Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

7 stycznia 1999 r.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej wstępnie rozpatrzyła projekt budżetu państwa na 1999 rok w części dotyczącej przedmiotowego zakresu działania komisji.

Senatorowie zapoznali się z informacjami o planach finansowych: Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, Krajowego Urzędu Pracy, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowej Inspekcji Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Alimentacyjnego, Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, Funduszu Administracyjnego KRUS oraz PFRON. Informacje przedstawili reprezentanci Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej oraz szefowie i przedstawiciele kierownictw poszczególnych urzędów i funduszy: Grażyna Zielińska (KUP), Jerzy Wroński (PIP), Stanisław Alot (ZUS), Cezary Mech (UNFE), Maksymilian Delekta (KRUS), Marian Leszczyński (PFRON).

11 stycznia 1999 r.

Odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu. Posiedzenie poświęcone było wstępnemu rozpatrzeniu ustawy budżetowej na 1999 rok w części dotyczącej merytorycznej działalności komisji.

W pierwszej części posiedzenia omówiono budżet Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. W tej części posiedzenia resort zdrowia reprezentował wiceminister Janusz Solarz.

Najwięcej miejsca w dyskusji poświęcono środkom finansowym przeznaczonym w tegorocznym budżecie na wprowadzenie reformy powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Zmiana systemu ochrony zdrowia spowoduje m.in. finansowanie świadczeń zdrowotnych ze środków pochodzących całkowicie z środków kas chorych. Kasy pokrywać będą również świadczenia za osoby nie osiągające dochodów, a korzystających z ich usług. Są to dzieci, uczniowie, studenci, żołnierze, rolnicy. Kwota przeznaczona na ten cel wynosi 2.328,4 mln złotych. Na bieżącą działalność kas (pierwsze 4 tygodnie) zapisano dotacje w wysokości 1 mld 694 mln złotych. Do 20 lutego br. - okres rozliczeniowy podatku, kasom udzielona została pożyczka w kwocie 847 mln złotych, z tym że kwota ta podlega zwrotowi do budżetu.

Senatorowie poruszyli również bardzo istotne problemy związane z ratownictwem medycznym, inwestycjami centralnymi, usługami wysokospecjalistycznymi (kardiologia, dializoterapia). Dyskusję senatorów wzbudziła kwestia poruszona przez senatora Adama Struzika, a mianowicie zadłużenia w służbie zdrowia, które na koniec 1998 roku wyniosło 5,1 mld złotych. Omówiono również, niewystarczające zdaniem senatorów, malejące z roku na rok nakłady na ochronę zdrowia i nakłady inwestycyjne.

W dalszej części posiedzenia omówiono budżet Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki na 1999 rok. Do tej części dyskusji ustosunkował się wiceprezes urzędu Jan Kozłowski. Senatorowie nie zgłosili zastrzeżeń do przedstawionego projektu.

12 stycznia 1999 r.

Komisja Nauki i Edukacji Narodowej rozpatrzyła ustawę dotyczącą przepisów wprowadzających reformę ustroju szkolnego. Komisja nie zgłosiła poprawek do ustawy. Mniejszość komisji postanowiła zaproponować przesunięcie terminu wprowadzenia reformy ustroju szkolnego o rok.

W dalszej części posiedzenia komisja wstępnie rozpatrzyła przyjętą przez Sejm 9 stycznia br. ustawę budżetową na 1999 rok. Zgodnie z postanowieniem marszałka Senatu RP z dnia 11 stycznia br. komisja oceniła plan dochodów i wydatków oraz gospodarkę pozabudżetową w następujących częściach budżetu państwa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, rezerwy celowe w zakresie zadań oświatowych, subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie części oświatowej, budżety wojewodów w zakresie zadań oświatowych i wychowawczych, a także plany finansowe Komitetu Badań Naukowych, Polskiej Akademii Nauk, Państwowej Agencji Atomistyki, Urzędu Patentowego RP, Głównego Urzędu Miar, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.

Na posiedzeniu obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz kierownictw poszczególnych urzędów.

14 stycznia 1999 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wstępnie rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 1999 w zakresie dotyczącym rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Komisja zapoznała się z opiniami zaproszonych gości: posłów, przedstawicieli resortów i urzędów centralnych. Postanowiono kontynuować posiedzenie 18 stycznia.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę budżetową na 1999 rok w częściach przydzielonych bezpośrednio Komisji Gospodarki Narodowej: Najwyższa Izba Kontroli (cz. 02), Rządowe Centrum Studiów Strategicznych (cz. 06), Ministerstwo Finansów (cz. 08), obsługa zadłużenia zagranicznego (cz. 41), obsługa długu krajowego (cz. 44), rezerwy ogólne (cz. 81), przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej, zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 1999 r., środki i limity na podwyżki wynagrodzeń pracowników cywilnych w 1999 r., wykaz inwestycji centralnych w 1999 r., Generalny Inspektorat Celny (cz. 25), Główny Urząd Ceł (cz. 51), Ministerstwo Gospodarki (cz. 13), Urząd Regulacji Energetyki (cz. 24), Wyższy Urząd Górniczy (cz. 53), Główny Inspektorat Kolejnictwa (cz. 64). W obradach uczestniczyli zaproszeni przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki oraz urzędów centralnych. Komisja postanowiła kontynuować obrady 15 stycznia.

* * *

Komisja Kultury i Środków Przekazu wstępnie rozpatrzyła uchwalony przez Sejm budżet państwa na rok 1999 w zakresie wydatków Ministerstwa Kultury i Sztuki, zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu kultura i sztuka, Funduszu Promocji Twórczości, dotacji dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne w zakresie działów 83 oraz 89 w części 34, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Ministerstwa Skarbu (dot. Polskiej Agencji Prasowej). Komisja wysłuchała opinii zaproszonych gości i ekspertów. Postanowiono kontynuować obrady 18 stycznia.

15 stycznia 1999 r.

Komisja Gospodarki Narodowej kontynuowała rozpatrywanie ustawy budżetowej na 1999 rok w częściach przydzielonych bezpośrednio komisji: Ministerstwo Skarbu Państwa (cz. 17), Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (cz. 15), Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast (cz. 18), Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń (cz. 20), Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej (cz. 21), Ministerstwo Łączności. Po wysłuchaniu opinii przedstawicieli ministerstw i urzędów senatorowie zgłosili szereg poprawek do ustawy budżetowej.

* * *

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę budżetową na 1999 rok w częściach dotyczących: Ministerstwa Spraw Zagranicznych poz. 38 - wzmocnienie kondycji finansowej polskiej dyplomacji, w tym restrukturyzacja i poprawa stabilności kadr MSZ oraz koszty wprowadzenia w życie ustawy o służbie zagranicznej, poz. 47 - środki dla MSZ na sfinansowanie nowych składek do organizacji międzynarodowych oraz udział w programach współpracy międzynarodowej w organizacjach systemu MSZ i OECD, w tym doraźne programy i operacje terenowe, poz. 48 - środki na utworzenie i funkcjonowanie Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, a także wydatków Komitetu Integracji Europejskiej (koszty integracji z Unią Europejską i współpraca z OECD), Ministerstwa Gospodarki (handel zagraniczny, integracja z Unią Europejską, placówki zagraniczne, współpraca naukowo-techniczna i gospodarcza z zagranicą), Głównego Urzędu Ceł, Generalnego Inspektoratu Celnego.

Po przeprowadzeniu dyskusji i głosowaniach komisja większością głosów postanowiła przyjąć przedłożony projekt. Jednocześnie postanowiono zwrócić się do Komisji Gospodarki Narodowej z wnioskiem o rozpatrzenie możliwości utrzymania przedłożonej w rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 1999, a usuniętej przez Sejm, poz. 45 części 83 - rezerwy celowe, tj. środków dala Głównego Urzędu Ceł na skutki zmian w systemie funkcjonowania środków specjalnych, w kwocie 12 mln zł.

W dalszej części posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznała się z przedstawionymi przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą projektami ustaw: o obywatelstwie polskim, o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia, a także ustawy o repatriacji. W tej części posiedzenia uczestniczyli m.in. przedstawiciele MSZ, MSWiA, "Wspólnoty Polskiej".

Członkowie komisji przedyskutowali również szereg zagadnień związanych ze zbliżającym się przyjęciem Polski do NATO: nową koncepcję strategiczną NATO, stanowisko Polski w sprawie opcji otwartych drzwi do NATO, stopień przygotowania Polski do podjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa w Pakcie Północnoatlantyckim. Rozpatrzono też projekt uchwały w sprawie ratyfikacji przez Polskę Traktatu Północnoatlantyckiego. Materiały informacyjne przedstawili zaproszeni goście: Przemysław Grudziński - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, oraz Robert Mroziewicz - podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Przewodniczący komisji senator Władysław Bartoszewski podkreślił w dyskusji m.in., że Polska popiera dążenia innych państw spełniających odpowiednie kryteria do członkostwa w NATO, zwłaszcza Słowacji i Litwy. "Czujemy się współodpowiedzialni za zapewnienie polityki otwartości sojuszu i gotowi do wspomagania starań naszych najbliższych partnerów" - powiedział senator W. Bartoszewski.

* * *

Komisja Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisja Obrony Narodowej na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły ustawę o ochronie informacji niejawnych, uchwaloną przez Sejm 8 stycznia 1999 r. Po dyskusji oraz zapoznaniu się z opiniami ekspertów komisje postanowiły zaproponować Senatowi uchwalenie ustawy z 20 poprawkami. Mniejszość komisji złożyła wniosek o odrzucenie ustawy o ochronie informacji niejawnych w całości.

Ustawa, która dostosowuje przepisy o ochronie informacji niejawnych do nowej konstytucji oraz wymogów NATO, przewiduje m.in., że przed dopuszczeniem do tajemnic państwowych i służbowych urzędnicy podlegać będą szczegółowemu postępowaniu sprawdzającemu przez UOP i WSI, a także powołanie przy Radzie Ministrów Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkali się z przedstawicielami sekcji branżowych NSZZ "Solidarność", działających w sektorze przetwórstwa rolno-spożywczego. Tematem spotkania były szanse i zagrożenia dla producentów rolnych i przetwórstwa rolno-spożywczego. W posiedzeniu uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów, Agencji Rynku Rolnego. Przewodniczący komisji senator Józef Frączek omówił wpływ przekształceń własnościowych w sektorze rolno-spożywczym na kondycję ekonomiczną indywidualnych gospodarstw rolnych w Polsce południowo-wschodniej.

Komisja zapoznała się także z problemami, jakie wyłoniły się podczas prywatyzacji Oddziału ZPOW Hortex w Środzie Wielkopolskiej.

* * *

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich. Senatorowie po dyskusji zaproponowali przyjęcie ustawy z poprawką do art. 1 pkt. 2 ust. 6: wyrazy "31 grudnia 1999" zastępuje się wyrazami 30 września 1999 r.". Ustawa, uchwalona przez Sejm 8 stycznia br. ma na celu ostateczne określenie terminu składania wniosków przez osoby represjonowane. Dzień 31 grudnia 1999 ma być ostateczną datą składania wniosków o uprawnienia do świadczenia pieniężnego. Senatorowie stwierdzili, że represjonowani repatrianci, którzy do końca 1999 r. zdecydują się na powrót do kraju, zwłaszcza pod koniec roku, będą mieli zbyt mało czasu, by złożyć wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego. W związku z tym komisja zgłosiła poprawkę, aby termin 31 grudnia 1999 dotyczył osób, które zamieszkały na terytorium Polski do 30 września 1999 roku. Tym samym wydłużono termin składania wniosków dla osób, które zamieszkają w Polsce po 30 września.

* * *

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich. Ustawa, uchwalona przez Sejm 8 stycznia br., ma na celu ostateczne określenie terminu składania wniosków przez osoby represjonowane. Dzień 31 grudnia 1999 ma być ostateczną datą składania wniosków o uprawnienia do świadczenia pieniężnego. Senatorowie stwierdzili, że represjonowani repatrianci, którzy do końca 1999 r. zdecydują się na powrót do kraju, zwłaszcza pod koniec roku, będą mieli zbyt mało czasu, by złożyć wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego. W związku z tym komisja postanowiła zaproponować poprawkę, pozwalającą osobom, które powrócą na stałe do ojczyzny i uzyskają stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 30 września 1999 roku (a nie - jak jest w nowelizacji ustawy - po 31 grudnia 1999 roku), na bezterminowe składanie wniosków do kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

W dalszej części posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała ustawę budżetową na 1999 rok, przyjętą przez Sejm 9 stycznia, w części dotyczącej przedmiotowego zakresu działania komisji.

Komisja postanowiła zaproponować poprawkę polegającą na zmianie art. 40. Zmierza ona do zwiększenia obowiązkowej składki na Fundusz Pracy z poziomu 2,45%, zapisanego w ustawie budżetowej, do poziomu 2,6%. Oznaczałoby to zwiększenie dochodów Funduszu Pracy z tytułu składki płaconej przez pracodawców, ale także pozwoliłoby funduszowi na zwiększenie wydatków, zwłaszcza na aktywne formy walki z bezrobociem.

Druga poprawka przyjęta przez komisję, a zasygnalizowana wcześniej przez prezesa ZUS Stanisława Alota, dotyczy skreślenia kwoty 500 mln zł w art. 4 ust.1 p.3. Sztywne ustalenie tej kwoty oznaczałoby dla ZUS niemożność wykorzystania ewentualnej nadwyżki powstałej przy obsłudze zadłużenia państwa wynikającej z wahań kursów walut. Poprawka znosi te ograniczenia. Komisja postanowiła kontynuować obrady 18 stycznia.

* * *

Komisja Nauki i Edukacji Narodowej uchwaliła swoją opinię dla Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie budżetu państwa na 1999 rok. Po wysłuchaniu przedstawicieli rządu, analizie materiałów uzupełniających oraz przeprowadzeniu dyskusji komisja uznała, że nakłady na edukację i naukę powinny być priorytetowe przy konstruowaniu budżetu państwa. Odpowiednie finansowanie zadań realizowanych przez oświatę, szkolnictwo wyższe i naukę daje rękojmię właściwego tempa rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego kraju. Przedłożony projekt ustawy nie czyni przełomu w dotychczasowej sytuacji finansowej tych dziedzin. Komisja pozytywnie oceniła fakt podtrzymania rozwoju pracowni internetowych w szkołach podstawowych i gimnazjach, przeznaczenie środków na realizację programu ograniczenia ubóstwa wśród dzieci oraz zagwarantowanie w rezerwie celowej na tworzenie wyższych szkół zawodowych.

Komisja zwróciła szczególną uwagę na konieczność opracowania co najmniej kilkuletniej strategii i zasad finansowania nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty na tle relacji wydatków w tych sferach w stosunku do PKB oraz uwzględnienia funkcji bonu edukacyjnego. Komisja zaproponowała wniesienie poprawki dotyczącej poz.17 w części rezerwy celowe. Wynika ona z faktu, że Sejm, obniżając środki w tej pozycji, nieopatrznie uniemożliwił uruchomienie pozostałych środków na płace i pochodne dla Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz komisji okręgowych - stwierdzili senatorowie w uchwalonej opinii. Do pozostałych części budżetu Komisja Nauki i Edukacji Narodowej nie wniosła uwag.

* * *

Komisja Obrony Narodowej po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm 9 stycznia br. ustawy budżetowej na 1999 rok w części 30 postanowiła zaakceptować decyzje Sejmu w zakresie budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

W opinii Komisji Obrony Narodowej, budżet MON w 1999 r. będzie trudny do wykonania ze względu na bardzo skromne środki, które przyjdzie ministerstwu przeznaczyć na wiele ważnych zadań związanych z przystąpieniem do struktur NATO. Podstawowym zadaniem, które powinien wypełnić budżet MON w 1999 roku, jest dalszy sprawny przebieg realizacji programów technicznej modernizacji Sił Zbrojnych RP oraz osiągnięcie innych celów wynegocjowanych z NATO. Nie można też wykluczyć sytuacji, w której Rada Ministrów będzie musiała sięgnąć po środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa na te zadania, ponieważ trudno im odmówić praw priorytetu bądź też racji stanu.

Poszukiwanie oszczędności wewnątrz budżetu MON wydaje się działaniem nieefektywnym, gdyż na wszystkie zadania budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej przeznaczone zostały bardzo skromne środki. Dokonane ograniczenia wydatków równomiernie i sprawiedliwie dotknęły każdy z rodzajów Sił Zbrojnych RP.

Budżet MON na 1999 rok powinien również zapewnić możliwość sprawnego wprowadzenia w bieżącym roku 12-miesięcznej zasadniczej służby wojskowej.

Budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej nie da się również rozpatrywać bez podkreślenia faktu ograniczenia środków na ochronę zdrowia z budżetu w związku z wprowadzeniem systemu ubezpieczeń zdrowotnych.

Komisja wyraziła zaniepokojenie z powodu stagnacji prac nad wdrożeniem strategicznych programów rządowych na rzecz obronności, których realizacja może stać się wielką szansą dla polskiego przemysłu obronnego i lotniczego.

Najistotniejsze decyzje polityczne, które określą miejsce Polski i polskiego systemu obronnego, zapadną w 1999 r.; w tym roku powinny też zapaść decyzje o istotnym zwiększeniu w 2000 roku nakładów na obronność, tak aby polskie uczestnictwo w NATO było uczestnictwem pełnoprawnego członka Sojuszu - stwierdziła Komisja Obrony Narodowej w swojej opinii.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment