Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Rozdział 9
Ustalenie wyników głosowania w obwodzie
Art. 52.
Niezwłocznie po zakończeniu głosowania obwodowa komisja wyborcza ustala wyniki głosowania w obwodzie w wyborach do Senatu. Przy ustalaniu wyników głosowania mogą być obecni mężowie zaufania.
Art. 53.
Obwodowa komisja wyborcza ustala, na podstawie spisu wyborców, liczbę osób uprawnionych do głosowania oraz liczbę wyborców, którym wydano karty do głosowania.
Komisja ustala liczbę nie wykorzystanych kart do głosowania, a następnie karty te umieszcza w zapieczętowanych pakietach.
Przewodniczący w obecności komisji otwiera urnę wyborczą, po czym komisja liczy znajdujące się w niej karty do głosowania.
Kart do głosowania całkowicie przedartych nie bierze się pod uwagę przy obliczeniach, o których mowa w ust. 3.
Jeżeli liczba kart do głosowania w urnie przewyższa liczbę wydanych kart, komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności.
Art. 54.
Po ustaleniu liczby oddanych kart do głosowania obwodowa komisja wyborcza przystępuje do obliczania głosów oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów.
Art. 55.
Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania na kandydatów na senatorów postawiono znak "x" lub znak "+" w kratce z lewej strony obok większej liczby nazwisk niż liczba senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym lub nie postawiono znaku "x" lub znak "+" w kratce z lewej str
ony obok nazwiska żadnego kandydata.Nieważne są karty do głosowania inne niż urzędowo ustalone lub nie opatrzone pieczęcią obwodowej komisji wyborczej.
Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność głosu.
Art. 56.
Obwodowa komisja wyborcza sporządza w dwóch egzemplarzach protokół głosowania w obwodzie.
Art. 57.
W protokole głosowania w obwodzie wymienia się liczby:
osób uprawnionych do głosowania,
wyborców, którym wydano karty do głosowania,
oddanych głosów,
głosów nieważnych,
głosów ważnych,
głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów.
W protokole wymienia się ponadto liczbę otrzymanych i nie wykorzystanych kart do głosowania.
W protokole wymienia się czas rozpoczęcia i zakończenia głosowania oraz omawia zarządzenia i wydane decyzje, jak również inne istotne okoliczności związane z przebiegiem głosowania.
Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wyborczej obecne przy jego sporządzaniu. Protokół opatruje się pieczęcią komisji.
Mężom zaufania przysługuje prawo wniesienia do protokołu uwag, z wymienieniem konkretnych zarzutów.
Art. 58.
Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu obwodowa komisja wyborcza podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania na poszczególnych kandydatów na senatorów, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 57 ust. 1.
Art. 59.
Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej niezwłocznie przesyła do okręgowej komisji wyborczej w zapieczętowanej kopercie jeden egzemplarz protokołu głosowania w obwodzie.
Tryb przekazywania i przyjmowania protokołów, o których mowa w ust. 1, ustala Państwowa Komisja Wyborcza.
Zasady i tryb przekazywania właściwej okręgowej komisji wyborczej wyników głosowania z obwodów głosowania, o których mowa w art. 14, ustala Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw zagranicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej.
Minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii Państwowa Komisji Wyborczej może określić, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb wcześniejszego przekazywania danych z protokołu za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych użytku publicznego lub elektronicznego przesyłania danych
Art. 60.
Po wykonaniu czynności w
ymienionych w art. 59 ust. 1 przewodniczący obwodowej komisji wyborczej niezwłocznie przekazuje wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta) dokumenty z głosowania.Dokumenty z obwodów głosowania za granicą i na polskich statkach morskich przechowują odp
owiednio konsulowie i kapitanowie statków.Rozdział 10
Ustalenie wyników wyborów w okręgu wyborczym
Art. 61.
Okręgowa komisja wyborcza na podstawie protokołów, o których mowa w art. 59 ust. 1
, ustala wyniki głosowania na poszczególnych kandydatów na senatorów i sporządza w dwóch egzemplarzach protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym.Jeżeli właściwa okręgowa komisja wyborcza nie uzyska wyników głosowania w obwodach głosowania za granicą i na polskich statkach morskich w ciągu 36 godzin od zakończenia głosowania, o którym mowa w art. 42 ust. 2, głosowanie w tych obwodach uważa się za niebyłe. Fakt ten odnotowuje się w protokole wyników głosowania w okręgu wyborczym, z wymienieniem obwodów głosowania oraz ewentualnych przyczyn nieuzyskania z tych obwodó
w wyników głosowania.W protokole wymienia się liczby:
osób uprawnionych do głosowania,
wyborców, którym wydano karty do głosowania,
oddanych głosów,
głosów nieważnych,
głosów ważnych,
głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów.
Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy jego sporządzaniu. Protokół opatruje się pieczęcią komisji.
Przy ustalaniu wyników głosowania i sporządzaniu protokołu mogą być obecni pełnomocnicy, którym przysługuje prawo wniesienia do protokołu uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów.
Przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przekazuje niezwłocznie dane z protokołu dotyczące liczby głosów ważnych i głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów do Państwowej Komisji Wyborczej, w sposób przez nią ustalony, za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego lub elektronicznego przesyłania danych.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przesyła niezwłocznie do Państwowej Komisji Wyborczej w trybie przez nią ustalonym. Pozostałe dokumenty z wyborów przechowuje dyrektor delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego.
Art. 62.
Za wybranych do Senatu w dwumandatowym okręgu wyborczym uważa się dwóch kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów.
Za wybranych do Senatu w czteromandatowym okręgu wyborczym uważa się czterech kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów.
Art. 63
Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu i kandydatów tych jest więcej niż mandatów do uzyskania, o pierwszeństwie rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby
równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków komisji oraz pełnomocników komitetów wyborczych. Przebieg losowania uwzględnia się w protokole wyników wyborów.Art. 64.
Okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania i wyniki wyborów w okręgu wyborczym, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 61 ust. 3.
Art. 65.
Państwowa Komisja Wyborcza, po otrzymaniu protokołów od okręgowych komisji wyborczych oraz sprawdzeniu prawidłowości ustalenia wyników wyborów w okręgach wyborczych, podaje do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia wyniki wyborów do Senatu. W obwieszczeniu zamieszcza się podstawowe informacje zawarte w protokołach
wyników głosowania w okręgach wyborczych.Obwieszczenie, o którym mowa w ust. 1, publikuje się niezwłocznie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym oraz ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Państwowa Komisja Wyborcza publikuje opracowanie statystyczne zawierające szczegółowe informacje o wynikach głosowania i wyborów do Senatu.
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej złożony po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, określa, w drodze rozporządzenia, termin przechowywania oraz sposób przekazywania do właściwego archiwum państwowego dokumentów z głosowania i z wyborów, o których mowa w art. 60 i art. 61 ust. 7.
Art. 66.
Państwowa Komisja Wyborcza wydaje senatorom zaświadczenia o wyborze.
Art. 67.
Państwowa Komisja Wyborcza przedkłada Marszałkowi Senatu oraz Sądowi Najwyższemu sprawozdanie z wyborów nie później niż 7 dnia po ogłoszeniu obwieszczenia, o którym mowa w art. 65 ust. 1.
Rozdział 11
Ważność wyborów
Przeciwko ważności wyborów, ważności wyborów w okręgu lub wyborowi senatora może być wniesiony protest z powodu dopuszczenia się przestępstwa przeciwko wyborom lub naruszenia przepisów niniejszej ustawy dotyczących głosowania, ustalenia wyników głosowania lub wyników wyborów.
Jeżeli podstawę protestu stanowi zarzut popełnienia przestępstwa przeciwko wyborom lub naruszenia przez Państwową Komisję Wyborczą przepisów niniejszej ustawy dotyczących ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów, może go wnieść każdy wyborca.
Protest przeciwko ważności wyborów w okręgu lub przeciwko wyborowi senatora w okręgu wyborczym może wnieść wyborca, którego nazwisko w dniu wyborów było umieszczone w spisie wyborców w jednym z obwodów głosowania na obszarze danego okręgu wyborczego.
Prawo wniesienia protestu przysługuje również pełnomocnikowi komitetu wyborczego.
W razie wniesienia protestu przeciwko ważności wyborów, ważności wyborów w okręgu lub wyborowi senatora, do czasu rozstrzygnięcia sprawy w sposób określony w art. 72, do senatorów lub senatora stosuje się przepisy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Art. 69.
Protest wnosi się na piśmie do Sądu Najwyższego najpóźniej w 7 dniu od daty ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". Nadanie w tym terminie protestu w polskim urzędzie pocztowym jest równoznaczne z wniesieniem go do Sądu Najwyższego.
W odniesieniu do wyborcy przebywającego za granicą lub na polskim statku morskim wymogi wymienione w ust. 1 uważa się za spełnione, jeżeli protest został złożony odpowiednio właściwemu terytorialnie konsulowi lub kapitanowi statku. Wyborca obowiązany jest dołączyć do protestu zawiadomienie o ustanowieniu swojego pełnomocnika zamieszkałeg
o w kraju lub pełnomocnika do doręczeń zamieszkałego w kraju, pod rygorem pozostawienia protestu bez biegu.Wnoszący protest powinien sformułować w nim zarzuty oraz przedstawić lub wskazać dowody, na których opiera swoje zarzuty.
Art. 70.
Sąd Najwyższy rozpatruje protest w składzie 3 sędziów w postępowaniu nieprocesowym, stosując odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego, i wydaje opinię w formie postanowienia w sprawie protestu.
Opinia powinna zawierać ustalenia co do zasadności zarzutów protestu, a w razie potwierdzenia zasadności zarzutów - ocenę, czy przestępstwo przeciwko wyborom lub naruszenie przepisów niniejszej ustawy mogło mieć wpływ bądź miało wpływ na wynik wyborów.
Uczestnikami postępowania są z mocy ustawy wnoszący protest, przewodniczący właściwej komisji wyborczej lub jego zastępca i Prokurator Generalny.
Art. 71.
Sąd Najwyższy pozostawia bez dalszego biegu protest wniesiony przez osobę do tego nie uprawnioną w myśl art. 68 ust. 2-4 lub nie spełniający warunków określonych w
art. 69. Niedopuszczalne jest przywrócenie terminu do wniesienia protestu.Sąd Najwyższy pozostawia bez dalszego biegu protest dotyczący sprawy, co do której w niniejszej ustawie przewiduje się możliwość wniesienia skargi lub odwołania do sądu lub do Państwowej Komisji Wyborczej przed dniem głosowania.
Jeżeli w proteście zarzucono popełnienie przestępstwa przeciwko wyborom, Sąd Najwyższy niezwłocznie zawiadamia o tym Prokuratora Generalnego.
Art. 72.
Sąd Najwyższy w składzie całej Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, na podstawie sprawozdania z wyborów przedstawionego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz opinii wydanych w wyniku rozpoznania protestów, rozstrzyga o ważności wyborów oraz ważności wyboru senatora, przeciwko któremu wniesiono protest
. W postępowaniu stosuje się odpowiednio przepisy art. 18 i 19 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 1994 r. Nr 13, poz. 48, z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 77, poz. 367, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 124, poz. 782).Rozstrzygnięcie, o którym mowa w ust. 1, Sąd Najwyższy podejmuje w formie uchwały nie później niż w 90 dniu po dniu wyborów na posiedzeniu z udziałem Prokuratora Generalnego i Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej.
Sąd Najwyższy rozstrzygając o nieważności wyborów lub nieważności wyboru senatora stwierdza wygaśnięcie mandatów w zakresie unieważnienia oraz postanawia o przeprowadzeniu wyborów ponownych lub o podjęciu niektórych czynności wyborczych, wskazując czynność, o
d której należy ponowić postępowanie wyborcze.Uchwałę Sądu Najwyższego przedstawia się niezwłocznie Prezydentowi i Marszałkowi Senatu, a także przesyła Państwowej Komisji Wyborczej oraz ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polsk
i".Wygaśnięcie mandatów, o którym mowa w ust. 3, następuje w dniu ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego.
Art. 73.
W razie podjęcia przez Sąd Najwyższy uchwały, o której mowa w art. 72 ust. 3
, wybory ponowne lub wskazane czynności wyborcze przeprowadza się w ciągu 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia, na zasadach i w trybie przewidzianych w niniejszej ustawie.Zarządzenie Prezydenta o wyborach ponownych lub podjęciu wskazanych czynności wyborczych podaje się do publicznej wiadomości i ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej najpóźniej w 10 dniu od dnia ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego, o której mowa w ust. 1.
W przypadku zarządzenia wyborów ponownych terminy wykonania czynności wyborczych mogą być krótsze od przewidzianych w niniejszej ustawie.
Głosowanie w wyborach ponownych przeprowadza się wyłącznie na terytorium kraju.
Wyniki wyborów ponownych i przeprowadzonych czynności wyborczych Państwowa Komisja Wyborcza podaje w obwieszczeniu, o jakim mowa w art. 65 ust. 1 i 2.
Art. 74.
W razie podjęcia przez Sąd Najwyższy uchwały o nieważności wyborów i jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" Prezydent najpóźniej w 5 dniu od dnia ogłoszenia uchwały o nieważności wyborów zarządza wybory do Senatu i wyznacza ich datę
oraz ustala kalendarz wyborczy zgodnie z przepisami ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskej.Rozdział 12
Wygaśnięcie mandatu senatora i uzupełnienie składu Senatu
Art. 75.
Wygaśnięcie mandatu senatora następuje wskutek:
utraty prawa wybieralności,
zrzeczenia się mandatu,
śmierci,
zatrudnienia, powołania lub zajmowania przez senatora stanowiska, którego na podstawie art.103 Konstytucji nie można łączyć z wykonywaniem mandatu,
złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 428, Nr 57, poz. 618, Nr 62, poz. 681 oraz Nr 63, poz. 701).
Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
Wygaśnięcie mandatu senatora stwierdza Senat.
Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu senatora zajmującego w dniu wyborów stanowisko, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 następuje, jeżeli nie złoży on Marszałkowi Senatu, w terminie 7 dni od dnia wydania zaświadczenia o wyborze, oświadczenia o złożeniu rezygnacji z zajmowanego stanowiska; wygaśnięcie mandatu senatora powołanego w czasie kadencji na stanowisko, o którym mowa w ust. 1 pkt 4
, następuje z dniem powołania lub zatrudnienia.Art. 76.
W wypadku wygaśnięcia mandatu senatora, Senat najpóźniej w ciągu 6 miesięcy podejmuje uchwałę w sprawie przeprowadzenia wyborów uzupełniających. Nie przeprowadza się wyborów uzupełniających w okresie 6 miesięcy przed dniem upływu kadencji Sejmu.
Wybory uzupełniające przeprowadza się w trybie i na zasadach przewidzianych w niniejszej ustawie, w ciągu 3 miesięcy od dnia podjęcia przez Senat uchwały o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających.
Zarządzenie Prezydenta o wyznaczeniu daty wyborów uzupełniających ogłasza się najpóźniej w 10 dniu po podjęciu przez Senat uchwały o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających.
Zarządzając wybory uzupełniające, Prezydent ustala kalendarz wyborczy, w którym może dla poszczególnych czynności wyborczych określić terminy krótsze od przewidzianych w ustawie.
Głosowanie w wyborach uzupełniających przeprowadza się tylko na terytorium kraju.
Art. 77.
W wypadku zarządzenia wyborów uzupełniających do Senatu na ten sam dzień co wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw stosuje się przepisy niniejszej ustawy ze zmianami wynikającymi z poniższych ustępów.
W wyborach uzupełniających, o których mowa w ust. 1, głosowanie przeprowadza się w obwodach głosowania utworzonych dla
wyborów do rad gmin na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz U. Nr. 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060 ).W szpitalach, w domach pomocy społecznej oraz w zakładach karnych i aresztach śledczych, a także w oddziałach zewnętrznych tych zakładów i aresztów, rada gminy na wniosek wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) tworzy obwody głosowania, jeżeli przebywać w nich będzie w dniu wyborów co najmniej 50 wyborców. Obwodowe komisje wyborc
ze dla tych obwodów powoływane są w trybie określonym w ustawie - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.Do spisu wyborców dla obwodów, o których mowa w ust. 3, wpisuje się tylko wyborców posiadających czynne prawo wyborcze do Senatu. Dla pozostałych obwodów sporządza się dodatkowe spisy wyborców posiadających czynne prawo wyborcze do Senatu, a nie posiadających czynnego prawa wyborczego do rady gminy.
Właściwymi do przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników w obwodach są obwodowe komisje wyborcze powołane na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 2.
Głosowanie odbywa się bez przerwy w godzinach określonych w ustawie, o której mowa w ust. 2.
Zadania okręgowej komisji wyborczej, o której mowa w art. 15 pkt 2, wykonuje wojewódzka komisja wyborcza powołana na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 2.
Art. 78
W wypadku zarządzenia wyborów uzupełniających do Senatu na ten sam dzień co referendum ogólnokrajowe stosuje się przepisy niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem
ust. 2 - 5.
W wyborach uzupełniających, o których mowa w ust. 1, głosowanie przeprowadza się w obwodach głosowania utworzonych dla przeprowadzenia referendum ogólnokrajowego na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487).
Właściwymi do przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników w obwodach są obwodowe komisje do spraw referendum powołane na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 2.
Głosowanie odbywa się bez przerwy w godzinach ustalonych dla przeprowadzenia referen
dum ogólnokrajowego.Zadania okręgowej komisji wyborczej, o której mowa w art. 15 pkt 2, wykonuje wojewódzka komisja do spraw referendum powołana na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 2.
Rozdział 13
Kampania wyborcza
Art. 79.
Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem ogłoszenia zarządzenia Prezydenta o wyborach i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem głosowania.
Art. 80.
Przepisy niniejszej ustawy nie mogą być interpretowane tak, aby naruszały w toku kampanii wyborczej obowiązek środków masowego przekazu do rzetelnego informowania o wydarzeniach i zjawiskach w kraju i za granicą.
Art. 81.
Zgromadzenia wyborców organizowane w celu zbierania podpisów popierających kandydatów na senatorów oraz zwoływane i odbywane w ramach kampanii wyborczej prowadzonej na rzecz kandydatów na senatorów nie podlegają przepisom ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. Nr 51, poz. 297).
Każdy wyborca może zbierać podpisy popierające zgłoszenia kandydata na senatora i rozpowszechniać programy wyborcze, agitować na rzecz kandydata na senatora, a także organizować wiece wyborcze.
Podpisy popierające zgłoszenia, o których mowa w ust. 2, można zbierać w miejscu, czasie i w sposób wykluczający stosowanie jakichkolwiek nacisków zmierzających do wymuszenia pod
pisów.Art. 82.
Od 12 dnia przed dniem wyborów aż do zakończenia wyborów zabrania się podawania do wiadomości publicznej wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania.
Art. 83.
Wszelkie plakaty, napisy (hasła) lub ulotki wyborcze, zawierające wyraźne oznaczenia, od kogo pochodzą, bądź stwierdzające, przez kogo są rozplakatowane, podlegają ochronie prawnej.
Do umieszczania plakatów wyborczych nie mają zastosowania przepisy art. 63a Kodeksu wykroczeń.
Art. 84.
Na ścianach budynków i ogrodzeniach można umieszczać plakaty i hasła wyborcze wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości.
Zabrania się umieszczania plakatów i haseł wyborczych na zewnątrz i wewnątrz budynków administracji rządowej i samorządowej oraz sądów, a także na terenie jednostek wojskowych i oddziałów obrony cywilnej oraz skoszarowanych jednostek policyjnych.
Rada gminy może zakazać umieszczania plakatów lub haseł na niektórych budynkach publicznych, a także określonych częściach terenów publicznych z przyczyn związanych z ochroną zabytków bądź środowiska.
Przy ustawianiu własnych urządzeń ogłoszeniowych dla celów prowadzenia kampanii wyborczej należy stosować obowiązujące przepisy porządkowe. Przepis art. 83 stosuje się odpowiednio.
Plakaty należy umieszczać w taki sposób, aby można je było następnie usunąć bez powodowania szkód.
Policja (straż miejska) jest obowiązana usuwać plakaty i hasła, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu fizycznemu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź w ruchu drogowym.
Plakaty, hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe, ustawione dla celów prowadzenia kampanii wyborczej, właściwe komitety wyborcze obowiązane są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów.
Zarząd gminy postanawia o usunięciu plakatów wyborczych, haseł i urządzeń ogłoszeniowych nie usuniętych przez właściwe komitety wyborcze w terminie, o którym mowa w ust. 7. Koszty ich usunięcia ponoszą właściwe komitety wyborcze.
Art. 85.
Jeżeli plakaty, hasła, ulotki, wypowiedzi albo inne formy propagandy i agitacji zawierają dane i informacje nieprawdziwe, każdy zainteresowany ma prawo wnieść do sądu okręgowego wniosek o:
orzeczenie konfiskaty takich materiałów,
wydanie zakazu publikowania takich danych i informacji,
nakazanie sprostowania informacji,
nakazanie przeproszenia pomówionego,
nakazanie uczestnikowi wpłacenia kwoty do 2.000 złotych na wskazany cel społeczny,
zasądzenie od uczestnika na rzecz wnioskodawcy kwoty do 2.000 złotych tytułem odszkodowania.
Sąd okręgowy rozpoznaje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w ciągu 24 godzin, w postępowaniu nieprocesowym w składzie trzech sędziów. Sąd może rozpoznać sprawę w wypadku usprawiedliwionej nieobecności wnioskodawcy lub uczestnika postępowania, którzy o terminie rozprawy zostali prawidłowo powiadomieni. Postanowienie, kończące postępowanie w sprawie, sąd niezwłocznie doręcza osobie zainteresowanej, o której mowa w ust. 1, właściwej okrę
gowej komisji wyborczej i zobowiązanemu do wykonania postanowienia sądu. Na postanowienie sądu okręgowego przysługuje w ciągu 24 godzin zażalenie do sądu apelacyjnego, który jest obowiązany do jego rozpatrzenia w ciągu 24 godzin. Od postanowienia sądu apelacyjnego nie przysługuje środek prawny i podlega ono natychmiastowemu wykonaniu.Dane lub informacje nieprawdziwe odnoszące się do wyborów i związane z kampanią wyborczą, opublikowane w prasie, podlegają sprostowaniu w ciągu 48 godzin.
W odniesieniu do sprostowań danych lub informacji opublikowanych w innej prasie niż dziennik sąd wskazuje dziennik, w którym sprostowanie ma być zamieszczone na koszt zobowiązanego w ciągu 48 godzin.
W razie odmowy lub niezamieszczenia sprostowania przez zobowiązanego, wskazanego w postanowieniu sądu, sąd na wniosek zainteresowanego zarządza opublikowanie sprostowania w trybie egzekucyjnym na koszt zobowiązanego.
W sprawach, o których mowa w ust. 1-5, przepisu art. 79 nie stosuje się.
Art. 86
Informacje, komunikaty, apele i hasła wyborcze, ogłaszane w prasie (drukowanej lub w telewizji bądź w radiu) na koszt komitetu wyborczego, partii politycznej lub innej organizacji społecznej, popierających kandydatów na senatorów, a także na koszt samych kandydatów, muszą zawierać wskazanie, przez kogo są opłacane, i spełniać wymagania przewidziane w art. 83 ust. 1.
Art. 87.
Zabrania się prowadzenia kampanii wyborczej na terenie zakładów pracy lub instytucji publicznych w sposób i w formach zakłócających ich normalne funkcjonowanie.
Zabrania się prowadzenia kampanii wyborczej na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz w oddziałach obrony cywilnej, a także skoszarowanych jednostek policyjnych.
Art. 88.
Zabrania się organizowa
nia pochodów i manifestacji w dniu wyborów.Art. 89
Łączny czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych w regionalnych programach, przyznany wszystkim komitetom wyborczym, które zarejestrowały jednego lub więcej kandydatów na senatorów, wynosi:
6 godzin w Telewizji Polskiej,
10 godzin w Polskim Radiu.
Czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych dzielony jest pomiędzy uprawnione komitety wyborcze proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych kandydatów.
W wyborach uzupełniających łączny czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych w regionalnych programach, przyznawany wszystkim komitetom wyborczym, które zarejestrowały kandydatów w danym okręgu wyborczym, wynosi:
1,5 godziny w Telewizji Polskiej,
2,5 godziny w Polskim Radiu.
Rozdział 14
Finansowanie wyborów
Art. 90.
Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów są pokrywane z budżetu państwa.
Z budżetu państwa pokrywane są wydatki związane z:
1) zadaniami Państwowej Komisji Wyborczej oraz Krajowego Biura
Wyborczego przewidzianymi w ustawie,2) zadaniami komisji wyborczych niższego stopnia oraz zapewnieniem ich obsługi przez wyznaczone do tych celów organy i jednostki organizacyjne,
3) zadaniami wyborczymi naczelnych organów administracji państwowej oraz podległych im urzędów centralnych i jednostek organizacyjnych, a także innych organów państwowych,
4) zadaniami wyborczymi zleconymi gminie,
5) rozpowszechnianiem nieodpłatnie audycji wyborczych komitetów wyborczych w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu,
6) uprawnieniami komitetów wyborczych do dotacji.
Informację o wydatkach, o których mowa w ust. 2, Kierownik Krajowego Biura Wyborczego podaje do publicznej wiadomości w ciągu pięciu miesięcy od dnia wyborów.
Art. 91.
Wydatki ponoszone przez komitety wyborcze w związku z wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych.
Art. 92.
Komitety wyborcze mogą organizować zbiórki publiczne środków finansowych na cele wyborcze, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o zbiórkach publicznych.
Organizowanie zbiórki publicznej nie wymaga uzyskania pozwolenia.
Art. 93.
Komitetom wyborczym nie mogą być przekazywane na cele wyborcze środki finansowe pochodzące:
1) z budżetu państwa, z wyłączeniem wypadku, o którym mowa w art. 95,
2) od państwowych jednostek organizacyjnych
,3) z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych i innych komunalnych osób prawnych,
4) od przedsiębiorstw państwowych, a także przedsiębiorców z udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych oraz
innych komunalnych osób prawnych,5) od podmiotów korzystających z dotacji Skarbu Państwa,
6) od nierezydentów w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wartości niepieniężnych.
Art. 94.
Finansowanie uczestnictwa w wyborach komitetów wyborczych jest jawne.
Komitet wyborczy, który zarejestrował kandydata na senatora, obowiązany jest sporządzić sprawozdanie finansowe o źródłach pozyskanych funduszy, a w szczególności o uzyskanych kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania oraz darowiznach przekraczających 10-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, a także o poniesionych wydatkach na cele wyborcze.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych po porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą ustala, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, oraz szczegółowy zakres zawartych w nim informacji.
Sprawozdania finansowe komitety wyborcze podają do publicznej wiadomości w ciągu 3 miesięcy od dnia wyborów w dzienniku o zasięgu regionalnym obejmującym dany okręg wyborczy. O podaniu sprawozdania do publicznej wiadomości komitet wyborczy zawiadamia na piśmie Państwową Komisję Wyborczą.
Pełnomocnicy komitetów wyborczych utworzonych przez wyborców są obowiązani przechowywać dokumenty związane z finansowaniem kampanii wyborczej przez okres 12 miesięcy od dnia wyborów.
Art. 95.
Komitet wyborczy spełniający warunki, o których mowa w art. 94 ust. 2 i 4, ma prawo do dotacji z budżetu państwa na zasadach określonych w
ustawie - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.W wyborach uzupełniających wysokość dotacji dla komitetu wyborczego zgłaszającego kandydata, który uzyskał mandat, oblicza się w ten sposób, że ogólną kwotę dotacji przypadającą na wszystkie komitety wyborcze w ostatnio przeprowadzonych wyborach do Sejmu i Senatu dzieli się przez 560 i mnoży przez wskaźnik przeciętnego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wskaźnik ten oblicza Główny Urząd Statystyczny za okres od miesiąca, w którym pr
zeprowadzono wybory do Sejmu i Senatu, do miesiąca, w którym odbyły się wybory uzupełniające.Art. 96.
Pełnomocnik komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców, w wypadku uzyskania nadwyżki pozyskanych funduszy na cele kampanii wyborczej, z uwzględnieniem dotacji, o której mowa w art. 95, nad poniesionymi wydatkami, jest obowiązany nadwyżkę tę przekazać na cel społecznie użyteczny. Informację o tym pełnomocnik podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym najpóźniej w ciągu 9 miesię
cy od dnia wyborów i zawiadamia Państwową Komisję Wyborczą.Komitet wyborczy utworzony przez wyborców, który zarejestrował kandydatów na senatorów tylko w jednym okręgu wyborczym, informację o przekazaniu na cel społecznie użyteczny nadwyżki pozyskanych funduszy na cele kampanii wyborczej nad poniesionymi wydatkami, o której mowa w ust. 1, podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu regionalnym, obejmującym dany okręg wyborczy.
Rozdział 15
Przepisy szczególne, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 97.
Kto narusza zakazy określone w art. 82, 87 i 88 lub umieszcza plakaty i hasła wyborcze bądź ustawia urządzenia ogłoszeniowe z naruszeniem zasad określonych w art. 84,
podlega karze grzywny.
Art. 98.
Kto nie dopełnia obowiązku sporządzenia lub opublikow
ania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 94 ust. 2, albo podaje w nim nieprawdziwe dane,podlega karze grzywny.
Art. 99.
Kto będąc do tego zobowiązanym nie przekazuje nadwyżki środków finansowych, o której mowa w art. 96 na cel społecznie użytec
zny,podlega grzywnie, karze pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom łącznie.
Art. 100.
Do postępowania w sprawach, o których mowa w art. 97 i 98, stosuje się przepisy o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Art. 101.
Wszelkie pisma oraz postępowanie sądowe i administracyjne w sprawach wyborczych są wolne od opłat.
Art. 102.
Ilekroć w ustawie jest mowa o upływie terminu do wniesienia skargi lub odwołania do sądu albo komisji wyborczej, należy przez to rozumieć dzień złożenia skargi lub odwołania w sądzie lub komisji wyborczej.
Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności określonej w ustawie przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa pierwszego roboczego dnia po tym dniu.
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, czynności wyborcze określone kalendarzem wyborczym oraz czynności, o których mowa w ust. 1, dokonywane są w godzinach urzędowania sądów i komisji wyborczych.
Art. 103.
Traci moc ustawa z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224, z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604).
Art. 104.
W ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o wejściu w życie ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 99, poz. 631) skreśla się art. 8.
Art. 105.
Do zmian w składzie Senatu IV kadencji wybranego w dniu 21 września 1997 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224, z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604).
W przypadku przeprowadzania wyborów uzupełniających, o których mowa w ust. 1, okręgiem wyborczym jest obszar województwa istniejącego do dnia 31 grudnia 1998 r.
Art. 106.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik
WYKAZ OKRĘGÓW WYBORCZYCH
Mazowieckie
Okręg wyborczy nr 1 - powiat warszawski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Warszawa.
Okręg wyborczy nr 2 - powiaty grodziski, otwocki, legionowski, warszawski zachodni, pruszkowski, piaseczyński, sochaczewski, żyrardowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Warszawa.
Okręg wyborczy nr 3 - miasto na prawach powiatu Płock, powiaty płocki, gostyniński, sierpecki, ciechanowski, mławski, nowodworski, płoński, żuromiński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Płock.
Okręg wyborczy nr 4 - miasto na prawach powiatu Ostrołęka, powiaty wyszkowski, wołomiński, pułtuski, ostrołęcki, przasnyski, makowski, ostrowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Ostrołęka.
Okręg wyborczy nr 5 - miasto na prawach powiatu Siedlce, powiaty siedlecki, garwoliński, sokołowski, węgrowski, łosicki, miński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Siedlce.
Okręg wyborczy nr 6 - miasto na prawach powiatu Radom, powiaty radomski, grójecki, białobrzeski, kozienicki, zwoleński, lipski, szydłowiecki, przysuski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Radom.
Dolnośląskie
Okręg wyborczy nr 7 - miasto na prawach powiatu Wrocław, powiaty wołowski, trzebnicki, milicki, oleśnicki, oławski, strzeliński, wrocławski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Wrocław.
Okręg wyborczy nr 8 - miasto na prawach powiatu Legnica, powiaty legnicki, głogowski, górowski, polkowicki, lubiński, średzki, złotoryjski, jaworski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Legnica.
Okręg wyborczy nr 9 - miasto na prawach powiatu Jelenia Góra, powiaty jeleniogórski, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki, kamiennogórski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Jelenia Góra.
Okręg wyborczy nr 10 - miasto na prawach powiatu Wałbrzych, powiaty wałbrzyski, świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki, kłodzki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Wałbrzych.
Kujawsko-Pomorskie
Okręg wyborczy nr 11 - miasto na prawach powiatu Bydgoszcz, powiaty bydgoski, nakielski, sępoleński, tucholski, świecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Bydgoszcz.
Okręg wyborczy nr 12 - miasta na prawach powiatu Toruń, Grudziądz, powiaty toruński, chełmiński, grudziądzki, wąbrzeski, golubsko-dobrzyński, brodnicki, rypiński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Toruń.
Okręg wyborczy nr 13 - miasto na prawach powiatu Włocławek, powiaty włocławski, radziejowski, lipnowski, aleksandrowski, mogileński, inowrocławski, żniński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Włocławek.
Lubelskie
Okręg wyborczy nr 14 - miasta na prawach powiatu Biała Podlaska, Chełm, powiaty bialski, chełmski, łęczyński, łukowski, parczewski, radzyński, rycki, włodawski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Chełm.
Okręg wyborczy nr 15 - miasto na prawach powiatu Lublin, powiaty lubartowski, lubelski, opolski, puławski, świdnicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Lublin.
Okręg wyborczy nr 16 - miasto na prawach powiatu Zamość, powiaty biłgorajski, hrubieszowski, janowski, krasnostawski, kraśnicki, tomaszowski, zamojski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Zamość.
Lubuskie
Okręg wyborczy nr 17 - Województwo lubuskie.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Zielona Góra.
Łódzkie
Okręg wyborczy nr 18 - miasto na prawach powiatu Łódź, powiat zgierski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Łódź.
Okręg wyborczy nr 19 - miasta na prawach powiatu Piotrków Trybunalski, Skierniewice, powiaty piotrkowski, skierniewicki, łęczycki, łowicki, łódzki wschodni, rawski, tomaszowski, opoczyński, kutnowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Piotrków Trybunalski.
Okręg wyborczy nr 20 - powiaty sieradzki, wieluński, wieruszowski, pajęczański, radomszczański, bełchatowski, łaski, zduńskowolski, pabianicki, poddębicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Sieradz.
Małopolskie
Okręg wyborczy nr 21 - miasto na prawach powiatu Kra
ków, powiat wielicki.Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Kraków.
Okręg wyborczy nr 22 - powiaty suski, wadowicki, oświęcimski, chrzanowski, krakowski, miechowski, proszowicki, myślenicki, olkuski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Oświęcim.
Okręg wyborczy nr 23 - miasto na prawach powiatu Tarnów, powiaty tarnowski, dąbrowski, brzeski, bocheński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Tarnów.
Okręg wyborczy nr 24 - miasto na prawach powiatu Nowy Sącz , powiaty gorlicki, nowosądecki, limanowski, nowotarski, tatrzański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Nowy Sącz.
Opolskie
Okręg wyborczy nr 25 - województwo opolskie.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Opole.
Podkarpackie
Okręg wyborczy nr 26 - miasta na prawach powiatu Rzeszów, Tarnobrzeg, powiaty rzeszowski, ropczycko-sędziszowski, strzyżowski, łańcucki, leżajski, kolbuszowski, tarnobrzeski, mielecki, stalowowolski, dębicki, niżański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Rzeszów.
Okręg wyborczy nr 27 - miasto na prawach powiatu Krosno, powiaty krośnieński, jasielski, brzozowski, sanocki, bieszczadzki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Krosno.
Okręg wyborczy nr 28 - miasto na prawach powiatu Przemyśl, powiaty przemyski, przeworski, jarosławski, lubaczowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Przemyśl.
Podlaskie
Okręg wyborczy nr 29 - miasto na prawach powiatu Suwałki, Łomża, powiaty augustowski, sejneński, suwalski, łomżyński, grajewski, kolneński, zambrowski, wysokomazowiecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Łomża.
Okręg wyborczy nr 30 - miasto na prawach powiatu Białystok, powiaty białostocki, moniecki, sokólski, bielski, siemiatycki, hajnowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Białystok.
Pomorskie
Okręg wyborczy nr 31 - miasto na prawach powiatu Gdańsk, powiaty gdański, kwidzyński, malborski, nowodworski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Gdańsk.
Okręg wyborczy nr 32 - miasta na prawach powiatu Gdynia, Sopot, Słupsk, powiaty lęborski, pucki, słupski, wejherowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Gdynia.
Okręg wyborczy nr 33 - powiaty chojnicki, człuchowski, bytowski, kartuski, kościerski, starogardzki, tczewski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Starogard Gdański.
Śląskie
Okręg wyborczy nr 34 - miasta na prawach powiatu Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, powiat będziński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Sosnowiec.Okręg wyborczy nr 35 - miasta na prawach powiatu Bytom, Chorzów, Piekary Śląskie, Świętochłowice, Zabrze, powiat tarnogórski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Bytom.Okręg wyborczy nr 36 - miasta na prawach powiatu Gliwice, Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Żory, powiaty gliwicki, raciborski, rybnicki, wodzisławski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Gliwice.Okręg wyborczy nr 37 - miasto na prawach powiatu Bielsko-Biała, powiaty bielski, cieszyński, żywiecki, pszczyński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Bielsko-Biała.Okręg wyborczy nr 38 - miasto na prawach powiatu Częstochowa, powiaty częstochowski, kłobucki, lubliniecki, myszkowski, zawierciański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Częstochowa.Okręg wyborczy nr 39 - miasta na prawach powiatu Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Tychy, powiaty mikołowski, tyski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Katowice.Świętokrzyskie
Okręg wyborczy nr 40 - miasto na prawach powiatu Kielce, powiaty buski, jędrzejowski, kazimierski, kielecki, pińczowski, włoszczowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej:
Kielce.Okręg wyborczy nr 41 - powiaty konecki, opatowski, ostrowiecki, sandomierski, skarżyski, starachowicki, staszowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Ostrowiec-Świętokrzyski.
Warmińsko- Mazurskie
Okręg wyborczy nr 42 - miasto na prawach powiatu Elbląg, powiaty bartoszycki, braniewski, elbląski, ostródzki, iławski, lidzbarski, działdowski, nidzicki, nowomiejski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Elbląg.
Okręg wyborczy nr 43 - miasto na prawach powiatu Olsztyn, powiaty ełcki, giżycki, kętrzyński, mrągowski, olecko-gołdapski, olsztyński, piski, szczycieński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Olsztyn.
Wielkopolskie
Okręg wyborczy nr 44 - miasto na prawach powiatu Poznań, powiaty poznański, obornicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Poznań.
Okręg wyborczy nr 45 - miasto na prawach powiatu Leszno, powiaty pilski, leszczyński, kościański, wolsztyński, grodziski, nowotomyski, szamotulski, międzychodzki, czarnkowsko-trzcianecki, chodzieski, złotowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Piła.
Okręg wyborczy nr 46 - miasto na prawach powiatu Kalisz, powiaty kaliski, ostrowski, pleszewski, krotoszyński, ostrzeszowski, kępiński, jarociński, gostyński, rawicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Kalisz.
Okręg wyborczy nr 47 - miasto na prawach powiatu Konin, powiaty koniński, turecki, kolski, słupecki, wrzesiński, gnieźnieński, wągrowiecki, średzki, śremski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Konin.
Zachodniopomorskie
Okręg wyborczy nr 48 - miasta na prawach powiatu Szczecin, Świnoujście, powiaty choszczeński, goleniowski, gryficki, gryfiński, kamieński, myśliborski, policki, pyrzycki, stargardzki.
Siedziba Okręgo
wej Komisji Wyborczej: Szczecin.Okręg wyborczy nr 49 - miasto na prawach powiatu Koszalin, powiaty białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Koszalin.>>.
W uzasadnieniu podjętej uchwały stwierdzono, że zmiana zasadniczego podziału terytorialnego państwa wprowadzona z dniem 1 stycznia 1999 r. spowodowała konieczność prac zmierzających do uchwalenia nowej ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polski
Kształt przedstawionego projektu ordynacji wyborczej do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jest wynikiem przyjętego założenia, iż należy stworzyć, w miarę możliwości, autonomiczne prawo wyborcze do Senatu, nie odwołujące się do postanowień ordynacji wyborczej do Sejmu. Wpłynęło to na objętość projektu ustawy, co nie oznacza, iż zawiera on wyłącznie nowe rozwiązania w porównaniu ze stanem obecnym. Przeciwnie, podstawowy trzon przepisów prezentowanego projektu stanowią normy przetransponowane z ustawy - Or
dynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.Przyjęcie założenia konieczności stworzenia odrębnej, wyczerpującej regulacji prawa wyborczego w wyborach do Senatu wynikało z braku prac w Sejmie nad nową ordynacją wyborczą do Sejmu (przyjęcie koncepcji dotychczasowego, odpowiedniego stosowania przepisów ordynacji do Sejmu wstrzymywałoby prace nad ordynacją wyborczą do Senatu do czasu uchwalenia zmian prawa wyborczego w wyborach do Sejmu) oraz z obserwacji dotychczasowej praktyki odpowiedniego stosowa
nia przepisów ordynacji wyborczej do Sejmu w wyborach do Senatu. Jak powszechnie wiadomo, w roku 1993 przy braku nowelizacji ordynacji wyborczej do Senatu dopiero uchwała Trybunału Konstytucyjnego pozwoliła rozwiązać kryzys konstytucyjny związany z koniecznością przeprowadzenia wyborów do Senatu. Za potrzebą posiadania przez Senat pełnej ordynacji wyborczej przemawia też wiele innych argumentów. Jednym z nich może być zagadnienie braku stosowania przepisów karnych zawartych w ordynacji sejmowej. W wyniku obowiązywania zakazu stosowania analogii w prawie karnym, prokuratury umarzały postępowania w sprawach związanych z niedopełnieniem wymogów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej w wyborach do Senatu.Drugą ideą prac nad projektem było to, aby nowe prawo wyborcze jak najbardziej przypominało aktualnie obowiązujące rozwiązania ordynacji i by nie zmieniało charakteru Izby. Dlatego też w projekcie wprowadzono zasadę, że terytorium Polski w wyborach do Senatu podzielone jest na 49 okręgów wyborczych, w tym
48 okręgów dwumandatowych oraz 1 okręg czteromandatowy, obejmujący powiat warszawski. Podział taki w największym stopniu nawiązuje do istniejącego obecnie podziału na 47 okręgów dwumandatowych i 2 okręgi trzymandatowe. Przy podziale samego województwa na okręgi wyborcze przyjęto zasadę okręgów, których granice w miarę możliwości obejmowałyby województwa istniejące przed reformą podziału administracyjnego kraju. Ordynacja wyborcza powinna bowiem umożliwić wybór do Senatu osób najbardziej znanych. Ponadto pozostawienie wielu dotychczasowych okręgów wyborczych daje możliwość artykulacji interesów tych społeczności, które utraciły status województw.Przy tworzeniu okręgów wyborczych, zgodnie z projektem, przestrzega się zasady nienaruszania granic województw, powiatów i miast na prawach powiatu oraz zasady zwartości terytorialnej okręgu wyborczego, a granice okręgów wyborczych wytycza się przy uwzględnieniu, w miarę możliwości, istniejących więzi lokalnych. Projekt wyraża również zasadę tworzenia okręgów wybor
czych obejmujących obszary terytorialne zamieszkałe przez możliwie równą liczbę ludności.Proponowany podział województw na okręgi wyborcze zawiera załącznik do projektu. Liczba okręgów wyborczych w poszczególnych województwach, a co się z tym wiąże liczba mandatów, zależna jest od liczby mieszkańców województwa i wynosi od 14 mandatów w województwie mazowieckim, do 2 mandatów w województwach lubuskim i opolskim.
W projekcie utrzymano zasadę wyborów większościowych - za wybranych do Senatu w okręgu wyborczym uważa się kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów, w liczbie odpowiadającej liczbie senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym.
Projekt został oparty na założeniu, że zgodnie z zasadą autonomii obu izb parlamentu, to Senat powinien mieć decydujący wpływ na kształt swojej ordynacji, w tym także na granice okręgów wyborczych. Dlatego Państwowa Komisja Wyborcza jest obowiązana, zgodnie z projektem, sygnalizować Senatowi konieczność zmiany granic okręgów wyborczych w związk
u ze zmianą liczby mieszkańców, a co się z tym wiąże, konieczność zmiany podziału mandatów pomiędzy poszczególne województwa.Projekt ustawy przesądza przynależność do okręgu wyborczego nr 1 (okręg ten obejmuje powiat warszawski) obwodów głosowania utworzonych dla obywateli polskich przebywających za granicą.
Pozostałe nowe rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania przepisów ordynacji do postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt realizuje zasadę wyrażoną w art. 100 ust. 1 konstytucji, iż kandydatów na senatorów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy, tworzący w tym celu komitety wyborcze. W projekcie znalazła również wyraz konstytucyjna przesłanka biernego prawa wyborczego w wyborach do Senatu - ukończenie przez kandydata 30 lat
najpóźniej w dniu wyborów. Dostosowania do przepisów konstytucji wymagał też przepis dotyczący wygaśnięcia mandatu senatora oraz zrzeczenia się przez senatora mandatu, przepis art. 103 konstytucji rozszerzył bowiem krąg stanowisk, których nie można łączyć z mandatem senatora, art. 104 ust. 3 ustawy zasadniczej zaś wprost stanowi, iż odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.W projekcie ustawy zaproponowany został przepis przejściowy, zgodnie z którym do zmian w składzie Senatu IV kadencji wybranego 21 września 1997 r. stosowane byłyby przepisy aktualnie obowiązującej ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, a okręgiem wyborczym byłby obszar województwa istniejącego do końca 1998 r.
Sprawa ordynacji wyborczej nie jest objęta zakresem wspólnej regulacji Unii Europejskiej. Projekt nie rodzi też dodatkowych skutków finansowych.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment