Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


KONTAKTY MIĘDZYNARODOWE

16 lipca br. wizytę w Senacie RP złożył przebywający w Polsce premier Republiki Francuskiej Lionel Jospin. Gościa przyjęła marszałek Alicja Grześkowiak. W spotkaniu uczestniczył wicemarszałek Andrzej Chronowski, przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Władysław Bartoszewski oraz przewodniczący senackiej Grupy Polsko-Francuskiej senator August Chełkowski.

Marszałek A. Grześkowiak przypomniała, że polski Senat współpracuje z Senatem francuskim już od 1989 roku. Cenna była pomoc parlamentarzystów Francji w pracach nad tworzeniem polskiego systemu samorządowego. Efektywne były również konsultacje Komisji Konstytucyjnej Senatu RP i Komisji Prawnej Senatu Francji. Marszałek podziękowała za solidarność i wsparcie, jakie Francja okazuje Polsce.

Premier L. Jospin zwrócił uwagę, że historyczne związki naszych narodów są korzystne dla obu stron. W przeszłości Francja mogła się uczyć od Polski odwagi wobec przeciwnika, zdolności do odradzania się jako państwa. Obecnie Polska daje lekcję pokojową - uczula na problemy Europy Wschodniej. Zdaniem premiera, Polska, w której demokracja była potrzebą narodu, odegra ważną rolę w jednoczącej się Europie.

Gdy marszałek A. Grześkowiak poruszyła kwestię integracji Polski z Unią Europejską, premier L. Jospin stwierdził, że Francja czeka na Polskę, gotowa jest uprzywilejować nasz kraj i pomóc w procesie integracyjnym.

Marszałek A. Grześkowiak poinformowała premiera Francji o sprawowaniu przez polski Senat opieki nad Polonią. Przypomniała, że w pierwszych dniach lipca wielki zjazd Polonii Świata odbył się pod Paryżem. Marszałek podziękowała za opiekę Francji nad naszymi rodakami; poprosiła też o pomoc w utworzeniu polskiej szkoły w Paryżu, na którą czeka 400 dzieci.

L. Jospin podkreślił, iż wspólnoty polskie we Francji są przykładem integracji - wtapiając się w społeczność francuską, zachowują dumę ze swego pochodzenia i polskie tradycje. W sprawie polskiej szkoły - premier obiecał pomoc.

* * *

W dniach 19-21 lipca br. w Helsinkach odbyła się XIV Konferencja przewodniczących komisji spraw zagranicznych parlamentów państw członkowskich Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz parlamentów państw kandydujących do członkostwa w Unii. Polski parlament reprezentowali: przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych poseł Czesław Bielecki oraz wiceprzewodniczący senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Krzysztof Majka. Była to pierwsza konferencja międzynarodowa, która odbyła się w Finlandii po przejęciu przez ten kraj 1 lipca br. prezydencji w Unii Europejskiej.

Pierwszego dnia konferencji obradowali przewodniczący komisji spraw zagranicznych parlamentów państw członkowskich Unii oraz Parlamentu Europejskiego. Przewodniczący komisji spraw zagranicznych parlamentów narodowych państw Europy Środkowej i Wschodniej oraz Południowej wzięli w obradach konferencji drugiego dnia obrad.

Porządek obrad konferencji w Helsinkach obejmował następujące tematy:

pierwszego dnia:

drugiego dnia:

Minister spraw zagranicznych Estonii Toomas Hendrik Ilves, wprowadzając do debaty na temat bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego, zauważył, że obecna stabilna sytuacja w regionie Europy Północnej, w przeciwieństwie do tego, co się dzieje w Europie Południowo-Wschodniej, jest wynikiem pracy państw tego regionu. W swoim wystąpieniu wskazał na obecne wciąż zagrożenia wypływające z polityki Rosji w regionie. Akcentował, że aspiracje, które pięć, dziesięć lat temu wydawały się niemożliwe do spełnienia, na przykład członkostwo Polski w NATO, zostały zrealizowane. Minister postulował, aby z odwagą patrzeć w przyszłość.

Senator K. Majka podkreślił zainteresowanie Polski rozwojem jak najszerszej współpracy w regionie Morza Bałtyckiego. Wskazał na szerokie zaangażowanie Polski w rozwój współpracy transgranicznej z sąsiadami z tego regionu.

Senator zwrócił uwagę, że problem Kaliningradu obecnie w ogromnej mierze wiąże się z aspektami pozamilitarnymi, takimi jak środowisko naturalne czy powstająca przepaść ekonomiczna pomiędzy Okręgiem Kaliningradzkim a przylegającymi do niego obszarami Litwy i Polski. Podobna przepaść w zakresie rozwoju gospodarczego tworzy się między Estonią i Finlandią a graniczącymi z tymi państwami regionami Federacji Rosyjskiej.

W kontekście aspektu militarnego problemu Okręgu Kaliningradzkiego senator K. Majka wskazał na niepokojący fakt niskiej intensywności współpracy wojskowej Federacji Rosyjskiej z państwami NATO, a w szczególności z Polską.

Podkreślił konieczność uregulowania kwestii granic między Federacją Rosyjską a Litwą, Łotwą i Estonią; Rosja podpisała porozumienie z Litwą, ale nie zostało ono jeszcze ratyfikowane przez Dumę, natomiast nie ma wciąż porozumienia z Łotwą i Estonią.

Senator porównał sprawę uregulowania sprawy granic między Federacją Rosyjską a każdym z tych trzech krajów do problemu wyprowadzenia z nich wojsk rosyjskich, który pomyślnie został rozwiązany w 1994 r., w decydującej mierze dzięki naciskowi świata zachodniego w tej kwestii.

Premier Finlandii Paavo Lipponen, wprowadzając do debaty dotyczącej wymiaru północnego Unii Europejskiej, stwierdził, że polityka Unii w tym zakresie ma charakter polityki długofalowej, podobnie jak polityka na rzecz ustabilizowania sytuacji na Bałkanach czy polityka zbliżenia z Rosją oraz Ukrainą. Koncepcja wymiaru północnego Unii jest instrumentem w ramach procesu integracji europejskiej, sprzyjać powinna stabilizacji w regionie, ułatwić poszerzenie Unii w kierunku północno-wschodnim.

Poseł Czesław Bielecki zwrócił uwagę, że region Europy Północnej to obszar, do którego odnoszą się strategiczne interesy Polski. W tym kontekście sprawą zasadniczą dla Polski jest przyszłość Rosji: czy pogrąży się ona w chaosie gospodarczo-politycznym, czy też zdoła przezwyciężyć gnębiący ją kryzys. Co robić, aby pomóc Rosji w wydobywaniu się z obecnego kryzysu?

Poseł wysunął propozycję stworzenia pasa demokracji, który służyłby wspieraniu wysiłków Rosji przechodzenia od imperializmu do demokracji oraz przeciwdziałałby jej tendencjom do dominacji w regionie. Zastrzegł przy tym, że nie chodzi tu o stworzenie czegoś na wzór, znanego z historii, cordon sanitaire, ale o wypracowanie polityki zdecydowanej obrony demokracji na obrzeżach Federacji Rosyjskiej, na wzór Słowenii czy też Litwy, które swoją determinacją powstrzymały naciski zewnętrzne skierowane przeciwko swoim młodym demokracjom. Zaznaczył, że nasza słabość jest pożywką dla tendencji imperialnych i antydemokratycznych w Rosji.

Po zakończeniu konferencji jej uczestnicy złożyli wizytę u prezydenta Finlandii Martti Ahtisaariego w jego letniej rezydencji w Kultaranta.

Wizyta miała miejsce na dziewięć dni przed Szczytem w Sarajewie (29-30 lipca br.) w sprawie paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej; szczytowi przewodniczyć będzie głowa państwa kraju prezydencji w Unii, prezydent Finlandii.

Podczas wizyty poruszono trzy związane z sytuacją na Bałkanach tematy: problem przywództwa w Jugosławii (czy istnieje alternatywa dla rządów Slobodana Miloszevicia), kwestię pomocy dla Rumunii i Bułgarii w odbudowie mostów na Dunaju zniszczonych w trakcie bombardowań NATO na Jugosławię oraz problem wniosków, które Unia Europejska powinna wyciągnąć z wydarzeń na Bałkanach w ostatnim półroczu.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment