U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 marca 1999 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 marca 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
- w art. 1 w pkt 2, w art. 5 w ust. 1 w pkt 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "samodzielnie dokonujących czynności prawnych oddziałów, filii i ekspozytur" zastępuje się wyrazami "jego jednostek organizacyjnych, samodzielnie dokonujących czynności prawnych,";
- w art. 1 w pkt 2, w art. 5 w ust. 1 w pkt 1 w lit. b) wyrazy "życiu, zdrowiu i dokumentom" zastępuje się wyrazami "zdrowiu i życiu, wiarygodności dokumentów, mieniu oraz przeciwko obrotowi gospodarczemu";
w art. 1 w pkt 2, w art. 6 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "z zakresu turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii, zarządzania i marketingu" zastępuje się wyrazami "z zakresu turystyki, rekreacji, prawa, ekonomii, zarządzania, marketingu, administracji lub hotelarstwa";
w art. 1 w pkt 2, w art. 6 w ust. 2 wyrazy "a także samodzielne przygotowywanie programów imprez turystycznych przez przewodnika turystycznego i pilota wycieczek" zastępuje się wyrazami "samodzielne przygotowywanie programów imprez turystycznych, a także wykonywanie zadań przewodnika turystycznego i pilota wycieczek";
w art. 1 w pkt 2, w art. 6 w ust. 3 wyrazy "jednostkę organizacyjną zatrudniającą zainteresowanego" zastępuje się wyrazami "jednostkę organizacyjną powierzającą zainteresowanemu czynności przy obsłudze turystów";
w art. 1 w pkt 2, w art. 7 w ust. 2 wyrazy "i cofnięcia" zastępuje się wyrazami ", cofnięcia i ograniczenia zakresu";
w art. 1 w pkt 2, w art. 10a w ust. 2 po wyrazach "żadnego z tych zezwoleń" dodaje się wyrazy ", o których mowa w art. 4 ust. 1,";
w art. 1 w pkt 3 po wyrazach "art. 14 ust. 2 pkt 1" przecinek zastępuje się wyrazem "oraz" i skreśla się wyrazy ", w art. 51 ust. 1 pkt 2, ust. 3 i ust. 4";
w art. 1 w pkt 4 w lit. b), ust. 5 - 7 otrzymują brzmienie:
"5. Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej zmuszony jest, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, z zastrzeżeniem art. 17, powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora czy:
1) przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo
2) odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
6. Jeżeli klient, zgodnie z ust. 5, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru:
1) uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie,
2) żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
7. W przypadkach określonych w ust. 6, klient może dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:
1) zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników, niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta w uzgodnionym terminie,
2) siły wyższej.";
w art. 1 w pkt 5:
a) w zdaniu wstępnym po wyrazach "w art. 15" dodaje się dwukropek i pozostałą treść oznacza się jako lit. a),
b) dodaje się lit. b) w brzmieniu:
"b) w ust. 2 po wyrazie "cofnięcia" dodaje się wyrazy "lub ograniczenia";";
w art. 1 skreśla się pkt 7;
art. 2 otrzymuje brzmienie:
"Art. 2. W ustawie z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz.U. Nr 147, poz. 713, z 1997 r. Nr 14, poz. 72, Nr 60, poz. 369, Nr 88, poz. 554, Nr 110, poz. 715, Nr 133, poz. 884 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) w art. 19 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "koncesji" zastępuje się wyrazami "zezwolenia na działalność".";
w art. 4:
a) w ust. 1 i 2 wyrazy "wydanie koncesji" zastępuje się wyrazami "udzielenie koncesji",
b) w ust. 3 wyrazy "o koncesję" zastępuje się wyrazami "o udzielenie koncesji";
w art. 4 w ust. 2 po wyrazach "ponowne rozpoznanie," dodaje się wyrazy "bądź w których postępowanie zostało wznowione,";
w art. 4:
a) w ust. 3 wyrazy "o zezwolenie" zastępuje się wyrazami "o udzielenie zezwolenia",
b) w ust. 3 wyraz "wydania" zastępuje się wyrazem "udzielenia";
w art. 5:
a) w ust. 1 wyraz "wydane" zastępuje się wyrazem "udzielone",
b) w ust. 2 wyraz "wydania" zastępuje się wyrazem "udzielenia";
w art. 5 w ust. 2 po wyrazie "Turystyki" dodaje się wyrazy ", w terminie do dnia 31 grudnia 1999 r.,";
w art. 6 wyrazy "po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia" zastępuje się wyrazami "z dniem 1 stycznia 2000 r.".
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
Uzasadnienie
Rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych Senat dostrzegł potrzebę wprowadzenia do jej tekstu kilkunastu poprawek.
Poprawka ujęta w pkt 1 uchwały, dotycząca art. 5 ust. 1 pkt 1, doprecyzowuje ten przepis poprzez wskazanie jego zakresu przedmiotowego przy użyciu określeń ogólnych. Jednostki organizacyjne przedsiębiorstw nie zawsze będą miały nazwy wskazane w przepisie, tj. oddział, filia czy ekspo
zytura, bowiem statut organizacyjny może przewidywać inną nazwę. Może to prowadzić do omijania wymogu dotyczącego zapewnienia właściwego kierownictwa tą jednostką organizacyjną. Z tych względów Senat uznał za konieczne określenie zakresu przedmiotowego przy użyciu pojęć ogólnych. Będzie to zapobiegać dowolności w interpretacji normy w praktyce jej stosowania.
W poprawce zawartej w pkt 2 uchwały, Senat rozszerzył wymóg niekaralności osoby ubiegającej się o uzyskanie zezwolenia o niekaralność za przestępstwa przeciwko mieniu i obrotowi gospodarczemu. Potrzeba takiej zmiany wynika, zdaniem Senatu, z charakteru tych przestępstw, godzą one bowiem w dobro osób korzystających z usług turystycznych i podważają ich zaufanie do organizatora turystyki.
Poprawki ujęte w pkt 8 i 11 uchwały Senatu, anulują zmiany dokonane przez Sejm w art. 51 ustawy nowelizowanej, który ma charakter przepisu przejściowego. Zmiany te mogłyby być zasadne jedynie w sytuacji, gdyby nowelizacja wchodziła w życie przed
31 grudnia 1998 r., tj. pr
zed upływem okresu objętego regulacją przepisu art. 51. W obecnym stanie prawnym mogą jedynie budzić wątpliwości interpretacyjne.
Do jednych z ważniejszych należy poprawka ujęta w pkt 9 uchwały Senatu, nadająca nowe brzmienie przepisom ust. 5, 6 i 7 w art. 14 uchwały nowelizowanej. Zdaniem Senatu, przepisy te powinny służyć wzmocnieniu ochrony klientów, korzystających z usług turystycznych, czego nie zapewniały rozwiązania w brzmieniu przyjętym przez Sejm. Senat dostosował te przepisy do regulacji zawartych
w dyrektywie nr 90/314 Unii Europejskiej, dotyczącej organizowania imprez turystycznych.
Poprawką ujętą w pkt 12 uchwały Senatu, nadającą nowe brzmienie przepisowi art. 2 nowelizacji, Senat pragnie wprowadzić dwie zmiany. Odstąpienie od zmian w Kodeksie wykroczeń uzasadnione jest, zdaniem Senatu, faktem istnienia, w przepisie art. 60
1 § 1 Kodeksu wykroczeń, regulacji w zakresie odpowiedzialności z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej bez wymaganego zezwolenia. Z tych względów zmiana wprowadzona przez Sejm w art. 2 jest zbędna. Natomiast niezbędna wydaje się poprawka do Prawa łowieckiego, bowiem jest ona konsekwencją odstąpienia od koncesjonowania w zakresie turystyki.
Przedłużenie
vacatio legis ustawy (poprawka ujęta w pkt 18 uchwały) Senat uznał za konieczne ze względu na zakres wprowadzanych nowelizacją rozwiązań. Zmiany kompetencyjne, wiążące się z koniecznością przekazywania wojewodom dokumentacji dotyczącej udzielanych zezwoleń, uzasadniają potrzebę zapewnienia niezbędnego czasu na przygotowanie dokumentacji lub uzupełnienie wniosków.
Pozostałe poprawki przyjęte przez Senat mają na celu wyeliminowanie usterek legislacyjnych polegających, między innymi, na braku jednolitości określeń użytych w regulacjach wprowadzanych nowelą z określeniami używany
mi w ustawie nowelizowanej.