Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
podczas swojego posiedzenia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o własności lokali oraz zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o własności lokali. Ustawę szczegółowo przedstawiła wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Ewa Bończak-Kucharczyk. Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.W przyjętej nowelizacji Sejm zdecydował m.in., że właściciele mający łącznie co najmniej 20% udziałów w nieruchomości będą mogli żądać, by przy podejmowaniu decyzji o niej każdy właściciel lokalu w nieruchomości miał jeden głos. Przepis ten odnosi się do tych nieruchomości, których większość udziałów jest w ręku jednego udziałowca (najczęściej jest nim gmina).
Uchwalona przez Sejm ustawa uznaje za tzw. pomieszczenia przynależne do lokalu także pomieszczenia położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal (np. komórka, garaż), co ma umożliwić właścicielom lokali wyłączne korzystanie z takich pomieszczeń na prawach właściciela.
Nowelizacja przewiduje, że w budynkach, w których nastąpiło kiedykolwiek (a nie tylko przed 1 stycznia 1995 r. - jak było dotychczas) wyodrębnienie własności co najmniej jednego lokalu i ustalenie wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej bez uwzględnienia powierzchni pomieszczeń przynależnych lub w sposób inny niż określony w ustawie, a przy wyodrębnianiu kolejnych lokali ustalano wysokość udziałów w nieruchomości wspólnej w taki sam sposób - do czasu wyodrębnienia ostatniego lokalu stosuje się zasady obliczania udziału nieruchomości wspólnej, takie jak przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu. Umożliwia także podział nieruchomości zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym, jeżeli przynajmniej w jednym z nich wyodrębniono własność lokalu,
Zdecydowana większość zmian zawartych w nowelizacji dotyczy rozdziału czwartego ustawy o własności lokali regulującego sposób zarządu nieruchomością wspólną. Do najistotniejszych zmian w tym zakresie należy zmniejszenie z 10 do 7 liczby lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych, której przekroczenie decyduje o obowiązku wyboru zarządu przez właścicieli lokali; jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem - do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego i kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności.
W dyskusji ustawa sejmowa nie wzbudziła żadnych zastrzeżeń i na wniosek senatora Mieczysława Janowskiego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.
W drugim punkcie porządku dziennego komisja rozpatrywała ustawę o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
Z ustawą zapoznał senatorów szczegółowo poseł sprawozdawca Jan Rulewski. Stanowisko rządu w tej sprawie przedstawiła wiceminister skarbu państwa Aldona Kamela-Sowińska. Negatywną opinię na temat ustawy przyjętej przez Sejm wyrazili przedstawiciele Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich.
Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na podstawie czterech projektów poselskich i inicjatywy ustawodawczej Senatu. Prace legislacyjne trwały od marca 1999 r.
Uchwalając ustawę o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, Sejm postanowił, że wysokość wynagrodzeń szefów firm państwowych, spółek z przeważającym udziałem skarbu państwa, kas chorych oraz samorządowców będzie określana na podstawie przeciętnej płacy w sektorze przedsiębiorstw, a nie w ich firmach. Zwalniani szefowie otrzymają odprawy nie wyższe niż trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w firmie, którą kierują.
W kolejnych głosowaniach senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowali Senatowi zwiększenie maksymalnej wysokości diet radnych wszystkich szczebli samorządu do poziomu trzech najniższych płac w kraju. W myśl tej poprawki diety samorządowców wynosiłyby około 2 tys. zł. Sejm postanowił, że nie mogą być one wyższe niż dwukrotność najniższego wynagrodzenia, czyli około 1300 zł. Zdaniem przewodniczącego komisji senatora Mieczysława Janowskiego, dieta musi równoważyć to, że radny traci dzień pracy. Pracodawcy, przede wszystkim prywatni, nie chcą płacić za czas, w którym odbywa się posiedzenie rady. Dieta musi też pokrywać koszty wykonywania mandatu radnego.
Ogółem komisja zaproponowała wprowadzenie 26 poprawek do ustawy
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. M.in. senatorowie zaproponowali dodatkowy przepis, że przysługujący radnym zwrot kosztów podróży nie może przekroczyć miesięcznie wysokości jednej czwartej diety w gminach, jednej trzeciej w powiatach i połowy w sejmikach województwa. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Leon Kieres.* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o własności lokali, ustawy zmieniającej ustawę lokali zaproponowała wprowadzenie poprawek do sejmowej nowelizacji. Zmiany przyjęte przez komisję zarekomenduje Senatowi senator Wiesław Chrzanowski.
Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich na swym posiedzeniu podjęła na podstawie art. 25 ust. 1 Regulaminu Senatu uchwałę o przedstawieniu Senatowi RP wniosku w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia z dniem 11 stycznia br. mandatu senatora Bogdana Zdrojewskiego wskutek zrzeczenia się. Sprawozdawcą wniosku komisji będzie senator Zdzisław Jarmużek.
Podczas posiedzenia Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich postanowiła, na prośbę senatorów, zwrócić się z wnioskiem do Prezydium Senatu o rozważenie zmiany uchwały nr 10 Prezydium Senatu z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zasad finansowania biur senatorskich oraz określenia warunków techniczno-organizacyjnych ich tworzenia, funkcjonowania i znoszenia, w przedmiocie terminu przekazywania przez senatorów do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich sprawozdania finansowego z wydatków związanych z prowadzeniem biura senatorskiego (§10 uchwały).
Komisja wniosła, aby sprawozdania były przekazywane do działu finansowego Kancelarii Senatu RP w terminach do 31 lipca i 31 stycznia.
Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podczas którego dokonano oceny polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji fińskiej w Unii Europejskiej. Zapoznano się także z zadaniami polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji portugalskiej w Unii. Informacje na ten temat przekazali przedstawiciele sekretariatu pełnomocnika rządu ds. negocjacji o członkostwo RP w Unii Europejskiej - z ministrem Janem Kułakowskim, MSZ i UKIE.W dyskusji zwracano uwagę, że powinna zostać wprowadzona tzw. szybka ścieżka legislacyjna, zmierzająca do przyspieszenia procesu legislacyjnego związanego z integracją europejską. Na uchwalenie czeka obecnie około 150 ustaw. Zdaniem posła Krzysztofa Kamińskiego, w Sejmie tworzy się zator i należy zmienić regulamin, aby jak najszybciej rozpatrzyć oczekujące projekty ustaw. W opinii ministra Jana Kułakowskiego, negocjatora z UE, przyjmowanie unijnego prawa powinno być priorytetem. Rząd przyjął już szybka ścieżkę harmonizowania polskiego prawa z prawodawstwem UE.
Podczas posiedzenia minister J. Kułakowski wyraził zadowolenie z przebiegu negocjacji, mimo że nie została jeszcze precyzyjnie określona data przyjęcia Polski do Unii. 1 stycznia 2003 r. jest terminem wyznaczonym przez nasz rząd, nie potwierdzonym jednak przez Brukselę. Nie ma też pewności, czy w Brukseli będą chcieli przyjąć Polskę w pierwszej grupie członków. Dotychczas oprócz Polski negocjowało z UE pięć państw, lecz grupa ta została powiększona do kilkunastu. J. Kułakowski powiedział, że będzie to wchodzenie małymi pakietami, po dwa lub trzy państwa. Naszym celem jest znalezienie się w pierwszej grupie.
W drugiej części posiedzenia dyskutowano o konsekwencjach dla Unii Europejskiej, w szczególności dla planowanej reformy ustrojowej i procesu poszerzania Unii, wejścia do rządu Republiki Austrii przedstawicieli Austriackiej Partii Wolności (FPÖ) Jörga Haidera.
W opinii przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senatora Władysława Bartoszewskiego, przedstawiciele austriackiej chadecji są nie w pełni usatysfakcjonowani z koalicji z Partią Wolności. W dniach 5-8 lutego br. senator odwiedził Wiedeń, gdzie wygłosił kilka odczytów i odbył spotkania z austriackimi politykami. Jeg
o zdaniem, jednym z pierwszych sprawdzianów wiarygodności deklaracji koalicyjnego rządu Austrii będzie sprawa odszkodowań dla pracowników przymusowych, a w Austrii - przypomniał - pracowali głównie robotnicy z Polski.Senator W. Bartoszewski przestrzegał zarazem, by niechęci do J. Haidera nie rozciągać na wszystkich Austriaków. 73% wyborców nie głosowało przecież na Partię Wolności - stwierdził. Powołał się zarazem na rozmowę ze swym przyjacielem, Szymonem Wiesenthalem, którego zdaniem J. Haider "to nie je
st żaden hitlerowiec, ale inteligentny populista, a populiści mają wielkie powodzenie".W opinii W. Bartoszewskiego, naszym zadaniem jest bacznie obserwować rozwój sytuacji w Austrii i "bardzo kategorycznie reagować na wszelkie odchylenia od tych zasad, których przestrzegania od nas oczekuje się przy wchodzeniu do Unii".
Zdaniem dyrektora Departamentu Unii Europejskiej w MSZ Jana Barcza, który do końca zeszłego roku był polskim ambasadorem w Wiedniu, dla kwestii rozszerzenia UE jest istotne, że Austrią rządzi koalicja, w której siłą wiodącą jest proeuropejska partia chadecka. Trzeba zarazem pamiętać, że większość Austriaków już wcześniej była przeciw rozszerzeniu Unii.
7 lutego br. w Wiedniu, na wspólne zaproszenie wiedeńskiego Instytutu Regionu Dunaju i Europy Środkowej, Austriackiego Towarzystwa Polityki Zagranicznej i Stosunków Międzynarodowych oraz Towarzystwa Studiów Polityczno-Strategicznych, przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Władysław Bartoszewski wygłosił wykład na temat polityki i roli Polski w ostatnim dziesięcioleciu.
Podczas pobytu w Wiedniu senator W. Bartoszewski udzielił ponadto tamtejszym mediom wywiadów dotyczących stanowiska Polski wobec utworzenia nowego rządu w Austrii i s
ytuacji w Unii Europejskiej.Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment