Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lecha Feszlera, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, 1999-07-30

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Lecha Feszlera wygłoszone na 37. Posiedzeniu Senatu RP w dniu 18 czerwca 1999 r., w sprawie niesprawiedliwego potraktowania województwa podlaskiego przy podziale pieniędzy z rezerwy budżetowej przeznaczonych na pokrycie poniesionych wydatków związanych z wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II w Polsce - działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

Środki finansowe na realizację zadań związanych z zabezpieczeniem medycznym, sanitarno-epidemiologicznym i farmaceutycznym pochodziły z rezerw celowych i zostały określone w wysokości 2.500 tys. zł.

Komisja w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej dokonała podziału tych środków pod kątem wniosków wojewodów zawierających potrzeby finansowe na realizację zabezpieczenia medycznego i sanitarnego spotkań Ojca Świętego z wiernymi.

Głównymi kryteriami podziału środków finansowych były:

- czas pobytu Ojca Świętego w województwie,

- liczba miejsc celebry w województwie,

- szacunkowa liczba wiernych uczestniczących w spotkaniach z Ojcem Świętym,

- istniejąca infrastruktura szpitalna;

Dysponując przyznaną kwotą środków finansowych Komisja MziOS nie brała natomiast pod uwagę wniosków na wydatki inwestycyjne.

Udostępniono jednocześnie nieodpłatnie z rezerw państwowych Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej niezbędne ilości sprzętu i materiałów medyczno-sanitarnych, artykułów włókienniczych i tekstylnych przekazując je na potrzeby zabezpieczenia medycznego i sanitarnego w poszczególnych województwach.

Wniosek Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku z dnia 26.04.99 r. przewidywał, że łączne koszty wyniosą kwotę 425.003 zł., z czego 215.000 zł zostanie przeznaczone na zakup inwestycyjny - karetka "R". Komisja MziOS nie przyznała środków:

- dla wnioskowanego Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Akademii w Białymstoku, gdyż zabezpieczenie opieki medycznej Ojca Świętego i osób szczególnie chronionych zostało powierzone Centralnemu Szpitalowi Klinicznemu MSWiA w Warszawie,

- dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku, ponieważ zarezerwowano centralne środki na wydatki z tytułu krwiodawstwa,

- na zakup karetki "R".

Mając na uwadze warunki gospodarcze województwa podlaskiego, w tym Drohiczyna miejsca celebry, jak również skromnie wyposażoną bazę szpitalną, komisja MZiOS na dofinansowanie zabezpieczenia medyczno-sanitarnego przyznała dla województwa podlaskiego kwotę 145.000 zł: w tym 120.000 zł. na obsługę medyczną oraz 25.000 zł. na obsługę sanitarną /Wigry nie były wzięte pod uwagę w zakresie zabezpieczenia medycznego, ponieważ w tej miejscowości zaplanowano jedynie odpoczynek Dostojnego Gościa).

W dniu 25 maja 1999 r. Uchwałą Nr 48/99 Rady Ministrów zwiększono, z ogólnej rezerwy budżetowej określonej w art. 22 ustawy budżetowej na rok 1999 z dnia 17 lutego 1999 r. (Dz.U. Nr 17, poz. 154), wydatki budżetowe w części dotyczącej budżetów województw o kwotę 2.000.000 zł. dla Komendy Stołecznej Policji oraz komend wojewódzkich na zabezpieczenie wizyty Ojca Świętego. Z kwoty tej na województwo podlaskie zostało rozdysponowane 73.000 zł.

Uprzejmie informuję, że środki finansowe zaplanowane w ustawie budżetowej na 1999 r. w rezerwie celowej cz. 83 dz. 97 rozdz. 97 rozdz. 9718 par. 81 poz. 53 - wydatki związane z wizytą Papieża zostały już rozdysponowane. W związku z powyższym informuję, że nie ma możliwości przydzielenia dodatkowych środków finansowych z rezerwy celowej budżetu na rok 1999.

Z wyrazami szacunku
Jerzy Widzyk

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Doroty Kempki, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, dnia 30.07.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Na podstawie upoważnienia Prezesa Rady Ministrów w odpowiedzi na interpelację Pani Senator Doroty Kempki, przekazaną przy piśmie znak SJB 440-229(1)/99 w sprawie sprostowania błędnego zapisu w poz. 32 i poz. 96 cz. II wykazu stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1998 r. uprzejmie wyjaśniam:

zmiana przedmiotowego wykazu polegająca na wskazaniu w poz. 32 i 96 cz. II - jako organu który przejął uprawnienia organu założycielskiego w stosunku do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej wymienionych w wyżej podanych pozycjach - Miasta Inowrocław (dotychczas była wskazana Gmina Inowrocław) została dokonana i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 60 pozycja 641 z 1999 r.

z up. Ministra Zdrowia
i Opieki Społecznej
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Ryś

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Cichosza, złożone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, dnia 31.07.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo AG/043/255/99/IV w sprawie tekstu oświadczenia złożonego przez senatora Mariana Cichosza podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 czerwca 1999 r. uprzejmie proszę o przyjęcie informacji uzupełniającej do odpowiedzi udzielonej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego Panią Annę Knysok.

Dyrektorzy Kas Chorych nie są opłacani z budżetu państwa lecz środków finansowych Kasy pochodzących przede wszystkim ze składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Cytowany przez Pana senatora wyrok NSA dotyczy bezpośrednio organu samorządu terytorialnego, który wykonuje zadania o charakterze publicznym, co wynika z przepisów ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym. Natomiast z ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, statuującym organy Kasy Chorych, nie wynika, że stanowisko dyrektora Kasy związane jest z funkcją publiczną.

Kasy Chorych nie są państwowymi osobami prawnymi, gdyż państwo (Skarb Państwa) nie jest właścicielem majątku Kasy. Kasy nie są również jednostkami samorządowymi, a zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym są mającymi osobowość prawną jednostkami organizacyjnymi ubezpieczenia zdrowotnego, samorządnymi i samofinansującymi się.

Wynagrodzenia pracowników Kas Chorych, w tym i dyrektorów nie są ustalane przez Radę Ministrów tak jak ma to miejsce w stosunku do pracowników samorządowych. Określenie przez Radę Ministrów warunków i stawek wynagrodzenia pracowników samorządowych oznacza, że wysokość wynagrodzeń członków zarządu gminy nie należy wyłącznie do sfery prywatności osób piastujących te funkcje publiczne i dlatego mogą być ujawnione.

W tej sytuacji stoję na stanowisku, że nie mogę ujawnić wysokości wynagrodzenia dyrektora Lubelskiej Regionalnej Kasy Chorych. Wysokość wynagrodzenia, w świetle obowiązujących przepisów prawa, stanowi informację poufną objętą pojęciem dóbr osobistych i bez zgody zainteresowanego nie może być ujawniona, a takiej zgody nie otrzymałam.

Pragnę zapewnić, że wysokość wynagrodzenia pracowników Kas Chorych, w tym członków zarządu, nie stanowi żadnego zagrożenia dla ilości i jakości udzielanych ubezpieczonym świadczeń zdrowotnych.

Informuję, że zgodnie z zapisem art. 73 ustawy z dnia 6.02.1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. z 1997 r. Nr 28 poz. 153) Statut Kasy Chorych określa m.in. zasady ustalania wynagrodzeń członków organów Kas. W załączeniu przekładam wyciąg ze Statutu Lubelskiej RKCH zawierający regulacje dotyczące tej problematyki.

Z poważaniem
Franciszka Cegielska

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, dnia 2 sierpnia 1999 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek z dnia 23 czerwca 1999 r. (AG/043/269/99/IV) uprzejmie przedstawiam, co następuje.

Przesłane przy piśmie Pani Marszałek oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego złożone na posiedzeniu Senatu RP w dniu 18 czerwca br., dotyczyło potrzeby wyjaśnienia, czy "adwokaci, występujący w sądzie w roli tzw. obrońcy z urzędu, nie otrzymują wynagrodzenia za swoją pracę a jeżeli tak, to kiedy otrzymają zaległe pieniądze".

Z poczynionych ustaleń wynika, że w poszczególnych sądach apelacyjnych, jak również w należących do ich obszarów właściwości sądach okręgowych i rejonowych, sytuacja w zakresie problematyki, której dotyczy oświadczenie senatorskie, nie jest jednakowa.

I tak w niektórych sądach apelacyjnych, okręgowych i rejonowych albo nie występują przypadki nie wypłacania lub opóźnień w wypłacaniu adwokatom - obrońcom z urzędu należności ze Skarbu Państwa, bądź są to zaległości niewielkie i sporadyczne.

W niektórych jednakże sądach wysokość zalegających zobowiązań wobec obrońców z urzędu jest znaczna. Z informacji prezesów tych sądów wynika, że opóźnienia w wypłacaniu adwokatom należności za obronę z urzędu występują z kilku powodów. Bywa tak, iż wypłatę opóźnia niedopełnienie przez adwokata koniecznych formalności. Przed wypłatą wynagrodzenia są bowiem wysyłane do adwokatów formularze w celu wypełnienia m. innymi poprzez podanie danych osobowych, adresu, numeru NIP, właściwego Urzędu Skarbowego oraz wskazanie, kto odprowadza podatek dochodowy adwokata. Brak wypełnionego formularza uniemożliwia prawidłowe wykonanie postanowienia sądu o przyznaniu wynagrodzenia adwokatowi - obrońcy z urzędu. Adwokaci również nie zawsze informują sądy o zmianach konta bankowego - co powoduje opóźnienia w wypłatach. Nie bez znaczenia jest zwiększająca się ilość spraw, w których ustanawia się obrońcę z urzędu. W porównaniu do lat ubiegłych nastąpił w tym zakresie znaczny wzrost wydatków, co wynika również ze zwiększenia minimalnych stawek wynagrodzenia adwokatów za obronę z urzędu.

Zasadniczą jednakże przyczyną powstawania omawianych zaległości oraz trudności w ich likwidowaniu - jest przekazywanie resortowi sprawiedliwości środków budżetowych w kwotach mniejszych niż zaplanowane a niejednokrotnie także ze znacznym opóźnieniem.

Ograniczenie zdolności płatniczej występuje w jednostkach resortu sprawiedliwości od kwietnia br. z powodu niepełnego pokrycia przez Ministerstwo Finansów zgłaszanych potrzeb w zakresie środków budżetowych. Otrzymywane bowiem obecnie środki finansowe nie zaspokajają potrzeb. Występują zatem trudności w finansowaniu bieżącej działalności sądów. W takiej sytuacji sądy przede wszystkim realizują zobowiązania od których naliczane są odsetki za nieterminową zapłatę, jak również koszty związane z bieżącą działalnością sądów (opłaty za przesyłki pocztowe, energię elektryczną, telefony itp.) i bywa tak, że należności adwokatów realizowane są w drugiej kolejności.

Odnośnie zatem możliwości zlikwidowania zaległości w wypłatach należności obrońców z urzędu - należy podkreślić, iż budżet resortu obejmuje również wydatki na ten cel. Przewiduje się więc, że do końca bieżącego roku będzie możliwe sukcesywne likwidowanie istniejących zaległości w tym zakresie w miarę przekazywania przez Ministra Finansów środków budżetowych, zaplanowanych wcześniej na potrzeby resortu sprawiedliwości.

z upoważnienia
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
Janusz Niemcewicz
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister - członek Rady Ministrów, Koordynator Służb Specjalnych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Glapińskiego, złożone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, dn.3-08-1999 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na przesłany tekst oświadczenia senatora Adama Glapińskiego informuję, że sytuacja, w której były konsul generalny RP w Lipsku staje się po powrocie do kraju przedstawicielem firmy z Lipska nie wydaje się właściwą, ale nie zagraża bezpośrednio polskim strategicznym interesom gospodarczym.

Z wyrazami szacunku
Janusz Pałubicki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Cichosza, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43), przekazał Podsekretarz Stanu w MPiPS :

Warszawa, dn. 3 sierpnia. 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Mariana Cichosza podczas 40 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 lipca br. pragnę przesłać na Pani ręce następujące informacje.

W marcu ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła Program "Dialog i Rozwój" dla miast które w wyniku reformy administracyjnej kraju utraciły status miast wojewódzkich.

Program ten zbudowany jest na bazie trzech komponentów:

Komponent I - "Informacje publiczne". Celem tej części Programu było zebranie propozycji utworzenia delegatur i jednostek zamiejscowych byłych instytucji wojewódzkich.

W ramach tego komponentu do Koordynatora Programu napłynęły 284 postulaty dotyczące utworzenia delegatur instytucji administracji wojewódzkiej w miastach które utraciły status wojewódzki. Wszystkie te postulaty zostały przekazane zgodnie z kompetencjami do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W każdym byłym mieście wojewódzkim powstała delegatura urzędu wojewódzkiego.

Komponent II - to "Pracownicy urzędów". Ta część programu jest prowadzona przez Krajowy Urząd Pracy.

W związku z obawą bezrobocia wśród pracowników zlikwidowanych instytucji wojewódzkich Prezes KUP powołał we wszystkich Wojewódzkich Urzędach Pracy zespoły ds. programu "Dialog i Rozwój". W wyniku prac tych zespołów, w grudniu 1998 r., została przeprowadzona ankieta obejmująca wszystkie instytucje wojewódzkie na terenie 33 miast. W grudniu 1998 r. zostało znowelizowane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na temat programów specjalnych. Nowelizacja pozwoliła na przygotowywanie programów specjalnych dla zwalnianych urzędników przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy.

Obecnie prowadzony jest stały monitoring liczby bezrobotnych urzędników rejestrujących się w urzędach pracy. Zgodnie z danymi urzędów pracy w całym kraju zarejestrowanych jest 594 bezrobotnych - byłych urzędników, aby pomóc im w powrocie do pracy zawodowej zabezpieczono dla nich 430 nowych miejsc pracy.

Wojewódzki Urząd Pracy w Chełmie w grudniu 98 roku opracował program specjalny na rzecz koordynacji zatrudnienia pracowników urzędów i instytucji województwa chełmskiego przewidzianych do reorganizacji.

Obecnie w województwie lubelskim, wg danych z KUP, zarejestrowało się 96 urzędników dla których zabezpieczono 106 nowych miejsc pracy.

Komponent III -"Rozwój". Ideą tego komponentu było udzielenie wsparcia finansowego na rzecz projektów zgłoszonych przez przedstawicieli miast tracących status wojewódzki. Koordynator Programu od maja do września 98 roku zbierał propozycje przedstawicieli miast które to mogłyby uzyskać wsparcie ze środków Programu. Budżet Programu wynosił 3 100 000 zł. i pochodził ze środków Counterpart Funds. Zarządzanie tym funduszem powierzone zostało Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Do końca września 1998 r. Koordynator otrzymał ponad 200 projektów o charakterze rozwojowym. Zgłoszone projekty (propozycje) miast zostały przekazane komisji powołanej przez Koordynatora. W efekcie prac Komisji ds. wyboru projektów - wybrano 24 projekty które były zgodne z kryteriami Programu. Każdy wybrany projekt otrzymał wsparcie w wysokości 120 000 zł.

Spośród propozycji Chełma Komisja wybrała projekt pt. "Przygraniczny Rynek Hurtowy". Prezydent Miasta Chełma 25 stycznia b.r. podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Regionalnego na realizację wyżej wymienionego przedsięwzięcia - którego zakończenie jest przewidziane do 31 grudnia 1999 roku.

Mam nadzieję, że wyjaśniłam wszystkie kwestie związane z koordynowanym przeze mnie programem. Gdyby jednak było inaczej bardzo proszę o kontakt.

Z poważaniem
Grażyna Gęsicka
Koordynator Rządowego Programu
"Dialog i Rozwój"

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, dnia 03.08.1999 r.

Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo, zawierające tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 38. posiedzenia Senatu RP w dniu 1.07.1999 r., którego tekst była Pani Marszałek uprzejma przesłać, pragnę zauważyć, iż po zapoznaniu się z przesłanymi dokumentami, nie widzę potrzeby dokonywania zmian legislacyjnych.

Z dokumentów przekazanych do Ministerstwa Skarbu Państwa, wynika iż to nie brak odpowiednich przepisów prawa, a raczej brak kompetencji po stronie osób wykonujących powierzone im czynności (błąd geodety) przyczynił się do powstania skomplikowanej sytuacji prawnej.

Tak jak ustali Sąd I instancji, sporna nieruchomość (działka nr 179/3 o pow. 1040 m2) została w 1969 r. nabyta na mocy umowy kupna - sprzedaży (akt notarialny nr 8042/69), przez Skarb Państwa.

Na wymienionej nieruchomości wybudowana została bocznica kolejowa będąca własnością Przedsiębiorstwa Handlu Sprzętem Rolniczym "Agroma" w Kielcach.

W 1975 r. wydany został na podstawie ustawy z dnia 26.10.1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, akt własności ziemi, w którym stwierdzono, że pani Helena Ratajewicz stała się z mocy prawa właścicielem nieruchomości, położonej w Kielcach (działka nr 3/3/2 o pow. 0,8639 ha) - w tym także nieruchomości spornej o pow. 1040 m2 stanowiącej własność Skarbu Państwa, która została przyznana p. Ratajewicz w wyniku błędu popełnionego przez geodetę w czasie dokonywania pomiarów ziemi.

O tym, że nieruchomość o pow. 1040 m2 jest własnością Skarbu Państwa, p. Ratajewicz dowiedziała się dopiero w 1997 r. w związku z wystąpieniem przez PHSR "Agroma" do Sądu o ustalenie, że Skarb państwa jest właścicielem, a powodowe przedsiębiorstwo użytkownikiem niniejszej spornej działki.

Do rozważenia pozostaje, aby zainteresowane przedsiębiorstwo PHSR "Agroma", wystąpiło - niezależnie od już rozpoczętej drogi sądowej - do Sądu wieczysto-księgowego z powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, zwłaszcza że ewentualne uwzględnienie powództwa o ustalenie prawa własności nie zmieniłoby sytuacji stron. Nadal istniałyby dwa tytuły własności na sporną nieruchomość, gdyż księga wieczysta, którą założyła pozwana, obejmowałaby także sporną działkę i nadal korzystałaby z rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych.

Uważam że, przedmiotowa sprawa, może i powinna zostać rozstrzygnięta na drodze postępowania sądowego i jednostkowa sprawa przedstawiona w piśmie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego nie daje podstaw do przyjęcia, iż konieczne są działania generalnie modyfikujące obowiązujące przepisy prawa.

Z poważaniem
MINISTER
z upoważnienia
Sekretarz Stanu
Alicja Kornasiewicz

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 1999-08-3

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 8 lipca br. nr AG/043/284/99/IV oświadczenie złożone przez Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca br. w sprawie zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej na 1999 r. dla Powiatu Szydłowieckiego, uprzejmie informuję:

1. Część oświatowa subwencji ogólnej dla powiatów została rozdzielona w ramach określonej łącznie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego - gmin, powiatów i samorządów województw - stanowiącej 16.551,1 mln zł, ustalonej na poziomie 12,8% planowanych dochodów budżetu państwa na 1999 r.

2. Na realizację zadań szkół ponadpodstawowych i specjalnych subwencja oświatowa została rozdysponowana dla poszczególnych samorządów zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168 - z późniejszymi zmianami).

3. Kwota subwencji kalkulowana była w zakresie zadań szkolnych przy zastosowaniu kwotowego finansowego standardu nauczania dla typu i rodzaju szkół ponadpodstawowych i specjalnych oraz liczy uczniów (w ujęciu przeliczeniowym). Dokonane wyliczenia omawianej subwencji były odnoszone - w nowym układzie organizacyjnym i terytorialnym - do kalkulacji budżetowych sporządzonych przez byłe organy prowadzące z zastosowaniem wskaźników korygujących poziom naliczania subwencji w granicach nie mniej niż 95% i nie więcej niż 110% wspomnianej kalkulacji budżetowej na 1999 r.

4. W przypadku Powiatu Szydłowieckiego, wysokość subwencji wynikająca z iloczynu liczby uczniów przeliczeniowych i kwotowego standardu finansowego wynosi 3.183 tys. zł i część oświatowa subwencji ogólnej na zadania szkolne Powiatu określona została w wysokości 3.183 tys. zł. Do subwencji na zadania szkolne doliczona została kwota 397 tys. zł, określona przez były organ prowadzący, przeznaczona na finansowanie zadań internatów. Łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 1999 r. dla Powiatu Szydłowieckiego wynosi 3.580 tys. zł.

5. W myśl rozwiązań przyjętych w art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983) uzupełnienia poziomu części oświatowej subwencji ogólnej mogą być dokonywane ze środków wyodrębnionej 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.

6. Przy dokonywaniu podziału 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, będą rozpatrzone wnioski powiatów o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na 1999 r., w tym także powiatu Szydłowieckiego - zgodnie z przyjętymi przez Zespół ds. Reformy Systemu Oświaty Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego kryteriami jej podziału.

Z wyrazami szacunku
wz MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Karwacki

* * *

Minister Gospodarki przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Markowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 05 sierpnia 1999 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek z dnia 8 lipca 1999 r. znak: AG/043/296/IV/99 przedstawiam poniżej stanowisko do oświadczenia złożonego przez senatora Pana Jerzego Markowskiego podczas 38 posiedzenia Senatu RP w dniu 1 lipca 1999 r.

Według przyjętego w dniu 30 czerwca 1998 r. przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej programu rządowego pt. "Reforma górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998-2002" oraz postanowień art. 13 ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych, całkowita lub częściowa likwidacja kopalni następuje na podstawie rozstrzygnięcia właściwego organu przedsiębiorstwa górniczego.

Stąd w przypadku KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. kompetencje w tym względzie należą wyłącznie do Zarządu Katowickiego Holdingu Węglowego S.A.

Podejmowane dotychczas wobec KWK "Niwka-Modrzejów Sp. z o.o. działania naprawcze nie doprowadziły do poprawy sytuacji ekonomicznej kopalni.

Stan zobowiązań przewyższa kapitał zakładowy Spółki, wobec czego Zgromadzenie Wspólników Kopalni Węgla Kamiennego "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. biorąc pod uwagę:

- Biznes plan Katowickiej Grupy Kapitałowej na lata 1998-2002 zatwierdzony uchwałą nr 3 Walnego Zgromadzenia z dnia 5.03.1999 r.,

- Opinię Zespołu Koordynacyjnego do przeprowadzenia postępowania przygotowawczego likwidacji KWK "Niwka-Modrzejów",

- Uchwałę Zarządu KHW S.A. nr 79/99 z dnia 24.03.1999 r.

postanowiło rozwiązać Spółkę i postawić ją w stan całkowitej likwidacji określając terminy:

a) rozpoczęcia likwidacji na dzień 1.05.1999 r.

b) zakończenia wydobycia na dzień 1.07.1999 r.

c) zakończenia likwidacji na dzień 30.06.2001 r.

Ponadto kwestia umożliwienia wyeksploatowania w przyszłości około 6,0 mln ton zasobów węgla kamiennego była przedmiotem analizy przez zespoły ekspertów przy czynnym udziale przedstawicieli związków zawodowych. Zespół ekspertów uznał, że istnieje techniczna możliwość przyłączenia części zasobów KWK "Niwka-Modrzejów" Sp. z o.o. do sąsiedniej KWK "Mysłowice" co będzie skutkowało wydłużeniem jej żywotności około 3,5 roku przy średnim wydobyciu około 7000 t/dobę.

W dniu 10.06.1999 r. odbyło się spotkanie Zarządu Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. ze związkami zawodowymi na którym przyjęto bez zastrzeżeń proponowany sposób zagospodarowania złoża KWK "Niwka-Modrzejów" przez KWK "Mysłowice".

W świetle powyższego, obawy Pana Senatora J. Markowskiego co do zamykania drogi do eksploatacji zasobów KWK "Niwka-Modrzejów" są nieuzasadnione.

Równocześnie pragnę złożyć Panu Senatorowi podziękowanie za wykazaną troskę o racjonalne gospodarowanie zasobami węgla kamiennego jako dobrem narodowym.

Z wyrazami szacunku
MINISTER GOSPODARKI
z up.
Jan Szlązak
PODSEKRETARZ STANU

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Glapińskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, 5 sierpnia 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Po zapoznaniu się z tekstem oświadczenia złożonego przez p. Adama Glapińskiego, Senatora RP, w trakcie posiedzenia Senatu RP, odnosząc się do pierwszego z postawionych przez Senatora A. Glapińskiego pytań nie mogę stwierdzić, że p. Bogumił Król naruszył pragmatykę służbową. W roku 1998 stosunek pracy z p. B. Królem, po zakończeniu pracy na stanowisku Konsula Generalnego RP w Lipsku, został rozwiązany. Przepisy dotyczące służby dyplomatyczno-konsularnej już go nie obowiązują. Zasygnalizowaną sprawę należy rozpatrywać w dwóch płaszczyznach - etycznej oraz na gruncie konwencji wiedeńskiej z dnia 24 kwietnia 1963 r. o stosunkach konsularnych. Zgodnie z postanowieniami konwencji tytuł konsula generalnego przysługuje kierownikowi urzędu konsularnego. Jest to tytuł urzędowy związany z wykonywanymi funkcjami konsularnymi, do którego to tytułu p. B. Król utracił prawo z chwilą odwołania go ze stanowiska konsula generalnego. Użyty w przesłanej w załączeniu kserokopii wizytówki skrót a.D "an Dauer" - "na stałe" nie jest stosowany w Polsce. Z tłumaczenia wynika, iż jest to jakby odpowiednik stopnia ambasadora ad personam, który zgodnie z pragmatyką służbową, nadawany jest przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych. Z powyższego wynika, iż p. B. Król używa tytułu "konsul generalny" bezprawnie. Postępowanie p. B. Króla od strony etycznej również jest naganne. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zwróciło się do p. B. Króla z kategorycznym żądaniem zaprzestania posługiwania się tytułem konsula generalnego.

W sprawie drugiego z pytań postawionych przez Senatora RP A. Glapińskiego wydaje mi się, iż właściwym jego adresatem byłby Minister Gospodarki, p. J. Steinhoff.

Z poważaniem
Bronisław Geremek

* * *

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Stanisława Cieśli, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):

Warszawa, dnia 5.08.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przekazanym przy piśmie znak: AG/043/235/99/IV Oświadczeniem złożonym przez Senatora Stanisława Cieślę na posiedzeniu Senatu RP w dniu 18.06.br. w sprawie sytuacji pielęgniarek i położnych w kraju z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie wyjaśniam.

Manifestowane przez środowisko pielęgniarek i położnych problemy oraz narastające niezadowolenie tej grupy zawodowej spowodowane trudną sytuacją zawodową i społeczną pozostają przedmiotem zainteresowania rządu, czego wyrazem są prowadzone od kilku tygodni negocjacje w sprawie postulatów zgłaszanych przez środowisko pielęgniarskie. Należy jednak podkreślić, że trudna sytuacja pielęgniarek i położnych wynika przede wszystkim z wieloletnich zaniedbań w systemie ochrony zdrowia oraz opóźnień we wdrożeniu reformy. Głębokie przeobrażenia zachodzące aktualnie w reformującym się systemie opieki zdrowotnej, wynikające ze zmiany sposobu finansowania świadczeń zdrowotnych dodatkowo wyeksponowały szereg problemów w tym również pielęgniarskich, co znalazło wyraz w różnych formach protestu tej grupy zawodowej. Mając świadomość takiej sytuacji, w momencie objęcia stanowiska nawiązałam kontakt i podjęłam bezpośrednią współpracę z organizacjami reprezentującymi poszczególne środowiska medyczne.

W ostatnim okresie w wyniku negocjacji prowadzonych pomiędzy rządem a stroną społeczną w dniu 11.07.br. zostały przyjęte ustalenia, które określają sposób realizacji najważniejszych postulatów zgłaszanych przez środowisko pielęgniarskie w tym w szczególności podwyżek od 1 kwietnia 1999 r. o 2% powyżej inflacji.

Dążąc do zagwarantowania realizacji powyższego zobowiązania został określony szczegółowy harmonogram działań wraz z systemem monitorującym. Działania te umożliwią wypłatę podwyżek w zakładach opieki zdrowotnej w terminie do 31.08.br.

W celu całościowego rozwiązania problemów zgłoszonych przez środowisko pielęgniarek i położnych strona rządowa i strona społeczna wyłoniły następujące grupy robocze:

- do spraw programu osłonowo-restrukturyzacyjnego,

- do spraw finansowania systemu ochrony zdrowia i wynagrodzeń w służbie zdrowia,

- do spraw układów zbiorowych pracy,

których celem jest przygotowanie propozycji szczegółowych rozwiązań w poszczególnych obszarach.

Odnosząc się do szczegółowych spraw będących przedmiotem oświadczenia Pana Senatora pragnę podkreślić, że wielokrotnie podnoszona kwestia wypłaty "13-tek" pracownikom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej będzie mogła znaleźć ostateczne rozwiązanie. Zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów zmianą projektu rozporządzenia z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wymagań i kryteriów, jakim powinni odpowiadać świadczeniodawcy oraz zasad i trybu zawierania umów ze świadczeniodawcami na pierwszy rok działalności Kas Chorych suma należności określona w umowie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej nie obejmuje dodatkowego wynagrodzenia rocznego (skreślenie zapisów zawartych w § 7 ust. 2 ppkt 2 cyt. rozporządzenia). Jednocześnie przygotowany do przedłożenia Sejmowi RP projekt zmiany ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym precyzuje, że kwota przekazana dyrektorom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przez Kasy Chorych przeznaczona dla pracowników uprawnionych do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 1998 r., nie podlega zwrotowi. Warunkiem bezzwrotnego przekazania w/wym. środków jest złożenie przez dyrektora zakładu oświadczenia o ich otrzymaniu od Kasy Chorych z przeznaczeniem na przedmiotowe dodatkowe wynagrodzenie oraz dokonaniu wypłat pracownikom z określeniem ich łącznej kwoty a także zobowiązanie spzoz o przejęciu ewentualnych dalszych roszczeń pracowników związanych z tym wynagrodzeniem. W przypadku potrąceń przez Kasy Chorych kwot już wypłaconych świadczeniodawcom - nastąpi ich zwrot.

Równocześnie przychylając się do opinii Pana Senatora odnośnie niskich uposażeń pielęgniarek i położnych uprzejmie informuję, że zgodnie z ustaleniami z dnia 22.07.br. zostaną przeprowadzone badania w zakresie wynagrodzeń służby zdrowia (zwłaszcza pielęgniarek i położnych) w odniesieniu do wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw wraz z prognozą zmian tej relacji w okresie 2000 - 2001.

Ponadto pragnę poinformować Pana Senatora, że zadaniem zespołu roboczego ds. finansowania systemu ochrony zdrowia będzie przeprowadzenie analizy finansowej funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w pierwszej połowie 1999 r. a następnie przedstawienie rekomendacji dla rządu dla potrzeb prac nad budżetem 2000.

W kwestii zapewnienia optymalnego poziomu zatrudnienia pielęgniarek i położnych w publicznym sektorze ochrony zdrowia pragnę wyjaśnić, że wdrożenie reformy systemu ochrony zdrowia i związana z nią restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej nie są możliwe bez równoczesnej realokacji kadr wewnątrz systemu oraz zmian w poziomie zatrudnienia.

Przeciwdziałając nieuzasadnionemu procesowi redukcji zatrudnienia w grupie pielęgniarek i położnych finalizowane są prace nad rozporządzeniem w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych w zakładach opieki zdrowotnej, którego wydanie będzie możliwe w najbliższych tygodniach. Rozporządzenie to umożliwi zakładom opieki zdrowotnej dokonanie obiektywnej oceny zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską będącego podstawą do wyznaczenia potrzeb kadrowych jednostek. W celu stworzenia warunków do jak najszybszego wdrożenia w/wym. przepisu w najbliższych miesiącach Ministerstwo uruchomi system szkoleń dla pielęgniarskiej kadry kierowniczej na terenie całego kraju.

Wszystkie omówione powyżej działania rządu są podejmowane w celu przeciwdziałania napięciom wśród pracowników ochrony zdrowia oraz przygotowania płaszczyzny do szerokiego dialogu społecznego.

Kończąc pragnę podkreślić, że dokonująca się transformacja systemu ochrony zdrowia będzie stopniowo uruchamiać nowe mechanizmy i zasady funkcjonowania rynku świadczeń zdrowotnych, które niezależnie od przejściowych zagrożeń spowodują stopniową poprawę sytuacji pielęgniarek i położnych.

Z poważaniem
wz
SEKRETARZ STANU
w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej
Maciej Piróg

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 1999-08-06

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek!

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 8 lipca 1999 r. znak: AG/043/281/99/IV oświadczeniem złożonym przez Pana Krzysztofa Głuchowskiego Senatora RP podczas 38. posiedzenia Senatu RP w dniu 1lipca 1999 r. w sprawie planowanych i realizowanych obecnie wydatków w domach pomocy społecznej, w tym w szczególności wydatków w Domu Pomocy Społecznej w Ryżkach, (powiat łukowski, województwo lubelskie) - uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Na etapie opracowywania projektu budżetu państwa na 1999 r., limit wydatków na 1999 r. na utrzymanie domów pomocy społecznej prowadzonych do końca 1998 r. przez wojewodów w formie jednostek budżetowych - został skalkulowany zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami do projektu budżetu państwa na rok 1999.

Wydatki na utrzymanie tych domów zostały skalkulowane podobnie jak wydatki wszystkich jednostek budżetowych z uwzględnieniem wskaźników przyjętych do opracowania budżetu, zaś planowane dochody z tytułu usług świadczonych przez te jednostki uwzględniono w dochodach budżetu państwa.

Od 1 stycznia 1999 r. zadanie dotyczące prowadzenia domów pomocy społecznej zostało przekazane do powiatów jako ich zadanie własne, a dochody uzyskiwane z usług świadczonych przez domy pomocy społecznej stały się dochodami własnymi powiatów. Stąd też dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie domów pomocy społecznej prowadzonych przez powiaty jako zadania własne została zaplanowana w budżecie państw na rok 1999 jako różnica między wydatkami na utrzymanie tych domów, ujętymi w projektach budżetów na rok 1999 przekazanych do Ministerstwa Finansów przez wojewodów, a dochodami planowanymi z tytułu odpłatności za usługi świadczone przez te domy. Dotacja ta została następnie zwiększona o kwotę podwyżki wynagrodzeń przewidzianą dla pracowników domów pomocy społecznej od 1 kwietnia 1999 r.

Podziału tak ustalonej dotacji celowej zaplanowanej dla domów pomocy społecznej w budżetach wojewodów - na poszczególne powiaty dokonało Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 166, poz. 1246). Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia wysokość dotacji dla poszczególnych powiatów została ustalona w stosunku do liczby osób danego powiatu przebywających w domach pomocy społecznej, również położonych na terenie innych powiatów. Powiaty otrzymaną na swoich mieszkańców dotację przekazywać miały do powiatu, gdzie dana osoba przebywa. Tak ustalona dotacja dla powiatu łukowskiego na dofinansowanie utrzymania mieszkańców tego powiatu przebywających w domach pomocy społecznej wynosiła 1.974 tys. zł i ta kwota została ujęta w projekcie budżetu powiatu przekazanym przez Ministerstwo Finansów przy piśmie z dnia 3 lutego br. Nr SJM/W/531/99. Należy przy tym zauważyć, że przekazany przez Ministerstwo Finansów projekt budżetu powiatu na 1999 r. miał charakter fakultatywny. Organ stanowiący powiatu mógł, uchwałą budżetową dokonać stosownych przesunięć w planie wydatków na zasadach określonych ustawą o finansach publicznych.

W związku z sygnalizowanymi problemami związanymi z przekazywaniem dotacji pomiędzy powiatami Minister Pracy i Polityki Socjalnej wydał nowe rozporządzenie z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej (Dz.U. Nr 47, poz. 468). Zgodnie z tym rozporządzeniem wysokość dotacji dla poszczególnych powiatów jest ustalana w odniesieniu do liczby mieszkańców domów pomocy społecznej w poszczególnych powiatach (tzn. dotacja jest kierowana tylko do tych powiatów, w których znajdują się domy pomocy społecznej, a nie jak poprzednio do wszystkich powiatów, bez względu na to, czy na jego terenie funkcjonuje dom pomoc społecznej, czy też nie).

Podziału zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 1999 dotacji na poszczególne powiaty dokonują wojewodowie.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że ww. dotacja nie powinna być jedynym źródłem utrzymania domów pomocy społecznej, bowiem powiat na organizowanie usług w domach pomocy społecznej powinien przeznaczać również dochody własne, w szczególności otrzymywane z tytułu odpłatności pensjonariuszy za pobyt w domu pomocy społecznej.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ustawie budżetowej na rok 1999 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 52 zaplanowane zostały środki na sfinansowanie wcześniejszego niż z dniem 1 kwietnia br. podwyższenia wynagrodzeń pracowników cywilnych państwowej i samorządowej sfery budżetowej. Na wniosek Wojewody Lubelskiego Minister Finansów decyzją z dnia 28 lipca br., znak: FS10-453-748/06/99 z tej rezerwy zwiększył budżet Wojewody o kwotę 191.952 zł z przeznaczeniem na sfinansowanie wcześniejszego, niż z dniem określonym w art. 26 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1999, podwyższenia wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w jednostkach pomocy społecznej, które w 1998 r. były objęte przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 194 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej (Dz.U. z 1995 r. Nr 34, poz. 193 z późn. zmianami), a przekazane zostały od dnia 1 stycznia 1999 r. do jednostek samorządu terytorialnego.

Wniosek Wojewody Lubelskiego nie obejmował jednak powiatu łukowskiego.

Z informacji uzyskanej z Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego wynika, że powiat łukowski nie wystąpił z wnioskiem o środki na ww. podwyżki dla pracowników domów pomocy społecznej.

Poza wyżej wymienioną rezerwą w ustawie budżetowej na rok 1999 nie ma innej rezerwy, z której można byłoby przeznaczyć dodatkowe środki na dotacje dla domów pomocy społecznej.

Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Halina Wasilewska-Trenkner

* * *

Prezes Głównego Urzędu Ceł przekazał stanowisko w związku z oświadczeniami senatora Jerzego Suchańskiego, złożonymi na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, 1999.08.06

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na wystąpienie Pani Marszałek z dnia 28 lipca 1999 r. Nr AG/043/328/99/IV, w załączeniu przesyłam stanowisko w sprawie oświadczeń Senatora Jana Suchańskiego złożonych podczas 40 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Zał. - 1

Zbigniew Bujak

Do wiadomości:

Pan Jerzy Suchański

Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Zał. 1

Warszawa, 1999.08.06

Stanowisko w sprawie oświadczeń Senatora Jerzego Suchańskiego złożonych podczas 40 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

w dniu 23 lipca 1999 r.

Uprzejmie informuję, że w przygotowywanym w Głównym Urzędzie Ceł projekcie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie właściwości rzeczowej i miejscowej organów celnych przewidziano włączenie całego województwa świętokrzyskiego do właściwości miejscowej dyrektora Urzędu Celnego w Krakowie. Tym samym Posterunki Celne w Staszowie i Sandomierzu będą wchodziły w skład Urzędu Celnego w Krakowie.

Nadmieniam ponadto, że decyzja o likwidacji Posterunku Celnego w Skarżysku-Kamiennej wynikała z kilku przesłanek.

Posterunek ten charakteryzował się najniższymi w Urzędzie Celnym w Krakowie wskaźnikami poboru należności celnych i podatkowych oraz najmniejszą ilością odpraw celnych.

W 1998 roku wpływy z należności celnych i podatkowych, pobranych w Skarżysku-Kamiennej, stanowiły 0,38% dochodów Urzędu Celnego, natomiast ilość dokonanych odpraw celnych stanowiła 1,14% ogólnej liczby odpraw.

Likwidacja Posterunku Celnego w Skarżysku-Kamiennej przyniesie Urzędowi Celnemu w Krakowie wymierne oszczędności, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy wydatki budżetowe administracji celnej zostały w znacznym stopniu ograniczone.

Pragnę również wyjaśnić, że w niewielkiej odległości od Skarżyska-Kamiennej funkcjonuje Posterunek Celny w Starachowicach, który pod względem wyposażenia i infrastruktury w znacznym stopniu przewyższa Posterunek Celny w Skarżysku-Kamiennej. Wspomniana niewielka odległość tej komórki organizacyjnej od Skarżyska-Kamiennej nie powinna w istotny sposób wpłynąć na sprawne dokonywanie odpraw celnych przez podmioty gospodarcze z tego terenu.

Stwierdzić należy, że wielokrotne starania dyrektora Urzędu Celnego w Krakowie o poprawę warunków pracy w Posterunku Celnym w Skarżysku-Kamiennej nie dały efektów.

Odnosząc się natomiast do koncepcji dostosowania struktur administracji celnej do nowego podziału państwa na szesnaście regionów, uprzejmie informuję, że stosownie do przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 577) organy celne należą do organów administracji niezespolonej, w związku z tym nie podlegają zasadom wspomnianego podziału państwa.

Chciałbym jednak uprzejmie wyjaśnić, że w Głównym Urzędzie Ceł prowadzone są prace mające na celu usprawnienie funkcjonowania administracji celnej oraz zmniejszenie kosztów jej funkcjonowania. Założeniem tych prac jest również usytuowanie komórek organizacyjnych urzędów celnych w największych centrach gospodarczych kraju.

Pragnę nadmienić, że wspomniana przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego zmiana struktury wymagałaby dużych nakładów finansowych i wydaje się, że w sytuacji kiedy obniża się wydatki na administrację państwową, realizacja takiego przedsięwzięcia byłaby bardzo trudna do przeprowadzenia.

Ponadto uprzejmie informuję, że innym ważnym aspektem przy omawianym problemie, jest kwestia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Już teraz należy założyć, że oprócz likwidacji przejść granicznych na granicy zachodniej i południowej będziemy zmuszeni do zniesienia wielu komórek organizacyjnych administracji celnej, działających wewnątrz kraju, a w tym i prawdopodobnie niektórych urzędów celnych. Z drugiej zaś strony większość naszych sił będziemy musieli przesunąć na granicę wschodnią, która stanie się granicą Unii Europejskiej.

Powyższe zamierzenia organizacyjne są przedmiotem badań w administracji celnej. Dodam do tego, że Prezes Głównego Urzędu Ceł powołał specjalny zespół pracowników, który przygotuje stosowne opracowanie, uwzględniające m.in. problemy finansowe oraz kadrowe, będące przedmiotem dalszych uzgodnień międzyresortowych, co do sposobów i terminów ich realizacji.

Reasumując, pragnę uprzejmie wyjaśnić, że na pewno ostatecznym efektem prowadzonych prac organizacyjnych, będą takie zmiany w strukturze urzędów celnych, które z jednej strony usprawnią ich fiskalny charakter działania, a z drugiej strony pozwolą podmiotom gospodarczym na sprawne dokonywanie odpraw celnych towarów handlu zagranicznego.

p.o. Dyrektora
Gabinetu Prezesa
Jacek Kapica

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Glapińskiego, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, dnia 1999.08.06

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z pismem z dnia 28 lipca 1999 r. znak: AG/043/310/99/IV, przy którym przesłany został tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Adama Glapińskiego podczas 40 posiedzenia senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r. uprzejmie wyjaśniam.

Projekty rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie:

1) określenia wzoru znaku do oznaczania punktów sprzedaży towarów, w których istnieje możliwość zakupu towarów, od których podróżnym przysługuje zwrot podatku od towarów i usług oraz określenia wzoru dokumentu będącego podstawą do otrzymania tego zwrotu oraz wzoru pieczęci potwierdzającej na tym dokumencie wywóz towarów,

2) określenia minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług zapłaconego przy nabyciu przez niego towarów,

3) trybu przyjmowania przez urzędy skarbowe kaucji gwarancyjnej składanej przez podmioty, których przedmiotem działalności będzie dokonywanie zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym

- będące aktami wykonawczymi do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zmian.) zostały rozesłane do uzgodnień międzyresortowych.

Zgłoszone w toku uzgodnień uwagi są obecnie wnikliwie analizowane przez Ministerstwo Finansów. Przewiduje się, że projektowane rozporządzenia zostaną wydane w sierpniu br.

Równocześnie pragnę zauważyć, iż zgodnie z art. 21e ust. 3 ww. ustawy wydając rozporządzenie, o którym mowa w ww. pkt 1) pisma, minister właściwy do spraw finansów publicznych powinien uzgodnić z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych rodzaje i sposób zabezpieczeń dokumentu. Jak wyżej wspomniałem, projektowane rozporządzenie było rozsyłane do uzgodnień międzyresortowych a więc również do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Ponadto informuję, iż przepisy ww. ustawy wprowadzające system zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym wejdą w życie z dniem 3 września br. Biorąc pod uwagę powyższe, trudno mówić o powstałych opóźnieniach i wyjaśniać ich przyczyny.

Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Wojcieszczuk

* * *

Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, dnia 9 sierpnia 1999 r.

Pan
Jerzy Suchański
Senator Rzeczypospolitej Polskiej

Z treści oświadczenia Pana Senatora złożonego na 40 posiedzeniu Senatu w dniu 23 lipca 1999 r. w którym prosi Pan mnie o "informację dotyczącą rozważenia możliwości wprowadzenia koncesji warunkowych na import broni, kiedy stosunek eksportu do importu będzie wynosił na przykład 2:1" rozumiem, że ma Pan na myśli powiązanie możliwości otrzymania koncesji na obrót bronią z zagranicą z wynikami w eksporcie.

Przedsiębiorca otrzymywałby koncesję "pod warunkiem", że eksport broni przez niego realizowany byłby, na przykład dwa razy większy od importu.

Uprzejmie informuję Pana Senatora, że nie przewiduję wprowadzenia w najbliższym okresie tego typu koncesji. Porządek prawny w Polsce nie daje mi takich uprawnień.

Mając okazję korespondencji, chciałbym skierować uwagę Pana Senatora na inne kwestie związane z obronnością i zakupami jakie są niezbędne w związku z wyłączeniem się naszego kraju do struktur NATO.

To co polskiej armii jest niezbędne, aby mogła współdziałać z Sojuszem to odpowiednie uzbrojenie, sprzęt wojskowy, dowodzenie, kontrola przestrzeni, łączność, komputery, system obserwacji i rozpoznania.

Osiągnięcie współdziałania z NATO w tych dziedzinach jest pierwszym i podstawowym warunkiem członkostwa.

Krok drugi w reformowaniu polskich sił zbrojnych to przezbrojenie armii i dopasowanie jej do zadań obronnych Sojuszu, wytypowanie jednostek wojskowych, które byłyby w stanie realizować te zadania.

By polska armia stała się w ciągu najbliższych lat pełnowartościową trzeba zapewnić jej nowoczesne uzbrojenie i sprzęt wojskowy.

Konieczna restrukturyzacja i modernizacja polskiej armii sprawia, że w najbliższym czasie kluczową rolę ma do spełnienia współpraca z państwami-członkowskimi NATO w zakresie zakupów oraz dostaw sprzętu wojskowego, współpracy przemysłów obronnych Polski i krajów Paktu Północno-Atlantyckiego, transferów technologii militarnych i technicznej myśli wojskowej.

Modernizacja armii i restrukturyzacja przemysłu obronnego są to sprawy od siebie wzajemnie uzależnione. Polskie wojsko powinno w jak największej części zaopatrywać się w sprzęt polskiej produkcji. Krajowe zakłady zbrojeniowe mogą i powinny produkować podstawowe uzbrojenie Nie stać ich jednak na produkcję np. samolotów bojowych..

Obecnie w naszym kraju istnieje 31 zakładów produkujących na potrzeby wojska. Ich kondycja finansowa utrudnia tym przedsiębiorstwom restrukturyzację produkcji i dostosowanie się do zaostrzonych wymagań odbiorców. Szansy uporania się z kłopotami upatruje się przede wszystkim w rozwoju kooperacji z partnerami zagranicznymi, głównie z państw NATO. Stąd większość zakładów pracujących na rzecz wojska poszukuje sposobów zawiązania współpracy z renomowanymi firmami zachodnimi, oznaczającej wzmocnienie kapitałowe i technologiczne polskich firm, a także nowe zamówienia.

Możliwościami współpracy z Polską interesują się również państwa Sojuszu. Świadczy o tym wiele odwiedzających nasz kraj misji sondażowych i promocyjnych wysyłanych przez poszczególne koncerny, a także aktywny udział zachodnich firm zbrojeniowych w odbywających się w Polsce specjalistycznych targach, wystawach i salonach.

Nie ulega wątpliwości, że państwa NATO widzą w Polsce interesujący rynek zbytu.

Rozwój współpracy przemysłu obronnego z partnerami zagranicznymi wymaga spełnienia przez stronę polską kilku warunków, w tym przede wszystkim unowocześnienia bazy wytwórczej sektora, dostosowania produkcji do zmienionych wymagań rynku, a także znaczącej poprawy ekonomiczno-finansowej producentów.

Proces restrukturyzacji przemysłu obronnego jest dobrą okazją do poszukiwania i wdrożenia rozwiązań, które - z jednej strony - gwarantują zaspokojenie potrzeb sił zbrojnych oraz zwiększenie eksportu broni, z drugiej zaś - umożliwiają poprawę efektywności, innowacyjności oraz konkurencyjności polskiej produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

Polski przemysł obronny, w chwili obecnej, niestety nie produkuje szeregu typów podstawowego uzbrojenia w które jesteśmy zobligowani wyposażyć nasze siły zbrojne aby zbliżyć się do standardów obowiązujących w NATO.

Przez najbliższą dekadę wydawać będziemy na zakupy uzbrojenia zdecydowanie więcej niż wyniosą wpływy z eksportu.

Wpłyną na to m.in. zakupy samolotów wielozadaniowych czy systemów rakietowych a także zakupów części zamiennych do eksploatowanego w dalszym ciągu sprzętu pochodzącego z krajów byłego Układu Warszawskiego.

Celem powiązania zwiększonych zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego z eksportem wyrobów pochodzących z przedsiębiorstw polskiego przemysłu obronnego, Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt Ustawy "o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa".

Celem tej inicjatywy legislacyjnej jest stworzenie podstaw do trwałych powiązań kooperacyjnych pomiędzy polskimi przedsiębiorstwami przemysłu obronnego a zagranicznymi dostawcami uzbrojenia i technologii. Projekt przewiduje, że zakupy za granicą uzbrojenia, sprzętu wojskowego lub technologii dla jego produkcji będą realizowane pod warunkiem lokowania kapitału zagranicznego w wybranych sektorach gospodarki i importu z Polski produkcji polskich przedsiębiorstw.

Projekt ww. ustawy jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie. Mam nadzieję, że w osobie Pana Senatora znajdę orędownika rozwiązań w niej zaproponowanych.

MINISTER
Z up.
Henryk Ogryczak
Podsekretarz Stanu

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43), przekazał Minister Pracy i Polityki Socjalnej:

Warszawa, 10.08.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Nawiązując do tekstu oświadczenia złożonego przez senatora Henryka Stokłosę podczas 40. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r., przesłanego w załączeniu do pisma Nr AG/043/325/99/IV z dnia 28 lipca 1999 r., dotyczącego złej sytuacji placówek opiekuńczo-wychowawczych na trenie byłego województwa pilskiego, pragnę poinformować, że znane mi są kłopoty finansowe placówek opiekuńczo-wychowawczych, choć kierowany przeze mnie resort nie ma w roku bieżącym wpływu na finansowanie tych instytucji.

Z dniem 1 stycznia 1999 r., zgodnie z postanowieniami art. 10a pkt 7 ustawy o pomocy społecznej (Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, Nr 162 poz. 1118 i 1126 oraz Dz.U. z 1999 r. Nr 20, poz. 170), do zadań pomocy społecznej realizowanych przez powiat zostało wprowadzone organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka, rodzinne domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, ogniska wychowawcze, świetlice i kluby środowiskowe).

Jednakże w ślad za przekazaniem tego zadania do pomocy społecznej nie przeszły ani środki finansowe na utrzymanie placówek, ani też nadzór pedagogiczny nad tymi palcówkami, który pozostał w kuratoriach oświaty. W gestii kuratoriów oświaty pozostało również kierowanie wychowanków do placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Środki finansowe na utrzymanie placówek opiekuńczo-wychowawczych znalazły się w budżetach powiatów w części 79 - oświata i wychowanie w rozdziale 8221 - zakłady opiekuńczo-wychowawcze. Wysokość tych środków została w roku ubiegłym zaplanowana przez właściwe kuratoria oświaty. W związku z powyższym ministrem właściwym do wypowiadania się w sprawach dotyczących budżetu placówek opiekuńczo-wychowawczych w bieżącym roku jest Minister Edukacji Narodowej.

Resort pracy i polityki socjalnej, świadomy niejasnej i trudnej sytuacji, która zaistniała w zakresie realizacji zadań związanych z opieką nad dzieckiem, czyni starania mające na celu uporządkowanie w przyszłości zagadnień związanych z opieką nad dzieckiem oraz stworzenie spójnego, elastycznego systemu opieki nad dzieckiem w Polsce. Szansą na stosunkowo szybkie uporządkowanie istniejącego stanu rzeczy oraz na stworzenie podstaw do wprowadzenia dalej idących zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną stała się możliwość wprowadzenia stosownych zmian do ustawy o pomocy społecznej w ustawie o zmianie ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej. Planuje się wprowadzić do ustawy o pomocy społecznej osobny rozdział, regulujący zasady działania poradnictwa rodzinnego, rodzin zastępczych, placówek opiekuńczo-wychowawczych, ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w ramach pomocy społecznej. Wprowadzane zmiany są przygotowywane wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Wprowadzenie zapisów do ustawy o pomocy społecznej będzie miało odzwierciedlenie w wykreśleniu odpowiednich zapisów w ustawie o systemie oświaty. Przepisy te mają szansę wejścia w życie już od 1 stycznia 2000 r.

Jednocześnie zostały podjęte starania o przeniesienie w całości w przyszłorocznym budżecie środków na finansowanie opieki nad dzieckiem z części 79 - oświata i wychowanie do części 86 - opieka społeczna.

Obecnie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej jest w trakcie zbierania informacji w terenie o potrzebach finansowych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, które w przyszłym roku prawdopodobnie przejdą do pomocy społecznej.

Z poważaniem
MINISTER
Up.
SEKRETAR STANU
Joanna Staręga-Piasek


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment