Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Sprawiedliwości przekazał informacje w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu" nr 19):

Warszawa, dnia 29.10.1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do pisma AG/043/147/98/IV z dnia 28 lipca 1998 r. oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, zawierającego wniosek o zbadanie zasadności posługiwania się przez wojewodę kieleckiego ekspertyzą Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu z dnia 27 czerwca 1998 r., na temat wykonalności rozstrzygnięć nadzorczych wydawanych w trybie art. 91 ustawy o samorządzie terytorialnym, uprzejmie informuję, co następuje:

Przedmiotowa opinia wydana została zgodnie z zakresem kompetencji Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu określonych w § 34 zarządzenia Nr 16 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 17 września 1993 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Kancelarii Sejmu.

W związku z powyższym jest opinią sporządzoną na użytek wewnętrzny w Sejmie. Nie stanowi obowiązującej wykładni prawa i nie jest wiążąca dla organów administracji rządowej i samorządowej. Okoliczność rozesłania tej opinii przez wojewodę nie rodzi zatem żadnych skutków prawnych po stronie podmiotów, które opinię otrzymały.

Zakreślenie ram "użytku wewnętrznego" dla opinii BSiE do Sejmu powoduje, że dokument nie powinien być rozpowszechniany poza zakresem objętym zleceniem uprawnionego podmiotu (organów Sejmu, Szefa Kancelarii Sejmu, posła). Nie można jednak, z tego wywodzić (w odniesieniu do treści przedstawionej opinii), że jej upowszechnienie w kręgu adresatów zainteresowanych rozstrzygnięciem zagadnienia prawnego naruszyło prawo.

Jednocześnie uprzejmie zapraszam za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi spowodowaną koniecznością badania wewnętrznych i niepublikowanych aktów prawnych Sejmu.

Hanna Suchocka

* * *

Minister Finansów przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszone podczas 20. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu" nr 24);

Warszawa, 1998.10.30

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo z dnia 14 października 1998 r. przesyłające tekst oświadczenia złożonego przez senatora Mariana Żenkiewicza podczas 20 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 października 1998 r. uprzejmie informuję:

  1. W związku z sygnałami o nasilającym się imporcie produktów naftowych, od których urzędy celne nie pobierają podatku akcyzowego, przede wszystkim oleju opałowego, powstało przypuszczenie, iż część tych produktów jest wykorzystywana na terenie kraju jako paliwa silnikowe.
    W związku z powyższym, konieczne było przeprowadzenie kontroli wykorzystania tych produktów i ewentualnego określenia podatku akcyzowego w przypadku przeznaczenia w/w produktów do napędu silników lub wytwa
    rzania paliw silnikowych w drodze mieszkania produktów naftowych. Pismem z dnia 8 maja br. znak: 7616/63/98KR Ministerstwo Finansów wprowadziło stały system kontroli wykorzystania oleju opałowego w kraju.
    Kontrolą objęci zostali zarówno importerzy tych pro
    duktów, jak i ich odbiorcy, a także kolejni nabywcy.
    W celu przeprowadzania tych kontroli Ministerstwo Finansów przekazuje w każdym miesiącu właściwym dla importerów izbom skarbowym kopie dokumentów celnych SAD dotyczących przywozu w/w produktów naftowych,
    które stanowią podstawę do przeprowadzenia kontroli przez właściwe urzędy skarbowe. W przypadku gdy importer odprzedał produkty naftowe, od których urząd celny nie pobrał podatku akcyzowego, jako produkty podlegające opodatkowaniu tym podatkiem (np. olej zgłoszony w urzędzie celnym jako olej opałowy został sprzedany jako olej napędowy) urząd skarbowy jest zobowiązany do określenia kwoty podatku akcyzowego na podstawie § 15 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 2, poz. 3).
    Natomiast w przypadku zużycia przez importera produktu naftowego, od którego nie pobrano podatku akcyzowego, do napędu silników, kwota podatku akcyzowego powinna być określona na podstawie § 15 ust. 1 pkt 5 w/w rozpor
    ządzenia.
    Jeżeli produkt naftowy został zużyty przez importera do produkcji paliw silnikowych w drodze mieszkania produktów naftowych to podatek akcyzowy powinien zostać określony na podstawie § 2 rozporządzenia.
    W przypadku stwierdzenia przez właściwy urząd skarbowy odprzedaży w/w produktów naftowych zgodnie ze zgłoszeniem w urzędzie celnym, izba skarbowa właściwa dla sprzedaży przekazuje informację w tej sprawie izbie skarbowej właściwej dla nabywcy w celu przeprowadzenia przez urząd skarbowy kontroli wyk
    orzystania produktów naftowych u nabywcy.
    Jeżeli produkt naftowy został zużyty przez tego nabywcę stosowana jest w/w procedura w celu określenia podatku akcyzowego.
    Natomiast w przypadku stwierdzenia odprzedaży produktu naftowego sprawa jest przekazywana d
    o kolejnej izby skarbowej.
  2. W celu ułatwienia kontroli wykorzystania oleju opałowego na terenie kraju wprowadzono z dniem 1 sierpnia 1998 r. obowiązek barwienia oleju opałowego na czerwono (rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego - Dz.U. nr 80, poz. 519).
  3. W wyniku wystąpienia Ministra Finansów Prezes Głównego Urzędu Ceł wydał polecenie urzędom celnym przeprowadzania badań laboratoryjnych każdej partii oleju deklarowanego jako olej opałowy (pismo znak: DST-T500A-187/98/3343/DC).
  4. Jak z powyższego wynika obrót olejem opałowym został poddany specyficznemu szczególnemu nadzorowi podatkowemu.
  5. Sygnalizowana przez pana Senatora M. Żenkiewicza sprawa nadużyć w obrocie olejem napędowym na terenie województwa rzeszowskiego została wykryta przez urzędy skarbowe w ramach przeprowadzanych kontroli. Do Urzędu Skarbowego w Łańcucie wpłynęły informacje przekazane przez Izbę Skarbową w Olsztynie o sprzedaży oleju opałowego przez przedsiębiorstwo z Morąga na rzecz przedsiębiorstwa z terenu Łańcuta. Jak się później okazało przedsiębiorstwo to podobną transakcje zawarło również z firmą z Poznania. Następnie za pośrednictwem innej firmy z terenu Łańcuta zakupiony olej opałowy został sprzedany jako olej napędowy za pośrednictwem 2 stacji paliwowych. Po ujawnieniu transakcji dokonywanych przez firmy z terenu Łańcuta Urząd Skarbowy w Łańcucie o całej sprawie powiadomił Komendę Rejonową Policji w Łańcucie, w rezultacie czego policja skierowała sprawę do prokuratury. Urząd Skarbowy w Łańcucie prowadzi natomiast odrębne postępowanie skarbowe w celu wymierzenia należnego podatku akcyzowego.

Przedstawiając powyższe wyrażam pogląd, że nie jest uzasadnione stwierdzenie Pana Senatora M. Żenkiewicza, iż doniesienia o nieprawidłowościach w obrocie olejem opałowym zostały przez organy skarbowe zbagatelizowane.

Z wyrazami szacunku

Leszek Balcerowicz


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment