Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Edukacji Narodowej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP nr 20):

Warszawa, 1998.08.20

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Pana Józefa Kuczyńskiego na 19. posiedzeniu Senatu w dniu 6 sierpnia 1998 r. uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) kuratora oświaty powołuje i odwołuje wojewoda w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej. Oznacza to, że o zamiarze odwołania kuratora wojewoda jest obowiązany każdorazowo powiadomić Ministra i przedstawić ustnie lub na piśmie merytoryczne uzasadnienie wniosku.

Z wnioskiem o wyrażenie zgody na odwołanie Kuratora Oświaty w Elblągu zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Wojewoda Elbląski w maju br. ponieważ dotychczasowy kurator zrezygnował ze stanowiska w związku z przejściem na emeryturę. Zgodnie z § 1 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 1997 r. w sprawie organizacji kuratorium oświaty (Dz.U. Nr 18, poz. 19) pracą kuratorium kieruje kurator przy pomocy wicekuratora oraz dyrektorów podległych komórek organizacyjnych. Odwołanie dotychczasowego kuratora oświaty w związku z jego przejściem na emeryturę spowodowało oczywistą potrzebę obsadzenia wakującego stanowiska, którą to potrzebę uzasadnia również wielość dodatkowych zadań związanych z reformą systemu edukacji, jakie stoją w chwili obecnej przed kuratorami oświaty. Zgodnie z § 1 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 1996 r. w sprawie regulaminu konkursu na kandydata na stanowisko kuratora oświaty i trybu pracy komisji konkursowej (M.P. z 1997 r. Nr 2, poz. 10 i Nr 28, poz. 259) Wojewoda zobowiązany był ogłosić konkurs nie później niż w terminie 14 dni od dnia odwołania kuratora. Ponieważ konkurs został przeprowadzony zgodnie z obowiązującą procedurą Minister Edukacji Narodowej nie znajduje prawnego ani merytorycznego uzasadnienia do unieważnienia wyniku konkursu, co w konsekwencji powoduje wyrażenie zgody na powołanie wyłonionego w konkursie kandydata na stanowisko Kuratora Oświaty w Elblągu.

Jednocześnie pozwolę sobie nie zgodzić się z uwagami Pana Senatora dotyczącymi organizacji pracy kuratorium i zakresu zadań stawianych kuratorom oświaty w nadchodzących miesiącach, wynikających z wdrażania reformy ustrojowej państwa oraz rozpoczętej reformy systemu edukacji. Kierownictwo Ministerstwa wyraża głęboką troskę o stan i dobro polskiej oświaty oraz dostrzega wielość i złożoność zadań związanych z wprowadzaną reformą systemu edukacji. Dlatego specjalnego znaczenia nabiera w tym okresie rola kuratora oświaty jako ambasadora i promotora reformy, szczególnie na jej wstępnym etapie wdrażania. W związku z powyższym niezbędne staje się zapewnienie sprawnego kierownictwa kuratora, które pozwoli zagwarantować właściwą koordynację i przeprowadzenie tak istotnych społecznie zadań związanych z reformą systemu edukacji przeprowadzaną w kontekście reformy ustrojowej państwa.

Z wyrazami szacunku

wz Ministra

Sekretarz Stanu

Irena Dzierzgowska

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem wygłoszonym przez senatora Adama Struzika podczas 16. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dn. 21.08.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Adama Struzika wygłoszonego na 16 posiedzeniu Senatu w dniu 16.07.1998 r., w sprawie przedstawienia ostatecznych skutków użycia sił porządkowych przeciwko demonstrującym w Warszawie rolnikom, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Organizator manifestacji w dniu 10 lipca Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych uzyskał zezwolenie Wydziału Komunikacji UW w Warszawie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny. Sprecyzowano trasę przemarszu i czas trwania zgromadzenia.

Początkowo manifestacja przebiegała spokojnie. Niestety, później organizatorzy kilkakrotnie naruszyli warunki wydanego im zezwolenia. Zablokowano na ok. 60 min. ruch na Rondzie Charlesa de Gaulle’a, zmieniono trasę przemarszu, dwukrotnie usiłowano zablokować newralgiczne dla układu komunikacyjnego stolicy Rondo Dmowskiego i Plac na Rozdrożu. Agresja tłumu skierowała się przeciwko policjantom usiłującym poprzez wystawienie kordonów nie dopuścić do bezprawnej blokady. Policjantów stojących w kordonach zaatakowano drzewcami flag, kamieniami i butelkami Tym samym naruszono kolejny warunek zezwolenia pokojowy charakter manifestacji.

Policja z mocy prawa podjęła działania zmierzające do przywrócenia naruszonego porządku. Użyto środków przymusu bezpośredniego w postaci pałki, ręcznego miotacza gazowego oraz krótkotrwale armatki wodnej, zatrzymując atakujących i hamując eskalację przemocy. Środki przymusu bezpośredniego były adekwatne do stopnia agresji tłumu i odstąpiono od ich użycia natychmiast po ustaniu zagrożenia życia i zdrowia policjantów.

W wyniku konfrontacji z agresywnym tłumem obrażenia odniosło 11 policjantów, uszkodzono również dwa radiowozy. Przebieg działań był przedmiotem dogłębnej analizy, podobnie jak w każdym przypadku, gdy dochodzi do użycia środków przymusu bezpośredniego.

Z wyrazami szacunku

K. Budnik

* * *

W związku z oświadczeniem senatora Stanisława Marczuka, złożonym podczas 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przesłał następujące wyjaśnienie:

Warszawa, 1998.08.21

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo nr AG/043/176/98/IV z dnia 17.08.1998 r. w związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Stanisława Marczuka podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 6 sierpnia 1998 r. w sprawie umożliwienia pszczelarzom dokonywania zakupu leku przeciwko warrozie uprzejmie informujemy, że zasady wytwarzania i obrotu środkami farmaceutycznymi i materiałami medycznymi oraz warunki zapewniające tym środkom i materiałom odpowiednią jakość regulują przepisy zawarte w ustawie z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz.U. Nr 105, poz. 452 wraz z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1˛w/w ustawy, o klasyfikacji środka farmaceutycznego w zakresie jego dostępności, uchwały podejmuje Komisja Rejestracji Środków Farmaceutycznych i Materiałów Medycznych i na tej podstawie następuje wpis do rejestru leków (Dziennik Urzędowy Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Nr 3, poz. 5 z 26 lutego 1998 r.).

Uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych (Dz.U. z 1991 r. Nr 8 poz. 27) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie chorób zwierząt jest wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii czyli zgodnie z art. 2 ustawy o zawodzie lekarza weterynarii należy uzyskać prawo wykonywania tego zawodu poprzez wpis na listę lekarzy weterynarii. W związku z powyższym osoba nie będąca lekarzem weterynarii nie może zgodnie z przepisami zajmować się leczeniem zwierząt a w konsekwencji ordynowaniem leków.

Jednocześnie, zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy z 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz.U. Nr 105, poz. 452 wraz z późn. zm.) do obrotu detalicznego środkami farmaceutycznymi i materiałami medycznymi upoważniono apteki a przy wykonywaniu zabiegów lekarsko-weterynaryjnych lekarza weterynarii.

Z wyrazami szacunku

Jadwiga Berak

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, wygłoszone na 19. posiedzeniu Senatu RP ("Diariusz Senatu RP" nr 20), przesłał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn. 21.08.98 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Panią Senator Jadwigę Stokarską podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 6.08.1998 r., w sprawie prostytucji na polskich drogach publicznych, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Problematyka poruszona przez Panią Senator pozostaje w kręgu spraw znanych i monitorowanych przez podległe resortowi swia służby tj. Policję i Straż Graniczną. Podejmują one wszelkie działania w granicach obowiązującego prawa których celem jest eliminacja, a w najgorszym razie minimalizacja, rozmiarów procederu prostytucji, w tym także zjawiska uprawiania nierządu przez osoby wyczekujące przy głównych trasach komunikacyjnych.

Dowodem na to, mogą być działania podjęte ostatnio przez Policję i organy Straży Granicznej w okolicy miejscowości Wiązowna, które doprowadziły do usunięcia i deportacji kobiet trudniących się prostytucją (a także ich "opiekunów")

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż w dniu 28.07.1998 r. w Komendzie Głównej Straży Granicznej odbyło się spotkanie z kierownictwem Komendy Głównej Policji, poświęcone między innymi tej problematyce.

Niezależnie od powyższego, w dniu 27.07.1998 r., zastępca Komendanta Głównego Policji zobowiązał wszystkich podległych policjantów, do podejmowania wszelkich możliwych działań prewencyjnych, przewidzianych przepisami prawa oraz do ponownego zapoznania z przepisami karnymi penalizującymi naruszenia obyczajności.

Ponadto zdecydowano o podjęciu wspólnych działań Policji i Straży Granicznej, które zmierzać będą do wdrażania procedury deportacyjnej, wobec zatrzymanych prostytutek i ich "opiekunów", w związku z naruszeniem przepisów dotyczących pobytu obywateli państw obcych, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Minister Finansów przesłał wyjaśnienie w odpowiedzi na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 1998-08-21

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Jerzego Suchańskiego na 19 posiedzeniu Senatu RP w dniu 6 sierpnia 1998 r., w którym zawarta jest prośba o podjęcie stosownych decyzji w celu poprawy sytuacji finansowej spółek dystrybucyjnych energii elektrycznej pragnę poinformować Panią Marszałek, co następuje:

Sytuacja finansowa sektora elektroenergetycznego jest Ministerstwu Finansów znana. Sprawa ta w ostatnim okresie jest również przedmiotem szczególnego zainteresowania Rządu, który w celu zarówno poprawy kondycji finansowej energetyki jak i efektywności jej działania (w tym przyśpieszenia procesów prywatyzacyjnych) podjął już wstępną decyzję o uwolnieniu cen energii elektrycznej z dniem 1 stycznia 1999 r.

Warunkiem odejścia Ministra Finansów od urzędowego ustalania cen energii elektrycznej jest jednak wydanie aktów wykonawczych do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, która daje podstawę do traktowania tej energii jako towaru i wprowadzenia w sektorze energetycznym mechanizmów rynkowych.

W celu dotrzymania ustalonego przez Rząd terminu uwolnienia cen omawianego nośnika energii Minister Gospodarki zobowiązany został do przyśpieszenia prac nad wejściem w życie następujących rozporządzeń w sprawie:

-warunków przyłączenia podmiotów do sieci, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców,

-warunków planowania, rozwoju i finansowania inwestycji,

-warunków obrotu hurtowego,

-zasad kształtowania kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń energią elektryczną,

-wymagań efektywności energetycznej, jakie powinny spełniać urządzenia.

Wydanie tych aktów prawnych spowoduje, iż ceny energii ustalać będą sami dostawcy na podstawie zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, a ich wysokość weryfikowana będzie przez system umowy odbiorca dostawca bądź w przypadku rynku zmonopolizowanego (dystrybucja i obrót energią) zatwierdzane będą przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Taryfy dla energii, zapewniając pokrycie uzasadnionych kosztów działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji oraz kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska, umożliwiają wprowadzenie gry ekonomicznej w tym sektorze.

Powyższe działania zatem powinny przyczynić się do realizacji wnioskowanej przez senatora Suchańskiego uzdrowienia i poprawy sytuacji finansowej spółek dystrybucyjnych.

Niezależnie od powyższego pragnę poinformować, iż w pracach nad kolejnymi ustawami budżetowymi, których elementem były podwyżki cen energii elektrycznej wnikliwie analizowana była kondycja finansowa energetyki.

Przy czym Minister Finansów planując corocznie podwyżki cen tego nośnika energii musiał brać pod uwagę zarówno sytuację finansową przedsiębiorstw elektroenergetycznych jak i sytuację budżetów domowych (szczególnie tych o najniższych dochodach), w których udział wydatków na zakup nośników energii z roku na rok wzrasta.

Podkreślenia wymaga również fakt istotnego wpływu podwyżek cen energii elektrycznej na wzrost wskaźnika inflacji (ocenia się, że wzrost cen energii elektrycznej o 1% wywołuje około 0,06% impuls inflacyjny), którego ograniczenie decyduje o powodzeniu reform gospodarczych.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że mimo tego, iż począwszy od roku 1995 przyjęte w pracach nad ustawami budżetowymi podwyżki cen energii elektrycznej zwiększające przychody elektroenergetyki były niższe od wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych budziły one ostre protesty zarówno wielu parlamentarzystów jak i związków zawodowych.

Wyższa zatem skala wzrostu cen energii, poprawiająca sytuacje finansową energetyki, była niemożliwa do wprowadzenia.

Ministerstwo Finansów ma świadomość, iż skala dokonanych w roku 1998 podwyżek cen energii elektrycznej dla odbiorców finalnych może wpłynąć na ograniczenie przez spółki dystrybucyjne zakresu prac inwestycyjnych i remontowych.

Wskazać jednak trzeba, że wypracowany w latach 1990-1994 dzięki wysokim podwyżkom cen energii elektrycznej (znacznie przewyższających inflację) istotny poziom zysku zamiast na finansowanie potrzeb inwestycyjnych, w znacznej części, przeznaczony został przez przedsiębiorstwa energetyczne na inne cele, w tym głównie na wzrost płac, co wielokrotnie podnoszone było przez odbiorców energii elektrycznej, którzy kwestionowali zasadność podwyżek cen, których skala przewyższała inflację.

Analiza płac dokonana dla spółek dystrybucyjnych energii elektrycznej wykazała, iż w roku 1996 w stosunku do roku 1995 wskaźnik wzrostu płac ustalony przez Komisję Trójstronną przekroczony został w 20 spółkach (na 33). Również w roku 1997 w stosunku do roku 1996 wskaźnik ten przekroczony został w 26 spółkach.

Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło w roku 1996 873, w tym w sektorze przedsiębiorstw 957 zł podczas gdy w omawianej grupie przedsiębiorstw 1.306 zł (było zatem wyższe od dwóch pozostałych grup odpowiednio o 49,6% i 36,5%), w roku 1997 w sektorze przedsiębiorstw wynagrodzenie wyniosło 1.162 zł, w spółkach dystrybucyjnych zaś 1.570 zł.

Wymaga jednak zaznaczyć, że ograniczeniu podwyżek cen energii (jaki miał miejsce w latach 1995-1998), a co zatem idzie również zmniejszeniu kwot zysku towarzyszyły działania powodujące zwiększenie kwot odpisów amortyzacyjnych, co w efekcie przyczyniło się do zwiększenia środków na rozwój.

I tak w roku 1994 w branży elektroenergetycznej amortyzacja wyniosła 838 mln zł, w 1995 -1.366, w roku 1996 - 1.886 mln zł, w roku 1997 kwoty odpisów amortyzacyjnych osiągnęły wartość 2.090 mln zł. Plan na rok 1998 zakłada wartość odpisów amortyzacyjnych na kwotę 3.425 mln zł.

Informuję również, że podzielam pogląd senatora Suchańskiego dotyczący nierównomiernego podziału zysku między poszczególne podsektory, ale na to Ministerstwo nie miało jednak wpływu, jako że ceny w obrocie między wytwórcami, jednostką przesyłową i spółkami dystrybucyjnymi ustalane były w trybie cen urzędowych przez Ministerstwo Gospodarki.

Pragnę jednocześnie zwrócić uwagę, na fakt systematycznego zmniejszania się strat ponoszonych przez spółki dystrybucyjne na sprzedaży energii elektrycznej począwszy od I kwartału br.

Wynik finansowy w poszczególnych okresach przedstawiał się bowiem następująco:

styczeń - marzec br. -458,7 mln zł,

styczeń - kwiecień br. -381,6 mln zł,

styczeń - maj br. -292,7 mln zł,

styczeń - czerwiec br. -220,7 mln zł.

Dane te pozwalają oczekiwać, iż sytuacja finansowa dostawców energii elektrycznej odbiorcom finalnym może okazać się mniej dramatyczna niż sygnalizowana w wielu wystąpieniach.

Z wyrazami szacunku

z up. Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Rafał Zagórny

* * *

W nawiązaniu do oświadczenia senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonego na 19. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), wyjaśnienie przesłał Minister Finansów:

Warszawa,1998.08.21

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do przekazanego, przy piśmie z dnia 7 sierpnia 1998 r., Nr AG/043/180/98/IV, tekstu oświadczenia złożonego przez Senatora Mariana Żenkiewicza na 19 posiedzeniu Senatu w dniu 6 sierpnia 1998 roku w sprawie wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

Wynagrodzenia pracowników państwowej sfery budżetowej są finansowane z budżetu państwa. Biorąc to pod uwagę, wysokość środków finansowych przeznaczanych z budżetu na wynagrodzenia, a zatem i wysokość wynagrodzeń oraz ich wzrost muszą być uzależnione od sytuacji finansowej państwa,

W państwowej sferze budżetowej regulacje dotyczące poziomu i wzrostu wynagrodzeń wynikają z ustawy budżetowej, uchwalanej przez Parlament, będącej rocznym planem dochodów i wydatków. Dochody budżetu zależą od sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw, tempa wzrostu produktu krajowego brutto, poziomu inflacji oraz rozwiązań przyjętych w systemie podatkowym. Przyjęta i realizowana zasada obniżania obciążeń podatkowych oznacza relatywne zmniejszenie dochodów budżetu, a więc także wydatków. Tak samo działają ulgi w podatkach, ponieważ zmniejszają dochody budżetu.

W miarę jednak możliwości finansowych budżetu państwa, planowane są środki finansowe na wynagrodzenia pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej tak, aby następowała poprawa płac tej grupy pracowników, w wysokości wyprzedzającej o kilka punktów średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem.

W 1999 r. zakłada się, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w państwowej sferze budżetowej wzrośnie o 10,5% tj. wyprzedzi o 2 pkt procentowe prognozowany średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Jeśli chodzi o wynagrodzenia pracowników administracji państwowej na szczeblu wojewódzkim, to ich poziom jest zależny od możliwości finansowych budżetu państwa, natomiast w odniesieniu do pracowników samorządowych wydawane co roku rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania tych pracowników określa tylko zmienione tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego (uwzględniające inflację). Dodatki służbowe i inne składniki wynagrodzeń pracowników samorządowych zależą od możliwości budżetów własnych gmin i decyzji samorządów. Biorąc jednak pod uwagę wynagrodzenia pracowników urzędów wojewódzkich (administracja rządowa) i urzędów miejskich (samorządowych), przeciętne wynagrodzenie w 1997 r. kształtowało się odpowiednio: 1176,64 zł i 1142,23 zł (załącznik tabela GUS); było więc wyższe w urzędach wojewódzkich.

Obecnie przeprowadzane reformy: administracji państwa, zasad finansowania służby zdrowia i edukacji wpłyną na przemieszczenia pracowników finansowanych z budżetu państwa i finansowanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, bądź innych źródeł.

Począwszy od 1 stycznia 1999 r. należy oczekiwać następujących zmian w źródłach finansowania wynagrodzeń pracowników zaliczanych obecnie do pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej:

a) pracownicy ochrony zdrowia w przeważającej części staną się osobami zatrudnionymi na zasadach umów o pracę zawieranych z samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej. Zakłady te będą gromadzić środki za usługi wykonane na rzecz pacjentów ubezpieczonych w Kasach Chorych. Dyrektor Zakładu będzie z posiadanych środków wydzielał część przeznaczoną na wynagrodzenia. O poziomie indywidualnej płacy będzie decydować zaangażowanie danej osoby w wykonywanie zadań zakładu,

b) znacząca część zadań oświatowo-wychowawczych zostanie przekazana do jednostek samorządu terytorialnego jako zadania własne, to znaczy finansowane z własnych dochodów tych jednostek, powiększonych o ewentualne subwencje oświatowe. Szkoły zyskają większą samodzielność w gospodarowaniu środkami finansowymi, co umożliwi ich dyrektorom różnicowanie płac w zależności od osobistego zaangażowania pracowników, oczywiście w granicach wyznaczonych przez ustawy,

c) w innych działach finansowanych dotychczas z budżetu państwa nastąpią podobne do opisanych wyżej, lecz nie tak liczebnie duże, przemieszczenia kompetencji między zadaniami realizowanymi przez budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Opisane wyżej przekształcenia wymagają zasadniczej reformy zasad kształtowania środków na wynagrodzenia

Rozdzielenie zależności między wynagrodzeniami mnożnikowymi, a wynagrodzeniami pracowników cywilnych to tylko jedna z zasad wymagających zmiany. Przy czym uprzejmie informuję, że dotychczas zarówno w planowaniu jak i statystyce oddzielnie ujmowano pracowników objętych systemami mnożnikowymi i pracowników cywilnych. Problem polega jednak na tym, że przy planowaniu środków na wynagrodzenia jakikolwiek wzrost lub zmniejszenie przeciętnego wynagrodzenia pracowników cywilnych powoduje wzrost lub zmniejszenie wynagrodzeń osób objętych systemami mnożnikowymi. Powiązanie to proponuje się zlikwidować już od roku 1999.

Problemy modyfikacji zasad wynagradzania pracowników sfery budżetowej są przedmiotem pracy specjalnego zespołu międzyresortowego, w którego skład wchodzą przedstawiciele: Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, Ministra Edukacji Narodowej, Kancelarii Premiera oraz Ministra Finansów.

Założenia docelowych rozwiązań w zakresie kształtowania środków na wynagrodzenia pracowników państwowej sfery budżetowej przewidują dokonanie podziału ogółu pracowników na cztery grupy i stosowanie w odniesieniu do nich różnych metod ustalania tych środków.

Pierwszą grupę stanowiliby pracownicy wynagradzani wg systemów mnożnikowych. Środki na wynagrodzenia dla tej grupy ustalano by w oparciu o następujące czynniki:

- liczbę etatów kalkulacyjnych,

- prognozowane przeciętne wynagrodzenie w państwowej sferze budżetowej z 1998 r. w wysokości 1.027,5 zł, waloryzowane corocznie co najmniej o wskaźnik prognozowanego średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych,

- ustalanie na podstawie odrębnych przepisów krotności tego wynagrodzenia.

Drugą grupę stanowiliby pracownicy administracji państwowej nie będący pracownikami służby cywilnej. Środki na wynagrodzenia dla tej grupy byłyby ustalane przez waloryzowanie środków na wynagrodzenia z roku poprzedniego wskaźnikiem wzrostu równym co najmniej wskaźnikowi prognozowanego średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Zatrudnienie w tej grupie ulegało zmniejszeniu poprzez przechodzenie pracowników do pierwszej grupy tj. do pracowników służby cywilnej.

Trzecią grupę stanowiliby pracownicy szkół wyższych, upowszechniania kultury i innych jednostek gospodarki pozabudżetowej dotowanej. Wielkość środków na wynagrodzenia w omawianych jednostkach ustalana byłaby samodzielnie w ramach posiadanych środków finansowych (łącznie z dotacjami z budżetu państwa). Dotacje dla tych jednostek kalkulowane byłyby z uwzględnieniem co najmniej stopnia inflacji.

Czwartą grupę stanowiliby pracownicy, którzy począwszy od 1999 roku przestaną być pracownikami państwowej sfery budżetowej, w tym pracownicy służby zdrowia i oświaty. Dla tej grupy pracowników Rada Ministrów przedkładałaby ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych, podobnie jak to czyni dla sektora przedsiębiorstw, przewidywany wzrost wynagrodzeń w następnym roku budżetowym nie niższy niż prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych, to jest tak, jak dla pracowników państwowej sfery budżetowej. Powyższe zagwarantowałoby odpowiednie wynagrodzenie tym wszystkim pracownikom sfery budżetowej, którzy od roku 1999 staną się pracownikami samorządowymi. Wyższy poziom wynagrodzeń tych pracowników zależeć będzie od możliwości budżetów samorządowych i decyzji ich władz.

Z poważaniem

z up. Ministra Finansów

Sekretarz Stanu

Jerzy Miller

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone podczas 17. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przesłał Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej:

Warszawa, 1998.08.26

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 17 posiedzenia Senatu RP w dniu 24 lipca 1998 r. uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje.

Polski sektor cukrowniczy znajduje się w trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej. Podstawowym problemem jest brak kapitału na realizację niezbędnej restrukturyzacji. Środków tych nie posiada ani budżet państwa ani podmioty branży cukrowniczej.

Pozyskanie kapitału jest możliwe jedynie w wyniku procesu prywatyzacji sektora.

Proces prywatyzacji sektora cukrowniczego w Polsce odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym, natomiast szczegółowe zasady określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 1995 r. w sprawie określenia zasad i harmonogramu prywatyzacji Spółek Cukrowych. Zasady oraz tryb zbywania akcji należących do Skarbu Państwa określa ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Skarbu Państwa trwa aktualnie proces odbioru analiz przedprywatyzacyjnych wykonanych przez Doradcę. Na podstawie tych dokumentów, jak również po odbyciu szeregu konsultacji Minister Skarbu Państwa określi strategię prywatyzacji sektora cukrowniczego.

Zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów kierunkami prywatyzacji gospodarki do roku 2001, prywatyzacja sektora cukrowniczego powinna rozpocząć się w 1999 r.

Odnosząc się do zarzutu "braku systemowego zabezpieczenia możliwości pozyskiwania środków przez cukrownie na tegoroczną kampanię cukrowniczą" uprzejmie wyjaśniam, że system taki funkcjonuje, a podstawę jego tworzy ustawa z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (Dz.U. Nr 13, poz. 60 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze (Dz.U. Nr 19, poz. 92 z późn. zm).

W myśl postanowień ww. regulacji cukrownie mogą zaciągnąć kredyt na dogodniejszych warunkach, niż gdyby to był kredyt komercyjny, bowiem budżet państwa pokrywa część odsetek należnych bankowi. Kredytobiorca pokrywa tylko 0,7 wysokości stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez NBP (pozostałą różnicę pokrywa budżet). Jest to tzw. kredyt preferencyjny, który udzielany jest na okres 12 miesięcy,

Uzyskanie kredytu preferencyjnego uwarunkowane jest jednocześnie dokonaniem zapłaty plantatorom za dostarczone buraki w terminach określonych w zawartych umowach z dostawcami lub w terminie 14 dni od dnia przyjęcia produktu od dostawcy.

Wielkość kredytu preferencyjnego na cele rolnicze ograniczają możliwości budżetu państwa w zakresie wydatkowania środków na dopłaty do oprocentowania należnych bankowi odsetek.

W ustawie budżetowej na 1998 r. zaplanowano wydatki na ten cel w wysokości 559 240 tys. zł. Co oznacza wzrost o 5,2% w stosunku do roku ubiegłego. Środki te zgodnie z ww. ustawą są w dyspozycji Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej i upoważniłem Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do dokonywania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze.

Kwota dopłat do oprocentowania kredytów obrotowych na cele rolnicze w projekcie budżetu poprzedniej koalicji została ustalona na poziomie zapewniającym praktycznie tylko pokrycie skutków finansowych z tytułu kredytów udzielonych w 1997 r. na zakup środków do produkcji rolnej i na skup surowców rolnych. Powyższe założenie stwarzało zagrożenie całkowitej blokady uruchomienia w 1998 r. preferencyjnych kredytów obrotowych dla rolników oraz zaprzestania udzielania nowych kredytów preferencyjnych dla podmiotów przetwórstwa spożywczego skupiających surowce rolne.

W celu usunięcia tego zagrożenia w pierwszym okresie działania nowej koalicji wprowadzono niezbędne korekty w obowiązujących rozwiązaniach, w tym m. in.:

- zmieniono normę kredytu dla rolników do poziomu równowartości 6 q żyta na 1 ha UR (rozporządzenie Rady Ministrów z 25 listopada 1997 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze Dz.U. Nr 144, poz. 964),

- Parlament obniżył górną granicę oprocentowania kredytów bankowych na cele rolnicze (przez obniżenie marż bankowych) z 1,2 stopy redyskontowej weksli do 1,15 (ustawa z 4 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych Dz.U. Nr 158, poz. 1044), a następnie z inicjatywy Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w negocjacjach z bankami przeprowadzonych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, obniżono oprocentowanie tych kredytów do 1,11,

- zwiększono kwotę środków budżetowych na dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze, przewidzianą na 1998 r. w projekcie ustawy budżetowej.

Ponadto na dalsze złagodzenie niedoboru środków na dopłaty do oprocentowania wyżej wymienionych kredytów miało obniżenie przez NBP stopy redyskonta weksli z 24,5% do 23,5% z dniem 21 maja br. oraz z 23,5% do 21,5% z dniem 17 lipca br.

Dostępność do nowo uruchamianych w 1998 r. kredytów dla rolników na zakup rzeczowych środków obrotowych do produkcji rolnej, przy obniżonej normie z równowartości 10 q żyta na 1 ha UR do 6 q, tj. z 348,8zł/ha do 225,9 zł/ha, nie powinna być mniejsza niż w 1997 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określiło i przekazało Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa limit dopłat do oprocentowania nowo uruchamianych kredytów w 1998 r. na skup płodów rolnych ze zbiorów br. Agencja rozdysponowała niemal w całości limit na w/w cele na współpracujące z nią banki.

Handel zagraniczny cukrem w 1997 r. charakteryzował się wysokimi obrotami, głównie po stronie eksportu. Z informacji przekazanych przez Ministra Gospodarki wynika, że wyeksportowana została rekordowa ilość cukru 523,5 tys. ton o wartości 167,1 mln USD, a zaimportowano 54,1 tys. ton o wartości 17,7 mln USD. Ilość zaimportowanego cukru stanowiła tylko 10,3% ilości cukru wyeksportowanego.

Około 34% wyeksportowanego cukru pochodziło z kwoty B, która wynosiła 200 tys. ton. Cukier ten objęty został dopłatami eksportowymi. Możliwość takiej dopłaty wnika z zapisu polskiej listy koncesyjnej do WTO. Dzięki niezwykle wysokiej dynamice eksportu (346,7%) w porównaniu z 1996 r. wystąpiła wysoka nadwyżka eksportu nad importem wynosząca 469,4 tys. ton i 149,3 mln USD. Dodatnie saldo obrotów cukrem w 1997 r. było pod względem ilościowym ponad trzykrotnie (113,3 tys. ton w 1996 r.), a pod względem wartościowym ponad czterokrotnie wyższe niż w 1996 r. (28,9 mln. USD).

W celu ochrony krajowych producentów przed nadmiernym importem tańszego cukru z Czech, od 1 stycznia 1998 r. wycofane zostały preferencje w imporcie cukru z Czech (poz. Taryfy celnej 1701 12 90 0, 1701 91 00 0, 1701 99), polegające na przywróceniu stawki celnej do poziomu 40% minimum 0,17 ECU/kg. Według danych statystycznych Centralnego Inspektoratu Standaryzacji import cukru od stycznia do 19 lipca 1998 r. wyniósł ogółem 3.061 ton, w tym z Czech 342 tony. Wskazuje to na skuteczność wprowadzonych przez Polskę działań ochronnych wobec importu cukru.

Uprawa buraków cukrowych w Polsce jest, podobnie jak w ubiegłym roku wciąż najbardziej opłacalna. W maju br. Ośrodek Doradztwa Rolniczego "Poświętne" w Płońsku sporządził kalkulację kosztów i dochodów uwzględniając dwa różne poziomy nakładów przy dwóch osiąganych plonach: 350 q/ha i 500 q/ha. Uzyskanie 350 q/ha wymaga średnio intensywnej uprawy i jednocześnie niższych nakładów, ale i dochód bezpośredni wynosi wówczas zaledwie 1500 zł/ha (w ub. roku wynosił 1700 zł/). Natomiast plon 500 q/ha wymaga bardziej intensywnej uprawy, wyższych nakładów ale i dochód w tym przypadku jest znacznie wyższy; może osiągnąć nawet 2.500 zł/ha (w ub. roku wynosił 2700 zł). Z tych kalkulacji wynika, że opłacalność uprawy buraków w stosunku do ubiegłego roku jest minimalnie niższa. W 1998 roku dochód bezpośredni z uprawy buraków cukrowych wynosi 2471 zł/ha przy 500 q/ha i 1545 zł/ha przy 350 q/ha. W 1997 roku wynosił on odpowiednio: 2673 zł/ha i 1694 zł/ha. Jest to spadek w granicach 7,6% do 8,8%.

Dla porównania spadek dochodu przy uprawie ziemniaków wynosi od 13,9% - przy 350 q/ha do 32,7% - przy 200 q/ha, pszenicy ozimej o 20,5% - przy 40 q/ha, jęczmienia jarego o 26,9% - przy 40 q/ha oraz kukurydzy na ziarno aż o 40,4 %.

Uprawa buraków cukrowych jest i nadal będzie dla rolników uprawą preferowaną. Gwarantowane ceny i gwarantowany zbyt, jak również postęp w kierunku podnoszenia plonów w takich dziedzinach jak: materiał siewny, środki ochrony roślin i technika uprawy pozwolą rolnikom na osiągnięcie coraz większych dochodów.

Jacek Janiszewski


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment