U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 czerwca 1999 r.
w sprawie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 20 maja 1999 r. ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK
UZASADNIENIE
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm w dniu 20 maja 1999 r. ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi, postanowił wprowadzić do jej tekstu 10 poprawek. Zaproponowane poprawki nie zmieniają w istotny sposób treści i założeń rozpatrywanej ustawy, mają natomiast na celu doprecyzowanie jej przepisów oraz poprawienie czytelności tego aktu normatywnego.
Poprawki do art. 2 pkt 4 oraz do art. 5 ust. 4 zmierzają do usunięcia konstrukcji legislacyjnej właściwej dla aktów wykonawczych oraz do poprawienia czytelności art. 5 ust. 4, poprzez wyraźne wskazanie powoływanej ustawy.
Poprawka nr 2 oraz poprawka nr 6 precyzują, zdaniem Senatu, sformułowania występujące w ustawie. Podobny charakter mają poprawki nr 8 i nr 9. Pierwsza z nich zmierza, zgodnie z przyjętą w ustawie koncepcją jednorazowej pomocy państwa na ten sam cel, do wyłączenia możliwości korzystania z dopłat do oprocentowania kredytu w sytuacji, gdy na określone roboty udzielony został wcześniej kredyt z dopłatami do oprocentowania na podstawie przepisów odrębnych. Senat miał tu na względzie w szczególności kredyty udzielone w oparciu o przepisy dotyczące Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Poprawka nr 9 zmierza do sprecyzowania art. 10 poprzez wyraźne wskazanie, iż przepis ten dotyczy dopłat do kredytów powodziowych należnych Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie innych przepisów niż rozpatrywana ustawa.
Wprowadzając poprawkę nr 3 Senat stanął na stanowisku, iż w ustawie nie powinny występować zwroty nie mające znaczenia merytorycznego z treści art. 3 ust. 1 pkt 5 bez sformułowania, które Senat proponuje skreślić, wynika dostatecznie wyraźnie, iż odtworzenie określonego budynku lub obiektu może nastąpić w dowolnym innym miejscu.
Ponadto Senat postanowił uzupełnić zapis art. 4 ust. 1 pkt 2 w celu zharmonizowania treści tego przepisu z art. 3 ust. 1 oraz, poprzez wprowadzenie poprawki nr 10, stworzyć ustawową podstawę faktycznego udzielania przez banki przed wejściem w życie niniejszej ustawy kredytów na usuwanie skutków powodzi z zastosowaniem dopłat do ich oprocentowania.