Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Majki, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):

Warszawa, dnia 09.03.2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przesyłam w załączeniu stanowisko Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Majkę na 46 posiedzeniu Senatu w dniu 2 grudnia 1999 r.

Z poważaniem

Anna Popowicz

Stanowisko Ministra Kultury

i Dziedzictwa Narodowego

dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Krzysztofa Majkę

na 46 posiedzeniu Senatu w dniu 2 grudnia 1999 roku

Instytucja kultury - Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie została przejęta przez samorząd Miasta Koszalina na mocy ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668), ponieważ nie znalazła się, jak wiele innych, w wykazie instytucji kultury o charakterze regionalnym wpisanych do rejestrów prowadzonych przez wojewodów, podlegających przekazaniu do samorządów województw. Fakt nieumieszczenia tej instytucji w wykazie nie był wynikiem błędu, natomiast rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów nie podlega nowelizacji ze względu na fakt, iż było ono aktem jednorazowym, ustalającym stan prawny na dzień 1 grudnia 1999 roku.

Jednakże, wobec faktu wyrażenia przez Zarząd Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego woli przejęcia Teatru, może zawrzeć on umowę o jego współprowadzeniu na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 z późn. zm.).

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego , złożone na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 51. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 5 lutego 2000 r. i przekazane przy piśmie Pani Marszałek - AG-043-35-2000, pragnę ustosunkować się do poruszonego w nim problemu - braku miejsc szkoleniowych do realizacji programu specjalizacji lekarskich, w niektórych województwach.

Nowy system specjalizacji lekarskich, został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 25 marca 1999 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy stomatologów (Dz.U. Nr 31 z póź. zmianami), które weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, to jest od 14 kwietnia 1999 r. Tak szybki termin wprowadzenia w życie nowych przepisów, był spowodowany ogromnym naciskiem środowiska lekarskiego na uruchomienie szkolenia specjalizacyjnego, bowiem dotychczasowe, odnośne przepisy straciły swoją moc 27 września 1998 r.

Wydłużenie prac nad przedmiotowym rozporządzeniem spowodowane było przyczynami obiektywnymi, wynikającymi z konieczności dostosowania nowego systemu szkolenia, tak pod względem organizacyjnym jak i finansowym - do realiów reformowanej ochrony zdrowia. Szkolenie specjalistów polega bowiem na zdobywaniu przez lekarzy szczególnych kwalifikacji zawodowych, w oparciu o udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach programów specjalizacyjnych. Nie bez znaczenia dla stworzenia właściwych zabezpieczeń organizacyjnych tego typu szkolenia, był również - nowy administracyjny podział kraju.

Zatem, konieczność dostosowania trybu i zasad szkolenia specjalizacyjnego do struktur i mechanizmów wprowadzonych w ramach w/w reform (1 stycznia 1999 r.), spowodowała kilkumiesięczną przerwę w możliwości rozpoczynania przez lekarzy szkolenia specjalizacyjnego, czego konsekwencją jest wdrażanie nowego systemu specjalizacji, równocześnie - w zakresie wszystkich procedur przewidzianych w tym systemie (limitowanie miejsc szkoleniowych, postępowanie kwalifikacyjne obejmujące lekarzy ubiegających się o specjalizację, redagowanie programów specjalizacji, ocena jednostek ubiegających się o prowadzenie szkolenia specjalizacyjnego itp.).

Wobec powyższego, nie do uniknięcia są pewne rozbieżności pomiędzy założeniami dotyczącymi określania limitów, w ramach których prowadzone jest postępowanie kwalifikacyjne na poszczególne specjalizacje a możliwościami przyjęcia zakwalifikowanych na szkolenie lekarzy - przez uprawnione jednostki szkolące. Tym bardziej, że nie wszystkie województwa posiadają placówki, które mogą sprostać założeniom programów wąskich specjalizacji (np. urologia, psychiatria, chirurgia twarzowo-szczękowa).

W celu wyeliminowania powyższych trudności, zwróciliśmy się z prośbą do Krajowych Konsultantów w zakresie poszczególnych dziedzin medycyny o wskazanie jednostek szkolących w województwach posiadających na swym terenie wyższą uczelnię medyczną lub inne wysoko specjalistyczne placówki ochrony zdrowia, które będą zabezpieczały odpowiednią liczbę miejsc specjalizacyjnych dla lekarzy z ościennych województw, nie posiadających odpowiedniej bazy szkoleniowej.

Pragnę przeprosić za opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi, wynikającej z treści oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego. Jest ono spowodowane terminowymi pracami nad wdrożeniem nowego systemu specjalizacji lekarskich, obsługą wielu procedur tego systemu i dostosowywaniem ich do realnych możliwości.

Z poważaniem

SEKRETARZ STANU

w Ministerstwie Zdrowia

Maciej Piróg

* * *

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, złożone na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, dnia 15 marca 2000 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego dotyczące oddania do użytku nowego gmachu i funkcjonowania Muzeum Narodowego w Poznaniu w 2000 roku uprzejmie informuję:

Szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na rok 2000 określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 1999 r.

Biorąc pod uwagę określony harmonogram konstruowania budżetu - dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu - prof. Konstanty Kalinowski - nie zgłosił w wyznaczonym do dnia 26.04.1999 r. terminie, nowych potrzeb rzeczowo-finansowych, przewidzianych do realizacji w roku 2000.

W piśmie z dnia 15.04.1999 r. dyrekcja Muzeum Narodowego w Poznaniu potwierdziła, że wieloletnia inwestycja - budowa nowego gmachu - zostanie zakończona do dnia 30.11.1999 r. w ramach przewidzianych na ten cel środków w ustawie budżetowej na rok 1999.

Brak odpowiedniego zgłoszenia, we właściwym czasie, nie dał mi podstaw do wystąpienia do Ministerstwa Finansów o przyznanie w budżecie na rok 2000 dodatkowych środków finansowych zarówno na dokończenie inwestycji jak i na eksploatację nowego skrzydła Muzeum.

Dopiero pismem z dnia 25 czerwca 1999 dyrektor Muzeum zgłosił brak środków na dokończenie inwestycji w wysokości 3 mln zł (wniosek oparty zresztą na błędnych przesłankach) oraz potrzeby finansowe na rok 2000, związane z eksploatacją nowego gmachu na kwotę 26.734 tys. zł (koszty związane z utrzymaniem nowego gmachu - 1.107 (tys. zł ora wzrost zatrudnienia o 101 etatów - 1.527 tys. zł).

W piśmie z dnia 27.08.1999 r. dyr. K. Kalinowski rozszerzył swoje potrzeby o 1.900 tys. zł ("organizacja działalności ekspozycyjnej") oraz o środki na prace remontowo-konserwatorskie.

W sumie daje to kwotę ponad 7 mln zł.

W dniu 7 października br. dyr. K. Kalinowski zwrócił się z wnioskiem o zwiększenie wartości kosztorysowej inwestycji o kwotę 4.230 tys. zł (większą o 1.230 tys. zł w stosunku do wniosku z dnia 25.06.1999 r.) zakładając zakończenie zadania inwestycyjnego w połowie 2000 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać postępowanie dyr. K. Kalinowskiego za nieodpowiedzialne i wysoce naganne. Nie przestrzegając terminów wyznaczonych do składania wniosków na nowe zadania Muzeum w 2000 roku - występuje o coraz większe kwoty na zakończenie inwestycji i pozostałe wydatki, obarczając winą za zaistniałą sytuację Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stawiając je w sytuacji bez wyjścia.

Po przeanalizowaniu zaistniałej sytuacji uznałem, że w pierwszym rzędzie należy definitywnie zakończyć budowę nowego gmachu Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Minister Finansów decyzją z dnia 29.10.1999 r., dodatkowo przyznał kwotę w wysokości 3 mln zł na ostateczne zakończenie tej wieloletniej inwestycji.

Pozostałe potrzeby zostaną rozpatrzone przez Kierownictwo Resortu, w ramach możliwości uchwalonego budżetu na rok 2000, w wyniku przedstawienia przez dyrektora muzeum na nowo opracowanych, rzetelnych i realnych wniosków.

Przykładowo, trudno uznać za uzasadniony wniosek o przyznanie od 1.01.2000 dodatkowego funduszu płac na 101 etatów, skoro oba budynki: stary i nowy będą stanowić jedną całość funkcjonalną i ekspozycyjną - a nowy gmach zostanie oddany do użytku w końcu 2000 r.

Dyrekcja Muzeum nie przedstawiła żadnej koncepcji racjonalizacji zatrudnienia w ramach posiadanych w chwili obecnej 346 etatów.

Dyrektor Konstanty Kalinowski, pisząc do parlamentarzystów, że "Wielkopolski nie stać na niegospodarność" zapomniał, że właśnie on jest gospodarzem Muzeum Narodowego i do jego obowiązków należy bezpośredni nadzór nad przebiegiem i kosztami inwestycji, jak również opracowania realnej, perspektywicznej, merytoryczno-organizacyjnej wizji działalności Muzeum.

Należy dodać, że liczne muzea, nie tylko rangi narodowej, dzięki aktywności ich dyrekcji, pozyskują na swą działalność bardzo znaczne przychody, które mają swe źródła w ponadplanowych dochodach, w rozwijającym się sponsoringu, czy w uzyskiwaniu funduszy ze środków Unii Europejskiej oraz międzynarodowych fundacji.

Efekty działań dyrektora K. Kalinowskiego w zdobywaniu środków pozabudżetowych są niewspółmiernie niskie w stosunku do wyników osiąganych przez dyrektorów wielu polskich muzeów.

Przedstawiając powyższą informację, jestem przekonana, że nowy gmach Muzeum Narodowego w Poznaniu zostanie udostępniony zwiedzającym w końcu 2000 r.

Pragnę jednocześnie nadmienić, że w najbliższym czasie dokonam oceny dotychczasowej działalności Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Z wyrazami szacunku

Anna Popowicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 21 marca 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 8 lutego br. Nr AG-043-32-2000/IV przesyłającym tekst oświadczenia złożonego przez senatora Henryka Stokłosę podczas 51 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lutego 2000 roku, a dotyczącego likwidacji funkcjonujących w Czarnkowie roków sądowych - uprzejmie informuję, iż wymieniona jednostka pozostaje nadal w strukturze organizacyjnej wymiaru sprawiedliwości.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 grudnia 1999 r., na mocy którego utworzone zostały miejscowe i zamiejscowe wydziały cywilno-karne, w tym zamiejscowy wydział cywilno-karny w Czarnkowie Sądu Rejonowego w Trzciance, nie zawiera przepisów znoszących funkcjonujące roki sądowe.

W związku z wydaniem powyższego rozporządzenia wyrażony został jedynie pogląd, że utworzenie wydziałów cywilno-karnych w miejscowościach - siedzibach roków sądowych, może spowodować, że tego rodzaju forma działalności sądowej okaże się zbędna.

Sytuacja taka nie występuje jednak w Czarnkowie, gdyż znaczna liczba spraw z obszaru właściwości utworzonego zamiejscowego wydziału cywilno-karnego nie należy od właściwości rzeczowej tej jednostki i musi być kierowana do rozpoznania przez macierzysty sąd rejonowy.

Roki sądowe w Czarnkowie pozostają więc w dotychczasowej formie cywilizacyjnej obok wydziału cywilno-karnego.

Z poważaniem

Janusz Niemcewicz

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 2000-03-21

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 8.02.2000 r. Nr AG/043/26/2000/IV zapytaniem Pani Senator Doroty Kempki w sprawie kształtowania się wysokości odprowadzanych podatków do budżetu państwa w okresie, kiedy prywatyzowane przedsiębiorstwa były przedsiębiorstwami państwowymi oraz po ich przekształceniu w spółki prawa handlowego - w spółki prawa handlowego - w rozbiciu na branże - uprzejmie informuję, iż Ministerstwo Finansów nie dysponuje danymi statystycznymi dotyczącymi wpływów podatkowych w układzie branżowym. Z punktu widzenia dochodów budżetu nie jest bowiem istotne, jaką część wpływów budżetowych stanowią podatki płacone przez poszczególne sektory gospodarki narodowej. Dlatego też Ministerstwo Finansów nie zbiera informacji w tym zakresie.

Stałą obserwacją objęte są natomiast zaległości podatkowe podmiotów należących do branż o trudnej sytuacji ekonomicznej, a zwłaszcza:

- górnictwa węgla kamiennego - zaległości podmiotów górniczych podlegają ustawowej restrukturyzacji poprzez długoterminowe odroczenie i częściowe umorzenie, jeżeli podmioty te spełnią warunki określone w ustawie,

- przemysłu zbrojeniowego - restrukturyzowane na mocy ustawy z dnia 7.10.1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego... poprzez odroczenie do 31.12.2001 r. terminu ich spłaty, a następnie umorzenie, jeżeli podmioty te spełnią warunki określone w ustawie,

- przemysłu lekkiego, hutnictwa, których to branż zaległości podatkowe zaczynają stanowić problem w skali kraju.

Aby przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom związanym z narastaniem zaległości z tytułu podatków - zwłaszcza podmiotów należących do jednego sektora gospodarczego - Ministerstwo Finansów prowadzi kwartalny monitoring kształtowania się zaległości podatkowych największych dłużników.

Trudności finansowe szeregu podmiotów istotnie powodują zmniejszenie wpływów podatkowych. Ponadto skutkiem ustawowego odroczenia terminu płatności znacznych kwot zobowiązań podatkowych ciążących na sektorach górnictwa węgla kamiennego oraz przemysłu obronnego jest wzrost zaległości podatkowych, których ściągnięcie nie jest obecnie możliwe. Przyczyny złej kondycji ekonomicznej wymienionych powyżej podmiotów są jednak bardziej złożone i nie można ich upatrywać przede wszystkim w przeprowadzonych procesach prywatyzacyjnych. Znacznie większy wpływ na taki stan rzeczy miała restrukturyzacja całej gospodarki narodowej, w tym zmiana zasad finansowania podmiotów "państwowych", a także utrata rynków zbytu przez firmy należące do niektórych działów gospodarki narodowej.

Natomiast informacje odnośnie regulowanych na przestrzeni lat zobowiązań podatkowych zbierane są przez ministerstwo w rozbiciu na tytuły podatkowe i takie dane chciałbym przedstawić Pani Marszałek.

Załączona tabela obrazuje dynamikę kształtowania się pobranych przez organy podatkowe w latach 1995-99 kwot należności w poszczególnych rodzajach podatków. Wynika z niej, że na przestrzeni tych lat występował stały wzrost kwot zrealizowanych zobowiązań podatkowych. Natomiast w roku 1999 wystąpiło istotne zmniejszenie tej wielkości (również kwot do pobrania) w porównaniu z rokiem poprzednim - w podatku dochodowym od osób fizycznych (o ponad 13 miliardów zł), co znalazło odzwierciedlenie we wpływach w skali globalnej (zmniejszenie o około 1,7 mld zł). Dane te nie są jednak porównywalne, gdyż od początku 1999 r. wprowadzona została m.in. składka na ubezpieczenie zdrowotne, której naliczanie powoduje tak istotne zmniejszenie wpływów na podatek dochodowy od osób fizycznych. Dochody z tytułu tej składki w 1999 r. wyniosły w skali kraju 18,8 miliarda zł (według danych z marca br. przekazanych przez Ministerstwo Finansów do protokołu kontroli NIK), co po zsumowaniu obydwu wielkości daje znacznie większe wpływy niż w roku 1998. Przy uwzględnieniu wpływów z tytułu tej składki, realizacja podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 1999 wyniosłaby 51.332.787 tys. zł, zaś wskaźnik dynamiki w tym podatku -113,0%. Natomiast wpływy ogółem za 1999 r. z tytułu podatków, o których mowa w załączonej tabeli, wyniosłyby wówczas 141.953.873 tys. zł, a wskaźnik dynamiki w tym zakresie - 113,1%.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Prezes Najwyższej Izby Kontroli:

Warszawa, dnia 23 marca 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z Pani pismem z dnia 8 lutego 2000 r., przy którym otrzymałem tekst oświadczenia złożonego przez senator Panią Dorotę Kempkę, uprzejmie informuję, że ocena efektywności poszczególnych prywatyzacji jest także dla NIK problemem o dużym i ważnym znaczeniu, a jednocześnie skomplikowanym i trudnym. Wynika to z faktu, iż dla konkretnych projektów prywatyzacyjnych nie są z reguły określane - przez przedstawicieli Skarbu Państwa, przed rozpoczęciem konkretnych projektów prywatyzacyjnych - cele jakie zamierza się osiągnąć. Na kwestię tę NIK zwracała już niejednokrotnie uwagę. Mogą one być różnorodne, począwszy od kwestii finansowych, w tym wielkości płaconych podatków, ale także i inwestycyjnych lub społecznych.

W mojej ocenie, samo porównanie wysokości podatków odprowadzanych do budżetu państwa przez jednostki sprywatyzowane w oderwaniu od celów, o których wspomniałem, może prowadzić do nie zawsze właściwych wniosków.

NIK nie prowadziła badań w zakresie, o którym mowa w oświadczeniu p. senator Doroty Kempki, niemniej jednak rozważę podjęcie kontroli, która mogłaby skoncentrować się na analizie i ocenie przyczyn występujących różnic w wysokości podatków płaconych na rzecz budżetu państwa. Samo natomiast porównanie wysokości płaconych podatków przed i po prywatyzacji, w globalnych wielkościach, przy uwzględnieniu wskaźników inflacyjnych, mógłby - moim zdaniem - wyjaśnić GUS, gromadzący m.in. dane z tego zakresu.

Łączę wyrazy szacunku

Janusz Wojciechowski

* * *

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, dnia 27 marca 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego na 51 posiedzeniu Senatu, dotyczącym działalności kupców węglowych oraz wyjaśnieniami w niniejszej sprawie Ministra Gospodarki, Pana Janusza Steinhoffa, pragnę przedstawić następujące stanowisko.

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej jest podstawą gospodarki rynkowej; warunkuje ona rozwój konkurencji i przyczynia się do lepszego zaspokojenia potrzeb konsumentów. Jej ograniczenie może nastąpić tylko ze względu na ważny interes społeczny. W opinii Urzędu, brak jest uzasadnienia dla wprowadzenia tego typu ograniczeń w sferze sprzedaży węgla.

Odrębną sprawą jest natomiast nadużywanie swobody gospodarczej przez nierzetelnych przedsiębiorców, co może godzić zarówno w interesy państwa jak i konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jak i podległa mu Inspekcja Handlowa - w zakresie swych ustawowych kompetencji - konsekwentnie przeciwdziałają tego typu praktykom rynkowym. Pragnę poinformować, że dystrybucja węgla i koksu przeznaczonych na cele bytowe była w przeszłości przedmiotem kontroli IH, a wynikające z niej ustalenia i wnioski posłużyły do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego, podjąłem decyzję o ponownym przeprowadzeniu kontroli legalności i rzetelności działania przedsiębiorstw prowadzących handel opałem. Temat ten zostanie wprowadzony do planu działań kontrolnych Inspekcji Handlowej w II półroczu br. O wynikach postępowania kontrolnego pozwolę sobie poinformować Panią Marszałek w odrębnym piśmie.

Z poważaniem

Tadeusz Aziewicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 30 marca 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowi
ak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 8 lutego br. Nr AG/043/31/2000/IV przesyłającym tekst oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Lorenza podczas 51 posiedzenia Senatu RP w dniu 5 lutego 2000 roku, a dotyczącego likwidacji funkcjonujących na terenie Warmii i Mazur roków sądowych - uprzejmie informuję, co następuje:

Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 grudnia 1999 r. powołane zostały miejscowe i zamiejscowe wydziały cywilno-karne. Jednostki te utworzone zostały m.in. w miejscowościach, w których funkcjonowały roki sądowe.

Analiza danych statystycznych wykazała, iż w niektórych przypadkach odbywanie stałych posiedzeń sądowych (roków sądowych) stało się zbędne ze względu na objęcie znacznej części spraw rozpoznawanych na rokach, właściwością wydziałów cywilno-karnych.

Sytuacja taka występuje w Węgorzewie, w związku z czym wydane zostało zarządzenie Ministra Sprawiedliwości o zaprzestaniu odbywania w tym mieście stałych posiedzeń sądowych.

W miejscowościach zaś, gdzie znaczna liczba spraw z obszarów właściwości utworzonych zamiejscowych wydziałów cywilno-karnych nie należy do właściwości rzeczowej tych jednostek i musi być kierowana do rozpoznania przez macierzysty sąd rejonowy, dalsze funkcjonowanie roków sądowych jest oczywiście zasadne.

Stałe posiedzenia sądowe (roki sądowe) odbywane w Lidzbarku Warmińskim oraz Mrągowie pozostają więc w dotychczasowej formie organizacyjnej obok utworzonych zamiejscowych wydziałów cywilno-karnych.

Z poważaniem

Janusz Niemcewicz

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 2000-03-31

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W ślad za pismem z dnia 10 marca br., znak: AP/4407-2/2000/MS, w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego, podczas 47 posiedzenia senatu RP, w sprawie nieprawidłowości stwierdzonych w Śląskiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej oraz potwierdzonych zarzutów wobec Pani dr n. med. Ewy Zbrojkiewicz Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, z upoważnienia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, pragnę przedstawić dodatkowe informacje w przedmiotowej sprawie.

Pan Marek Kempski Wojewoda Śląski pismem z dnia 24 marca br. poinformował, iż Główny Inspektor Sanitarny, mając na uwadze wyniki kontroli przeprowadzonej w dniach 20 - 21 stycznia 2000 r. we wszystkich działach i oddziałach Śląskiej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach oraz nie stwierdzenie istotnych nieprawidłowości, decyzją z dnia 28 lutego br. (GIS-OPR-0221-11/00) uchylił decyzję z dnia 29 lipca 1999 r. (nr MG-135/99) w sprawie odwołania Pani dr n. med. Ewy Zbrojkiewicz z funkcji Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

Z kolei, Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 29 lutego br., wobec powyższej decyzji, umorzył postępowanie ze skargi wyżej wymienionej, kończąc tym samym postępowanie administracyjne w sprawie.

Wobec powyższego, wyrażam nadzieję, iż dalsza współpraca Wojewody Śląskiego z Głównym Inspektorem Sanitarnym przebiegać będzie bez zakłóceń.

Z wyrazami głębokiego szacunku

Józef Płoskonka

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 31.03.2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Henryka Stokłosę w sprawie podjęcia działań w celu zahamowania wzrostu bezrobocia, załączone przy piśmie z dnia 22 marca 2000 r. nr AG/043/56/2000/IV, uprzejmie informuję, że rząd podziela niepokój Pana Senatora związany z pogarszającą się sytuacją na rynku pracy. W styczniu br. rząd przyjął do realizacji Narodową Strategię Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich na lata 2000-2006, która zawiera opis szeregu przedsięwzięć i kierunków działań stymulujących rynek pracy. Koncentrują się one wokół czterech zasadniczych kategorii:

- promocji działań wiodących do wyposażania ludzi w atrybuty umożliwiające uzyskanie przez nich zatrudnienia (w tym zwłaszcza: rozwijanie kwalifikacji zawodowych i wspieranie systemu doradztwa zawodowego),

- wspierania przedsiębiorczości (m.in. przez modyfikację systemu podatkowego i kapitałowego),

- wspieranie procesów dostosowawczych do rynku pracy (m.in. przez liberalizację kodeksu pracy i ograniczanie kosztów pracy.

- wspieranie polityki równych szans na rynku pracy (m.in. przez ułatwienia w procedurach zatrudniania kobiet i osób niepełnosprawnych.

Jednym z zasadniczych celów Strategii jest także niwelowanie niekorzystnych z punktu widzenia spójności społeczno-gospodarczej kraju różnic pomiędzy regionami i wyrównywanie szans rozwojowych regionów. Powinno to być osiągane przez wspieranie inicjatyw regionalnych i lokalnych promujących konkurencyjność regionów i ich endogeniczny potencjał.

W najbliższym czasie rząd przedstawi narodowy Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia na lata 2000-2001, w którym znajdą się konkretne zapisy zadań do wykonania oraz wskazane podmioty odpowiedzialne za ich realizację. Coroczne prezentowanie takich planów wynika z założeń Strategii.

Warto jednak zaznaczyć, że w dużej mierze instrumenty polityki zmierzającej do zażegnania przyczynom i skutkom bezrobocia znajdują się od 1 stycznia 2001 r. w gestii samorządów lokalnych. Decentralizacja działań w tej mierze wiązała się z przekonaniem, że na szczeblu lokalnym istnieje większa możliwość koordynowania różnorakich działań pomocowych (w tym także w oparciu o fundusze zagraniczne) o charakterze prozatrudnieniowym, niż może mieć to miejsce na szczeblu centralnym. Na ocenę trafności tego założenia i jego skutków należy jednak jeszcze poczekać.

W nawiązaniu do pytania o zasady finansowania z Funduszu Pracy aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i dysponowania tymi środkami przez Krajowy Urząd Pracy, informuję, że zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizacją należących do ich zakresu zadań wg. aglorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie aglorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237). Na podstawie tych przepisów, pismem z dnia 1 lutego 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału według wzoru aglorytmu połowy kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu. Natomiast pozostałą kwotę, w ramach 50% rezerwy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy rozdysponuje po przedstawieniu przez starostów wniosków o zwiększenie ustalonego limitu na realizację zadań zaproponowanych w kontraktach zawieranych z samorządami powiatowymi.

Przy rozdziale tej rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy.

Jednocześnie informuję, że Prezes Krajowego Urzędu Pracy w końcu marca br. skorygował (zwiększył) dotychczasowe limity środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przyznane samorządom powiatowym. Powiaty (powiatowe urzędy pracy) województwa wielkopolskiego otrzymały dodatkowo 5.757.496 zł., w tym powiat pilski 276.228 zł., chodzieski 224.408 zł., trzecianiecko-czarnkowski 235.395 zł., wągrowiecki 167.523 zł., złotowski 60.124 zł. Dalsze powiększenie limitu w ramach utworzonej rezerwy nastąpi bezzwłocznie po rozpatrzeniu wszystkich wniosków.

Jednocześnie informuję, że utworzenie w 2000 r. znacznej rezerwy środków na fianansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rankach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:

- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki), w oparciu o które dokonywany jest wg wzoru aglorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.,

- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno Krajowego Urzędu Pracy, jak i województw tworzone były także rezerwy środków, rozdzielanych w ciągu roku z uwzględnieniem i preferowaniem rejonów, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. Istniała więc możliwość bardziej selektywnego, uwzględniającego istniejące potrzeby i zmiany na lokalnych rynkach pracy rozdziału środków Funduszu Pracy.

- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru aglorytmu, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego nawet znacznie wyższy limit środków, natomiast inne na poziomie zaledwie połowy tego limitu. Dlatego też utworzona 50-cio procentowa rezerwa środków ma na celu umożliwienie nie tylko uwzględnienia zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca 1999 r., ale także wyeliminowanie dotacji, nie mających uzasadnienia w zmianie sytuacji na rynku pracy.

Ponadto uprzejmie informuję, że ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln. zł, tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. ((1.160,5 mln. zł.) - bez kwot refundacji wynagrodzeń młodocianych. W związku z tym łączna kwota środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ustalona dla powiatów nie może być wyższa od określonej w ustawie budżetowej, pomimo występujących i zgłaszanych w tym zakresie znacznie wyższych potrzeb.

Chciałbym także zaznaczyć, że przy najbliższej nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie aglorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym uwagi i wnioski zgłoszone w tym zakresie zostaną wzięte pod uwagę. Jednocześnie informuję, że zasady finansowania z Funduszu Pracy aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu określone zostały w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz przepisach wykonawczych do ustawy i ewentualne zmiany przepisów ustawy wymagają decyzji Parlamentu.

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 31 marca 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 22 marca 2000 r. znak: AG/043/54/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego na 52 posiedzeniu Senatu w dniu 16 marca 2000 r. w sprawie środków Funduszu Pracy przyznanych powiatowym urzędom pracy na 2000 r. na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu uprzejmie informuję, co następuje:

Ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia br. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln. zł. tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. (1.160,5 mln. zł.). W związku z powyższym łączna kwota środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ustalona dla powiatów nie może być wyższa od określonej w ustawie budżetowej, pomimo występujących i zgłaszanych w tym zakresie znacznie wyższych potrzeb.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1974 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg. aglorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie aglorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).

Na podstawie powyższych przepisów, pismem z dnia 1 lutego 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru aglorytmu, połowy kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.

Natomiast pozostałą kwotę, w ramach 50% rezerwy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy rozdysponuje po przedstawieniu przez starostów wniosków o zwiększenie ustalonego limitu, na realizację zadań, które określone zostaną w kontraktach zawieranych z samorządami powiatowymi.

Przy rozdziale tej rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy.

Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:

- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru aglorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.

- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno KUP jak też województw tworzone były także rezerwy, rozdzielane w ciągu roku uwzględniając i preferując rejony, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. W wyniku powyższego istniała możliwość bardziej selektywnego rozdziału środków Funduszu Pracy, uwzględniającego istniejące potrzeby i zmiany w ciągu roku na lokalnych rynkach pracy,

- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru aglorytmu, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego znacznie wyższy limit, natomiast inne na poziomie zaledwie połowy tego limitu. Dlatego też utworzona 50% rezerwa ma na celu umożliwienie nie tylko uwzględnienia zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r. ale także wyeliminowanie znacznych dysproporcji, nie mających uzasadnienia w zmianie sytuacji na rynku pracy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że Prezes Krajowego Urzędu Pracy w końcu marca br. (skorygował) zwiększył dotychczasowe limity środków Funduszu Pracy na formy aktywne przeciwdziałania bezrobociu przyznane samorządom powiatowym. Powiaty (powiatowe urzędy pracy) województwa mazowieckiego otrzymały dodatkowo 5.327.162 zł., w tym dla powiatu gostynińskiego 227.932 zł., a dla powiatu sierpeckiego 210.181 zł. Dalsze podwyższenie limitu w ramach utworzonej rezerwy nastąpi bezzwłocznie po rozpatrzeniu wszystkich wniosków.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 00-04-04

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo z dnia 22 marca br., znak: Ag/043/54/2000/IV, przy którym przesłane zostało oświadczenie senatora Zbigniewa Kruszewskiego, w sprawie zapewnienia środków finansowych dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Płocku uprzejmie informuję, iż ustalanie poziomu budżetu dla poszczególnych jednostek samorządowych nie leży w gestii Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Moje kompetencje w konstruowaniu budżetu ograniczają się do współudziału w tworzeniu i podziale rezerw celowych, przeznaczonych na uzupełnienie braków finansowych powstałych z budżetu wojewodów w ciągu roku.

Limit wydatków budżetowych na rok 2000 przekazany wojewodzie Mazowieckiemu przez Ministerstwo Finansów ustalony został zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami do projektu budżetu państwa na rok 2000. Podziału tego limitu na poszczególne działy, rozdziały, a także na poszczególne jednostki samorządowe dokonał samodzielnie Wojewoda Mazowiecki.

W ustawie budżetowej na rok 2000 w budżecie województwa mazowieckiego zaplanowano, zgodnie z projektem przekazanym do Ministerstwa Finansów przez Wojewodę, wydatki na realizację wypłat zasiłków z pomocy społecznej w kwocie - 175.739 tys. zł, tj. o 2,8% wyższej niż w 1999 r.

Obecnie w celu pokrycia niedoborów finansowych w pomocy społecznej uruchamiane są dodatkowe środki znajdujące się w rezerwach celowych budżetu państwa. O podziale tych środków na poszczególne jednostki samorządowe decydują również samodzielnie wojewodowie.

Na dofinansowanie wydatków związanych z wypłatą zasiłków z pomocy społecznej zaplanowano w rezerwach budżetowych na 2000 r. - 312 883 tys. zł.

Decyzją Ministra Finansów z dnia 8 marca br. znak: FS10-453-222/2000, została uruchomiona, pierwsza transza z tej rezerwy w wysokości - 160 000 tys. zł. Zgodnie z przedstawioną przeze mnie propozycją województwo mazowieckie otrzymało najwyższą w kraju kwotę dotacji wynoszącą - 14 080 000 zł.

W dniu 24 marca uruchomione zostały również środki przeznaczone na opłacenie składek na ubezpieczenia zdrowotne za osoby korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej. Województwo mazowieckie otrzyma na to zadanie w najbliższych dniach - 4 040 000 zł.

W dniu 1 marca br. wystosowany został także wniosek do Ministra Finansów o uruchomienie 70% środków z ogólnej puli 76 153 tys. zł, znajdujących się w rezerwie celowej, zaplanowanej w budżecie państwa na dożywianie uczniów w szkołach. Dla województwa mazowieckiego przewidziana została kwota w wysokości - 6 098 935 zł.

Mam nadzieję, że tak znaczne zwiększenie budżetu województwa mazowieckiego pozwoli Panu Wojewodzie na dofinansowanie powiatu płockiego w wysokości pozwalającej na odczuwalne złagodzenie trudności w realizacji świadczeń z pomocy społecznej.

Chciałbym jednocześnie Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego zapewnić, że zarówno w okresie konstruowania budżetu, jak również w trakcie jego realizacji czynię usilne starania o pozyskanie na pomoc społeczną, jak największych kwot środków budżetowych, oczywiście w zakresie swoich kompetencji, które, jak już wspomniałem na wstępie pisma ograniczają się jedynie do współudziału w tworzeniu rezerw celowych, uzupełniających braki finansowe powstałe w ciągu roku w budżetach wojewodów.

Decydujący głos w tworzeniu całego budżetu państwa, a więc i budżetu na pomoc społeczną, należy do podmiotów uchwalających ustawę budżetową tj., do parlamentu i senatu.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Joanna Staręga-Piasek

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Adamskiego, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, dnia 2000-04-04

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Adamskiego z dnia 16 marca br. w sprawie wysokości subwencji oświatowej na rok 2000 dla szkół i placówek oświatowo-wychowawczych w województwie łódzkim, uprzejmie Panią Marszałek informuję.

Wraz z przyjęciem przez samorządy odpowiedzialności za realizowanie zadań oświatowych wprowadzono algorytm mający na celu przezwyciężenie częstokroć uznaniowego, historycznie ukształtowanego rozdziału środków. Algorytm ten zobiektywizował metody alokacji środków na oświatę dla jednostek samorządu terytorialnego, tym niemniej nie mogły wprowadzić zasady "pieniądz idzie za uczniem" w tym sensie, że wysokość subwencji oświatowej zależy wyłącznie od liczby uczniów oraz typów i rodzajów szkół (art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 Dz.U. Nr 150, poz. 983).

W odniesieniu do subwencji oświatowej dla gmin, dotychczasowe podstawowe rozwiązania nie odzwierciedlały zasady "pieniądz idzie za uczniem", gdyż gwarantowały gminom, że niezależnie od zmniejszającej się liczby uczniów, realna wartość subwencji oświatowej nie będzie zmniejszana. W efekcie w niektórych gminach, przy dużym spadku liczby uczniów szkół podstawowych, subwencja jednostkowa na ucznia stawała się nieracjonalnie wysoka.

Wstępne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2000 naliczone zostały według aglorytmu zawartego w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, na bazie danych statystycznych GUS na rok szkolny 1998/1999 co znalazło się w odpowiednich informacjach Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego naliczone zostały natomiast na podstawie:

- uchwalonej przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej ustawy budżetowej na rok 2000 (Dz.U. Nr 7, poz. 85),

- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 111, poz. 1284 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 74),

- bazy danych statystycznych GUS na rok szkolny 1999/2000.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że powyższe rozporządzenie wprowadza parę istotnych zmian naliczania części oświatowej subwencji ogólnej. Trzy podstawowe cele tych zmian to: wprowadzenie zasady "pieniądz idzie za uczniem", skorygowanie nierównowagi podziału środków na oświatę podstawową i ponadpodstawową oraz ułatwienie restrukturyzacji sieci szkolnej i szkolnictwa zawodowego.

Po raz pierwszy część szkolna subwencji oświatowej jest naliczana wyłącznie na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół prowadzonych bądź dotowanych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego. Zasada ta jest wprowadzona przez konsekwentne stosowanie pojęcia "ucznia przeliczeniowego". Oznacza to przyjęcie zróżnicowanych wag dla wybranych grup uczniów i wybranych typów szkół w celu określenia uzasadnionych zwiększonych potrzeb oświatowych. Kwota subwencji na ucznia przeliczeniowego stanowi finansowy standard A podziału subwencji i jest swoistym, kalkulacyjnym bonem oświatowym na ucznia.

Przyjęty system wag zrównuje - z punktu widzenia naliczanej subwencji - uczniów w miejskich szkołach podstawowych i uczniów liceów ogólnokształcących. Jednocześnie rozporządzenie odchodzi od stosowania dolnych i górnych ograniczeń dla poziomu całej subwencji oświatowej, a więc od gwarancji stałej realnej wartości subwencji niezależnie od malejącej skali zadań oświatowych. Stanowi to pierwszy krok do skorygowania opisanej powyżej nierównowagi w finansowaniu oświaty podstawowej i ponadpodstawowej.

W 2000 roku w zasadach podziału części oświatowej subwencji na cały zakres zadań szkolnych i pozaszkolnych realizowanych i dotowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego wprowadzono jednolity system finansowania zadań przez ich odniesienie do "kalkulacyjnego bonu oświatowego" na ucznia.

Przyjęte rozwiązania systemowe wynikają z:

1) aktualnych uwarunkowań prawnych, tj.:

- alokowania środków na zadania oświatowe poprzez subwencję ogólną, która jest dochodem jednostki samorządu terytorialnego, a więc środki powinny być przekazywane do organów prowadzących szkoły publiczne, a nie wprost do szkół,

- powierzenia jednostkom samorządu terytorialnego, odpowiedzialności za realizację zadań oświatowych jako zadań własnych, obligatoryjnych, których nie można traktować jako rynkowej oferty edukacyjnej,

2) ogromnych dysproporcji organizacyjnych, kadrowych, materialnych i finansowych pomiędzy regionami kraju, różnymi jednostkami samorządu terytorialnego i różnymi szkołami. Wprowadzenie narodowego bonu oświatowego musi być poprzedzone:

- określeniem docelowego systemu i źródeł finansowania zadań publicznych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (alternatywnie subwencje budżetowe lub własne dochody jednostki samorządu terytorialnego),

- określeniem rangi szkół niepublicznych w programach rozwoju oświaty w danej jednostce samorządu terytorialnego,

- ujednoliceniem i zobiektywizowaniem systemu finansowania wszystkich sektorów oświaty: w roku 1999 szkolnictwa ponadpodstawowego, w roku 2000 całej oświaty samorządowej.

- wyrównaniem materialnych warunków realizacji zadań oświatowych w zakresie rozbudowy i modernizacji szkół, racjonalizacji sieci szkół, doskonalenia kadr pedagogicznych i zarządzających oświatą, bezpiecznego dowozu uczniów do szkół.

3) analizy warunków finansowania szkół niepublicznych w innych krajach Europy. W pojedynczych przypadkach krajów dotujących szkolnictwo niepubliczne, dotacje wykluczają lub ograniczają wysokość pobieranego od uczniów czesnego.

W istniejących uwarunkowaniach ekonomicznych związanych z finansowaniem z budżetu państwa zadań oświatowych ważne znaczenie ma wyodrębniona z subwencji rezerwa ustawowa.

Wiele gmin, nie racjonalizowało sieci szkolnej w latach ubiegłych, pomimo spadku liczby uczniów. W sytuacji, w której liczebność oddziałów spada poniżej normy ustalonej na 26 uczniów w oddziale, powoduje znaczne zwiększenie kosztów utrzymania szkół.

W przypadku środków na wydatki majątkowe (inwestycyjne) uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w planach wydatków na rok 2000 poszczególnych wojewodów ujęte zostały środki w omawianym zakresie. Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 26 listopada 1999 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) zasady i kryteria udzielania organom prowadzącym dotacji na inwestycje ustalane są przez wojewodę po zasięgnięciu opinii samorządu województwa.

Niezależnie od powyższych środków na finansowanie zadań oświaty w części 83 "Rezerwy celowe" ustawy budżetowej na rok 2000 ujęte zostały dodatkowo środki m.in. na:

- rezerwa Nr 19 (środki na realizację programu ograniczenia ubóstwa wśród dzieci i młodzieży oraz na stypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych) 63. 168 tys. zł.,

- rezerwa Nr 21 (reforma systemu oświaty) 146.834 tys. zł.,

- rezerwa Nr 22 (racjonalizacja sieci szkolnej, w tym zakup autobusów szkolnych) 122.976 tys. zł.,

- rezerwa Nr 25 (środki na poprawę warunków nauczania w szkołach wiejskich i remonty szkół oraz na pomoc stypendialną dla młodzieży wiejskiej) 100.000 tys. zł.,

- rezerwa Nr 68 (zakończenie programu rozwoju pracowni internetowych w gimnazjach) 100.000 tys. zł.

Znaczna część środków z rezerw celowych przekazana zostaje - poprzez budżety wojewodów - do jednostek samorządu terytorialnego na zadania celowe. W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają końcowe prace nad opracowaniem zasad i kryteriów podziału rezerw celowych pomiędzy poszczególne województwa. Na wniosek Ministra Edukacji Narodowej oraz wnioski Wojewodów, Minister Finansów dokona stosownych zmian w budżecie państwa na rok 2000.

Ponadto uprzejmie informuję Panią Marszałek, że określona decyzją Ministra Finansów ostateczna część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego z terenu Województwa Łódzkiego na rok 2000 wynosi łącznie 1.206.598.146 zł (107,51% roku 1999) - co stanowi wzrost subwencji na ucznia o 8,80% - z tego:

- dla województwa samorządowego 29.169.334 zł (122,40% roku 1999)

- dla powiatu 474.072.443 zł (105,50% roku 1999)

- dla gmin 703.356.369 zł (108,40% roku 1999)

- dla powiatów grodzkich 384.066.167 zł (105,25% roku 1999)

Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy Tomaszów Mazowiecki wynosi:

Subwencja 2000
(ostateczna)

Subwencja 1999
na ucznia
(przeliczeniowego)

Subwencja 2000
na ucznia
(przeliczeniowego)

Subwencja
na ucznia
Subwencja 1999
na ucznia

2.733.753

1.973,61 zł

2.052,37

104,0%

Zmniejszenie ostatecznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej w stosunku do kwoty subwencji wstępnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego Województwa Łódzkiego spowodowane jest spadkiem liczby uczniów szkół na terenie danej gminy w roku szkolnym 1999/2000 w porównaniu z rokiem szkolnym 1998/1999.

Poruszona w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Adamskiego gmina Tomaszów Mazowiecki jest tego przykładem tzn., prowadzi szkoły o niskiej liczbie uczniów na oddział. W roku 1999 w 6 szkołach (z łączną liczbą 49 oddziałów) uczyło się 1.013 uczniów, co daje średnio 20,67 ucznia na oddział. W roku 2000 w 8 szkołach (z łączną liczbą 49 oddziałów) uczy się 984 uczniów, co daje średnio 20,08 ucznia na oddział.

Przykładem może być również:

Gmina Brzeziny, która prowadzi szkoły o niskiej liczbie uczniów na oddział. W roku 1999 w 4 szkołach (z łączną liczbą oddziałów 33) uczyło się 351 uczniów, co daje średnio 10,64 ucznia na oddział. W roku 2000 w 4 szkołach (z łączną liczbą oddziałów 29) uczy się 320 uczniów, co daje średnio 11,03 ucznia na oddział.

Innym przykładem może być:

Gmina Masłowice, w której w roku 1999 w 6 szkołach uczyło się 450 uczniów (z łączną liczbą oddziałów 36), co daje średnio 12,50 ucznia na oddział. W roku 2000 w 7 szkołach uczy się 443 uczniów (z łączną liczbą oddziałów 36) co daje średnio 12,31 ucznia na oddział.

Gmina Budziszewice, w której w roku 1999 w 3 szkołach uczyło się 304 uczniów (z łączną liczbą oddziałów 21), co daje średnio 14,48 ucznia na oddział. W roku 2000 w 4 szkołach uczy się 268 uczniów (z łączną liczbą oddziałów 21) co daje średnio 12,76 ucznia na oddział.

Utrzymanie szkół, w których liczebność uczniów w oddziałach jest niższa niż przewiduje to norma (26 uczniów na oddział), powoduje określone konsekwencje finansowe między innymi w wydatkach na wynagrodzenia ponadnormatywnej liczby nauczycieli.

Przedstawiając powyższe informacje pragnę zaakcentować, że reforma oświaty jest procesem długofalowym, w którym każdy kolejny etap jest następstwem poprzedniego i zarazem przygotowaniem następnego. W następnych latach, zapewne przy mniejszych już ograniczeniach ekonomicznych, w budżecie państwa będą rezerwowane środki w wysokości zapewniającej sprawne wdrażanie kolejnych komponentów programowych i strukturalnych tej reformy.

Przedstawiając powyższe uprzejmie przepraszam Panią Marszałek za opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Adamskiego.

Z wyrazami szacunku

wz MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Andrzej Karwacki

* * *

Prezes Głównego Urzędu Ceł przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.04

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie
j

Szanowna Pani Marszałek,

W załączeniu przesyłam stanowisko w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Ireneusza Michasia podczas 52 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 15 marca 2000 r. w kwestii zakresu funkcjonowania Oddziału Celnego w Ciechanowie.

Zbigniew Bujak

Stanowisko

w sprawie zakresu działania Oddziału Celnego w Ciechanowie

Ustosunkowując się do poszczególnych kwestii zawartych w oświadczeniu Pana senatora Ireneusza Michasia złożonym podczas 52 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 15 marca 2000 r., uprzejmie pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia:

Ustawa Kodeks celny wprowadziła m.in. nowe procedury celne, w tym gospodarcze procedury celne wymagające uzyskania pozwolenia organu celnego na ich stosowanie.

W okresie 2 lat obowiązywania ww. ustawy Kodeks celny pozwolenia takie były wydawane w siedzibie Urzędu Celnego w Warszawie oraz w Oddziałach Celnych w Ciechanowie i Radomiu, natomiast ich rozliczanie dokonywane było w Warszawie przez Dział Powtórnej Kontroli Celnej a od 1.10.1999 r. przez Dział Pozwoleń, Kontroli i Rozliczeń Gospodarczych Procedur Celnych.

Przeprowadzona analiza wykazała, że w okresie 1.01.1998 - 31.12.1999 r., w Oddziale Celnym w Ciechanowie wydano odpowiednio:

- 188 pozwoleń na procedurę uszlachetniania czynnego dla 74 firm,

- 72 pozwolenia na procedurę uszlachetniania biernego dla 23 firm,

co stanowi ok. 9,5% wszystkich udzielonych przez Dyrektora Urzędu Celnego w Warszawie pozwoleń w trybie pełnym.

Mając na uwadze niewielką w skali Urzędu liczbę pozwoleń wydanych przez oba wymienione wyżej oddziały celne, Dyrektor Urzędu Celnego uznał, że brak jest uzasadnienia dla dalszego utrzymywania takiego stanu.

Przyjęte od 1.03.br. rozwiązania nie powodują utrudnień dla zainteresowanych Stron. Terminy wydawania pozwoleń określone w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie gospodarczych procedur celnych (Dz.U. Nr 104, poz. 1195 z późn. zm.) przestrzegane są bez względu na komórkę organizacyjną, która je wydaje. Wprowadzone zmiany nie powodują już konieczności składania wniosków przez firmy bezpośrednio w Dziale Pozwoleń, Kontroli i Rozliczeń Gospodarczych Procedur Celnych w Warszawie, lecz umożliwiają ich składanie drogą pocztową lub za pośrednictwem terenowych jednostek urzędu celnego (posterunków i oddziałów celnych).

Wprowadzone zmiany podyktowane zostały zarówno utworzeniem wyspecjalizowanego działu w Urzędzie jak również potrzebą zapewnienia właściwego nadzoru nad prowadzonymi w tym zakresie postępowaniami.

W świetle powyższego zarzuty zawarte w oświadczeniu Pana senatora nie wydają się uzasadnione, tym bardziej, że od chwili obecnej żaden z zainteresowanych podmiotów nie wniósł żadnych zastrzeżeń do obowiązujących nowych rozwiązań organizacyjnych.

Równocześnie jak wynika z informacji Dyrektora Urzędu Celnego w Warszawie można się spodziewać, że w perspektywie będą one skutkowały przyśpieszeniem procesu wydawania pozwoleń i dokonywania rozliczeń gospodarczych procedur celnych.

p.o. DYREKTORA

GABINETU PREZESA

Jacek Kapica

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Cieśli, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 2000.04.05

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z Pani pismem skierowanym do Pana Jerzego Buzka Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2000 r. (znak: AG/043/40/2000/IV) oraz pismem Pana Michała Wojtczaka Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 marca 2000 r. (znak: DSR 4404-11/00) dot. oświadczenia Pana Senatora Stanisława Cieśli odnośnie nie ujęcia w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych autostrady A-8 informuję co następuje.

Nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych stała się koniecznością ze względu na fakt, że dotychczas obowiązujące rozporządzenie z bardzo bogatym programem budowy autostrad i dróg ekspresowych napotkało na istotny problem realizacyjny, głównie z powodu wysokich kosztów budowy i pozyskania gruntów. Ograniczenie długości przewidzianych do zbudowania autostrad i dróg ekspresowych podyktowane jest możliwościami inwestycyjnymi ze środków publicznych, a także wielkością prognozowanego ruchu drogowego.

Wyrażam pogląd, że w niektórych sytuacjach lepiej jest zrezygnować z wysokiej klasy technicznej wyposażenia drogi na rzecz przyspieszenia realizacji najpilniejszych fragmentów tras drogowych, gdzie stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zatłoczenia są największe. Najczęściej dotyczy to obwodnic miejscowości i lokalnych modernizacji dróg.

Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że omawiany projekt rozporządzenia nie jest dokumentem końcowym, ale propozycją, która została przekazana do zaopiniowania wszystkim zainteresowanym stronom celem uzyskania możliwie najszerszego obrazu opinii użytkowników dróg. Uwagi zgłoszone przez Pana Senatora Stanisława Cieślę oraz zebrane opinie, posłużą do dalszych prac nad układem sieci autostrad i dróg ekspresowych, których celem jest osiągnięcie możliwie optymalnego rozwiązania spełniającego potrzeby użytkowników oraz możliwości realizacyjne.

Z poważaniem

Tadeusz Syryjczyk

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Warszawa, dnia 5 kwietnia 2000 r.

Pani
Prof. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka złożonym podczas 50 posiedzenia Senatu RP w dniu 27 stycznia 2000 roku w sprawie zmian przepisów mających na celu umożliwienie przekazania samorządowi województwa warmińsko-mazurskiego kin instytucji filmowych należących do samorządów województw mazowieckiego i pomorskiego uprzejmie informuję, że wydanie przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowiska w tej sprawie uzależnione jest od wnikliwej ekspertyzy obowiązujących regulacji prawnych, a także będących w przygotowaniu projektów zmian ustawy o kinematografii. Ze względu na nie przesądzony jeszcze kierunek zmian w projekcie ustawy o kinematografii, dotyczący majątku kinematografii, określenie stanowiska Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wymaga większej ilości czasu. Po uzyskaniu niezbędnych opinii prawnych Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prześle swoje stanowisko ww. sprawie na ręce Pani Marszałek.

Przepraszamy za zwłokę i liczymy na wyrozumiałość.

Z wyrazami szacunku

Arkadiusz Rybicki

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.06

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 22 marca 2000 r. znak: AG/043/49/2000/IV do Prezesa Rady Ministrów Pana Jerzego Buzka w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Jerzego Mokrzyckiego podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 15 marca 2000 roku oraz otrzymanym upoważnieniem, uprzejmie przedstawiam swoje stanowisko.

Wyjaśniam, że podniesiona w oświadczeniu Pana Senatora kwestia nieuwzględnienia budowy dróg ekspresowych S 6 i S 11 w projekcie dokumentu pt. "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-20006" powinna dotyczyć projektu Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Ograniczenie zakresu rzeczowego wstępnie przewidzianych do zbudowania dróg ekspresowych w Polsce jest uwarunkowane głównie wielkością środków publicznych i wielkością prognozowanego ruchu drogowego oraz względami lokalizacyjnymi.

W związku z tym w prowadzonych pracach planistyczno-programowych przyjmujemy, że korzystniej jest w niektórych sytuacjach zrezygnować z wysokiej klasy technicznej dróg na rzecz przyśpieszenia realizacji poprawy fragmentów dróg, gdzie stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zatłoczenia są największe. W znacznej liczbie przypadków lokalne zabiegi usprawniające (np. zbudowanie obwodnic miast i miejscowości) pozwolą uzyskać poprawę przejezdności, a ponadto będzie się unikać rezerwacji na czas bliżej nie określony, często cennych terenów.

Pragnę nadmienić jednocześnie, że wspomniany projekt Rozporządzenia Rady Ministrów jest jeszcze w trakcie opiniowania przez zainteresowane instytucje. Wnioski zawarte w oświadczeniu pana Senatora Jerzego Mokrzyckiego i zebrane opinie posłużą do dalszych prac nad układem sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce i być może pewne korekty tego dokumentu okażą się niezbędne z zastrzeżeniem jednak zasady realizmu oraz celowości.

Z poważaniem

Tadeusz Syryjczyk

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morskiej:

Warszawa, 2000.0406

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma Pani Marszałek z dnia 22 marca 2000 r. znak: AG/043/50/2000/IV do Prezesa Rady Ministrów Pana Jerzego Buzka w sprawie oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 marca 2000 r. oraz otrzymanym upoważnieniem, uprzejmie informuję o zajętym stanowisku.

Ograniczenie zakresu rzeczowego przewidzianych do zbudowania w Polsce autostrad i dróg ekspresowych zostało spowodowane głównie możliwościami inwestycyjnymi ze środków publicznych, wielkością prognozowanego ruchu drogowego oraz względami lokalizacyjnymi. Przyjęliśmy bowiem zasadę, że niejednokrotnie zrezygnowanie z budowy drogi wysokiej klasy technicznej umożliwi przyspieszenie realizacji najpilniejszych fragmentów trasy drogi w miejscach gdzie stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zatłoczenia są największe. W znacznej liczbie przypadków poprawę będzie można osiągnąć poprzez budowę obwodnic miast i miejscowości oraz lokalne modernizacje dróg.

Wykonane w resorcie transportu i gospodarki morskiej analizy wykazują, że dostępne w latach 2000-2015, środki budżetowe, wsparcie środkami finansowymi Unii Europejskiej i kredyty Międzynarodowych Instytucji Finansowych, pozwolą prawdopodobnie jedynie na:

- realizację autostrady A-1 od Gdańska do Śląska oraz autostrad A-2 i A-4 od granicy Polski z Niemcami do linii Wisły,

- realizacją programu zwiększenia nośności nawierzchni dróg krajowych o znaczeniu międzynarodowym do 115 kN/oś pojazdu (wymóg Unii Europejskiej),

- zapoczątkowanie modernizacji dróg krajowych do parametrów technicznych dróg ruchu szybkiego,

- zaawansowanie programu budowy obwodnic drogowych miast i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przejezdności.

Z podanych wyżej powodów, w przygotowywanych w resorcie transportu i gospodarki morskiej projektach dokumentów koncepcyjno-planistycznych:

- "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006",

- "Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych"

nie znalazły się postulowane w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Pieniążka przedsięwzięcia: autostrada A-8 Wrocław - Łódź, droga ekspresowa łącząca autostrady A-2 i A-8.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że we wspomnianym projekcie Rozporządzenia Rady Ministrów (mającym zastąpić obowiązujące dotychczas Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych, opublikowanym w Dz.U. Nr 12, poz. 63) do dróg ekspresowych została zaliczona droga krajowa nr 8 (S8) o następującym (zmodyfikowanym) przebiegu: (Kowno) granica państwa z Litwą - Budzisko - Augustów - Białystok - Ostrów Mazowiecka - Warszawa - Piotrków Trybunalski - Kępno - Wrocław - A-4. Wśród przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w "Narodowej strategii rozwoju transportu na lata 2000-2006" uwzględniono dostosowanie (wzmocnienie) nawierzchni do przenoszenia nacisków 115 kN/oś pojazdu na drodze krajowej Nr 8 na odcinkach: Piotrków Trybunalski - Wrocław i Mszczonów - Janki.

Odnosząc się do propozycji Pana Senatora Jerzego Pieniążka, dotyczących:

- przyspieszenia nowelizacji ustawy o budowie autostrad i wykorzystania do tego celu m.in. środków z podatku drogowego zbieranego od użytkowników poprzez akcyzę włączoną w cenę paliw silnikowych,

- wyodrębnienia z budżetu państwa środków zabranych w akcyzie - w postaci quasi-funduszu budowy dróg i autostrad.

uprzejmie informuję Panią Marszałek, że:

1. projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych jest w Sejmie - obecnie analizowany przez Podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o autostradach płatnych.

Wykorzystanie środków finansowych, pochodzących z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, na budowę autostrad płatnych - nie jest możliwe. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych, w ust. 2 Art. 1 stwierdza się, że przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do autostrad płatnych budowanych i eksploatowanych na zasadach określonych przepisami o autostradach płatnych;

2. we wspomnianym projekcie noweli ustawy o autostradach płatnych zostało przewidziane utworzenie przez Bank Gospodarstwa Krajowego Funduszu Autostradowego. Przychodami tego Funduszu by były m.in.:

- środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości stanowiącej część dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów,

- przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach, przekazywanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa w celu zasilenia Funduszu,

- środki pochodzące z opłat pobieranych za przejazdy autostradą,

- wpływy z obligacji emitowanych przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.

Ponadto pragnę nadmienić, że oba wymienione wyżej projekty dokumentów są jeszcze konsultowane m.in. z władzami samorządowymi i zgłaszane do nich opinie i uwagi są analizowane, w związku z czym nie mogę wykluczyć pewnych modyfikacji projektowanych przedsięwzięć o ile tylko zostanie zachowany realizm i celowość dokonania korekt.

Z poważaniem

Tadeusz Syryjczyk


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment