dyrektorzy NKJO i przedstawiciele opieki naukowej.

Senatorowie interesowali się również losami absolwentów NKJ - możliwościami dalszego kształcenia, pracą w szkole, a także odchodzeniem od zawodu. Zapoznano się ponadto z perspektywami rozwoju NKJO w kontekście uwarunkowań formalnych i finansowych oraz wniosków ustawodawczych.

Podczas posiedzenia wyjazdowego senatorowie z Komisji Nauki i Edukacji Narodowej odwiedzili Nauczycielskie Kolegium Językowe w Chełmie. Spotkali się także z prezydentem miasta Henrykiem Dżamanem.

* * *

Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, spółek prawa handlowego powstałych w wyniku komercjalizacji oraz państwowych osób prawnych oraz Skarbu Państwa

Uchwalona w październiku przez Sejm ustawa o mieszkaniach zakładowych odnosi się do mieszkań wchodzących w skład budynków mieszkalnych, będących własnością przedsiębiorstw państwowych, spółek powstałych w wyniku komercjalizacji, w których Skarb Państwa ma co najmniej 50% udziałów lub akcji. Ustawa odnosi się także do mieszkań państwowych osób prawnych oraz Skarbu Państwa, w imieniu którego władają państwowe osoby prawne. Zapisy ustawy nie dotyczą mieszkań PKP. Zapisy ustawy odnoszą się do mieszkań, którymi zarządza Wojskowa Agencja Mieszkaniowa i Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa. Nie obejmuje natomiast mieszkań spółdzielni spożywców i spółdzielni pracy.

Komisja rozpatrzyła propozycję poprawek zmierzających do rozszerzenia zakresu tej ustawy na mieszkania, które w wyniku komunalizacji mienia Skarbu Państwa przeszły na własność komunalnych osób prawnych lub skomunalizowanych przedsiębiorstw albo spółek.

Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych umożliwia przekształcenie spółdzielczego mieszkania lokatorskiego w odrębną własność za uiszczeniem kwoty do 3% wartości rynkowej mieszkania. Umożliwia także przekształcenie spółdzielczego prawa własnościowego do lokalu w prawo odrębnej własności.

Osobami uprawnionymi do zakupu mieszkania po preferencyjnych cenach, według ustawy o zakładach mieszkaniowych, są pracownicy lub byli pracownicy podmiotu zbywającego, którzy zajmują mieszkania na podstawie umowy najmu lub administracyjnej decyzji o przydziale.

Ustawa odnosi się także do osób bliskich pracownikom lub byłym pracownikom, które maj† prawo do najmu na podstawie przepisów o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych.

Ustawa gwarantuje, że zbywający zaproponuje sprzedaż mieszkań w pierwszej kolejności lokatorom, którzy je zajmują. To nie było dotychczas stosowane i dochodziło do sprzedaży mieszkań z ich lokatorami.

Zgodnie z uchwaloną ustawą, prawo pierwszeństwa w nabyciu mieszkania przysługiwać będzie również osobie, która nie jest uprawniona, ale zajmuje mieszkanie na podstawie umowy najmu, zawartej ze zbywającym. Zapisy ustawy zakładają, że zbywający będzie mógł sprzedać mieszkanie również na wniosek osób uprawnionych. Zatem także one będą mogły decydować o momencie sprzedaży.

Komisja opowiedziała się za wprowadzeniem bardziej rygorystycznego zapisu, zgodnie z którym osobom uprawnionym przysługiwałoby roszczenie nabycia mieszkania na zasadach preferencyjnych, a nie tyko prawo pierwszeństwa.

Sprzedaż mieszkania będzie następowała po cenie pomniejszonej o 6% za każdy rok pracy u zbywającego oraz o 3% za każdy rok najmu tego mieszkania od zbywającego, przy czym łączna obniżka nie może przekraczać 90% ceny sprzedaży mieszkania. Komisja rozważała możliwość zwiększenia preferencji i przesunięciem tego progu do 95%. Taki zapis umożliwiłby nabycie mieszkania za 5% ceny.

Ustawa określa, że o przeznaczeniu do sprzedaży mieszkań zbywający będzie musiał zawiadomić na piśmie i wyznaczyć trzymiesięczny termin na złożenie pisemnego oświadczenia o zamiarze nabycia lokalu mieszkalnego, liczony od dnia doręczenia zawiadomienia osobie zainteresowanej.

Wykazy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży będą wywieszane w siedzibach jednostek prowadzących sprzedaż, na okres nie krótszy niż trzy miesiące.

Komisja rozważyła ponadto możliwość uregulowania sprawy sprzedaży mieszkań zakładowych wraz z ich lokatorami.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment