Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Odpowiedzi na oświadczenia senatorów
Stanowisko w związku z oświadczeniem senator Elżbiety Płonki, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazała Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych:
Warszawa, dnia 17 maja 2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przesłanym przez Panią Marszałek Prezesowi Rady Ministrów oświadczeniem Pani Senator Elżbiety Płonki z 55. posiedzenia Senatu RP w sprawie zakupu przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych "obiektu w Warszawie o nazwie Coloseum na siedzibę Kasy" wykon
ując przekazane mi dyspozycje Prezesa Rady Ministrów i działając z Jego upoważnienia, pozwalam sobie przedstawić stanowisko kierowanego przeze mnie Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie nabycia przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Grójeckiej 186 z przeznaczeniem na siedzibę Kasy i podjętą przeze mnie decyzję (nadzorczą) w tej sprawie.Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, zgodnie z treścią art. 151a ust. 6 ustawy z dnia 6 lutego 1999 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 26, poz. 53 z późn. zm.) bada uchwały przyjmowane przez organa uchwałodawcze Kasy Chorych, w zakresie zgodności z prawem i stwierdza nieważność uchwały w całości lub w części, jeżeli narusza ona prawo lub stwarza zag
rożenie wystąpienia ujemnego wyniku finansowego.Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych - po otrzymaniu w dniu 11 kwietnia 2000 r. Uchwały nr 58/IV/2000 Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych z dnia 20 kwietnia 2000 r. w sprawie nabycia nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Grójeckiej 186 z przeznaczeniem na siedzibę Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych, na warunkach określonych w załączniku do uchwały (kupno lokalu użytkowego o łącznej powierzchni około 4.400 m
2 za kwotę 18151772,1 zł, bez podatku od towarów i usług (VAT) oraz kosztów opłaty skarbowej - co potwierdzono w umowie przedwstępnej zawartej pomiędzy Mazowiecką Regionalną Kasą Chorych z firmą Unikat Development dnia 11 kwietnia 2999 r.) - rozpoczął jej badanie oraz przeprowadził doraźną kontrolę zagadnień związanych z nabyciem przez MRKCh tej nieruchomości.W następstwie tych działań podjęłam dnia 28 kwietnia 2000 r. decyzję stwierdzającą nieważność cytowanej wyżej Uchwały nr 58/IV/2000 Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych w części dotyczącej wysokości środków wydatkowanych na zakup nieruchomości przeznaczonej na siedzibę tej Kasy.
Zgodnie z treścią art. 169c ust. 1 pkt 3 i 4 cytowanej ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, zorganizowanie i wyposażenie Regionalnych Kas Chorych i ich oddziałów finansowane jest z budżetu państwa.
Podejmowane przez poprzedniego i obecnego dyrektora Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych starania o pozyskanie od organów administracji rządowej nieruchomości zabudowanej - z zasobów Skarbu Państwa - na docelową siedzibę MRKCh oraz oddziału warszawskiego, nie przyniosły oczekiwanego rezultatu.
Z dokonanego rozliczenia przyznanej Mazowieckiej Regionalnej Kasie Chorych z budżetu państwa dotacji celowej na zakup i remonty adaptacyjne obiektów przeznaczonych na siedzibę Kasy i jej oddziałów oraz na zakupy inwestycyjne, w kwocie 26.050.000 zł, wynika, że Kasa dotychczas wydatkowała na te cele 4.050.000 zł: oznacza to, że pozostała do wydania na te cele kwota nie większa niż 22.000.000 zł, a w niej mieściły się również środki w wysokości 1.360.000 zł przeznaczone na dokończenie remontu siedziby oddziału Kasy w Ostrołęce, zakup siedziby w Ciechanowie i zakup sprzętu informatycznego i biurowego.
Jak wynika ze zgromadzonej dokumentacji, rokowania prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych w styczniu i lutym 2000 r. z firmą Unikat Development zmierzały do zakupu 3.482 m2 powierzchni za kwotę 17.407.832 zł.
Maksymalizacja potrzeb Mazowieckiej RKCh ujawniła się w trakcie drugiej tury rokowań, prowadzonych w marcu 2000 r. Mazowiecka RKCh występując do Urzędu Zamówień Publicznych dnia 8 marca 2000 r. z wnioskiem o zatwierdzenie trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup omawianej nieruchomości, określiła wartość szacunkową przedmiotu zamówienia na około 18.500.000 zł, (bez podatku od towarów i usług - VAT) i wyrażała wolę zakupu 4.400 m2 powierzchni; zastępca Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych decyzją z dnia 13 marca 2000 r. zatwierdził tryb zamówienia z wolnej ręki na zakup tej nieruchomości z przeznaczeniem na siedzibę Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych.
Różnica pomiędzy nabyciem 4.400 m2 a 3.482 m2 wynosiła więc około 4.530.000 zł i mogła zostać wydatkowana na dokonanie aranżacji zakupionych pomieszczeń (ok. 2.560.000 zł), dokończenie rozpoczętych w 1999 r. inwestycji w Ostrołęce i Ciechanowie (ok. 860.000 zł), zakup sprzętu informatycznego (500.000 zł) i niezbędnego, dodatkowego wyposażenia MRKCh i jej oddziałów.
Badając cytowaną uchwałę Rady Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych z dnia 10 kwietnia 2000 r., wzięłam również pod uwagę istotny fakt, że Mazowiecka RKCh ubiegły rok zamknęła niedoborem wynoszącym 93.154.126 zł, a w I kwartale 2000 r. przekroczyła planowane koszty finansowania świadczeń zdrowotnych o prawie 17.000.000 zł.
Podejmując decyzję wychodziłam z założenia, że obecna sytuacja finansowa Mazowieckiej RKCh nie pozwala na zakup nieruchomości, której wartość przekracza wysokość, określoną w budżetowej dotacji celowej. Nabycie nieruchomości - lokali biurowych o planowanej wielkości 4.400 m2, spowodowałoby wydatkowanie całej kwoty dotacji celowej jedynie na zakup nieruchomości w sytuacji wymagającej poniesienia dodatkowych kosztów na adaptacje pomieszczeń, co wymagałoby finansowania tych wydatków ze składek na ubezpieczenia zdrowotne; także ze składek należałoby opłacić zakup sprzętu informatycznego i brakującego wyposażenia, co jest sprzeczne z reprezentowanym przez Urząd Nadzoru stanowiskiem, że środki finansowe pochodzące ze składek na ubezpieczenia zdrowotne winny być w pierwszej kolejności przeznaczane na finansowanie świadczeń zdrowotnych na rzecz osób ubezpieczonych.
Zatem niepodjęcie w ramach nadzoru decyzji stwierdzającej nieważność cytowanej uchwały Rady Mazowieckiej RKCh w części dotyczącej wysokości środków wydatkowanych na zakup tej nieruchomości prowadziłoby do powstania zagrożenia wystąpienia ujemnego wyniku finansowego Mazowieckiej RKCh.
Rada Mazowieckiej Regionalnej Kasy Chorych w podjętej dnia 5 maja 2000 r. uchwale nr 59/V/2000, zmieniła swoją uchwałę z dnia 10 kwietnia 2000 r., wprowadzając zmianę w treści załącznika, polegającą na tym, że zakup dotyczy lokali użytkowych o powierzchni 3.549 m2 (a nie 4.400 m2), a ostateczna cena sprzedaży tych lokali stanowi kwotę 14.641.054,36 zł (a nie 18.151.772,1 zł) - nie obejmując podatku od towarów i usług (VAT) oraz kosztów opłaty skarbowej.
Tym samym zmiany wprowadzone przez Radę Mazowiecką RKCh w zakresie ceny zawartej transakcji, zbliżone są do kwoty przeznaczonej na ten cel w preliminarzu wydatków dotacji celowej, jaką Mazowiecka RKCh otrzymała z budżetu państwa.
Realizacja zawartego w oświadczeniu Pani Senator Elżbiety Płonki wniosku o unieważnienie zakupu dokonanego przez Mazowiecką RKCh, co miałoby nastąpić przez podjęcie przeze mnie decyzji o stwierdzeniu nieważności w całości uchwały podjętej dnia 10 kwietnia 2000 r. przez Radę Mazowieckiej RKCh - oznaczałoby w praktyce poniesienie przez Mazowiecką RKCh skutków zerwania podpisanej dnia 11 kwietnia 2000 r. umowy przedwstępnej; jednym z tych następstw byłaby utrata zadatku oraz zapłacenie kar umownych - ogółem w wysokości około 2.904.283,5 zł.
Urząd Nadzoru poddał również ocenie ponoszone obecnie koszty najmu i eksploatacji lokali i porównał je z szacowanymi kosztami eksploatacji nieruchomości położonej przy ul. Grójeckiej 186. Z dokonanych wyliczeń wynika, że koszty eksploatacji nowej siedziby powinny być niższe, niż obecnie ponoszone.
Przedstawiając stanowisku Urzędu Nadzoru -
pozostaję z szacunkiem
T. Kamińska
***
Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Lecha Feszlera, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, 2000-05-18
Pani Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Lecha Feszlera, złożone podczas 55. posiedzenia Senatu RP w dniu 14 kwietnia 2000 roku, w sprawie znowelizowania przepisów dotyczących udzielania odroczeń odbywania zasadniczej służby wojskowej, uprzejmie informuję, że trudna sytuacja poborowych - rolników jest znana kierownictw
u Ministerstwa Obrony Narodowej.Aktualnie prowadzona jest pogłębiona analiza problemów tej grupy poborowych w aspekcie potrzeb uzupełnieniowych sił zbrojnych.
Obowiązujący, w przedmiotowym zakresie, stan prawny jest konsekwencją nowelizacji ustawy z dnia 21 listopada 1967 r., o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w brzmieniu ustalonym przez ustawę z dnia 7 maja 1999 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy (
Dz. U. Nr 50, poz. 500), w wyniku której zniesione zostały tytuły odroczeniowe zasadniczej służby wojskowej ze względu na prowadzenie gospodarstwa rolnego oraz uznania poborowego za tzw. "jedynego żywiciela rodziny".Pragnę jednak nadmienić, że odstąpienia od przedmiotowych odroczeń dokonano podczas obecnej kadencji Parlamentu, co podyktowane zostało zasadą przestrzegania równości w zakresie spełniania powszechnego obowiązku służby wojskowej przez wszystkich obywateli. W tym przypadku przyjęto założenie, że
wykonywanie jakiegokolwiek zawodu nie powinno stanowić tytułu do odroczenia służby wojskowej, w tym również ze względu na prowadzenie gospodarstwa rolnego. Uprzywilejowanie poborowych - rolników prowadziłoby w konsekwencji do naruszenia zasady powszechności spełnienia obowiązku służby wojskowej, gdyż z przywileju odroczenia służby wojskowej (a de facto przywileju jej nieodbycia) nie korzystają inne grupy zawodowe.Ponadto informuję, że obowiązujący od dnia 1 lipca 1999 r. przepis art. 39 ust. 3 przedmiotowej ustawy, wprowadził nowy tytuł odroczeniowy "ze względu na ważne sprawy osobiste lub rodzinne poborowego". Zgodnie z nimi prowadzenie gospodarstwa rolnego, ale nie tylko, bo także i innej działalności gospodarczej, również może być traktowane jako ważna
sprawa osobista lub rodzinna i stanowić przesłankę do udzielenia odroczenia. Decyzję w tym przedmiocie podejmuje wojskowy komendant uzupełnień na wniosek zainteresowanego poborowego. Zaznaczyć należy, że jest to odroczenie jednorazowe, udzielane na okres od 3 do 12 miesięcy, a ponadto nie można go udzielić, jeżeli spowodowałoby to nieodbycie zasadniczej służby wojskowej.Przedkładając Wysokiej Izbie projekt omawianych wyżej zmian wnoszono jednocześnie o wprowadzenie przepisu przejściowego, na mocy którego poborowi korzystający z odroczeń w dniu wejścia w życie znowelizowanych zasad mogliby korzystać z nich na warunkach obowiązujących wcześniej. Propozycja ta nie została przez Sejm uwzględniona i tym samym powstała bardzo trudna sytuacja dla wielu poborowych.
Pozwolę sobie wszakże podkreślić, iż w opinii Ministerstwa Obrony Narodowej wspomniana nowelizacja ustawy była w pełni zasadna, a powrót do przepisów obowiązujących uprzednio jest niecelowy i społecznie nieuzasadniony, chociażby z konieczności przestrzega
nia konstytucyjnej zasady równego traktowania obywateli względem obowiązków wobec państwa.Pragnę poinformować Panią Marszałek, że doceniając rangę problemu, zainicjowano w resorcie obrony narodowej prace nad przygotowaniem stosownych rozwiązań idących w kierunku zminimalizowania skutków zmian przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 7 maja 1999 r. Rozważana jest m.in. możliwość, w myśl delegacji zawartej w art. 46 ust. 4 ustawy, przeniesienia do rezerwy poborowych urodzonych w 1976 i 1977 r., a którzy korzyst
ali z odroczenia zasadniczej służby wojskowej z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego w dniu wejścia w życie znowelizowanych zasad udzielania odroczeń, tj. w dniu 1 lipca 1999 r. i spełnialiby obecnie warunki do kontynuowania takiego odroczenia.Ponadto, resort obrony narodowej prowadzi stosowne prace analityczno-studyjne mające na celu wypracowanie zasad odbywania zasadniczej służby wojskowej w kilku okresach, a w tym na stworzenie dogodniejszych możliwości odbywania służby przez poborowych - rolników.
Do czasu zakończenia powyższych prac oraz podjęcia wspomnianej decyzji poleciłem podległym organom wojskowym:
- informować o możliwości uzyskania odroczenia w trybie art. 39 ust. 3 ustawy i w miarę możliwości udzielać go wszystkim poborowym, którzy w roku 1999 korzystali z odroczenia ze względu na prowadzenie gospodarstwa rolnego, nadal to gospodarstwo prowadzą i wystąpią o to odroczenie;
- każdy przypadek powołania poborowego osobiście prowadzącego gospodarstwo rolne rozpatrywać indywidualnie, w miarę potrzeby zasięgać opinii właściwych wójtów (burmistrzów), którzy najlepiej znają sytuację poborowych - rolników;
- w przypadku powołania kierować się zasadą terytorialności powołując tych poborowych najbliżej ich miejsca zamieszkania.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że Pani Marszałek uzna je za wyczerpujące.
Łączę wyrazy szacunku
Janusz ONYSZKIEWICZ
***
Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 53.
posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):Warszawa, 2000.05.18
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Nawiązując do pisma z dnia 4 kwietnia br., przy którym zostało przekazane oświadczenie pana Senatora Ryszarda Gibuły dotyczące postępowania organów rentowych w sprawach związanych z wstrzymaniem w 1995 r. wypłaty ekwiwalentu za węgiel emerytom i rencistom byłym pracownikom przedsiębiorstwa robót górniczych w Wałbrzychu uprzejmie pr
zedstawiam, co następuje:Jak wynika z wyjaśnień Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 4 maja br. organy rentowe, w tym Oddział ZUS w Wałbrzychu - nie mogły wstrzymać w 1995 r. wypłaty ekwiwalentu za węgiel byłym pracownikom przedsiębiorstw robót górniczych w Wałbrzychu (będących emerytami i rencistami), ponieważ obowiązujące przepisy nie upoważniały organów rentowych do wypłaty tym świadczeniobiorcom ekwiwalentu za węgiel.
Biorąc jednak pod uwagę, że oświadczenie Pana Senatora Ryszarda Gibuły dotyczy różnicowania uprawnień pracowniczych - oświadczenie to przekazuję Ministrowi Gospodarki w celu udzielenia merytorycznych wyjaśnień w tej sprawie.
Kopię tego wystąpienia przesyłam w załączeniu.
Z poważaniem
MINISTER
z upoważnienia
Sekretarz Stanu
Ewa Lewicka
***
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 18 maja 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 19 kwietnia br. znak: AG/043/101/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Mokrzyckiego zgłoszonym podczas 55. posiedzenia Senatu RP w sprawie środków finansowych na przeciwdziałanie bezrobociu uprzejmie informuję, co następuje:
Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w spra
wie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1237).Na podstawie powyższych przepisów, w dniu 1 lutego a następnie 20 marca 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru algorytmu - 56% kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.
Natomiast przy rozdziale 44% rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną na wnioski starostów przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy na realizację zadań określonych w kontraktach.
Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:
- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru algorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.,
- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno KUP jak też województw tworzone były także rezerwy, rozdzielane w ciągu roku uwzględniając i preferując rejony, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. W wyniku powyższego istniała możliwość bardziej selektywnego rozdziału środków Funduszu Pracy,
- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru algorytmu, choć uwzględniającego między innymi stopę bezrobocia, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego nawet 2-krotnie wyższy limit, natomiast inne na poziomie ok. połowy limitu ubiegłorocznego. Dlatego też utworzona 44% rezerwa ma na celu nie tylko uwzględnienie zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r., ale także wyeliminowanie znacznych dysproporcji, nie mających uzasadnienia w zmianach na lokalnych rynkach pracy.
Ponadto nadmieniam, że ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia 2000 r. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln. zł, tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. (1.160,5 mln. zł). W związku z powyższym łączna kwota środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ustalona dla powiatów nie może być wyższa od określonej w ustawie budżetowej, pomimo występujących i zgłaszanych w
tym zakresie znacznie wyższych potrzeb.Jednocześnie nadmieniam, że ministerstwo zaproponuje nowelizację rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym - uwzględniając m.in. w maksymalnym zakresie zgłoszone wnioski i propozycje.
Zmiana usytuowania służb kontrolnych wymaga nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. MPiPS widzi potrzebę przeniesienia tych służb na szczebel wojewódzki i podporządkowanie ich wojewodom.
W związku z podporządkowaniem z dniem 1 stycznia 2000 r. samorządom wojewódzkim i powiatowym - wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, w ustawie budżetowej na 2000 r. środki na ich działalność przewidziane zostały w budżetach wojewodów. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie dysponuje środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel. Nie dysponuje takimi środkami także Krajowy Urząd Pracy.
Prace dotyczące wprowadzenia w urzędach pracy jednolitego Systemu Informatycznego PLUS finansowane są ze środków będących w dyspozycji Krajowego Urzędu Pracy.
Przekazując powyższą informację
pozostaję z szacunkiem
Longin Komołowski
***
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 2000-05-19
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając na otrzymane przy piśmie z dnia 19 kwietnia 2000 r., Nr AG/043/114/2000/IV oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka złożone na 55. posiedzeniu Senatu RP w dniu 14 kwietnia 2000 r. w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 729 na odcinku Potworów-Kacperków oraz stanu realizacji z
adań na drogach krajowych na terenie byłego województwa radomskiego, uprzejmie przekazuję następujące informacje:1) W zakresie aktualnych możliwości podjęcia modernizacji drogi krajowej Nr 729 na odcinku Potworów-Kacperków.
Droga krajowa nr 729 na odcinku Potworów-Kacperków posiada obecnie bardzo zniszczoną nawierzchnię o szerokości 4,0 - 4,5 m. Natężenie ruchu według pomiarów generalnych ruchu w 1995 r. wynosiło 598 pojazdów na dobę i należy do najmniejszych na drogach krajowych administrowanych przez Oddział Centralny GDDP. Modernizacja wnioskowanego odcinka drogi wymaga poszerzenia jezdni do 6,0 m oraz wzmocnienia konstrukcji nawierzchni. Mając natomiast na uwadze duży zakres potrzeb modernizacyjnych na terenie Oddziału Centralnego GDDP oraz niewystarczające nakłady na ten asortyment robót, w pierwszej kolejności zachodzi potrzeba realizacji zadań na drogach, gdzie występują największe potrzeby ruchu, zagrożenie jego bezpieczeństwa. Dotyczy to wielu innych dróg krajowych w tym rejonie, do których należą drogi nr 569, 628, 717. W tej sytuacji omawiany odcinek drogi nr 729 będzie remontowany w ramach środków na bieżące utrzymanie dróg, do czasu poprawy możliwości finansowych resortu transportu i gospodarki morskiej.
2) W zakresie realizacji zadań na drogach krajowych na terenie byłego województwa radomskiego.
Do planowanych w roku bieżącym (na III i IV kwartał) robót na drogach krajowych byłego województwa radomskiego należą:
- rozpoczęcie budowy obwodnicy Białobrzegów w ciągu drogi nr 7, o długości 7,4 km, kosztem 125.300 tys. zł,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu w Falęcicach w ciągu drogi nr 7 (m.in. wykonanie "azylu" i ciągu dla pieszych), kosztem 100 tys. zł.,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu w Szydłowcu na skrzyżowaniu dróg nr 7 i nr 734 (m.in. wydzielenie zatok dla skrętów w lewo, usytuowanie "kocich oczek"), kosztem 100 tys. zł,
- modernizacja skrzyżowania dróg nr 723 i 731 w Kozienicach, kosztem 120 tys. zł,
- budowa chodników w ciągu drogi nr 723 we Mniszewie i Lipsku realizowana wspólnie z samorządami, kosztem po 70 tys. zł,
- odnowy nawierzchni dróg:
nr 9 na odcinku o długości 7,5 km, kosztem 1.400 tys. zł
nr 723 na odcinku o długości 20,5 km, kosztem 1.400 tys. zł,
- frezowanie kolein na drodze nr 44.
Ponadto będą wykonywane doraźne zabiegi z zakresu bieżącego utrzymania dróg, m.in. oznakowanie poziome, pionowe, remonty cząstkowe nawierzchni itp. Ma to na celu zapewnienie odpowiednich warunków przejazdu i bezpieczeństwa ruchu.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pragnę podkreślić, że resort transportu i gospodarki morskiej, niezależnie od aktualnych uwarunkowań będzie czynił starania o wykorzystanie każdej możliwości zmierzającej do przyspieszenia realizacji zadań drogownictwa. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej liczy w tych działania na współpracę miejscowych władz i pomoc polityków.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk
***
Stanowisko w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw Negocjacji o Członkostwo RP w Unii Europejskiej:
Warszawa, dnia 19 maja 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z pismem nr AG/043/103/2000/IV z dnia 29 kwietnia br. przedstawiam z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów stanowisko w kwestii oświadczenia, jakie zostało złożone na ręce Pani Marszałek przez Panią Senator Jadwigę Stokarską.
W dniu 27 stycznia 2000 r. po konsultacji z Ministrem Spraw Zagranicznych, p.o. Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej oraz Pełnomocnika Rządu do spraw Negocjacji o Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej Prezes Rady Ministrów podjął decyzję o odtajnieniu i udostępnieniu opinii publicznej stanowisk negocjacyjnych Polski. Stało się to możliwe dzięki zakończeniu prac nad przygotowaniem i przedstawieniem stronie unijnej stanowisk we wszystkich dwudziestu dziewięciu obszarach negocjacyjnych.
Jedną z podstawowych przesłanek tej decyzji było przekonanie, iż należy w jak najszerszym stopniu włączyć polskie społeczeństwo w debatę nad przygotowaniami naszego kraju do członkostwa w Unii Europejskiej w celu zwiększenia zakresu jego świadomego uczestnictwa w podejmowaniu wszelkich wyzwań, jakie wiążą się z procesem integracji. Wolą Rządu Rzeczypospolitej Polskiej jest, aby - realizując program reform i podejmując związane z naszymi europejskimi aspiracjami działania dostosowawcze do wymogów członkostwa w Unii Europejskiej - maksymalnie wykorzystać wynikające z tych procesów szanse i jednocześnie w możliwie największy stopniu zminimalizować społeczne koszty mogące się pojawić w trakcie ich przeprowadzania. Jednym, choć nie jedynym, ze sposobów realizacji tego zadania jest przejrzystość i otwartość prowadzonych przez Rząd prac, co - mam nadzieję - zwiększa społeczne zaufanie i poparcie dla tych działań oraz w konsekwencji potwierdza gotowość do podjęcia związanych z integracją wyzwań w imię dobra wspólnego wszystkich obywateli naszego państwa.
Stanowiska negocjacyjne są dokumentami przyjętymi przez Radę Ministrów RP w ciągu 1998 i 1999 roku. Podstawę do opracowania stanowisk negocjacyjnych stanowił przegląd prawa polskiego pod względem zgodności z prawem wspólnotowym. Proces prowadzący do przyjęcia stanowiska negocjacyjnego obejmował kilka etapów. Projekty stanowisk przygotowywane były przez Podzespoły Zadaniowe, które tworzyli przedstawiciele poszczególnych ministerstw (w sumie takich Podzespołów Zadaniowych jest 37; wchodzą one w skład Międzyresortowego Zespołu do spraw Przygotowania Negocjacji Akcesyjnych z Unią Europejską). Następnie projekty były przekazywane pod obrady Zespołu Negocjacyjnego, który rozpatrywał je pod kątem ustalenia właściwej strategii negocjacyjnej oraz nanosił konieczne poprawki. Kolejno projekty były kierowane do Podzespołów Zadaniowych nr 32 i 34 w celu uzyskania opinii dotyczącej oceny skutków społeczno-ekonomicznych oraz budżetowych zobowiązań zawartych w stanowiskach. Po ostatecznym przyjęciu projektu stanowiska negocjacyjnego przez Zespół Negocjacyjny projekt rozpatrywany był przez Komitet Integracji Europejskiej i dopiero po jego aprobacie kierowany pod obrady Rady Ministrów, która przyjmowała stanowisko negocjacyjne w każdym z dwudziestu dziewięciu obszarów negocjacyjnych w formie dokumentu rządowego.
W ramach przygotowywania stanowisk negocjacyjnych na bieżąco o stanie prac informowani byli przedstawiciele Parlamentu RP, w szczególności członkowie Komisji Integracji Europejskiej Sejmu oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Senatu. Przed przekazaniem stanowisk stronie unijnej zarówno minister Jan Kułakowski - przewodniczący Zespołu Negocjacyjnego, jak również pozostali członkowie Zespołu uczestniczyli w obradach komisji sejmowych i senackich, gdzie prezentowane były założenia stanowisk negocjacyjnych.
Ponadto w latach 1998-1999 na bieżąco były przekazywane opinii publicznej omówienia stanowisk negocjacyjnych, które przedstawiały ich założenia. Treść tych omówień można było odnaleźć również na stronie internetowej Pełnomocnika Rządu ds. Negocjacji o Członkostwo RP w UE (www.ukie.gov.pl/cona/index.htm).
Każde z dwudziestu dziewięciu stanowisk negocjacyjnych składa się z dwóch części: "Syntezy", która przedstawia główne założenia stanowiska negocjacyjnego w danym obszarze, oraz "Uwag szczegółowych". Tak skonstruowane stanowiska - po przyjęciu przez Radę Ministrów oraz po dokonaniu ich tłumaczenia - zostały przekazane Unii Europejskiej.
Chcę zatem wyraźnie podkreślić, iż stanowiska negocjacyjne, które zostały przekazane wszystkim parlamentarzystom oraz opinii publicznej, w tym również mediom, działaczom związkowym i członkom wielu innych organizacji, zawierają pełny tekst stanowisk negocjacyjnych Rządu RP i nie odbiegają od tekstu stanowisk, które zostały przekazane stronie unijnej.
W wyniku decyzji o odtajnieniu stanowisk negocjacyjnych już 31 stycznia br. przesłane zostały na ręce Marszałków Sejmu i Senatu (pisma nr SJK/440-67(1)/00 i SJK/440-68(1)/00 z dnia 31 stycznia br.) kserokopie - przyjętych przez Radę Ministrów w ciągu 1998 i 1999 roku - stanowisk negocjacyjnych Polski z prośbą o przekazanie ich wszystkim parlamentarzystom. Następnie, przy zastosowaniu trybu pilnego, Pełnomocnik Rządu ds. Negocjacji o Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej - w ramach prowadzonych działań edukacyjno-informacyjnych ZROZUMIEĆ NOEGOCJACJE - wydał stanowiska negocjacyjne w postaci publikacji pt. Stanowiska Polski w ramach negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Publikację tę Prezes Rady Ministrów przesłał w ilości 100 egzemplarzy na ręce Pani Marszałek (pismo nr SJK/56-38(1)/TC/00 z dnia 15 lutego br.) z prośbą o przekazanie ich wszystkim Senatorom RP.
Pragnę jednocześnie dodać, iż zarówno kserokopie stanowisk negocjacyjnych, jak i wspomnianą powyżej publikację otrzymali wszyscy Posłowie RP, a nastąpiło to przed debatą sejmową na temat przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej, która została przeprowadzona 16 lutego br. Ponadto publikacja została przesłana do Sekretariatu senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w ilości dodatkowych 10 egz. na potrzeby komisji, do których dołączonych zostało 20 egz. broszury pt. Negocjacje członkowskie. Polska na drodze do Unii Europejskiej, wydanej również w ramach działań edukacyjno-informacyjnych ZROZUMIEĆ NOEGOCJACJE.
Ponadto informuję, iż w związku z posiedzeniem senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w dniu 17 marca br., na którym Pełnomocnik Rządu do spraw Negocjacji o Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawiał informację na temat przebiegu negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, pismem nr SJK/440-206(2)/TC/00 z 13 marca 2000 r. skierowanym do przewodniczącego Komisji Władysława Bartoszewskiego przekazanych zostało na pot
rzeby Senatorów RP 100 egzemplarzy publikacji pt. Przebieg negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Najważniejsze działania dostosowawcze. Stan na 1 stycznia 2000 roku.W związku z wyrażonym przez Panią Senator Jadwigę Stokarską postulatem dołączenia do stanowisk negocjacyjnych tekstów poszczególnych aktów prawnych Wspólnot Europejskich, do których strona polska odwołuje się w swoich stanowiskach negocjacyjnych, uprzejmie informuję, iż objętość tej części acquis communautaire, do której znajdują się odniesienia w przyjętych przez Rząd RP stanowiskach liczy kilkadziesiąt tysięcy stron. Z technicznego punktu widzenia operacja zebrania i powielenia takiej ilości dokumentów byłaby bardzo czasochłonna i kosztowna.
Pozwolę sobie zatem poinformować, iż teksty aktów prawnych Wspólnot Europejskich można odnaleźć w Bibliotece Sejmu RP oraz w Departamencie Obsługi Negocjacji Akcesyjnych Urzędów Komitetu Integracji Europejskiej, a także na stronach internetowych: www.ukie.gov.pl/tłumaczenia, www.cie.gov.pl, www.europa.eu.int/eur-lex, www.eruopa.eu.int/celex, http://www.ukie.gov.pl/ internetowy/Unia Europejska/Dokumenty Unii Europejskiej.
Pragnę również wyrazić swe zapewnienie, iż Rząd RP jest głęboko przekonany o znaczeniu systematycznego i rzetelnego informowania społeczeństwa na temat podejmowanych przez siebie działań. Wynika to bowiem z podstawowego przeświadczenia, że proces integrac
ji z Unią Europejską - wiążący się przecież z wieloma wyzwaniami, jakim będziemy musieli sprostać by maksymalnie skorzystać z tej historycznej szansy - zakończą się powodzeniem jedynie wtedy, gdy uzyskają poparcie społeczne dla ich realizacji. Warunkiem takiego poparcia jest szeroki i nieskrępowany dostęp polskiego społeczeństwa do informacji na ten temat.Pracom Rządu RP towarzyszy jednocześnie przekazanie, że podejmowanie ważnych dla naszego kraju przemian wymaga szerokiej współpracy na wszystkich szczeblach władzy państwowej, w tym szczególnie władzy ustawodawczej i wykonawczej. Uczestnicy procesu negocjacyjnego, a zwłaszcza Pełnomocnik Rządu ds. Negocjacji o Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i członkowie Zespołu Negocjacyjnego będą na bieżąco informować Parlament RP o jego przebiegu i przesyłać materiały tego dotyczące.
Łączę wyrazy szacunku
Jan Kułakowski
***
Informację w związku z oświadczeniem senatorów Jerzego Cieślaka i Tadeusza Lewandowskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów:
Warszawa, dnia 2000-05-19
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanymi przy pismach z dnia 19 kwietnia 2000 r. oświadczeniami złożonymi przez Pana Senatora Jerzego Cieślaka i Pana Senatora Tadeusza Lewandowskiego na 55. posiedzeniu Senatu w dniu 14 kwietnia 2000 roku w sprawie dopłat do pasażerskich przewozów autobusowych z tytułu ulg usta
wowych - uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje:Do 1998 roku przewoźnicy autobusowi otrzymywali z budżetu państwa dotacje przedmiotowe do pasażerskich przewozów autobusowych w komunikacji międzymiastowej. Dotacja ta była przyznawana na uzupełnienie ubytku wpływów u przewoźników z tytułu stosowania cen urzędowych na te przewozy i była udzielana do wysokości zaplanowanej w ustawie budżetowej.
Od 1 stycznia 1999 r. nastąpiła zmiana dotychczasowego sposobu dotowania przewoźników autobusowych. Przewoźnicy autobusowi wykonujący usługi przewozu osób w krajowej pasażerskiej komunikacji autobusowej otrzymują dopłaty do ulg ustawowych zgodnie z przepisami art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 254, z późn. zmianami) o uprawnieniach do
bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Wysokość dopłaty jest określana na podstawie ewidencji prowadzonej przez przewoźników za pomocą kas rejestrujących. Dotychczas takiej ewidencji przewoźnicy nie prowadzili. Stąd też brak było rozeznania jaka jest wartość dopłat z tytułu realizowanych ustawowych i bezpłatnych przewozów.W tej sytuacji w budżecie państwa na 1999 rok zaplanowano środki w tej samej wysokości jak w roku 1998. Z podanych wyżej przyczyn kwota ta okazała się niewystarczająca. W związku z trudną sytuacją budżetową w roku ubiegłym nie było możliwe uregulowanie zobowiązań o które Pan Senator Jerzy Cieślak apelował w listopadzie 1999 roku.
Z uwagi na fakt, że środki budżetowe dla województw w roku 2000 uruchamiane są miesięcznie w wysokości 1/12 rocznych wydatków budżetowych województwa nie było możliwe natychmiastowe uregulowanie w całości zadłużenia budżetu państwa za rok 1999 z tytułu dopłat do ulgowych imiennych biletów miesięcznych szkolnych.
Budżet państwa przekazuje środki budżetowe do wojewodów łącznie na wszystkie wydatki, a wojewodowie rozdysponowują je w zależności od potrzeb na danym terenie. Środki te nie zawsze są wystarczające na zaspokojenie wszystkich potrzeb. Wojewodowie starają się w miarę możl
iwości zabezpieczać potrzeby w tym zakresie.W tej sytuacji, na początku br. zwróciłem się do wszystkich wojewodów aby należne a nie wypłacone dopłaty przewoźnikom autobusowym za rok 1999 były regulowane w pierwszej kolejności ze środków zaplanowanych w budżetach wojewodów na rok 2000.
Pragnę poinformować Panią Marszałek, że zaległe a nie zrealizowane dopłaty dla przewoźników autobusowych za rok 1999 w województwie dolnośląskim wyniosły 11.554.924 zł, a nie jak podaje Pan Senator - 15.448.250 zł; z tego uregulowano 10.918.926,79 zł, a pozostało do realizacji 635.997,21 zł. Po uregulowaniu zaległości za rok 1999 na realizację dopłat do ulg ustawowych w roku 2000 pozostanie w budżecie województwa dolnośląskiego kwota 6.445.076 zł.
Po zmianie oprogramowania w kasach rejestrujących całość dopłat do ulg ustawowych będzie realizowana na podstawie wydruków z tych kas. Pozwoli to na bardziej dokładne planowanie środków na ten cel w budżetach wojewodów. Natomiast w roku bieżącym sytuacja jest trudniejsza, gdyż proces wymiany oprogramowania przebiega w różnym tempie na terenie poszczególnych województw.
Dlatego środki budżetowe na dopłaty do ulg ustawowych zaplanowane zostały w ustawie budżetowej na rok 2000 bezpośrednio w budżetach poszczególnych województw - łącznie 299.944.000 zł jak i w części 83 - Rezerwy celowe w kwocie 60.000.000 zł i przeznaczone są zarówno na uregulowanie należnych a nie zrealizowanych w 1999 roku dopłat do ustawowych ulgowych imiennych biletów miesięcznych szkolnych jak również na dopłaty do ulg realizowanych w roku 2000.
W przypadku wyczerpania środków zaplanowanych w budżetach poszczególnych województw i przedstawieniu przewidywanych na rok 2000 wielkości dopłat, przygotowanych w oparciu o przekazywane przez przewoźników rozliczenia wszystkich ulg ustawowych, realizowanych w kasach rejestrujących po zmianie oprogramowania, na wniosek wojewody zostaną podjęte przez Ministra Finansów decyzje o podziale środków zaplanowanych w części 83 - Rezerwy celowe w kwocie 60.000 tys. zł.
Ogólna kwota dotacji na dopłaty do ulg ustawowych w roku 2000 została zaplanowana na poziomie 359.944 tys. zł i wzrosła w stosunku do roku 1999 o 142,9%, niemniej jest to kwota liczona łącznie z rezerwą celową, która zostanie rozdysponowana pomiędzy budżety wojewodów.
Wojewoda dolnośląski zgłosił do projektu budżetu na rok 2000, na wzorze RZ-9, kwotę 18.210 tys. zł z przeznaczeniem na dopłaty do ulg ustawowych. W budżecie państwa na rok 2000 w części 85 budżetu województwa dolnośląskiego została zaplanowana i uzgodniona z wojewodą dolnośląskim kwota 18.000 tys. zł.
Jak zauważa Pan Senator Jerzy Cieślak, dotacja na rok 2000 w woj. dolnośląskim została zaplanowana na poziomie o 87% wyższym niż w roku 1999. Niemniej przedstawiona przez Pana Senatora wartość odnosi się tyko do kwoty 18.000 tys. zł i nie uwzględnia podziału rezerwy celowej przeznaczonej na dopłaty. Zatem faktyczny wzrost dotacji w roku 2000 będzie znacznie wyższy niż prezentuje Pan Senator.
Z wyrazami szacunku
Leszek Balcerowicz
***
Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Gibuły, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):
Warszawa, dnia 22.05.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana senatora Ryszarda Gibuły złożone podczas 53 posiedzenia Senatu RP w sprawie udostępniania dokumentacji medycznej sądom kościelnym w zakresie dotyczącym stwierdzania nieważności małżeństwa kanonicznego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje:
1. Problematykę związaną z dokumentacją medyczną pacjentów, w tym zagadnienie jej udostępniania określonym podmiotom i instytucjom reguluje art. 18 ustawy z dnia 31.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.); przepis ust. 3 pkt 4) tego artykułu dopuszcza możliwość udostępniania wspomnianej dokumentacji szeregu uprawnionym podmiotom, w tym także "sądom....... w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem".
2. Zgodnie z art. 10 ust. 3 ratyfikowanego przez RP Konkordatu pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Stolicą Apostolską (Dz.U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318), orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego.... należy do wyłącznej kompetencji władzy kościelnej - co nadaje sądom kościelnym charakter instytucjonalny, normowany przez obowiązujące prawo.
3. W Ministerstwie Zdrowia trwają prace legislacyjne, mające na celu wydanie rozporządzenia dotyczącego rodzajów, sposobu prowadzenia i udostępniania dokumentacji medycznej. Przygotowywany akt wykonawczy będzie stanowił wykonanie upoważnienia dla Ministra Zdrowia zawartego w art. 18 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wedle stanu na dzień dzisiejszy, projekt opisanego aktu znajduje się po uzgodnieniach międzyministerialnych, w tym po rozważeniu uwag zgłoszonych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
4. Z uwagi na powyższe Minister Zdrowia aktualnie nie przewiduje wydania odrębnego aktu prawnego regulującego z osobna zagadnienie udostępniania dokumentacji medycznej sądom kościelnym.
Na marginesie pragnę zapewnić Panią Marszałek, że treść wyżej wymienionego projektu rozporządzenia jest tak opracowywana, aby udostępnianie dokumentacji medycznej pacjenta, niezależnie od tego, jaki uprawniony podmiot lub instytucja o takie udostępnienie się zwraca, odbywało się z zachowaniem zasady poufności i ochrony danych osobowych tego pacjenta.
Ponadto, zgodnie z prośbą Pana Premiera, informuję, że Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jest organem podległym Sejmowi, nie zaś Prezesowi Rady Ministrów.
Łączę wyrazy szacunku
z up. MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Ryś
***
Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbyszko Piwońskiego, złożone na 55 posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 22.05.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie Pana senatora Zbyszka Piwońskiego złożone podczas 55. posiedzenia Senatu RP w sprawie dotyczącej prac legislacyjnych w resorcie zdrowia nad wydaniem aktów wykonawczych, uprzejmie informuję, co następuje:
1. W dzienniku ustaw numer 30 z bieżącego roku pod pozycją 378 ukazało się rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach wydawania zezwoleń i wpisu do rejestru indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich i grupowych praktyk lekarskich oraz ustalenia danych objętych wpisem i sposobu prowadzenia re
jestrów, które stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 50b ust. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz.U. z 1997 r. Nr 28, poz. 152 z późn. zm.). Akt ten zawiera m.in. regulację dotyczącą procedury wydawania zezwoleń i zaświadczeń o wpisie do rejestru indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich i grupowych praktyk lekarskich - wykonywanych wyłącznie w miejscu wezwania. (§ 7 ust. 1 pkt 6) ppkt c) oraz załączniki nr 5, 7, 9, 11, 13, 15),2. Niezależnie od powyższego pragnę poinformować, że w Ministerstwie Zdrowia trwają intensywne prace zmierzające do jak najszybszego opracowania zaległych aktów wykonawczych do szeregu ustaw m.in.: ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustawy o zawodzie lekarza, czego dowodem jest wydanie i opublikowanie w okresie ostatnich dwóch miesięcy następujących rozporządzeń:
- rozporządzenia z dnia 9 marca 2000 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia, urządzenia i sprzęt medyczny, służące wykonywaniu indywidualnej praktyki lekarskiej, indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej i grupowej praktyki lekarskiej (Dz.U. Nr 20, poz. 254),
- rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2000 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem technicznym i sanitarnym urządzenia i pomieszczenia, w których można wykonywać indywidualną praktykę, indywidualną specjalistyczną praktykę i grupową praktykę pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 27, poz. 344) oraz
- rozporządzenia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów indentyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz.U. Nr 30, poz. 379).
Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska
***
Marszałek Senatu RP przekazała wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Jarzembowskiego, złożonym na 58, posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 62):
Warszawa, dnia 23 maja 2000 r.
Pan
Ryszard JARZEMBOWSKI
Senator RP
W a r s z a w a
Szanowny Panie Senatorze!
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora, złożone na 58. posiedzeniu Senatu RP w dniu 11 maja 2000 roku przekazuję w załączeniu wyjaśnienie.
Z poważaniem
Alicja Grześkowiak
Warszawa, dnia 22 maja 2000 roku
WYJAŚNIENIE
W związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Jarzembowskiego złożonym na 58. posiedzeniu Senatu w dniu 11 maja 2000 roku dotyczącym uroczystości z okazji 55. rocznicy zwycięstwa - zakończenia II wojny światowej odbytych w Warszawie 8 maja 2000 roku wyjaśniam co następuje:
Marszałek Senatu nie otrzymała od organizatorów uroczystości zaproszenia na wspomnianą uroczystość.
Gabinet Marszałka Senatu z własnej inicjatywy zwrócił się do sekretariatów Wicemarszałków Senatu z zapytaniem, czy któryś z wicemarszałków mógłby w zastępstwie Pani Marszałek (nieobecnej w tym dniu w Warszawie) złożyć podczas uroczystości wieniec na Grobie Nieznanego Żołnierza.
Niestety okazało się, że 8 maja br. wszyscy wicemarszałkowie będą w Warszawie nieobecni (nie otrzymali również zaproszeń).
Negatywny wynik przyniosło też zapytanie skierowane do sekretariatu Senackiej Komisji Obrony Narodowej.
Dyrektor Gabinetu
prof. dr hab. Jerzy Pietrzak
***
Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Markowskiego, złożonym na 53. po
siedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):Warszawa, dnia 2000-05-23
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z pismem z dnia 4 kwietnia 2000 r., przy którym przesłano "Oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Markowskiego na 53. posiedzeniu Senatu w dniu 29 marca 2000 r.", uprzejmie informuję.
1. Zgodnie z § 54 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 pkt 1 obowiązującego do dnia 31 grudnia 1999 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 156, poz. 1024 oraz z 1998 r. Nr 153, poz. 999) faktury (faktury korygujące) wystawione przez zakład pracy chronionej w r
ozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych nie stanowiły podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, w przypadku gdy podatnik VAT, który otrzymał taką fakturę nie zapłacił bezpośrednio w formie pieniężnej za pośrednictwem banku należności wynikającej z tej faktury.Powyższe dotyczyło jednak jedynie sytuacji, gdy należność wynikająca z faktury VAT ZPChr przekroczyła kwoty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (DZ.U. Nr 41, poz. 324 z późn. zm.), tzn. kwoty stanowiące równowartość 3.000 EURO lub 1.000 EURO (w zależności od obrotów między kontrahentami w poprzednim miesiącu).
W pozostałych przypadkach, tzn. gdy faktura opiewała na kwoty niższe niż odpowiednio równowartość 3.000 EURO lub 1.000 EURO oraz w przypadku, gdy zapłata należności wynikającej z faktury (faktury korygującej) następowała w formie wzajemnych potrąceń należności i zobowiązań, potwierdz
2. Z dniem 1 stycznia 2000 r., przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 95, poz. 1100), zostały m.in. wprowadzone zmiany w zakresie rozliczania podatku VAT przez zakłady pracy chronionej, polegające na tym, że ww. zakłady wpłacają do budżetu różnicę między podatkiem należnym a naliczonym na takich samych zasadach jak pozostali podatnicy VAT, a następnie mają prawo (z pewnymi wyjątkami) do otrzymania całkowitego lub częściowego zwrotu podatku z urzędu skarbowego.
W tej sytuacji w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2000 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1245) nie było potrzeby utrzymywania przepisów zawartych w § 54 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. (które obowiązywało do końca 1999 r.).
3. Od dnia 1 stycznia 2000 r. nie obowiązuje zatem przepis § 54 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1997 r. dotyczący potwierdzenia przez urząd skarbowy rozliczeń w formie wzajemnych potrąceń należności i zobowiązań, w przypadku gdy sprzedawcą był zakład pracy chronionej. Obecnie brak jest zatem zarówno przepisów nakazujących podatnikowi posiadanie potwierdzenia dokonanych kompensat, jak i przepisów uprawniających urzędy skarbowe do oceny tym kompensat.
W związku z powyższym obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur stwierdzających nabycie towarów lub usług otrzymanych od zakładu pracy chronionej, następuje na zasadach określonych w art. 19 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), tzn. w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury, lub w miesiącu następnym, nie wcześniej jednak niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi.
Należy nadmienić, że z dniem 1 stycznia 2000 r. został wprowadzony przepis art. 19 ust. 3b ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku uchybienia terminom, o których mowa w ust. 3 tego artykułu, podatnik traci prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
W związku z powyższymi uregulowaniami podatnik, który otrzymał fakturę VAT wystawioną przez zakład pracy chronionej (Faktura VAT ZPChr) w miesiącu grudniu 1999 r. mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury w rozliczeniu za miesiąc, w którym ją otrzymał, tj. za grudzień 1999 r., jeśli zapłata należności wynikającej z tej faktury nastąpiła w formie wzajemnych potrąceń należności i zobowiązań. Warunkiem, który musiał być spełniony, aby faktura taka stanowiła podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w rozliczeniu za ten miesiąc, było otrzymanie potwierdzenia o prawidłowości dokonanych kompensat przez właściwy dla nabywcy urząd skarbowy w grudniu 1999 r. lub w styczniu 2000 r. przed złożeniem deklaracji za miesiąc grudzień 1999 r.
Przepis § 75 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dotyczy natomiast sytuacji, które nie były objęte kompensatami i jednocześnie należność za towary i usługi nie została zapłacona przed złożeniem deklaracji za miesiąc grudzień. W takim przypadku, w celu umożliwienia w ogóle dokonania odliczeń podatku od tych transakcji, wprowadzono regulacje zawarte w § 75 ww. rozporządzenia. Brak tych regulacji uniemożliwiałby w ogóle dokonanie odliczeń podatku od towarów i usług nabytych od zakładów pracy chronionej w 1999 r., z uwagi na przepis art. 19 ust. 3b ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
Z poważaniem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Rudowski
***
Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Chróścikowskiego, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 24.05.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym oświadczeniem senatora Jerzego Chróścikowskiego z 55. posiedzenia Senatu w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS), zostałem upoważniony przez Pana Premiera Jerzego Buzka do udzielenia w porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki odpowiedzi w niniejszej sprawie.
Podział kraju na jednostki NUTS jest dokonywany w celu wyznaczenia obszarów, dla których będą sporządzane szczegółowe dane statystyczne. Dane te są m.in. wykorzystywane do określenia, czy dany obszar spełnia kryteria dające podstawę do ubiegania się o pomoc finansową Unii Europejskiej. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż jednym z podstawowych kryteriów podziału Polski na jednostki statystyczne NUTS jest jego zgodność z układem terytorialnym kraju.
Odnosząc się do poszczególnych kwestii poruszonych w oświadczeniu pragnę zauważyć, iż:
- programowanie rozwoju regionalnego przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych Unii Europejskiej odbywa się na poziomie NUTS II. Zgodnie z ustaleniami, w Polsce mają nimi być województwa, co oznacza, że kompetencje w zakresie programowania należą do Zarządu Województwa. Konsekwencją tego jest brak obowiązku opracowania przez subregiony występujące na poziomie NUTS III własnych strategii rozwojowych, które następnie byłyby przedstawiane do negocjacji z Unią Europejską;
- o pomoc finansową Unii Europejskiej nie ubiegają się województwa czy subregiony ale państwa członkowskie reprezentowane przez ich rządy. W tym celu przedkładany jest Komisji Europejskiej Narodowy Plan Rozwoju, który opracowywany jest w oparciu o wszystkie krajowe strategie sektorowe oraz wojewódzkie strategie rozwoju;
- argumenty przemawiające za utworzeniem konkretnej liczby jednostek statystycznych NUTS III nie mogą bazować na odwołaniu się do np. takich kwestii jak wzmocnienie roli mniejszych miast lub zrekompensowanie utraty statusu stolic dawnych województw. Podział ten jest zabiegiem wyłącznie statystycznym i nie ma wpływu na zwiększenie lub zmniejszenie rangi administracyjnej poszczególnych obszarów.
Konkludując należy stwierdzić, iż skala wsparcia zewnętrznego dla Polski nie jest bezpośrednio zależna od ilości jednostek NUTS występujących na poziomie trzecim.
W związku z rekomendacją Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych jest obecnie konsultowany ze szczeblem samorządowym
Rada Ministrów podejmując ostateczną decyzję weźmie pod uwagę wszystkie argumenty dotyczące liczby jednostek statystycznych, w tym stanowisko strony samorządowej oraz Sejmu i Senatu.
Z wyrazami szacunku
Jacek Saryusz-Wolski
***
Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61):
Warszawa, dnia 24 maja 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Szanowna Pani Marszałe
k,W związku z przesłanym przy piśmie nr AG/043/125/2000/IV z dnia 28.04.br. oświadczeniem Pana Zbigniewa Kruszewskiego, Senatora, w sprawie decyzji Światowej Organizacji Celnej dotyczącej klasyfikacji celnej mieszanek tytoniowych, uprzejmie informuję, co następuje:
Przedmiotem sporu jest klasyfikacja taryfowa mieszanin dwóch rodzajów tytoni tj.: tytoniu odżyłowanego klasyfikowanego do pozycji 2401 ze stawką celną w wysokości 30% minimum 1,13 EURO/kg oraz tytoniu przetworzonego (zwanego tytoniem homogenizowanym, folią tytoniową lub tytoniem arkuszowym) klasyfikowanego do pozycji 2403 ze stawką celną w wysokości 230%. Istotą problemu jest to, czy taka mieszanina powinna być klasyfikowana w pozycji 2401, czy 2403.
W celu potwierdzenia swojego stanowiska Prezes Głównego Urzędu Ceł wystąpił do Sekretariatu Światowej Organizacji Celnej (WCO) z zapytaniem o klasyfikację mieszanki tytoniu nieprzetworzonego z tytoniem przetworzonym (homogenizowanym). W odpowiedzi Sekretariat WCO przysłał do GUC odpowiedź potwierdzającą stanowisko polskiej administracji celnej w tym zakresie, że taki tytoń powinien być klasyfikowany w pozycji 2403.
Organy celne wydały decyzje administracyjne wymierzające wyższe cło od mieszanin tytoni, które zostały zgłoszone do pozycji z niższą stawką celną.
Importerzy tytoniu zwrócili się z prośbą o wstrzymanie ściągania należności przez administrację celną w sprawach klasyfikacji taryfowej mieszanki do czasu zajęcia stanowiska w przedmiotowej sprawie przez Komitet Systemu Zharmonizowanego WCO.
Należności celno-podatkowe wynikające z decyzji dyrektorów urzędów celnych i Prezesa GUC nie zostały jeszcze pobrane, gdyż zakończenie postępowania w tych sprawach zostało uzależnione od rozstrzygnięcia Komitetu Systemu Zharmonizowanego WCO.
Dotychczasowa opinia Sekretariatu WCO (potwierdzająca stanowisko polskiej administracji celnej) została zakwestionowana przez administrację Stanów Zjednoczonych, która złożyła wniosek o wydanie rozstrzygnięcia w przedmiocie klasyfikacji mieszanin tytoni przez Komitet Systemu Zharmonizowanego WCO.
Podczas 25 Sesji Komitetu Systemu Zharmonizowanego WCO trwającej od 20 do 31 marca br. Komitet zadecydował (głosami 23:5) aby mieszaninę tytoni klasyfikować do pozycji 2401 (tytoń nieprzetworzony) - z niższą stawką celną. Rozstrzygnięcie jest niekorzystne dla polskiej administracji celnej.
Od rozstrzygnięcia Komitetu Strony Konwencji mogą wnieść środek odwoławczy, który polega na odesłaniu sprawy do Rady Współpracy Celnej (artykuł 8 ust. 2 Konwencji HS), jednakże może to nastąpić nie później niż do końca drugiego miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym sesja została zamknięta. Termin upływa dnia 31 maja br.
Prezes Głównego Urzędu Ceł jako organ upoważniony do reprezentowania polskiej administracji celnej, w dniu 10 maja br. na podstawie art. 8 ust. 2 i 3 Konwencji HS poprosił Sekretarza Generalnego o odesłanie przedmiotowego zagadnienia klasyfikacyjnego do Rady, a następnie o skierowanie jego na 26. Sesję Komitetu Systemu Zharmonizowanego WCO, w celu ponownego zbadania.
Z poważaniem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Wojcieszczuk
***
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 58. posiedzeniu Senatu ("Diariu
sz Senatu RP" nr 62):Warszawa, dnia 24 maja 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 17 maja 2000 r. znak: AG/043/140/2000/IV oświadczeniem Pani Senator Doroty Kempki złożonym podczas 58. posiedzenia Senatu RP w sprawie środków finansowych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu uprzejmie informuję, co następuje:
Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg algorytmu
określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).Na podstawie powyższych przepisów, w dniu 1 lutego a następnie 20 marca 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansow
anie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru algorytmu - 56% kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.Decyzją z marca br. Prezes Krajowego Urzędu Pracy skorygował (zwiększył) dotychczasowe limity środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przyznane samorządom. Powiaty (powiatowe urzędy pracy) województwa kujawsko-pomorskiego otrzymały dodatkowo 6.211.639 zł, w ty
m powiat Mogilno 169.090 zł.Natomiast przy rozdziale 44% rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną na wnioski starostów przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy na realizację zadań określonych w kontra
ktach.Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jego podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:
- w II półroczu ub. r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru algorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.,
- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru algorytmu, choć uwzględniającego między innymi stopę bezrobocia, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego nawet 2-krotnie wyższy limit, natomiast inne na poziom
ie ok. połowy limitu ubiegłorocznego. Dlatego też utworzona 44% rezerwa ma na celu nie tylko uwzględnienie zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r. ale także wyeliminowanie znacznych dyspozycji, nie mających uzasadnienia w zmianach na lokalnych rynkach pracy.Przekazując powyższą informację
Z szacunkiem
Longin Komołowski
***
Główny Lekarz Weterynarii przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Se
natu RP" nr 61):Warszawa, dnia 2000-05-24
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek!
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Ireneusza Michasia przesłane przy piśmie z dnia 28 kwietnia 2000 r. AG/043/129/2000/IV uprzejmie informuję Panią Marszałek, że Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departament Weterynarii już 4 czerwca 1997 r. wystąpił z wnioskiem do Komisji Unii Europejskiej o uznanie Polski za kraj wolny od kl
asycznego pomoru świń.W raporcie pokontrolnym Komisji Europejskiej w sprawie klasycznego pomoru świń z dnia 7-11 lipca 1997 r. określono, że Polska nie została umieszczona na liście krajów dopuszczonych do eksportu świeżego mięsa z następujących powodów:
- brak rejestracji gospodarstw prowadzących chów i produkcję świń,
- brak przepisu zakazującego skarmiania zwierząt zlewkami lub określającego warunki skarmiania,
- brak informacji dotyczącej padłych dzików,
- niedostateczny monitoring serologiczny w kierunku pomoru u dzików,
- nieprzestrzeganie przepisów w sprawie obrotu zwierzętami.
Jednym z ważniejszych wniosków zawartych w raporcie było stwierdzenie, że w Polsce nie występuje klasyczny pomór świń
.W celu umożliwienia eksportu mięsa podjąłem następujące działania:
- zaostrzyłem respektowanie przepisów związanych z obrotem zwierzętami,
- zobowiązałem służby leśne do przekazywania informacji na temat padłych dzików,
- zwiększyłem monitoring serologiczny dzików,
- Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wprowadził oficjalnie zakaz szczepień przeciwko klasycznemu pomorowi świń.
W dniu 6 marca 2000 r. wystąpiłem do Komisji Weterynaryjnej Unii Europejskiej do pana Roberta Colemana - Director General DJ. Health and Consumer Protection z prośbą o zmianę dotychczasowych przepisów i przywrócenia Polsce możliwości eksportu świń, świeżego mięsa wieprzowego i dziczyzny.
W załączeniu przesyłam kopię mojego wystąpienia i jednocześnie informuję, że moje wystąpienie zostało przychylnie przyjęte i jest w trakcie załatwia
nia.Z poważaniem
ZASTĘPCA
GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII
Robert Gmyrek
***
Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Elżbiety Płonki, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):
Warszawa, dnia 25.05.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie senator Elżbiety Płonki, złożone na 55. posiedzeniu Senatu w dniu 14 kwietnia 2000 roku w sprawie prywatyzacji zakładów opieki zdrowotnej przez samorząd terytorialny, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie majątku trwałego samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej jest nieważne bez zgody organu, który utworzył ten zakład.
Jednocześnie należy stwierdzić, iż stosownie do przepisów ustaw samorządowych, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, powyższa zgoda odnosi się do spraw majątkowych, przekraczających zakres kompetencji zarządu i z tego powodu wymaga odpowiedniej uchwały organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego. Wspomniana uchwała z kolei, podlega kontroli wojewody (jako organu nadzoru) w zakresie zgodności z powszechnie obowiązującym prawem.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie są przedsiębiorstwami państwowymi i nie można stosować do nich per analogiam ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 651 z późn. zm.). Jednocześnie brak jest regulacji prawnej, która dotyczyłaby prywatyzacji tego rodzaju jednostek, co nie oznacza jednak, że prywatyzacji zakładów służby zdrowia nie można przeprowadzić zgodnie z prawem. Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej.
Ponadto, w procesie prywatyzacyjnym można oprzeć się m.in. na ustawie z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodzie lekarza (Dz.U. Nr 28 z 1997 r., poz. 152, z późn. zm.), która określa warunki wykonywania prywatnej praktyki lekarskiej (indywidualnej - art. 50 oraz grupowej w formie spółki cywilnej - art. 50a).
Podobne uregulowania w odniesieniu do praktyki pielęgniarek i położnych zawiera w art. 25 oraz art. 25a, ustawa z dnia 5 lipca 1996 roku o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. Nr 91, poz. 410 z późn. zm.).
W świetle obowiązujących przepisów prawnych przekształcenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej w zakład niepubliczny odbywa się poprzez jego likwidację. Zgodnie z art. 36 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej likwidacja następuje w drodze zarządzenia właściwego organu administracji rządowej albo w drodze uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego, który jest organem założycielskim dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym, decyzje w sprawie likwidacji lub przekształcenia publicznego zakładu opieki zdrowotnej, podjęte w granicach określonych właściwymi ustawami, są suwerennymi decyzjami organu, który utworzył zakład.
W chwili obecnej w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy o ustroju ochrony zdrowia wraz z pakietem ustaw towarzyszących. Wspomniany projekt zostanie poddany publicznej debacie. Dyskusja ta może mieć zasadnicze znaczenie dla ukształtowania tworzącego się rynku usług medycznych oraz całego systemu ochrony zdrowia.
Prywatyzacja zakładów opieki zdrowotnej powinna służyć polepszeniu jakości świadczeń zdrowotnych, podwyższeniu wynagrodzeń pracowników oraz wzmocnieniu konkurencji na rynku usług medycznych.
Łączę wyrazy szacunku
Z up. MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Ryś
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment