Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 listopada 1998 r.

Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznali się z działalnością Instytutu Schillera. Prezentacji dokonali dr Frank Hahn i dyrektor filii instytutu w Polsce Anna Kaczor.

Instytut Schillera powstał w maju 1984 r. z inicjatywy Helgi Zepp-LaRouche, żony amerykańskiego ekonomisty i polityka Lyndona LaRouche’a. Jest dziś organizacją międzynarodową z ośrodkami w wielu krajach Europy, Ameryki Łacińskiej, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii i kilku krajach azjatyckich.

Głównym celem Instytutu Schillera jest odrodzenie najlepszych tradycji światowej kultury i nauki z myślą o stworzeniu nowego sprawiedliwego ładu gospodarczego, który umożliwiłby rozwój wszystkich narodów naszej planety. Instytut często nawiązuje do przełomowych idei włoskiego renesansu, szczególnie Soboru we Florencji (1439), który podkreślił znacznie chrześcijańskiej koncepcji człowieka stworzonego na podobieństwo Boga, czyli obdarzonego twórczym umysłem i zdolnością naśladowania Boga w dalszym rozwoju Wszechświata.

Koncepcja ta stała się dla LaRouche’a, razem z fizyką Georga Cantora i Bernharda Riemanna, podstawą dla rozszerzenia myśli ekonomicznej Gottfrieda W. Leibniza o pojęcie nie-entropii oraz ideę wzrostu względnej potencjalnej gęstości zaludnienia jako jedynej prawidłowej miary sukcesu polityki gospodarczej. Z takiego podejścia do gospodarki oraz istoty natury ludzkiej wynika kampania Instytutu Schillera przeciwko wszelkiej propagandzie głoszącej konieczność ograniczania przyrostu liczby ludności na Ziemi lub sprzeciwiającej się rozwojowi nauki i technologii, a także przeciwko mentalności "prawa dżungli" w gospodarce i innych dziedzinach życia.

Pracownicy Instytutu przygotowali szereg programów gospodarczych dla wielu rejonów świata, m. in. "Most lądowy" dla Euroazji, "Oaza" dla Bliskiego Wschodu i "Operacja Juares" dla Ameryki Południowej. LaRouche już w 1974 r. przedstawił projekt Międzynarodowego Banku Rozwoju, którego zadaniem miało być kredytowanie rozbudowy infrastruktury, przemysłu i rolnictwa w najbiedniejszych rejonach świata, bez narzucania im liberalizmu gospodarczego i monetaryzmu, czy też ograniczania ich suwerenności.

Instytut Schillera prowadzi działalność wydawniczą, organizuje konferencje, seminaria, koncerty, walczy o powrót do klasycznej edukacji i do sztuki w duchu Leonardo da Vinci, Beethovena, Szekspira i innych wielkich twórców. Angażuje się w kampanie polityczne, np. o powstrzymanie konferencji w Kairze w 1994 r. czy o uratowanie dzieci Bośni i szybką odbudowę gospodarki zniszczonych wojną Bałkanów.

Założyciele Instytutu wybrali Fryderyka Schillera na swego patrona, gdyż był on nie tylko doskonałym poetą, lecz również wybitnym historykiem, który rozumiał znaczenie jednostki w rozwoju ludzkości oraz dostrzegał istotę głównego konfliktu w dziejach narodów świata, tj. konfliktu między myśleniem oligarchicznym a republikańskim.

Polski oddział Instytutu Schillera został powołany do życia na początku 1996 r. Stawia sobie za cel promowanie w Polsce zasad ekonomii fizycznej oraz stworzenie podwalin owocnej współpracy międzynarodowej opartej na idei wspólnego dobra. Organizuje na terenie całego kraju wykłady i seminaria poświęcone filozofii, historii, sztuce oraz obecnej sytuacji gospodarczej i strategicznej na świecie.

Przedstawiając działalność Instytutu Schillera jego przedstawiciele odnieśli się również do obecnej sytuacji gospodarczej na świecie i istniejących trudności ekonomiczno-finansowych.

Jak stwierdzili, instytut szczyci się tym, że dokładnie przewidział obecny kryzys gospodarczy w krajach azjatyckich oraz w swoich ekspertyzach wskazywał na błędną politykę międzynarodowych kół finansowych wobec Rosji.

Przedstawiciele Instytutu Schillera wyrazili obawy w związku z zagrożeniem na światowym rynku gospodarczym. Jako wyjście z tej sytuacji wskazywali m.in. na powrót do gospodarki regulowanej, wzorowanej na programie reform politycznych i ekonomicznych prezydenta Frenklina Delano Roosevelta. W swych wypowiedziach nawiązywali także do solidaryzmu społecznego.

Przedstawiciele Instytutu Schillera wskazywali na wypaczenia w systemie edukacji i kultury, które nastąpiły na przełomie XIX i XX w. W ich opinii, współczesna edukacja opiera się przede wszystkim na omówieniach i interpretacjach, odrzucając teksty źródłowe.

W opinii przedstawicieli Instytutu Schillera, obecnie wieloma państwami rządzą liberałowie wyrośli z ideologii hippisowskiej, głoszący niczym nie skrępowaną wolność.

W dyskusji senatorowie pytali o aktualną sytuację instytutu, a także o powody uwięzienia L. LaRouche’a. Zwracali również uwagę na, nieuzasadnione ich zdaniem, nazywanie Polski w pismach Instytutu skansenem liberalizmu.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu przewodnicząca komisji senator Krystyna Czuba zaproponowała rozważenie możliwości opracowania specjalnego materiału dotyczącego pogarszającej się sytuacji w telewizji publicznej.

Senator K. Czuba zapoznała senatorów z pismem pracowników Ośrodka TVP w Katowicach, dotyczącym sytuacji ośrodków regionalnych, oraz z listem otwartym Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Senatorowie postanowili powrócić do tego problemu przy okazji rozpatrywania nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji.

4 listopada 1998 r.

Odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich, podczas którego podjęto uchwałę w sprawie udzielenia upomnienia senatorowi Ryszardowi Gibule. W uchwale stwierdzono:

"Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich działając na podstawie art. 23 ust. 2 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu skierowanej przez Prezydium Senatu sprawy senatora Ryszarda Gibuły w związku z zachowaniem nie odpowiadającym godności senatora, postanawia:

- udzielić senatorowi Ryszardowi Gibule upomnienia."

W uzasadnieniu uchwały Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich napisano:

"W dniu 4 listopada 1998 r. Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich w trybie art. 23 ust. 2 Regulaminu Senatu rozpatrzyła pismo Prezydium Senatu z dnia 30 lipca br. w sprawie Ryszarda Gibuły w związku z zachowaniem nie odpowiadającym godności senatora.

W wyniku dyskusji, po wysłuchaniu senatora Ryszarda Gibuły i zapoznaniu się z przesłaną przez Marszałka Senatu dokumentacją Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich uznała, że senator w swoim wystąpieniu na 16. posiedzeniu plenarnym Senatu w dniu 16 lipca br. naruszył normy kultury politycznej.

Zdaniem Komisji, senator Ryszard Gibuła biorąc udział w dyskusji nad ustawą o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wypowiedzią: <<czy nie jest godna potępienia apoteoza picia wina, dokonywana przez tysiące funkcjonariuszy kościoła katolickiego, który wznosząc tenże kielich, również przed dziećmi pokazują jak pić?>> obraził uczucia religijne katolików.

W związku z powyższym na podstawie art. 23 ust. 2 Regulaminu Senatu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich postanowiła udzielić senatorowi upomnienia."

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie senackiej i sejmowej komisji rolnictwa i rozwoju wsi, podczas którego wysłuchano informacji na temat przebiegu przygotowań do negocjacji z Unią Europejską w zakresie rolnictwa oraz przebiegu tzw. screeningu (prześwietlenia) w dziedzinie gospodarki żywnościowej.

W Brukseli odbywa się przegląd polskiego i unijnego prawodawstwa w dziedzinie rolnictwa i gospodarki żywnościowej. W efekcie powstanie ocena, w jakim stopniu polskie prawodawstwo jest już zgodne z unijnym, w jakiej części możliwe będzie jego dostosowanie do prawa UE do końca 2002 roku, a gdzie istnieją co do tego wątpliwości. Do tej pory przejrzano prawodawstwo w dziedzinie upraw polowych (191 aktów prawnych) oraz w dziedzinie weterynarii (594 akty). W pierwszej fazie screeningu zostanie też rozpatrzony system interwencji na rynku, kwestie płatności kompensacyjnych, subsydiów eksportowych, licencji na handel z zagranicą oraz inne formy wspierania rolnictwa. Na razie różnice między Wspólną Polityką Rolną (WPR) UE a polityką rolną Polski są znaczne.

Wiceminister rolnictwa i gospodarki żywnościowej poinformował, że polski rząd zadeklarował gotowość przystąpienia do UE na dzień 31 grudnia 2002 r.

Jeśli do tego czasu Polska nie zdąży się należycie przygotować do wstąpienia do UE, to wprowadzony zostanie okres przejściowy, w czasie którego nasz kraj nie będzie miał pełni praw członkowskich.

Jak stwierdził wiceminister J. Plewa, proponowane przez UE zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej przewidują, że 25% jej kosztów będzie finansowanych z budżetów krajów członkowskich, a tylko 75% będzie pochodziło z funduszy UE.

Obecnie 100% kosztów Wspólnej Polityki Rolnej pokrywanych jest z budżetu UE, lecz prawdopodobnie Polska zostanie objęta WPR na nowych zasadach, po przyjęciu do UE.

W opinii wiceministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej między Polską a UE istnieją znaczne różnice w zakresie interwencji na rynku rolnym. W UE interwencją państw poza pszenicą i żytem objęte są również jęczmień, kukurydza i pszenica durum. Ponadto w UE stosowane są jednolite ceny interwencyjne 112 ECU za tonę płodów rolnych (w przyszłości ma być ona obniżona do 95 ECU/t). Skup interwencyjny rozpoczyna się 1 listopada i trwa do końca maja następnego roku. W Polsce w br. rozpoczął się 15 sierpnia, a zakończy się po wyczerpaniu określanego corocznie przez rząd limitu interwencji.

W ocenie J. Plewy, potrzebny jest w Polsce zintegrowany system jakości i kontroli, który należy jak najszybciej przygotować i wdrożyć, dzięki czemu możliwe będą płatności kompensacyjne (jak dopłaty do zbóż bardzo wysokiej jakości).

Polska chciałaby wprowadzić korniszony na listę produktów objętych regulacją unijną. Regulacja ta przewiduje na przykład pomoc państwa w przypadku nadwyżki produkcji ogórków mniejszych niż 180 gr, do których zaliczają się korniszony. Rząd chce też wprowadzenia na tę listę owoców jagodowych.

Następne spotkania przeglądowe zostały podzielone na 7 podwójnych spotkań (wielostronnych i dwustronnych). Dotyczyć one będą m.in. rozwoju wsi, produktów przetworzonych, funduszy strukturalnych, sektora mlecznego, wołowiny, wieprzowiny.

W dyskusji senatorowie i posłowie zgłosili szereg zastrzeżeń do polskich negocjacji z UE.

Odpowiadając na te zarzuty, wiceminister J. Plewa stwierdził, że Wspólna Polityka Rolna jest przyjazna rolnictwu, obawy o jego los są zatem nieuzasadnione. Co do tego, ile będzie nas kosztować dostosowanie się do wymogów UE, nic pewnego na razie powiedzieć się nie da. Nie znamy ani daty naszego przyjęcia do Unii Europejskiej, ani warunków, na jakich to nastąpi, nie wiemy też, jaka wówczas będzie WPR. Z badań symulacyjnych otrzymywane są różne wyniki, na pewno jednak na przystąpieniu do UE polskie rolnictwo i w ogóle Polska wiele zyska.

6 listopada 1998 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przegłosowała poprawki do projektów ustaw o obywatelstwie polskim, o repatriacji i o Karcie Polaka, zgłoszone podczas pracy nad projektami oraz wynikłe z konsultacji z zainteresowanymi ministerstwami, a także polskimi organizacjami społecznymi w Polsce i poza krajem.

Komisja zdecydowała, że projekty zostaną przesłane do Marszałka Senatu z wnioskiem o wniesienie ich pod obrady Izby jeszcze w tym roku.

W zamierzeniach senatorów Karta Polaka miałaby być rodzajem "wizy narodowościowej" - dokumentu wydanego w celu potwierdzenia przynależności do narodu polskiego byłych obywateli RP i ich potomków.

Zgodnie z projektem Karta uprawniałaby m.in. do wielokrotnego przekraczania granicy Polski i nieograniczonego prawa do pobytu na terenie kraju, dostępu do szkół publicznych i opieki medycznej na zasadach obowiązujących obywateli polskich.

W opinii przewodniczącej komisji senator Janiny Sagatowskiej, Karta Polaka będzie miała przede wszystkim znaczenie moralne. Jak stwierdziła, nasi rodacy z chwilą przekroczenia granicy będą się czuli nie cudzoziemcami, ale Polakami, uzyskają poczucie przynależności i łączności z krajem ojczystym.

Senator dodała, że Karta Polaka pozwoli na nieograniczony pobyt naszym rodakom w Polsce, na podejmowanie studiów, korzystanie z opieki zdrowotnej i sanatorium w takim samym stopniu jak wszyscy obywatele naszego kraju.

Przyjęty przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą projekt ustawy o repatriacji definiuje m.in. pojęcie: repatriant. Według projektu repatriant to osoba narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego, która chce osiedlić się w Polsce na stałe. Szczególną opieką państwa mają być otoczone osoby, które znalazły się za granicą w wyniku deportacji.

Projekt ustawy o obywatelstwie zakłada natomiast, że nie będzie można już nikogo pozbawić obywatelstwa polskiego, chyba że osoba zainteresowana sama się go zrzeknie. Projekt uwzględnia zapisy nowej konstytucji. Zapis o pozbawianiu obywatelstwa obowiązywał przed 1989 r.

Komisja zaproponowała także, by było możliwe przywracanie obywatelstwa polskiego osobom, którym zostało ono bezprawnie odebrane w czasie wojny i istnienia PRL. Według obowiązującego obecnie prawa, obywatelstwa nie można przywrócić, można je nadać na wniosek zainteresowanego.

Komisyjny projekt zakłada też uznanie podwójnego obywatelstwa. Posiadanie drugiego obywatelstwa nie będzie wpływać na prawa i obowiązki wobec państwa polskiego.

* * *

6 i 7 listopada br. w Domu Polonii w Pułtusku odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.

Pierwszego dnia posiedzenia senatorowie zapoznali się z działalnością i zasobami Ośrodka Dokumentacji Wychodźstwa Polskiego przy Domu Polonii w Pułtusku. Dyrektor Domu Polonii dr Grzegorz Russak, przedstawiając ośrodek, z wielkim optymizmem mówił o przyszłości archiwum, które dzięki jego osobistemu zaangażowaniu i staraniom zostało skomputeryzowane i właśnie jest wprowadzane do sieci Internet, by służyć Polakom na świecie.

7 listopada br. senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą omawiali aktualną sytuacją Polaków w Niemczech.

W tej części posiedzenia uczestniczyło 5 prezesów organizacji polonijnych o zasięgu federalnym, które w kwietniu br. zgłosiły akces do ogólnoniemieckiej reprezentacji - Konwentu Organizacji Polskich w Niemczech.

W swoich wystąpieniach Aleksander Zając z Polskiej Rady w Niemczech, Zbigniew Kostecki z Kongresu Polonii Niemieckiej, Andrzej Sulczyński z Polskiego Forum w Niemczech, Waldemar Wachowski ze Związku Polaków "Zgoda" w RFN oraz ks. Edmund Druz z katolickiego Centrum Krzewienia Kultury, Tradycji i Języka Polskiego przedstawili postulaty środowisk polonijnych w Niemczech.

Przedstawiciele Polonii niemieckiej zwrócili się do senatorów o skierowanie do rządu postulatu w sprawie renegocjacji Traktatu Polsko-Niemieckiego z czerwca 1991 r. celem zrównania praw obu stron poprzez zapewnienie Polakom w Niemczech statutu mniejszości narodowej. Przedstawiciele Polonii niemieckiej podkreślali, że przepisy wykonawcze w Niemczech i codzienne życie wskazują, iż dobra wola polityczna władz federalnych nie wystarcza, aby Polacy w Niemczech traktowani byli jak partnerzy.

Podczas posiedzenia postulowano również domaganie się od MSZ, aby przy okazji oficjalnych wizyt władz RP w Niemczech uczestniczył przedstawiciel Polonii niemieckiej.

Przedstawiciele organizacji polonijnych apelowali o podjęcie starań w celu zmodyfikowania działalności instytutów polskich w Niemczech, ponieważ obecnie jest ona nieefektywna i nie służy promocji Polski. Postulowali także zmiany w TV Polonia, której obecny program, według mówców, nasycony filmami z PRL, nie odzwierciedla życia polonijnego ani nie promuje Polski w świecie, a ponadto tworzony jest bez udziału Polonii. Zgłaszano ponadto postulat uznania konwentu za reprezentację Polonii Niemieckiej i objęcia go pomocą finansową ze strony władz polskich.

Podczas posiedzenia prezes Kongresu Polonii Niemieckiej Z. Kostecki zapewnił, że nie jest ona rozbita i skłócona, jak to bardzo często w swoich wypowiedziach twierdzą wysocy urzędnicy państwowi oraz osoby zajmujące się Polonią zawodowo.

Zdaniem Z. Kosteckiego, Polonia niemiecka pomimo trudności potrafiła się zjednoczyć. "Zostaliśmy uznani przez władze polskie i władze konsularne za reprezentanta Polaków i Polonii niemieckiej dla władz niemieckich i polskich" - dodał.

Przedstawiciele organizacji polonijnych w Niemczech, uczestniczący w obradach podkreślali, że oczekują od władz polskich większego zaangażowania i poparcia spraw polonijnych w Niemczech, a to dlatego, iż strona niemiecka "jest trudnym partnerem, i o tym Polska doskonale wie w kontaktach międzynarodowych".

"To, że Niemcy deklarują głośno przyjaźń polsko-niemiecką, wcale nie oznacza, że przepisy wykonawcze i codzienne życie tak wyglądają" - powiedział Z. Kostecki. Dodał, że Niemcy nie chcą mieć żadnych nowych mniejszości, a Polacy nie są zarejestrowani w żadnych statystykach niemieckich dotyczących mniejszości.

W dyskusji senatorowie podkreślali zadowolenie i satysfakcję z faktu integracji i wyłonienia reprezentacji Polonii w Niemczech w postaci konwentu, wyrażając nadzieję, że proces ten będzie postępował i w niedługim czasie Związek Polaków "Zgoda" w RFN, pod nowym kierownictwem, ponownie zgłosi akces do konwentu, a być może przystąpi do niego także "Rodło".

W głosowaniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przyjęła następującą uchwałę w sprawie Polonii w Niemczech:

"Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą, na posiedzeniu w dniu 6 i 7 listopada 1998 r. odbytym w Domu Polonii w Pułtusku, po wysłuchaniu wystąpień przedstawicieli Polonii w Niemczech w osobach Aleksandra Zająca z Polskiej Rady w Niemczech, przewodniczącego Konwentu Organizacji Polskich w Niemczech, Zbigniewa Kosteckiego z Kongresu Polonii Niemieckiej, Andrzeja Sulczyńskiego z Polskiego Forum w Niemczech, Waldemara Wachowskiego ze Związku Polaków <<Zgoda>> w RFN oraz ks. Edmunda Druza z Katolickiego Centrum Krzewienia Kultury, Tradycji i Języka Polskiego, uznając postulaty przez nich zgłoszone postanawia zwrócić się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o rozwiązanie następujących spraw dotyczących Polonii w Niemczech:

1. Renegocjacji Traktatu pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec z 17 czerwca 1991 r. o Dobrym Sąsiedztwie i Przyjaznej Współpracy, celem określenia w Trakcie Polaków w Niemczech jako mniejszości narodowej, a nie polskiej grupy etnicznej.

2. Uczestnictwa przedstawiciela Polonii Niemieckiej podczas oficjalnych wizyt władz polskich w Republice Federalnej Niemiec,

3. Usprawnienia działalności instytutów polskich na terenie Republiki Federalnej Niemiec, tak aby żyły i służyły one komuś i czemuś, a nie tylko były instytucją (dostosowanie godzin otwarcia do zapotrzebowania i możliwości czasowych miejscowych odbiorców, współpracy programowej z Polonią Niemiecką itp.).

4. Programu TV POLONIA, która w obecnym kształcie nie spełnia oczekiwań Polonii, nie ukazuje m.in. życia organizacji polonijnych, ich pracy i dokonań".

Na zakończenie posiedzenia wyjazdowego Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą senatorowie zapoznali się z działalnością. pełnomocnika rządu ds. polskiego dziedzictwa kulturalnego za granicą. W swoim wystąpieniu, które stanowiło uzupełnienie do sprawozdania za rok 1997 przesłanego wcześniej członkom Komisji, wiceminister kultury i sztuki Stanisław Żurowski, pełnomocnik rządu ds. polskiego dziedzictwa kulturalnego zapoznał uczestników posiedzenia z działalnością swojego urzędu, który zajmie się ochroną, zachowaniem polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą oraz odzyskiwaniem tych dóbr. 40% polskich dóbr kultury, wskutek grabieży wojennych i przesunięć granic znajduje się poza krajem, co oznacza, że działalność pełnomocnika napotyka na wielkie problemy, zwłaszcza na Wschodzie, gdzie polskie zabytki ulegają lub uległy całkowitej dewastacji.

10 listopada 1998 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury i Sportu oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, które rozpatrywały ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Zmiana pierwsza dotyczy art. 67 i polega na sprecyzowaniu zapisów określających przebieg procesu uzyskiwania osobowości prawnej przez kasy chorych. Sprowadza się do rozszerzenia upoważnienia udzielonego ministrowi sprawiedliwości w ust. 4 tego artykułu o określenie wymagań, jakie powinien spełniać wniosek o wpis do rejestru, oraz wzoru i sposobu prowadzenia rejestru.

Zmiana druga polega na nadaniu nowego brzmienia art. 69c, w którym określa się dokładnie sposób tworzenia i znoszenia branżowej kasy chorych. Artykuł ten upoważnia Radę Ministrów do tworzenia i znoszenia tej kasy chorych. Wniosek o jej powołanie przedkłada Radzie Ministrów minister zdrowia i opieki społecznej. Winien on zostać poparty pisemnymi deklaracjami członkostwa co najmniej pięciuset tysięcy pełnoletnich obywateli. Ponadto minister zdrowia winien zasięgnąć opinii Rady Krajowego Związku Kas Chorych i Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. Ponieważ jednak urząd ten rozpocznie działalność dopiero od 1 stycznia 1999 r., to do 31 grudnia bieżącego roku opinie wydaje pełnomocnik rządu do spraw wprowadzenia powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 168. Mówi o tym zmiana czwarta.

W rozporządzeniu o utworzeniu branżowej kasy chorych Rada Ministrów nadaje statut i określa w szczególności: nazwę i siedzibę kasy chorych, to upoważnienie zostaje bez zmian, sposób organizowania branżowej kasy chorych i źródła pokrycia kosztów jej tworzenia oraz tryb powoływania, zadania i uprawnienia pełnomocnika do spraw zorganizowania kasy branżowej. Jest to nowe rozwiązanie, nowe upoważnienie dla Rady Ministrów. Te ostatnie dwa nowe upoważnienia są istotne, ponieważ ich brak w zasadzie uniemożliwiał zorganizowanie kasy branżowej od 1 stycznia przyszłego roku.

Dodatkowy ust. 4 do art. 69c stawia nowy warunek Radzie Ministrów w sytuacji ewentualnego znoszenia branżowej kasy chorych - decyzja ta winna być poprzedzona wnioskiem prezesa Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. W wypadku niewywiązywania się kasy z ustawowych zadań prezes tego urzędu może w ostateczności wystąpić z wnioskiem o jej zniesienie. Zniesienie branżowej kasy chorych powoduje, że jej członkowie na mocy ustawy stają się członkami regionalnej kasy chorych właściwej dla ich miejsca zamieszkania.

Zmiana trzecia dotyczy art. 110. Tworzy ona podstawy do reprezentowania w Radzie Krajowego Związku Kas Chorych branżowej kasy chorych na tych samych zasadach, jakie istnieją w wypadku kas regionalnych.

Zmiana piąta polega na dodaniu nowych artykułów: art. 168a i 169b. Art. 168a ust. 1 określa, że osoby objęte obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, o których jest mowa w art. 8 ustawy, stają się z mocy ustawy członkami regionalnej kasy chorych właściwej dla ich miejsca zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2. Właśnie to zastrzeżenie, że osoby, które odpowiadają warunkom określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów i do 31 grudnia 1998 r. złożą pisemną deklarację członkostwa, staną się z dniem 1 stycznia 1999 r. członkami branżowej kasy chorych. W art. 168b zapisano, że zmiana członkostwa w kasie chorych na wniosek ubezpieczonego będzie możliwa po roku funkcjonowania kas, to znaczy od 1 stycznia 2000 r., z wyjątkiem osób, które zmieniają miejsce zamieszkania i znajdą się poza obszarem działania kasy chorych.

Zmiany w art. 2 nowelizowanej ustawy mają charakter legislacyjny i są wynikiem wcześniej przyjętych zmian w art. 1. Chodzi o to, aby jednocześnie nie obowiązywały dwa różne brzmienia tych samych artykułów.

Po dyskusji nad rozpatrywaną nowelizacją komisje postanowiły przyjąć ją bez poprawek. Zdecydowano, że to stanowisko przedstawi Izbie senator Andrzej Krzak.

13 listopada 1998 r.

Na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senatorowie zapoznali się z systemem informacji i promocji gospodarczej - "Gospodarczym Atlasem Polski, 98". System opracowała firma BMB Promotions Sp. z o.o., która gromadzi i rozpowszechnia informacje o potencjale ofertowym polskich firm i o możliwościach inwestowania. Z usług firmy korzystają jednostki terenowej administracji państwowej, samorządu terytorialnego, organizacje i instytucje gospodarcze oraz indywidualni klienci.

Prace nad stworzeniem wielofunkcyjnego, dostępnego w Internecie "Systemu Gospodarczego Atlasu Polski" rozpoczęto w 1995 r. Zawiera on znacznie poszerzony zakres prezentowanych informacji, dotyczących kompleksowej prezentacji potencjału i ofert inwestycyjnych regionów i gmin. We wrześniu 1997 roku wszystkim gminom firma zainstalowała w Internecie serwis informacyjny z możliwością bezpośredniego wykorzystania poczty elektronicznej.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000.

Komisja zapoznała się z opiniami ekspertów, m.in. prof. Zyty Gilowskiej z Katedry Finansów Publicznych KUL i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz Związku Miast Polskich.

Senatorowie wysłuchali posła Marka Nawary, który przedstawił przebieg prac sejmowych nad rozpatrywaną ustawą. Stanowisko rządu zaprezentował wiceminister finansów Jerzy Miller.

W dyskusji zgłoszono 43 poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej. W kolejnych głosowaniach akceptację komisji zyskało 30 propozycji zmian, których przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Tadeusz Kopacz.

Do stanowiska Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zgłoszono trzy wnioski mniejszości, sprawozdawcami będą senatorowie Jadwiga Stokarska i Jerzy Mokrzycki.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o łączności .

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przez Sejm, przy przyznawaniu praw do nieodpłatnego nabycia akacji TP SA stosuje się przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

W nowelizacji za uprawnione do bezpłatnych akcji uznano osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie Poczta Polska, Telegraf i Telefon w dniu jego przekształcenia w odrębne firmy.

Prawo do bezpłatnych akcji otrzymają również emeryci i renciści, którzy przepracowali 10 lat w PPTT lub TP SA, oraz osoby, które po tym okresie zostały przejęte przez inne zakłady pracy.

Uprawnienia te dotyczą też pracowników TP SA zatrudnionych w TP SA po przekształceniu, ale pozostających ze spółką w stosunku pracy do 30 czerwca 1998 roku.

Nowela ustawy oprócz dopuszczenia pracowników PP do nabycia akcji TP SA dopuszcza także udział kapitału zagranicznego w spółkach świadczących usługi łączności radiowej o zasięgu przekraczającym granice Polski.

Zgodnie z obowiązującą dotychczas ustawą o łączności z 1990 roku, podmioty z udziałem kapitału zagranicznego nie mogą otrzymać zezwolenia na zakładanie i używanie urządzeń radiokomunikacyjnych o zasięgu przekraczającym granice Polski.

Po sprzedaniu części akcji TP SA na zagranicznych rynkach, utrzymanie takiego stanu rzeczy uniemożliwiłoby spółce m.in. realizację międzynarodowych połączeń za pomocą łączy satelitarnych. Ministerstwo Skarbu Państwa sprzedało część akcji TP SA inwestorom zagranicznym.

Ministerstwo Skarbu Państwa zaproponowało wydłużenie terminu nieodpłatnego nabywania akcji TP SA przez osoby do tego uprawnione.

W opinii Ewy Wojtasiewicz z Ministerstwa Skarbu Państwa, w związku z dołączeniem części pracowników Poczty Polskiej do spisu pracowników uprawnionych do nabycia akcji trzeba tym osobom dać więcej czasu na zgłoszenie się do zapisów na akcje.

W dyskusji nawiązano do protestów związkowców TP SA w związku z przyjęciem noweli sejmowej.

W opinii przedstawicieli resortów skarbu państwa i łączności, w konflikcie o akcje telekomunikacji między pracownikami Poczty Polskiej a pracownikami TP SA należałoby uświadomić stronom konfliktu, że zgodnie z prawem po otrzymaniu akcji nie będą oni mogli sprzedać ich przez dwa lata. To może ostudzić emocje.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła poprawkę zaproponowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa; komisja zarekomenduje jej przyjęcie Senatowi.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja wniosła kilka poprawek do ustawy o finansach publicznych.

Komisja postanowiła zaproponować Senatowi, by zarząd gminy mógł dokonywać zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, a także by Skarb Państwa nie mógł już ustanawiać nowych fundacji.

Podczas rozpatrywania ustawy o finansach publicznych senatorowie wysłuchali wiceminister Hanny Wasilewskiej-Trenkner.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła również zgłosić poprawki o charakterze legislacyjno-porządkującym do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000.

Ponadto na posiedzeniu rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym wypadku zaproponowano szereg poprawek legislacyjnych. Zgodnie z nowelizacją sejmową osoby prawne będą płaciły w przyszłym roku podatki w wysokości 34%. Obniżenie do 34% wynika z harmonogramu przyjętego przez Sejm jeszcze w 1996 roku.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie przegłosowali jednogłośnie blok poprawek legislacyjnych do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zmierzają one do usunięcia w ustawie sejmowej odesłań do przepisów, które miały być wprowadzone wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sejm odrzucił tę nowelizację.

Ustawa sejmowa wprowadza opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i dochodów osób duchownych.

Zgodnie z nowelizacją, wpływy z karty podatkowej, na podstawie której płacą ryczałt osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą w całości dochodami gmin.

Ustawa zastępuje dotychczasowy zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych i zryczałtowany podatek od niektórych przychodów osób fizycznych jednym ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej wypracowano końcowy projekt inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Projektowana nowelizacja zmierza do uregulowania kwestii związanych z mieniem po zlikwidowanym Funduszu Wczasów Pracowniczych i uwzględnia stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wyrażone w uzasadnieniu orzeczenia z 3 czerwca br., kwestionującego zgodność z normami wyższego rzędu art. 7 ust. 1, 2 i 4 ustawy z 9 maja 1997 r. o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych ustaw. Orzeczenie to, 28 sierpnia br., Sejm uznał za zasadne.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment