Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment
25. posiedzenie
W dniach 9, 10, 11 i 16 grudnia br. odbyło się 25. posiedzenie Senatu. Posiedzeniu przewodniczyli wicemarszałkowie: Andrzej Chronowski, Tadeusz Rzemykowski, Donald Tusk. Na sekretarzy posiedzenia powołano senatorów: Andrzeja Mazurkiewicza i Witolda Kowalskiego; listę mówców prowadził senator W. Kowalski.
Zaakceptowany przez Izbę porządek dzienny posiedzenia obejmował 10 punktów:
Senat zaakceptował ponadto wniosek o przeprowadzenie łącznej dyskusji nad trzema ostatnimi punktami porządku dziennego posiedzenia.
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 36. posiedzeniu, 26 listopada 1998 r. Do Senatu została przekazana 27 listopada. Marszałek Senatu 1 grudnia, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je Izbie senator Kazimierz Kleina. Komisje uznały, że ustawa jest dobrze przygotowana, spełnia oczekiwania górników i w dobrym stopniu zabezpiecza interesy państwa. W związku z tym komisje rekomendowały Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.
Propozycje wniesienia poprawek do ustawy zgłosili natomiast senatorowie podczas dyskusji nad ustawą. Propozycje te rozpatrzyły podczas przerwy w obradach dwie połączone komisje senackie. Komisje odrzuciły wszystkie zgłoszone wnioski. Zostały one przedstawione jako wnioski mniejszości.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat przychylił się do tego wniosku i 55 głosami, przy 25 przeciw, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 35. Posiedzeniu, 20 listopada 1998 r. i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek Senatu 24 listopada, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je senator Stanisław Jarosz. Komisja rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Mniejszość komisji przedstawiła natomiast dwa wnioski. Zaprezentowała je Izbie senator Genowefa Ferenc.
Dalsze propozycje poprawek zgłosili senatorowie podczas dyskusji nad ustawą.
Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła podczas przerwy w obradach Komisja Gospodarki Narodowej. Komisja rekomendowała Izbie przyjęcie 12 spośród 30 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek. Mniejszość komisji poparła 4 poprawki.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Izba odrzuciła go 67 głosami, przy 7 za i 8 wstrzymujących się.
Wobec odrzucenia tego wniosku poddano pod głosowanie poszczególne poprawki w kolejności przepisów ustawy, a następnie całość projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. Za przyjęciem uchwały głosowało 78 senatorów, 4 wstrzymało się od głosu. W wyniku głosowania Senat powziął uchwałę w sprawie ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych:
<<Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 listopada 1998 r. ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
W uzasadnieniu podjętej uchwały podkreślono, że Senat po rozpatrzeniu ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych postanowił wprowadzić do jej tekstu dwanaście poprawek.
Przyjmując poprawki do art. 2 pkt 6 i art. 6 ust. 1, podwyższające kwotę premii termomodernizacyjnej, Senat uznał, iż dotychczasowa wysokość premii nie stanowi właściwej zachęty do podejmowania działań na rzecz zmniejszania zużycia energii cieplnej, a w wypadku przedsięwzięć o niskiej rentowności, finansowanych kredytem długoterminowym, nawet nie pokryje należnych bankowi odsetek.
Przyczyną skreślenia zdania drugiego w ust. 1 w art. 5, było przekonanie, iż użycie pojęcia "audyt energetyczny uproszczony" bez dodatkowego określenia jego zakresu oraz uwzględnienia w innych przepisach ustawy będzie powodowało trudności w przeprowadzeniu postępowania dotyczącego przyznania i przekazania premii inwestorowi.
Przyjmując poprawki do art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 2, Senat uznał, iż termin określony w tych przepisach jest zbyt odległy i należy go przyspieszyć o rok, tak aby jednostki samorządu terytorialnego mogły już od 1 stycznia 2000 r. starać się o pomoc w modernizacji budynków wykorzystywanych do wykonywania zadań publicznych.
Z uwagi na przewidywane większe zainteresowanie inwestorów pomocą w spłacie kredytów na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych niż możliwości budżetu państwa, poprawką, polegającą na dodaniu nowego ust. 5a w art. 5, Senat określił zasady pierwszeństwa w finansowaniu wniosków o przyznanie premii.
Poprawka do art. 11 ust. 1 pkt 2 podyktowana była przekonaniem, iż środki Funduszu Termomodernizacyjnego powinny być wydawane przede wszystkim na podstawowe cele ustawy. Z tą poprawką związana jest poprawka do art. 13, zwiększająca prowizję Banku Gospodarstwa Krajowego, z której można pokryć koszty weryfikacji audytów.
Poprawka do art. 12 ust. 2, nakładająca na Bank Gospodarstwa Krajowego dodatkowy obowiązek informowania o efektach zrealizowanych przedsięwzięć, zdaniem Senatu, przyczyni się do lepszego dysponowania i wykorzystania środków Funduszu w przyszłości.
Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowują
cy przepisy przedmiotowej ustawy.Senat uchwalił poprawki do ustawy - Prawo dewizowe
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 35. posiedzeniu, 19 listopada 1998 r. Do Senatu została przekazana 20 listopada. Marszałek Senatu 24 listopada, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Gospodarki Narodowej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.
Komisja Praw Człowieka i Praworządności rekomendowała Izbie wprowadzenie 13 poprawek do ustawy. Sprawozdanie komisji przedstawiła senator Anna Bogucka-Skowrońska.
Komisja Gospodarki Narodowej zaproponowała 9 poprawek do ustawy. Jej sprawozdanie przedstawił senator Wojciech Kruk.
Propozycje wprowadzenia dalszych poprawek do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji nad ustawą.
Wszystkie zgłoszone wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyły podczas przerwy w obradach komisje Praw Człowieka i Praworządności oraz Gospodarki Narodowej. Połączone komisje rekomendowały Izbie przyjęcie 14 spośród 19 zgłoszonych ogółem poprawek.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu przeprowadzono głosowania nad poszczególnymi poprawkami w kolejności przepisów ustawy, a następnie nad całością projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku tego ostatniego głosowania Senat 80 głosami, przy jednym wstrzymującym się, powziął uchwałę w sprawie ustawy - Prawo dewizowe:
<<Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 listopada 1998 r. ustawy - Prawo dewizowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) w art. 2 w ust. 1 w pkt 13 w lit. e) po wyrazach "poz. 89" dodaje się wyrazy " , Nr 34, poz. 209, Nr 137, poz. 926 i Nr 139, poz. 932";
2) w art. 2 w ust. 1 w pkt 17 w lit. b) skreśla się wyraz "praw";
3) w art. 2 w ust. 1 w pkt 17 w lit. g):
a) w drugim i trzecim tiret wyraz "rozporządzenia" zastępuje się wyrazem "rozporządzania",
b) w trzecim tiret wyrazy "o której mowa" zastępuje się wyrazami "o których mowa";
4) w art. 2 w ust. 2 wyrazy "Rząd Rzeczypospolitej Polskiej" zastępuje się wyrazami "Rzeczpospolita Polska";
5) w art. 2 w ust. 3 wyrazy "w drodze obwieszczenia" zastępuje się wyrazami "w drodze zarządzenia";
6) w art. 6 na początku dodaje się wyrazy "Jeżeli nie występują zagrożenia dla realizacji założeń polityki pieniężnej i stabilizacji systemu finansowego Rzeczypospolitej Polskiej,";
7) w art. 10 w ust. 1 skreśla się wyraz "zasadniczą";
8) w art. 10 w ust. 5 wyrazy "z bankami upoważnionymi do ich dokonywania" zastępuje się wyrazami "z upoważnionymi do tego bankami";
9) w art. 18 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "poważnego" zastępuje się wyrazem "znacznego";
10) w art. 28 w pkt 2, w art. 99a zdanie drugie w ust. 2 oznacza się jako ust. 3;
11) w art. 29 w ust. 1 wyrazy "podlega rozpatrzeniu według" zastępuje się wyrazami "toczy się według przepisów";
12) w art. 29 w ust. 2 występujące dwukrotnie wyrazy "w art. 30" zastępuje się wyrazami "w art. 31";
W uzasadnieniu podjętej uchwały zaznaczono, że Senat, po rozpatrzeniu ustawy - Prawo dewizowe, zadecydował o wprowadzeniu do niej czternastu poprawek.
Spośród tych poprawek Senat uznaje za wskazane podkreślenie poprawki do art. 2 ust. 3. Poprawka ta wprowadza zarządzenie jako formę aktu prawnego właściwą do określania przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, które waluty obce są walutami wymienialnymi. Jak zauważa Senat, obwieszczenie nie należy do wymienionych w Konstytucji RP aktów prawnych będących źródłami prawa, a w istniejącej praktyce jest jedynie formą ogłaszania informacji.
W najistotniejszej z wprowadzonych zmian Senat uzupełnienia art. 6 ustawy o dookreślenie warunków w jakich Minister Finansów będzie mógł skorzystać z uprawnienia do wydania rozporządzenia liberalizującego ograniczenia i obowiązki określone w ustawie.
Pozostałe poprawki zaproponowane przez Senat mają charakter uzupełniający lub poprawiający zapisy ustawy.
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o sejmowej komisji śledczej
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 35. posiedzeniu, 19 listopada 1998 r., i przekazana do Senatu 20 listopada. Marszałek Senatu 24 listopada, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.
Komisja Praw Człowieka i Praworządności rekomendowała Izbie wprowadzenie 10 poprawek do ustawy. Sprawozdanie komisji przedstawił senator Jan Chojnowski.
Komisja Ustawodawcza zaproponowała 11 poprawek do ustawy. Jej sprawozdanie przedstawił senator Wiesław Chrzanowski.
Propozycje wprowadzenia dalszych poprawek do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.
Wszystkie zgłoszone propozycje poprawek rozpatrzyły podczas przerwy w obradach komisje Praw Człowieka i Praworządności oraz Ustawodawcza. Połączone komisje rekomendowały Izbie wprowadzenie 17 spośród 23 zgłoszonych ogółem poprawek.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 Regulaminu Senatu najpierw przeprowadzono głosowanie nad poszczególnymi poprawkami w kolejności przepisów ustawy, a następnie głosowano nad całością projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku tego głosowania Senat 68 głosami, przy 2 przeciw i 10 wstrzymujących się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o sejmowej komisji śledczej:
<<Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 listopada 1998 r. ustawy o sejmowej komisji śledczej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) w art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Do komisji w sprawach nie uregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Sejmu.";
2) w art. 2 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"Skład komisji powinien w miarę możliwości odzwierciedlać reprezentację klubów i kół poselskich w Sejmie odpowiednio do ich liczebności.";
3) w art. 3 w ust. 1 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałka Sejmu";
4) w art. 3 w ust. 1 wyrazy "15 posłów" zastępuje się wyrazami "46 posłów";
5)w art. 3 skreśla się ust. 3;
6) w art. 5 w ust. 2 skreśla się zdanie drugie;
7) w art. 5 w ust. 3 wyrazy " , w drodze uchwały, Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Sejmu";
8)w art. 5 skreśla się ust. 5;
9)w art. 8 :
10)w art. 10:
11)w art. 11:
12) skreśla się art. 13;
13) w art. 14 w ust. 3 skreśla się wyrazy " , za zgodą Marszałka Sejmu,";
14) w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek komisji może brać udział w czynnościach, o których mowa w ust. 1.";
15)w art. 16 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 2 i dodaje się ust. 1 w brzmieniu:
"1. Postępowanie dowodowe jest jawne, chyba że bezpieczeństwo państwa, porządek publiczny, moralność lub konieczność ochrony życia prywatnego stron lub inny ważny interes prywatny wymaga wyłączenia jawności w części lub w całości.";
16) w art. 17 w ust. 1 w zdaniu drugim po wyrazach "Suma zwrotu" dodaje się wyrazy "z tytułu utraty zarobków";
17) w art. 21 w ust. 2 skreśla się wyrazy " , po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów,">>.
W uzasadnieniu podjętej uchwały zaznaczono, że Senat po rozpatrzeniu ustawy o sejmowej komisji śledczej zaproponował wprowadzenie do jej tekstu poprawek.
Senat uznał, że obecny zapis art. 1 ust. 3 wbrew przepisom Konstytucji traktuje ustawę o sejmowej komisji śledczej jako swoiste
lex specialis, a więc przepis szczególny w stosunku do aktu podstawowego, jakim jest regulamin Sejmu. Dlatego Senat proponuje nowe brzmienie art. 1 ust. 3, według którego przepisy regulaminu Sejmu stosowane miałyby być odpowiednio w sprawach nie uregulowanych w ustawie, biorąc pod uwagę, iż w tym zakresie ustawa nadaje taką rangę regulaminowi.Zdaniem Senatu, wymienienie w ustawie organów określonych tylko w regulaminie (Prezydium Sejmu i Konwent Seniorów) jest niewłaściwe przede wszystkim ze względu na to, że zarówno ani Konstytucja, ani w zasadzie ustawy zwykłe nie określają ich statusu. W związku z tym Senat zaproponował w tym zakresie wprowadzenie odpowiednich poprawek.
Zdaniem Izby, przyznanie osobie wezwanej przez komisję uprawnienia do ustanowienia pełnomocnika, jak się wydaje, nie sprzyjałoby dążeniu do wykrycia prawdy materialnej.
Senat, proponując nowe brzmienie art. 8 ust. 1 oraz skreślenie ust. 2 przedmiotowego artykułu uznał, iż komisja śledcza jako organ powołany do przeprowadzenia zbadania sprawy przede wszystkim z politycznego punktu widzenia nie powinna być ograniczona co do możliwości oceny zgodności z prawem rozstrzygnięć organów władzy publicznej.
Zdaniem Senatu, biorąc pod uwagę przede wszystkim treść art. 61 Konstytucji, w tym zwłaszcza jego ust. 2, zgodnie z którym prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialne organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku l
ub obrazu, celowe wydaje się wprowadzenie nowego przepisu regulującego kwestię jawności postępowania prowadzonego przez komisję.Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 36. posiedzeniu, 26 listopada 1998 r. Do Senatu została przekazana 27 listopada. Marszałek Senatu 1 grudnia, zgodnie z art. 55 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierowała ją do Komisji Gospodarki Narodowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.
Przedstawił je senator Wojciech Kruk. Senator sprawozdawca podkreślił, że jest to bardzo krótka ustawa, która właściwie polega wyłącznie na zmianie daty z 30 grudnia 1998 r. na 30 grudnia 1999 r. Chodzi o to, że w budżecie państwa na lata 1996-1998 zapisana była centralna inwestycja o nazwie "krajowa baza sprzętu specjalistycznego". Na wyposażeniu tej bazy miał się znajdować głównie sprzęt przeciwpożarowy. Te zakupy były zwolnione z VAT do roku 1998, właśnie do czasu zakończenia tej inwestycji. Na skutek powodzi w ubiegłym roku nie zostały na ten cel przeznaczone pewne środki z budżetu państwa i czas realizacji inwestycji automatycznie został przedłużony na rok 1999. Gdyby nie została przedłożona rozpatrywana ustawa, zakupy te musiałyby się odbywać z dwudziestodwuprocentową stawką VAT, czyli po prostu można byłoby zakupić odpowiednio mniej środków lub trzeba byłoby wydać na ten cel więcej pieniędzy.
Dlatego wnioskodawcy - jest to inicjatywa poselska - wystąpili z wnioskiem o zwolnienie z VAT tego rodzaju sprzętu na kolejny rok. Rząd nie wniósł żadnych zastrzeżeń do tej pozycji.
Komisja senacka postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.
Senat w głosowaniu przychylił się do stanowiska komisji i 77 głosami, przy 1 przeciw, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.
Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności za okres od 8 maja 1997 do 7 maja 1998 r. z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela
Zgodnie z art. 212 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej rzecznik praw obywatelskich corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności praw człowieka i obywatela.
Podstawowe problemy wynikające z informacji RPO z rocznej działalności przedstawił Izbie rzecznik praw obywatelskich Adam Zieliński.
Stanowisko Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie przedstawionej informacji zaprezentował senator Zbigniew Romaszewski. Komisja wniosła o przyjęcie przez Senat do wiadomości przedłożonej informacji.
Po dyskusji, wobec braku głosów sprzeciwu, Izba przyjęła do wiadomości przedłożoną informację.
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 36. posiedzeniu, 26 listopada 1998 r.; 27 listopada została przekazana do Senatu. W tym samym dniu marszałek Senatu skierowała ją do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie. Przedstawił je Izbie senator Dariusz Kłeczek.
Komisja rekomendowała Senatowi wprowadzenie 47 poprawek do ustawy.
Senator sprawozdawca prezentując sprawozdanie komisji podkreślił m.in., że znajdujemy się dosłownie w przededniu wdrożenia reformy systemu ubezpieczeń społecznych, niejako na ostatnim etapie prac legislacyjnych. Poprawki proponowane przez komisję, choć liczne, nie naruszają zasadniczej strategii reformy ani proponowanego kształtu nowego, bazowego filaru emerytalno-rentowego. Jak stwierdził senator D. Kłeczek, odpowiedzialność za losy tej reformy, zapoczątkowanej w poprzedniej kadencji parlamentarnej, nie pozwala na zasadniczą przebudowę zaprojektowanego systemu i nakazuje skoncentrować się na jego funkcjonowaniu w okresie przejściowym. Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca wyraził nadzieję, że Izba podzieli stanowisko Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.
Propozycje dalszych poprawek do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji. Senator Zbigniew Kruszewski przedstawił wniosek o odrzucenie ustawy.
Wszystkie zgłoszone wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła podczas przerwy w obradach Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja rekomendowała Izbie przyjęcie 49 spośród 67 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek.
W pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy. Izba odrzuciła ten wniosek 57 głosami, przy 21 głosach za i 2 wstrzymujących się.
Następnie - zgodnie z przyjętym przez Izbę wnioskiem senatora Wiesława Pietrzaka - przeprowadzono łączne głosowanie nad wszystkimi poprawkami popartymi przez komisję oraz głosowania nad tymi poprawkami, których komisja nie poparła. W wyniku kolejnego głosowania - nad całością projektu uchwały w sprawie rozpatrywanej ustawy wraz z przyjętymi poprawkami - Senat 53 głosami, przy 21 przeciw i 5 wstrzymujących się, powziął uchwałę w sprawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych:
<<Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 listopada 1998 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) w art. 5 w ust. 1 wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 2 - 3" zastępuje się wyrazami "z zastrzeżeniem ust. 2 - 5";
2) w art. 6 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "w art. 187 pkt 1" zastępuje się wyrazami "w art. 187 pkt 1 - 4 i 8";
3) w art. 9 w ust. 3 wyrazy "z ich tytułu przysługuje" zastępuje się wyrazami "z ich tytułu jest wypłacane";
4) w art. 24:
5) w art. 28:
6) art. 54 otrzymuje brzmienie:
"Art. 54. Emerytur, o których mowa w art. 28, nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury.";
7) w art. 70 w ust. 5 skreśla się wyrazy " , z tym że wiek uprawniający go do renty rodzinnej wynosi 55 lat";
8) w art. 76 w ust. 2 wyrazy "106,41 zł" zastępuje się wyrazami "200 zł";
9) w art. 85 w ust. 2 wyrazy "z zastrzeżeniem art. 87" zastępuje się wyrazami "z zastrzeżeniem art. 54 i 87";
10) w art. 103 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, przez jedną z osób uprawnionych do renty rodzinnej, zawieszeniu ulega część renty tej osoby. Wysokości części renty przysługujących pozostałym członkom rodziny nie ulegają zmianie.";
11) w art. 110 w ust. 2 skreśla się wyrazy "lub okres wymagany do ustalenia podstawy przypada w całości po przyznaniu prawa do świadczenia, a wskaźnik wysokości podstawy wynosi co najmniej 130%";
12) w art. 126 skreśla się wyrazy " , w celu określenia predyspozycji zawodowych";
13) w art. 129 w ust. 2 po wyrazach "w miesiącu przypadającym" dodaje się wyraz "bezpośrednio";
14) w art. 132 skreśla się wyrazy "po przyznaniu emerytury lub renty";
15) w art. 136 w ust. 1 skreśla się wyrazy "lub innym osobom";
16) w dziale X w rozdziale 1 dodaje się art. 144a w brzmieniu:
"Art. 144a. W ustawie z dnia 16 grudnia 1972 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową (Dz. U. Nr 53, poz. 342, z 1985 r. Nr 20, poz. 85 oraz z 1989 r. Nr 35, poz. 192) wprowadza się następujące zmiany:
2. O inwalidztwie żołnierzy i związku tego inwalidztwa lub śmierci ze służbą wojskową orzekają wojskowe komisje lekarskie na zasadach określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
3. Świadczenia dla osób określonych w ust. 1 finansowane są ze środków budżetowych będących w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej.".";
17) po art. 145 dodaje się art. 145a w brzmieniu:
"Art. 145a. W ustawie z dnia 17 grudnia 1974 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz. 143, z 1985 r. Nr 4, poz. 15, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 35, poz. 192, z 1991 r. Nr 104, poz 450, Nr 106, poz. 457, Nr 110, poz. 474 oraz z 1995 r. Nr 16, poz. 77) wprowadza się następujące zmiany:
2. Liczbę ubezpieczonych, o której mowa w ust. 1, ustala się na rok kalendarzowy według stanu na 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego, a w odniesieniu do płatników składek, którzy w poprzednim roku kalendarzowym nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia chorobowego - według stanu na pierwszy miesiąc, w którym dokonali takiego zgłoszenia.
3. Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje po 31 grudnia podjętą wcześniej wypłatę zasiłku, nawet jeśli od 1 stycznia płatnik składek jest zobowiązany, zgodnie z ust. 1, do wypłaty zasiłków.
4. Jeżeli do ustalenia podstawy wymiaru zasiłków przyjmowane jest wynagrodzenie z okresu, za który zakład pracy, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych, nie miał obowiązku przedkładania imiennego raportu zawierającego zestawienie wypłaconych składników wynagrodzenia, informacje te zakład pracy przedkłada na odrębnym zaświadczeniu, którego wzór określi minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.";
5) w art. 51 skreśla się wyrazy "i pogrzebowe";
6) w art. 54:
7) w art. 58:
"2a. Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do osób odbywających zastępcze formy służby wojskowej oraz do osób wykonujących odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania.
2b. Prawo do zasiłków przysługujących osobom odbywającym zastępcze formy służby wojskowej ustalają oraz zasiłki te wypłacają płatnicy składek na ubezpieczenie chorobowe.".";
18) po art. 145a dodaje się art. 145b w brzmieniu:
"Art. 145b. W ustawie z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 1983 r. Nr 30, poz. 144, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 36, poz. 206 oraz z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 100, poz. 461, z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 19. Wysokość renty z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ustala się zgodnie z zasadami przewidzianymi dla rent z tytułu niezdolności do pracy w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tym że:
3) skreśla się art. 20, 21 i 23;
4) w art. 24:
5) po art. 25 dodaje się art. 25a w brzmieniu:
"Art. 25a. 1. Renta z tytułu niezdolności do pracy spowodowana wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową nie ulega zawieszeniu ani zmniejszeniu w razie osiągania przychodów, o których mowa w art. 104 ust. 1-4 ustawy z dnia .... o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr ... poz....).
2. Renta szkoleniowa nie przysługuje w razie osiągania przychodu, o którym mowa w ust. 1, bez względu na wysokość tego przychodu.";
6) art. 27 otrzymuje brzmienie:
"Art. 27. 1. Wysokość renty rodzinnej ustala się zgodnie z zasadami przewidzianymi dla rent rodzinnych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tym, że renta rodzinna nie może być niższa niż 120% kwoty najniższej renty rodzinnej ustalonej i podwyższonej zgodnie z przepisami o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Przepisy art. 25a stosuje się odpowiednio.";
7) w art. 29 skreśla się pkt 2;
8) skreśla się art. 44.".";
19)po art. 145 b dodaje się art. 145c w brzmieniu:
"Art. 145c. W ustawie z dnia 18 grudnia 1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin (Dz.U. z 1989 r. Nr 46, poz. 250, z 1990 r. Nr 36, poz. 206, z 1991 r. Nr 104, poz. 450 i Nr 110, poz. 474, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, 1996 r. Nr 100, poz. 461, Nr 124, poz. 585, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz Nr 137, poz. 887) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7:
2) skreśla się art. 19;
20) po art. 148 dodaje się art. 148a w brzmieniu:
"Art. 148a. W ustawie z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. z 1991 r. Nr 44, poz. 194, Nr 107, poz. 464, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, z 1996 r. Nr 41, poz. 175, Nr 89, poz. 402, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 75, poz. 467 i 469, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770, Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 756) w art. 60 skreśla się wyrazy " , dodatków do emerytury lub renty".";
21) po art. 148a dodaje się art. 148b w brzmieniu:
"Art. 148b. W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o ubezpieczeniu społecznym duchownych (Dz.U. Nr 29, poz. 156, z 1990 r. Nr 36, poz. 206, z 1991 r. Nr 104, poz. 450, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, 1996 r. Nr 100, poz. 461, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 oraz z 1998 r. Nr 137 poz. 887) w art. 23 wprowadza się następujące zmiany:
"3. Do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2, przyjmuje się kwoty stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 18,71% podstawy wymiaru składek na to ubezpieczenie.".";
22) w art. 151 w pkt 4, w art. 31b:
a) w ust. 6 w pkt 3 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 8.",
b) w ust. 7 wyrazy "na ubezpieczenia emerytalne i rentowe" zastępuje się wyrazami "na ubezpieczenie społeczne",
c) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
"8. Składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby, o których mowa w ust. 6 pkt 3, opłaca się od dnia 1 stycznia 2000 r.";
23) skreśla się art. 160;
24) w art. 162 skreśla się pkt 8;
25) w art. 164 skreśla się pkt 1;
26) w art. 164 w pkt 15 skreśla się lit. c);
27) w art. 164 w pkt 16, w art. 93a skreśla się wyrazy "lub przez inną osobę odpowiedzialną u tego p
racodawcy za sprawy pracownicze albo finansowe";28) w art. 164 pkt 21 otrzymuje brzmienie:
"21) w art. 119 skreśla się ust. 2 oraz oznaczenie ust. 1;";
29) w art. 164 po pkt 23 dodaje się pkt 23a w brzmieniu:
"23a) po art. 123 dodaje się art. 123a w brzmi
"Art. 123a. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, termin i tryb dokonywania wypłat transferowych w przypadkach, o których mowa w art. 70 ust. 2 i art. 119 oraz w przepisach rozdziału 12 i 13. Rozporządzenie powinno w szczególności określać zasady współdziałania Krajowego Depozytu i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz otwartych funduszy emerytalnych i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przy dokonywaniu rozliczeń wypłat transferowych oraz sposób rozdysponowania odsetek z tytułu przechowywania
na rachunku środków przekazanych przez otwarte fundusze w ramach rozliczenia tej wypłaty.";";30) w art. 164 po pkt 23a dodaje się pkt 23b w brzmieniu:
"23b) w art. 124 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
"Regulamin określa także wysokość opłat należnych Krajowemu Depozytowi, wnoszonych przez otwarte fundusze w związku z dokonaniem rozliczenia wypłat transferowych.";";
31) w art. 164 po pkt 23b dodaje się pkt 23c w brzmieniu:
"23c) w art. 127 wyrazy "w terminie 3 miesięcy od dnia przedstawienia" zastępuje się wyrazami "w terminie, o którym mowa w art. 122, po przedstawieniu";
32) w art. 164 w pkt 25 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b) w ust. 2 wyrazy "w terminie 3 miesięcy od dnia przedstawienia" zastępuje się wyrazami "w terminie o którym mowa w art. 122, po
przedstawieniu",";33) w art. 164 skreśla się pkt 29;
34) w art. 164 po pkt 38 dodaje się pkt 38a w brzmieniu:
"38a) w art. 201 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania osób wymienionych w ust. 4, z uwzględnieniem sposobu ustalania wielkości środków na wynagrodzenia, o których mowa w ust. 4.";";
35) w art. 166 w pkt 7 w lit. b) średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c) w brzmieniu:
"c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeliczania przychodu, o którym mowa w ust. 1.",";
36) w art. 166 w pkt 7 po lit. c) dodaje się lit. d) w brzmieniu:
"d) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Ilekroć w przepisach dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest mowa o "przeciętnym wynagrodzeniu miesięcznym w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego" lub "planowanych rocznych ś
rodkach przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe" oznacza to:37) w art. 166 w pkt 9 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) w art. 122 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Tracą moc:
38) w art. 167 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4. Pierwszej waloryzacji kapitału początkowego dokonuje się od 1 czerwca 1999 r. poprzez pomnożenie tego kapitału wskaźnikiem wzrostu przeciętnego wynagrodzenia z pierwszego kwartału 1999 r. pomniejszonego o naliczone i potrącone od ubezpieczonego składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia z drugiego kwartału 1998 r.
5. Drugiej waloryzacji przeprowadzanej od 1 września 1999 r. oraz kolejnych dokonuje się na zasadach określonych w art. 25 ust. 3-6.";
39) w art. 168 w ust. 12 w pkt 2 wyrazy "od jedności" zastępuje się wyrazami "od 100 %";
40) w art. 168 po ust. 12 dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
"13. Wartość współczynnika, obliczonego na podstawie ust. 8, w zależności od płci, wieku ubezpieczonego oraz stażu ubezpieczeniowego w dniu 31 grudnia 1998 r., przedstawiona jest w tabeli, stanowiącej załącznik do ustawy.";
41) w art. 169 w ust. 1 w zdaniu drugim wyrazy "art. 116 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 116 ust. 5";
42) w art. 174 w ust. 7 w pkt 2 skreśla się wyrazy "i 113";
43) po art. 174 dodaje się art. 174a w brzmieniu:
"Art. 174a. Prawo do górniczej renty rodzinnej ustalonej na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 187 pkt 6, zachowuje wdowa, która zawarła ponownie związek małżeński przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli:
44) w art. 179 skreśla się ust. 4;
45) w art. 183 w ust. 3 wyrazy "w art. 187 pkt 2" zastępuje się wyrazami " w art. 187 pkt 5";
46) w art. 184 w ust. 2 wyrazy "w art. 187 pkt 4" zastępuje się wyrazami "w art. 187 pkt 9";
47) w art. 185 po wyrazach "pracowników i ich rodzin" dodaje się wyrazy "oraz o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw";
48) po art. 185 dodaje się art. 185a w brzmieniu:
"Art. 185a. 1. Zasiłek chorobowy, do którego prawo określone w przepisach wymienionych w art. 145a, 145c, art. 148b, art. 187 pkt 2 i 3 powstało przed dniem wejścia w życie ustawy, wypłaca się w wysokości i na zasadach określonych w przepisach dotychczasowych za cały okres nieprzerwanej niezdolności do pracy z powodu choroby.
2. Przepis ust. 1 stosuje się do zasiłku wyrównawczego, macierzyńskiego, opiekuńczego i świadczenia rehabilitacyjnego.
3. Wysokość świadczenia rehabilitacyjnego przyznanego po zakończeniu pobierania zasiłku chorobowego ustalonego według dotychczasowych przepisów, ustala się z uwzględnieniem podstawy wymiaru zasiłku chorobowego ustalonej według dotychczasowych zasad.";
49) art. 187 otrzymuje brzmienie:
"Art. 187. Tracą moc:
50) do ustawy dodaje się załącznik w brzmieniu: (...)
W uzasadnieniu podjętej uchwały podkreślono, że poprawki Senatu do ustawy z 26 listopada 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zapewniają spójność jej uregulowań z systemem prawa. Przede wszystkim Senat uwzględniając rozwiązania w przyjętej 13 października 1998 r. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887), dokonał uporządkowania materii dotyczącej utraty mocy obowiązującej ustaw (
w całości lub w części) w sposób prawidłowy i zgodny z systemem prawa oraz logiką reformy systemu ubezpieczeń społecznych (poprawka nr 37 i 49 oraz 2, 45, 46) - obecnie obowiązujące "ubezpieczeniowe" ustawy m.in. o zaopatrzeniu emerytalnym twórców i ich rodzin, o ubezpieczeniu społecznym duchownych, o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin, powinny być uchylane w sposób zgodny z zakresem uchylającej je ustawy. Regulacje zawarte obecnie w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych czynią zatem bezprzedmiotowymi regulacje tejże materii, zawarte w wymienionych wyżej ustawach (m.in. odnośnie do obowiązku ubezpieczenia, zasad zgłaszania do ubezpieczenia, opłacania składki na ubezpieczenie). Ustawa zaś o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych powinna uchylać przepisy ustaw, które tracą rację bytu w związku z uchwaleniem tejże ustawy (w zakresie świadczeń emerytalno-rentowych, zasad ich nabywania, ustalania wysokości i wypłaty; odnosi się to do ustaw dotyczących ubezpieczenia społecznego pracowników i ich rodzin, osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz ich rodzin, członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych i ich rodzin, górników i ich rodzin, pracowników kolejowych i ich rodzin, duchownych oraz ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent oraz ustawy o waloryzacji emerytur i rent).Powyższa problematyka pozostaje w ścisłym związku z kwestią świadczeń w razie choroby i macierzyństwa, a także z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - do czasu uchwalenia nowych, zgodnych z koncepcją reformy systemu ubezpieczeń społecznych ustaw normujących tę materię (poprawka nr 17, 18, 19, 21), należało wprowadzić niezbędne zmiany w obecnie obowiązujących ustawach (m. in. w części dotyczącej ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, zasad ustalania i wypłacania tego zasiłku, w zakresie ustalania wysokości rent z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem lub chorobą zawodową, zasad zawieszalności lub zmniejszania renty z tytułu niezdolności do pracy, zagwarantowano poziom najniższej wysokości tej
renty i renty szkoleniowej oraz wysokość najniższej rodzinnej renty z tytułu wypadku).Ponadto należało zapewnić funkcjonowanie przepisów przejściowych w zakresie świadczeń w razie choroby i macierzyństwa, dzięki czemu po 1 stycznia 1999 r. zostaną zachowane dotychczasowe zasady w odniesieniu do świadczeń, do których prawo powstało przed wejściem w życie nowelizacji (poprawka nr 48).
Celowe, zdaniem Izby, było jednoznaczne uwidocznienie w tabelach współczynników niezbędnych do obliczenia odpowiedniej części 24% kwoty bazowej, niezbędnej do obliczania kapitału początkowego. Poprawki (nr 40 i nr 50), bez konieczności posługiwania się wzorem matematycznym, mają ułatwić samemu ubezpieczonemu ustalenie części kwoty bazowej, która posłuży do wyliczania kapitału p
oczątkowego, a także Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych - załatwianie spraw i sądom - rozstrzyganie sporów.Za niezbędne uznano także niektóre doprecyzowania i poprawki o charakterze porządkującym, m.in. w związku z uregulowaniami przyjętymi przez Sejm - m.in. związane z ustalaniem prawa do emerytury (renty) uwzględnianie okresów składkowych i nieskładkowych (poprawka nr 1), uściślenie zasady wypłaty renty rodzinnej (poprawka 13), uściślenie uregulowania pierwszej waloryzacji kapitału początkowego (poprawk
a 38), poprawne odesłania do innych przepisów (poprawka nr 47) czy też właściwe powołania artykułów (poprawka nr 41 i 42).Wyeliminowano rozwiązania niezgodne z założeniami reformy ubezpieczeń społecznych, dotyczące emerytury w tzw. niepełnym wymiarze i przeliczania świadczenia na korzystniejszych zasadach przez osoby o wysokich zarobkach (poprawka nr 5, 6, 9, 11). Wprowadzono natomiast uzupełnienia niektórych uregulowań - m.in. zapewnienie repatriantom możliwości zaliczenia w Polsce okresów zatrudnienia (p
oprawka nr 3), obligatoryjne uregulowanie przyszłych tzw. emerytur pomostowych w odrębnej ustawie (poprawka nr 4), zwiększenie dodatku przysługującego tzw. sierocie zupełnej (poprawka nr 8), zapewnienie opłacania przez ośrodek pomocy społecznej składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby, które opiekują się ciężko chorym członkiem rodziny i z tego powodu zrezygnowały z pracy zawodowej (poprawka nr 22).Celowe jest również, w przekonaniu Senatu, jakkolwiek odbiega od założeń reformy, utrzymanie istniejącej w dotychczasowym stanie prawnym możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę przez posła (senatora).
Pierwsze czytanie projektów ustaw przedstawionych przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
Zgodnie z przyjętym przez Izbę porządkiem obrad odbyła się łączna debata nad trzema projektami ustaw przedstawionymi przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą: o obywatelstwie polskim, o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub
narodowości polskiej, o repatriacji.Projekty ustaw zaprezentowały Izbie przedstawicielki wnioskodawców - senator Anna Bogucka-Skowrońska oraz senator Janina Sagatowska.
Po dyskusji, zgodnie z art. 63 ust. 3 Regulaminu Senatu, Senat skierował trzy przedsta
wione projekty ustaw do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment